Skip to main content

Ik heb een probleem wat erg veel lijkt op het probleem uit dit topic:

https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-internet-492/internet-valt-regelmatig-huawei-modem-dsl-326192

Gisteravond rond 19.30uur viel de verbinding weg voor een half uur(?) en deze avond rond 20:00uur ook weer. In de afgelopen weken ook meerdere keren gemerkt dat de verbinding wegviel voor een aantal seconden/minuten.

Snelheid is sinds gisteravond (lastig te zeggen wanneer het precies ingegaan is) ook belabberd: bij oplevering ~90/30, maandje daarna werd het ~55/25 en inmiddels is er ~20/5 van over en worden videocalls steeds lastiger te volgen.

testresultaat: http://www.dslreports.com/speedtest/66238928

Is het mogelijk dat jullie eens kijken of er geen muizen in de wijkkast wonen?

verdere info: DSL, Draytek 130 modem, alles bedraad aangesloten.

Hi @HGDrenth

Gezien je een andere modem gebruikt, heb je het probleem ook als het modem van T-Mobile aansluit? 

Misschien heeft de Draytek 130 wel een firmware update nodig met nieuwe dsl drivers :wink: . Als het met het modem van TM ook zo is weet je direct dat het aan de lijn licht en niet aan de hardware. 


Modem heeft laatste firmware. Vanmorgen nog verbinding gehad en klapt er net 11.05u spontaan weer uit. Krijg op het moment geen verbinding…


Buren (via kpn meen ik) klagen ook over uitvallende verbindingen. Originele Zyxel modem geeft ook geen signaal.


Dat maakt het extra vervelend, hoop dat de modarator je snel kan verder helpen en KPN kan aansturen


Sinds ~11.55 heb ik weer een verbinding. gebruikmakend van m'n draytek.

Edit: snelheid is nog steeds niet je-van-het:
http://www.dslreports.com/speedtest/66246360

Fourstack geeft als maximale snelheid 106Mb/sec aan, zonder pairbonding


Hi @HGDrenth,

Goed dat jet bij ons aankaart! Ik zie terug in de verbinding dat er gisteren een omzetting bij je heeft plaatsgevonden om de snelheid en stabiliteit terug te zetten naar het oude vertrouwde. Ik zie dat de overgang is ingezet om je weer op de VVSDL module te zetten, wat inhoudt dat je gewoon de stabiliteit hoort te krijgen die je van ons gewend bent.

Wat ik graag van je wilt weten, is hoe het modem eruit ziet. Welke lampjes branden er? Op het moment van schrijven kan ik geen verbinding maken met het modem en lijk namelijk je volledig offline te zijn. Met deze extra gegevens gaan we ervoor zorgen dat er een monteur de lijn ter plekke komt bekijken. Ik hoor het dan ook graag van je!

 


Hoi @Boris,

Dankjewel voor je reactie. Ik heb vandaag niet thuis gewerkt dus ik kan je niet zeggen of er geen verbinding was, m'n Draytek was in ieder geval online toen ik thuis kwam tegen 1800uur.

http://www.dslreports.com/speedtest/66263068

Dat is de huidige staat van mijn verbinding; upload is significant sneller tov gisteren, we gaan vooruit! (maar we zijn er nog niet)

Ik heb voor de volledigheid m'n oude modem weer aangesloten(zyxel T50)

Lampjes zien er als volgt uit en laten volgens mij niets raars zien, snelheid is hetzelfde als met de draytek in de test in de link.

 

(Met dat ik deze post probeerde te maken herstartte de modem zichzelf ook nog een keer)


Dank je wel voor de heldere terugkoppeling @HGDrenth! Ik wil graag een kijkje nemen naar jouw verbinding wanneer het Zyxel modem is aangesloten. Op deze manier kan ik voor je controleren of de overzetting helemaal goed is gegaan. Is het mogelijk om deze een tijdje aan het ISRA-punt te hangen? Dit geeft de extra informatie waarmee we deze zaken kunnen uitsluiten. Ik hoor het graag van je! 


@BorisBij deze weer omgehangen. Laat maar weten wanneer je klaar bent :)

huidige snelheid: http://www.dslreports.com/speedtest/66270959 ~30/20


@HGDrenth ,

Super, dank je wel! Dit geeft me inderdaad net het nodige inzicht wat we missen. Gelukkig is het gelukt om jou weer helemaal over te zetten naar een VDSL-verbinding, wat inhoudt dat alles goed zou moeten functioneren. Wel zie ik veel ruis op de lijn en een onstabiele verbinding. Ik wil daarom graag ervoor zorgen dat de technische dienst een kijkje gaat nemen. 

Graag verzoek ik je dit drie dagen te testen met het Zyxel modem. Als je de data en tijden wilt opschrijven op het moment dat de diensten wegvallen, kunnen wij gericht in de verbinding gaan kijken en kunnen de technische jongens een onderzoek starten. Mijn dank is groot! 


@Boris Fijn dat je er naar gekeken hebt. 3 dagen is te overzien; echter zit ik in de weekenden niet continue achter de computer dus ik hoop dat ik eventuele uitval mee krijg.

Zoals het er vanuit mijn kant op lijkt is het ent alsof de verbinding gelimiteerd is op ~30Mb/s; modem regelt zich ook niet hoger in.

Ook zou ik na maandag graag weer gebruik maken van het Draytek modem aangezien de bridge modus niet in de Zyxel zit. Dubbel NAT is geen optie helaas. Mochten jullie een ander modem aanbieden waar die (mijns inziens basale) functie wel in zit hoor ik dat ook graag :)


@Boris 

Onderstaand de verbindingslog van afgelopen weekend gebaseerd op het kunnen pingen van google servers:

Datetime	        Status
15-11-2020 17:28 Online
15-11-2020 17:28 No internet connection
15-11-2020 17:28 No internet connection. Wi-Fi/Ethernet OK
13-11-2020 16:58 Online
13-11-2020 16:58 No internet connection
13-11-2020 16:58 Online
13-11-2020 16:58 No internet connection
13-11-2020 16:57 Online
13-11-2020 16:57 No internet connection
13-11-2020 16:56 Online
13-11-2020 16:56 No internet connection
13-11-2020 16:56 Online
13-11-2020 16:56 No internet connection
13-11-2020 16:55 Online
13-11-2020 16:55 No internet connection
13-11-2020 16:54 Online
13-11-2020 16:54 No internet connection
13-11-2020 16:54 Online
13-11-2020 16:54 No internet connection
13-11-2020 16:53 Online
13-11-2020 16:53 No internet connection
13-11-2020 16:53 Online
13-11-2020 16:53 No internet connection
13-11-2020 16:53 Online
13-11-2020 16:52 No internet connection
13-11-2020 16:51 Online
13-11-2020 16:51 No internet connection
13-11-2020 16:51 Online
13-11-2020 16:51 No internet connection
13-11-2020 16:51 Online
13-11-2020 16:51 No internet connection
13-11-2020 16:50 Online
13-11-2020 16:50 No internet connection
13-11-2020 16:50 Online
13-11-2020 16:50 No internet connection
13-11-2020 16:49 Online
13-11-2020 16:49 No internet connection
13-11-2020 16:49 Online
13-11-2020 16:49 No internet connection
13-11-2020 16:48 Online
13-11-2020 16:48 No internet connection
13-11-2020 16:48 Online
13-11-2020 16:47 No internet connection
13-11-2020 16:46 Online
13-11-2020 16:46 No internet connection
13-11-2020 16:45 Online
13-11-2020 16:44 No internet connection
13-11-2020 16:44 Online
13-11-2020 16:44 No internet connection
13-11-2020 16:43 Online
13-11-2020 16:43 No internet connection
13-11-2020 16:43 Online
13-11-2020 16:43 No internet connection
13-11-2020 16:42 Online
13-11-2020 16:42 No internet connection
13-11-2020 16:42 Online
13-11-2020 16:41 No internet connection
13-11-2020 16:40 Online
13-11-2020 16:40 No internet connection
13-11-2020 16:40 Online
13-11-2020 16:40 No internet connection
13-11-2020 16:40 Online
13-11-2020 16:40 No internet connection
13-11-2020 16:40 Online
13-11-2020 16:40 No internet connection
13-11-2020 16:39 Online
13-11-2020 16:39 No internet connection
13-11-2020 16:38 Online
13-11-2020 16:37 No internet connection
13-11-2020 16:37 Online
13-11-2020 16:37 No internet connection
13-11-2020 16:37 Online
13-11-2020 16:37 No internet connection
13-11-2020 16:36 Online
13-11-2020 16:36 No internet connection
13-11-2020 16:35 Online
13-11-2020 16:34 No internet connection
13-11-2020 16:33 Online
13-11-2020 16:33 No internet connection
13-11-2020 16:31 Online
13-11-2020 16:31 No internet connection
13-11-2020 16:31 Online
13-11-2020 16:31 No internet connection
13-11-2020 16:31 Online
13-11-2020 16:31 No internet connection
13-11-2020 16:30 Online
13-11-2020 16:30 No internet connection
13-11-2020 16:30 Online
13-11-2020 16:29 No internet connection
13-11-2020 16:28 Online
13-11-2020 16:28 No internet connection
13-11-2020 16:27 Online
13-11-2020 16:26 No internet connection
13-11-2020 16:25 Online
13-11-2020 16:25 No internet connection
13-11-2020 16:25 Online
13-11-2020 16:25 No internet connection
13-11-2020 16:24 Online
13-11-2020 16:24 No internet connection
13-11-2020 16:24 Online
13-11-2020 16:23 No internet connection
13-11-2020 16:23 Online
13-11-2020 16:23 No internet connection
13-11-2020 16:22 Online
13-11-2020 16:22 No internet connection
13-11-2020 16:21 Online
13-11-2020 16:20 No internet connection
13-11-2020 13:17 Online

 


Hoi @HGDrenth, bedankt voor het delen van de verbindingslog! 

Zojuist heb ik nog een lijnmeting gedaan om te kijken wat de actuele bitrate (downloadsnelheid) is en die schommelt rond de 32 Mbit/s. Wat ik graag wil proberen, is om een reprovisie uit te voeren. Dan wordt de internetverbinding opnieuw naar het modem toegestuurd. In sommige gevallen, zeker na een switch naar VVDSL vanuit ADSL, kan dit de snelheid een spreekwoordelijk zetje in de rug geven. 

Laat me weten of ik dit mag uitvoeren voor je, dan doe ik dat meteen. Houd alsjeblieft wel rekening met een maximale opstarttijd van zo'n tien tot vijftien minuten. 


@Jason 

Prima!, als het kan liever vandaag dan morgen :)


Is er al enig zicht op wanneer de reprovisie uitgevoerd gaat worden? Ik heb vanmiddag 14.30 een overleg waar ik bij moet zijn. Morgen maakt me niet uit en kan ik wel even zonder :)


@HGDrenth De reprovisie is uitgevoerd, je zult binnen maximaal twee uur een verschil moeten zien in snelheid. Voer vanavond een paar speedtests uit via speedtest.net (Ookla), ik weet bijna zeker dat je dan een stijging in de snelheid zult zien. Het beste is om bekabeld met PC of laptop te testen en dan de app op de website te gebruiken (link is klikbaar).

Mocht er toch nog geen verschil zijn, dan zet ik het graag door naar onze specialisten. Fijne avond alvast en bedankt voor je medewerking!


Beste @Jason ,

Ik heb het even aangekeken, maar ik zie nog geen snelheidsverbetering. Modem heb ik een reset gegeven.


@Jason@Boris 

Is er al iets meer bekend over een oplossing?


Hi @HGDrenth,

 

Ik denk graag met je mee wat nu wijsheid is in dit geval. Ik zie dat de maximale snelheid op jouw adres ongeveer 69 Mbps bedraagt. Op dit moment is hier nog maar 42 Mbps van over volgens de huidige verbinding tussen jouw adres en de wijkcentrale. Daarnaast zie ik dat op dit moment 33 Mbps de maximale snelheid op dit moment is. Kortom: kennelijk is de lijn iets verslechterd sinds de oplevering en is 69 nu het maximaal haalbare. Aangezien nu 42 Mbps de theoretische snelheid is, kunnen we dit aankaarten bij de netwerkbeheerder om dit verschil te onderzoeken en verbeteren. Dan is het verschil tussen 33 en 42 Mbps waarschijnlijk een binnenshuis-ding. 

 

Aangezien we de Draytek niet kunnen servicen, wil ik je vragen het Zyxel modem weer te gebruiken, waarna wij direct een opdracht aanmaken bij de netwerkbeheerder om de lijn van buiten te controleren. 

 

Kleine checks: hoe is het modem aangesloten op het ISRA-punt? Er is hier hopelijk geen sprake van een bridge tap of een verlenging naar een tweede ISRA-punt? Misschien dat een foto van de aansluiting nieuw licht op de zaak werpt?

 

Linksom of rechtsom, we willen dit ook graag voor je oplossen. Wij gaan voor tevreden klanten, al is het soms wat uitzoekwerk! 

 

 


Hoi @Sander 

Ik heb sinds 13 november de zyxel aangesloten, juist om dergelijke discussies te vermijden. modem is direct aangesloten op ISRA punt met de door jullie geleverde (grijze) dsl kabel en mijn pc direct op het modem middels de door jullie geleverde (gele) ethernetkabel.

Waar het verschil ineens vandaan komt mogen jullie uitzoeken; fourstack gaf 106mbit als maximum aan; ik hield daar ~90mbit van over. Als kpn daar aan heeft zitten sleutelen kunnen ze dat ook herstellen en verwacht ik van t-mobile dat ze daar hun klanten in behartigen.

Edit: fourstack geeft inmiddels bij mij slechts 69Mb/s weer terwijl bij de alle directe buren minimaal 98Mb/s mogelijk is, bij de meeste 105Mb/s of hoger; wat mij betreft mag kpn(of welke partij het laatste stuk tot isra punt beheert) komende week langskomen om uit te zoeken hoe het zit en de boel herstellen.


Hoi @HGDrenth ,

Ik heb contact voor je gemaakt met onze technische dienst om ervoor te zorgen dat de netwerkbeheerder dit gaat onderzoeken. Ik houd dit onderzoek zelf ook in de gaten, dus mocht ik je een update kunnen geven, dan weet ik je te vinden. Ondertussen gaan we opzoek naar waar het fout gaat. We houden je op de hoogte! 


@BorisHoe staat het er mee?

Ik heb nog niet het idee dat er veel mee gedaan wordt, sterker nog het lijkt alleen maar slechter te worden!

http://www.dslreports.com/speedtest/66496864

 


Goedemiddag @HGDrenth, Boris is aan het genieten van een welverdiende vakantie daarom neem ik het stokje van hem over.

Ik heb de uitstaande vraag bekeken en het dossier opgevraagd: de technische dienst heeft geconstateerd dat de netwerkbeheerder (KPN NetwerkNL) de maximale download- en uploadsnelheid gelimiteerd heeft tot respectievelijk 32 en 23 Mbit/s.

Hier kunnen wij spijtig genoeg niets tegenin brengen, dat is een beslissing van de netbeheerder en daar hebben wij geen weerwoord op. Dat dit veel lager is dan voorheen, is oprecht een behoorlijke domper, maar ik kan hier geen wijziging in aanbrengen, het spijt me. Graag had ik je beter nieuws gebracht. 

Mocht je hierdoor overwegen om je abonnement op te zeggen, dan snap ik dat volledig. Geef in dat geval alsjeblieft aan per wanneer ik dit in orde kan maken voor je zodat je in ieder geval nog je verbinding behoudt gedurende de aanvraag van een andere aanbieder.

Indien we in de toekomst op ons eigen netwerk Glasvezel leveren op jouw adres, kan ik dat in orde maken voor je? Zo ja, je bent altijd meer dan welkom! Dan kunnen we snelheden tot 1000 Mbit/s aanbieden zodat je niets tekort komt online. Bovendien begrenzen wij de snelheid niet omdat Glasvezel op ons netwerk niet afhankelijk is van overige aansluitingen in de wijkcentrale, althans niet wat betreft snelheid.

Nogmaals, sorry voor deze snelheidsbeperking, laat me weten wat ik voor je kan doen!


Reageer