Skip to main content

Probleem: Internetverbinding valt 2 á 3 keer per uur, elke dag, 10-15 seconden weg (dus geen internet en geen TV).

 

Oorzaak: Een DHCP server van T-mobile (SIGTERM ontvangen daemon.info.udhcp) ?

 

Wordt maar niet opgelost door T-Mobile

 

Sinds 22 juni overgestapt op T-Mobile. Daar heb ik nu spijt van. Vanaf dag 1 last van uitvallende diensten: internet ineens voor 10-15 seconden weg en tv beeld staat dan stil. De hele verbinding ligt er dus uit. Zelf al van alles versimpeld in huis om de oorzaak te vinden. Bedraad, rechtstreeks op het modem en het gebeurt nog steeds. In het logboek van het modem zie ik wanneer de verbinding weer wegvalt steeds:

Aug 15 12:03:49 daemon.info udhcpc: Received SIGTERM

En dat dan voor TV, Internet en Telefoon (dus 3 keer)

De logboeken bekeken en dit gebeurt dus sinds het begin 2 a 3 keer per uur, onregelmatig. Dus niet altijd na 20 minuten, maar zéér wisselend.

Op 7 juli gebeld bij T-Mobile. Dan krijg je het standaard riedeltje… modem van de stroom af, converter van de stroom af, rechtstreeks op modem aansluiten, 3 dagen ‘testen’. BLijft uitvallen.

Op 11 juli komt Guidion die maakt alle draadjes schoon en vervangt de media convertor, de demping lijkt prima en de lijntest kan niet uitgevoerd worden. Maar ‘dat zal wel goed zijn’. Uhuh.

Op 12 juli weer gebeld want …. ja het valt nog steeds uit, exact zelfde verhaal, nog niets opgelost.

Op 15 juli word er een afspraak gemaakt dat KPN langs kan komen.

Op 19 juli komt iemand van KPN langs en die test de reserve lijn en daarop blijkt de verbinding ook steeds weg te vallen (SIGTERM). De monteur (!) van KPN komt dan tot de conclusie dat het aan het modem ligt en dat deze vervangen moet worden (?!).

Op 29 juli krijg in een mailtje van T-mobile dat mijn storing is opgelost. Ja niet dus. Weer bellen met T-mobile. Er zal weer een monteur langs moeten komen. Dezelfde middag word ik door een vaag glasvezeltechniek bedrijfje gebeld om een afspraak te maken om langs te komen. Ik krijg daar geen bevestiging van (ook niet na hierom te hebben gevraagd). Zou dus op 4 augustus zijn tussen 8 en 12.

Op 8 augustus tussen 8 en 12 komt er niemand. Dus ik bel het nummer van het bedrijf die met mij een afspraak had gemaakt. Daar hang ik 45 minuten in de wacht (als eerstwachtende) en toen heb ik het maar opgegeven. Vervolgens T-mobile gebeld en daar stond de afspraak gepland ‘rond 13.00’. Heel vreemd. Ik kreeg nog het nummer van KPN planning en die zei weer dat de afspraak tussen 13:00 - 17:00 was. Lekker dus.
Uiteindelijk komt (dezelfde) KPN monteur rond 14.15 aan de deur. Er wordt een meting uitgevoerd en de backoffice T-mobile meldt dat er rare meldingen uit het systeem komen. Maar ze weten verder ook niet wat ze daarmee moeten. Dan maar een poort switch (of is het board switch). Nou dat eind van de dag gedaan omdat het systeem eerst niet meewerkte. De storing blijft echter bestaan. Verbinding valt nog steeds weg, in het modem nog steeds de SIGTERM meldingen.

Dus ik bel weer met T-mobile en geef aan dat ik er genoeg van heb en het abonnement dan kosteloos wil beëindigen met restitutie van reeds betaalde kosten aangezien er geen stabiele dienst geleverd kan worden terwijl mijn vorige provider daar geen problemen mee had. Dat verzoek zou doorgezet worden naar ‘de betreffende afdeling’ en ik zou teruggebeld worden.

Op 9 augustus wordt weer gevraagd om een afspraak in te plannen met Guidion.

Op 15 augustus komt dezelfde monteur van de installatie bij mij en komt tot de conclusie dat het aan het IP verkeer van T-Mobile ligt (een DHCP server ergens). Hij zou dit terugkoppelen in zijn verslag met het advies om dit door te zetten naar de TSD.

Op 19 augustus bel ik T-mobile om te horen wat de status is van mijn verzoek tot beëindiging van het contract en wat de status is van de TSD. De medewerker van T-Mobile kan alleen zeggen dat de TSD ‘ermee bezig is’ en dat er een notitie wordt gemaakt voor de afdeling die mij kan helpen met een beëindigen van het contract.

 

Op 26 augustus, een week later nog steeds niets gehoord. Weer gebeld maar krijg hetzelfde verhaal.

Zijn er meer mensen die deze problemen ervaren? De SIGTERM melding, het uitvallen van de gehele verbinding en geen terugkoppeling van T-mobile en het kastje/muur gedoe?

En is er misschien iemand die weet hoe dit opgelost moet/kan worden?

 

 

Hi @monica_b

De SIGTERM melding betekend dat het modem de verbinding verliest met de mediaconverter/ONT. 

Wat je kan doen als het al niet gedaan is is de UTP/internet kabel vervangen tussen de Mediaconverter/ONT.

Is het modem zelf ook vervangen door de Guidion monteur? 


Het modem is vervangen en en de kabel tussen mediaconverter/ONT ook.

Overigens heb ik mij laten vertellen dat het niet de modem is die de verbinding verliest of verbreekt, maar de melding ontvangt dat de verbinding wordt verbroken (door de DHCP server van T mobile, iets met IP adres).


@monica_b Bedankt voor de aanvullende informatie! Ik heb achter de schermen gekeken en zie dat onze specialisten het modem niet kunnen uitlezen, dat zal samenhangen met de SIGTERM-melding want er wordt klaarblijkelijk verbinding gemaakt maar die wordt ook weer onderbroken. Welke lampjes branden er op de ONT? 


Hoi Jason,

Power en PON branden. De LAN knippert. De LOS is uit.

Wat zou men willen uitlezen uit mijn modem? 

Waarom wordt de oorzaak niet gezocht bij de DHCP server van T-Mobile die mijn verbinding steeds verbreekt?


Het modem is vervangen en en de kabel tussen mediaconverter/ONT ook.

Overigens heb ik mij laten vertellen dat het niet de modem is die de verbinding verliest of verbreekt, maar de melding ontvangt dat de verbinding wordt verbroken (door de DHCP server van T mobile, iets met IP adres).

Als de router de ethernet verbinding verliest met de ONT wordt de DHCP client gestopt (SIGTERM). De DHCP client vraagt zodra er een ethernet verbinding is met de ONT om een IP-adres. De ONT stuurt dat verzoek door naar de DHCP server. Zo’n IP-adres is dan geldig voor langere tijd (1 uur of nog langer) of tot de WAN verbinding weer verdwijnt. De DHCP komt pas weer in beeld na iets van de helft van de tijd waarin de geldigheid verloopt, BEHALVE ALS DE WAN VERBINDING wegvalt. De SIGTERM duidt er dus op dat het modem en de ONT de verbinding verliezen maar zeker niet op een fout met de DHCP server.  DHCP server problemen zouden voorspelbaar moeten zijn met een interval van 1 uur of meer (ik weet niet wat de geldighied is die T-mobile gebruikt. Een refresh van een IP-adres die fout gaat wordt opnieuw geprobeerd tot de totale tijd verlopen is voordat het IP-adres ongeldig wordt . Maar al dat soort fouten zou geen SIGTERM op moeten leveren… De DHCP client moet juist doorgaan met het vragen van een IP-adres.

Als modem en ethernet kabel al vervangen zijn is de meest voor de hand liggende kandidaat voor de oorzaak de ONT of de voeding van modem of ONT.


@louisL dank voor de info. Het modem en ONT blijven stroom houden wanneer internet wegvalt. Kan het dan nog steeds de voeding zijn?

De ONT is ook al een keer vervangen en heeft niets uitgemaakt.

Binnen mijn huis gaat alles goed. Tussen mijn huis en de wijkcentrale zijn ook alle mogelijke problemen nagelopen en niets gevonden. Dan moet het toch na de wijkcentrale fout gaan? Maar niemand lijkt te weten wat daar gebeurt.

 

 

 

 


@louisL dank voor de info. Het modem en ONT blijven stroom houden wanneer internet wegvalt. Kan het dan nog steeds de voeding zijn?

De ONT is ook al een keer vervangen en heeft niets uitgemaakt.

Binnen mijn huis gaat alles goed. Tussen mijn huis en de wijkcentrale zijn ook alle mogelijke problemen nagelopen en niets gevonden. Dan moet het toch na de wijkcentrale fout gaan? Maar niemand lijkt te weten wat daar gebeurt.

Ergens wordt de verbinding tussen de router en de ONT verbroken. De ethernet verbinding met de ONT blijft in stand ook als de ONT geen verbinding heeft. Maar een SIGTERM voor de DHCP client zegt dat de verbinding down gaat. . Voedingen kunnen ook slecther worden en op het randje functioneren, er kunnen sterke storingen het systeem binnen dringen…. Een oorzaak binnenshuis blijft de meest logische oorzaak


Hoewel een monteur eerder al een keer de kabel tussen ONT/Modem had vervangen heb ik dit nu toch nog maar een keer zelf gedaan. En volgens mij is het probleem daarmee opgelost.

Heel lullig dat het toch een kabeltje was, 2 maanden ergernissen en 4 monteursbezoeken verder….

Maar dank voor de reacties hier.


Hi @monica_b, super fijn om te lezen dat het issue opgelost lijkt! Excuses dat dit enige tijd heeft aangehouden, ik had ook echt gehoopt dat dit sneller gefixt kon worden. Maar gelukkig geef je aan dat het opgelost is. Als jij kan bevestigen dat je nu definitief probleemvrij bent, dan ga ik graag aan de slag met de vergoeding. 


Hoi @Lisa! Ja, nu een paar dagen aangekeken en ik heb geen wegvallende verbinding meer gehad. Dus inderdaad opgelost! Door een simpel kabeltje….

Fijn dat je iets gaat doen met een vergoeding voor de twee maanden ergernissen en gedoe eromheen 👍


Hi @monica_b, helemaal super! Dankjewel voor het doorgeven. Zojuist heb ik de vergoeding voor je in orde gemaakt en deze kun je checken in je My T-Mobile Thuis omgeving: https://thuismy.t-mobile.nl/rekeningen/compensaties. Maak er een mooie week van. 


Probleem: Internetverbinding valt 2 á 3 keer per uur, elke dag, 10-15 seconden weg (dus geen internet en geen TV).

 

Oorzaak: Een DHCP server van T-mobile (SIGTERM ontvangen daemon.info.udhcp) ?

 

Wordt maar niet opgelost door T-Mobile

 

Sinds 22 juni overgestapt op T-Mobile. Daar heb ik nu spijt van. Vanaf dag 1 last van uitvallende diensten: internet ineens voor 10-15 seconden weg en tv beeld staat dan stil. De hele verbinding ligt er dus uit. Zelf al van alles versimpeld in huis om de oorzaak te vinden. Bedraad, rechtstreeks op het modem en het gebeurt nog steeds. In het logboek van het modem zie ik wanneer de verbinding weer wegvalt steeds:

Aug 15 12:03:49 daemon.info udhcpc: Received SIGTERM

En dat dan voor TV, Internet en Telefoon (dus 3 keer)

De logboeken bekeken en dit gebeurt dus sinds het begin 2 a 3 keer per uur, onregelmatig. Dus niet altijd na 20 minuten, maar zéér wisselend.

Op 7 juli gebeld bij T-Mobile. Dan krijg je het standaard riedeltje… modem van de stroom af, converter van de stroom af, rechtstreeks op modem aansluiten, 3 dagen ‘testen’. BLijft uitvallen.

Op 11 juli komt Guidion die maakt alle draadjes schoon en vervangt de media convertor, de demping lijkt prima en de lijntest kan niet uitgevoerd worden. Maar ‘dat zal wel goed zijn’. Uhuh.

Op 12 juli weer gebeld want …. ja het valt nog steeds uit, exact zelfde verhaal, nog niets opgelost.

Op 15 juli word er een afspraak gemaakt dat KPN langs kan komen.

Op 19 juli komt iemand van KPN langs en die test de reserve lijn en daarop blijkt de verbinding ook steeds weg te vallen (SIGTERM). De monteur (!) van KPN komt dan tot de conclusie dat het aan het modem ligt en dat deze vervangen moet worden (?!).

Op 29 juli krijg in een mailtje van T-mobile dat mijn storing is opgelost. Ja niet dus. Weer bellen met T-mobile. Er zal weer een monteur langs moeten komen. Dezelfde middag word ik door een vaag glasvezeltechniek bedrijfje gebeld om een afspraak te maken om langs te komen. Ik krijg daar geen bevestiging van (ook niet na hierom te hebben gevraagd). Zou dus op 4 augustus zijn tussen 8 en 12.

Op 8 augustus tussen 8 en 12 komt er niemand. Dus ik bel het nummer van het bedrijf die met mij een afspraak had gemaakt. Daar hang ik 45 minuten in de wacht (als eerstwachtende) en toen heb ik het maar opgegeven. Vervolgens T-mobile gebeld en daar stond de afspraak gepland ‘rond 13.00’. Heel vreemd. Ik kreeg nog het nummer van KPN planning en die zei weer dat de afspraak tussen 13:00 - 17:00 was. Lekker dus.
Uiteindelijk komt (dezelfde) KPN monteur rond 14.15 aan de deur. Er wordt een meting uitgevoerd en de backoffice T-mobile meldt dat er rare meldingen uit het systeem komen. Maar ze weten verder ook niet wat ze daarmee moeten. Dan maar een poort switch (of is het board switch). Nou dat eind van de dag gedaan omdat het systeem eerst niet meewerkte. De storing blijft echter bestaan. Verbinding valt nog steeds weg, in het modem nog steeds de SIGTERM meldingen.

Dus ik bel weer met T-mobile en geef aan dat ik er genoeg van heb en het abonnement dan kosteloos wil beëindigen met restitutie van reeds betaalde kosten aangezien er geen stabiele dienst geleverd kan worden terwijl mijn vorige provider daar geen problemen mee had. Dat verzoek zou doorgezet worden naar ‘de betreffende afdeling’ en ik zou teruggebeld worden.

Op 9 augustus wordt weer gevraagd om een afspraak in te plannen met Guidion.

Op 15 augustus komt dezelfde monteur van de installatie bij mij en komt tot de conclusie dat het aan het IP verkeer van T-Mobile ligt (een DHCP server ergens). Hij zou dit terugkoppelen in zijn verslag met het advies om dit door te zetten naar de TSD.

Op 19 augustus bel ik T-mobile om te horen wat de status is van mijn verzoek tot beëindiging van het contract en wat de status is van de TSD. De medewerker van T-Mobile kan alleen zeggen dat de TSD ‘ermee bezig is’ en dat er een notitie wordt gemaakt voor de afdeling die mij kan helpen met een beëindigen van het contract.

 

Op 26 augustus, een week later nog steeds niets gehoord. Weer gebeld maar krijg hetzelfde verhaal.

Zijn er meer mensen die deze problemen ervaren? De SIGTERM melding, het uitvallen van de gehele verbinding en geen terugkoppeling van T-mobile en het kastje/muur gedoe?

En is er misschien iemand die weet hoe dit opgelost moet/kan worden?

 

 

Niet dezelfde code wel zelfde klachten en niemand thuis bij t mobile. Monteur geweest inmiddels 2 weken in de monitor maar moet wel weer 3 maal bellen met de klantenservice voordat er iemand weer veder kijkt. Casemanagement is echt bijzionder slecht voor dit formaat firma met geautomatiseerde systemen.


Reageer