UDM Pro installatie

  • 22 February 2021
  • 102 reacties
  • 18895 Bekeken


Toon eerste reactie

102 reacties

Reputatie 3

Ik wilde mijn eigen topic updaten, maar heb geen idee hoe dat moet. Op dit topic kun je zien hoe de TV interface van het oude platform eruit ziet. Het nieuwe platform ziet het er dus anders uit.

Ahh, dan heb ik inderdaad nog het oude platform. Dat is balen. Toch maar even goed nadenken hoe ik het dan wil gaan doen. 

In principe heb je gewoon een basic managed switch nodig waar je VLANs op kan taggen. Volgens mij heb je die al voor een paar tientjes. Inderdaad iets om even over na te denken. Succes alvast!

In principe heb je gewoon een basic managed switch nodig waar je VLANs op kan taggen. Volgens mij heb je die al voor een paar tientjes. Inderdaad iets om even over na te denken. Succes alvast!

Ik heb contact gehad met T-Mobile, ze gaan mij omzetten op het nieuwe platform. Dus dan ga ik de Dream Machine bestellen. Thx voor je hulp

Dank voor de uitleg!

Ik zit (als ik het goed heb) op het nieuwe Tv platform. Ik kan alles werkend krijgen door de Mediaconverter utp op de wan utp poort van de UDM Pro aan te sluiten. Echter loop ik tegen het probleem aan dat bij het Tv kijken het beeld en geluid elke 5-7 minuten een keer hangt. Daarna gaat alles wel weer verder met spelen. 

ZIjn er wellicht nog overige settings die dit probleem kunnen verhelpen? Moet IGMP Snooping bijvoorbeel aan?

Reputatie 3

Dank voor de uitleg!

Ik zit (als ik het goed heb) op het nieuwe Tv platform. Ik kan alles werkend krijgen door de Mediaconverter utp op de wan utp poort van de UDM Pro aan te sluiten. Echter loop ik tegen het probleem aan dat bij het Tv kijken het beeld en geluid elke 5-7 minuten een keer hangt. Daarna gaat alles wel weer verder met spelen. 

ZIjn er wellicht nog overige settings die dit probleem kunnen verhelpen? Moet IGMP Snooping bijvoorbeel aan?


Voor zover ik weet niet. Dat had ik ook. Als je op het “devices scherm” van de UDMP gaat kijkt bij overview van je UDMP dan zal je waarschijnlijk zien dat de verbinding af en toe ook weg valt.

Geen clue waarom dat zo is maar het tis zo. Zou echt blij zijn als iemand daar is iets over kan zeggen. De work around is de UTP uit de MC middels een SFP module in de WAN2 te doen en dan werkt alles feilloos.

Reputatie 3

Dag heer @T Mulder ik vroeg me af of u inmiddels nog iets wijzer bent geworden.

Ik heb naar aanleiding van uw bericht vandaag mijn UTP kabel weer is de WAN1 gedaan en na enkele minuten was het al weer raak. Bij een ping naar 1.1.1.1 constant onderbrekingen. Tv die vastloopt en Ip adres wat wegvalt en weer herstelt.

Vervolgens Kabel weer in WAN2 via de SFP module en alles weer stabiel.

Reputatie 1

...

Het gekke is dat als ik de UTP aansluiting op de UDMP gebruik, dus Media Converter - UPT Kabel - WAN UTP op de UDMP dan dropped om de haverklap de connectie met de server van TMT. Als ik van MC met UTP kabel naar Zyxel ga en vervolgens van Zyxel met UTP naar diezelfde WAN aansluiting op de UDMP ga. dan is de connectie stabiel. Het nadeel is dan dat ik de Zyxel er tussen heb zitten en dat was nou juist de bedoeling om niet te hebben.

Iemand op Tweakers suggereerde om de WAN aansluiting op de UDMP via een SFP+ module te laten gaan. Dus MC UTP kabel in de SFP module en die dan aansluiten op WAN2 van de UDMP. Dat is een super tip want dan werkt het prima.

Ik zou alleen heel graag willen weten en begrijpen wat het verschil is en waarom de ene poort wel werkt en de andere niet. Aangezien het via de Zyxel op de UTP wel werkt kan ik niet vaststellen dat er iets met die poort aan de hand is.

Hi @330Driver ,

Ik had inderdaad hetzelfde fenomeen, om de zoveel tijd viel de verbinding weg. Heb het nu opgelost zoals in TS is aangegeven, met een switch ertussen, maar mooier (beter/sneller?) zou dan via die SFP+ module zijn. Mag ik vragen welke je hebt gekocht hiervoor en waar?

Reputatie 3

Hi @MicLuy dat mag zeker ik heb deze gekocht en die werkt prima.

1G SFP to RJ45 Module, 1000Base-T SFP Copper Mini-GBIC Transceiver for Cisco GLC-T/SFP-GE-T, Ubiquiti UF-RJ45-1G, Netgear agm734, D-Link, Supermicro, TP-Link, Broadcom, Linksys(CAT5e Cable, 100m 

even zoeken op Amazon.nl, die ik heb is van ipolex. Krijg de link niet goed gekopieerd. 
 

even voor de duidelijkheid ik zit op het nieuwe platform en de uitleg hierboven gaat volgens mij over het oude platform. 

Reputatie 1

@330Driver Thanks! Ga daar eens naar op zoek 👍

Reputatie 1

@330Driver 

Gelukt, nogmaals dank!

Al een paar uur stabiel via WAN2. Heb wellicht ook een tip voor jou. Je kunt vanaf firmware 1.9.x ook je WAN mac adres aanpassen. Als je dus die van WAN1 en WAN2 gelijk maakt, zal je hetzelfde ip adres krijgen/houden van TMT. Wel zo handig… (Ik heb die van de TMT modem genomen, want ik dacht eerst dat het daar mee te maken had, maar dat hielp dus duidelijk niet)

Reputatie 3

Hi @MicLuy Goed dat het gelukt is.

Dat stabiel internet zal wel blijven. Ik heb momenteel een uptime van 10 dagen en een beetje en heb geen problemen ervaren.

De MAC adres kloning was ik me van bewust. Ik heb geprobeerd om het adres van de zyxel te klonen op de WAN1 van de UDMP maar dat hielp niet, de verbinding bleef haperen. Ik heb me verder laten vertellen dat TMT specifieke ip adressen heeft voor de zyxel en de prive routers. En dat er daardoor wel is issues kunnen ontstaan.

De Firmware had ik ook gezien. Momenteel heb ik nog 1.9.1 die draait stabiel en wil nog even wat wachten voordat 1.9.2 probeer. Hoe dan ook, dank voor de tip(s)

Reputatie 1

... die ik heb is van ipolex. ...

Nou, die werd enorm heet, dus maar terug gestuurd. Schijnt wel een bekend probleem te zijn. Heb er nu 1 van Startech die maar 1,3 watt verbruikt (type sfpc1110). Die werkt perfect en blijft lekker koel ...

@Bryan96 Super handig deze handleiding, erg fijn dat je dit met iedereen deelt.

Ik zou nog wel willen vragen of je nog even mee wilt kijken of ik het goed hebt gedaan.

Frequently Asked Questions (FAQ):

  1. Ik heb geen TV van T-Mobile, maar neem wel internet af. Hoe werkt de installatie voor mij? Wanneer je geen TV hebt van T-Mobile is de installatie eenvoudiger. Je hebt dan namelijk geen verschillende VLAN-ids meer. Je kunt simpelweg de kabel vanuit de mediaconverter direct in de WAN-poort (of via de SFP+ WAN poort) van je UDM steken. Vergeet dan niet om de poort te taggen met VLAN 300 (internet).

 

Sinds vandaag ben ik T-Mobile thuis gebruiker, ik neem internet zonder TV af en ga dus uit van dit gedeelte uit de handleiding. Wat ik nu gedaan heb is het volgende, zie screenshots van mijn instellingen. 

Ik ben niet super handig met netwerken dus heb graag even de check of ik het goed gedaan heb.

Ik heb een VLAN 300 toegevoegd.

 

Als 2e de WAN op 300 ingesteld.

Moet ik nou ook nog iets met de profielen doen, of is het gereed zo?

In ieder geval werkt mijn internet nu

Alvast dank voor je(jullie) reactie

 

 

Reputatie 3

@Bryan96 Super handig deze handleiding, erg fijn dat je dit met iedereen deelt.

Thanks! Als ik zo kijk naar je instellingen dan heb je geen internet netwerk nodig. Enkel de WAN op VLAN id 300 (zoals in je tweede foto) moet voldoende zijn. Wat betreft je WiFi-problemen, dat is weer een ander onderwerp haha! Kan je wat meer toelichten over je WiFi-setup. Bijv. heeft het voorheen wel altijd gewerkt (ook op zolder)? Wat voor access points gebruik je nu en waar bevinden die zich in je huis? 

Dag heer @T Mulder ik vroeg me af of u inmiddels nog iets wijzer bent geworden.

Ik heb naar aanleiding van uw bericht vandaag mijn UTP kabel weer is de WAN1 gedaan en na enkele minuten was het al weer raak. Bij een ping naar 1.1.1.1 constant onderbrekingen. Tv die vastloopt en Ip adres wat wegvalt en weer herstelt.

Vervolgens Kabel weer in WAN2 via de SFP module en alles weer stabiel.

 

Sorry voor de late reactie, ik heb helaas weinig tijd om mijzelf echt met m'n netwerk bezig te houden, iets met nieuw huis, baby, klein kind en werk… ;) 
Maar ik wel geprobeerd wat stappen te zetten. Ik heb uiteindelijk geprobeerd (na wat lezen op het tweakers.net forum) om het direct op glasvezel aan te sluiten. Dus FTU > fiber cable (SC APC naar LC UPC) > SFP wan2 poort (Generic Compatible 1000BASE-BX BiDi SFP 1310nm-TX/1550nm-RX 20km DOM LC SMF Transceiver Module). Maar helaas nog NIET succesvol, ik zie op de UDM Pro wel dat de kabel is aangesloten, maar krijg er geen ip adres op toegewezen.
Door gebrek aan tijd deze missie weer even gestaakt en alles naar de oude situatie met T-Mobile router teruggebouwd. 
Mogelijk ga ik nu een Ubiquit SFP 1Gb RJ45 transciever aanschaffen om hem met utp aan te sluiten (met dus tussenkomst van de media converter). Helaas wel een wat minder nette oplossing dan direct op fiber, maar eerlijk gezegd wil ik het gewoon eens werkend zien, dan kan ik later wel eens naar de nette oplossing zoeken.

Hierbij even een verhaal van mijn kant:

Waar ik eerst aan de slag ging met de instructies van Bryan96 bleek dit niet te werken. Alle configuraties eruit gegooit en vanaf mijn MediaConverter de kabel rechtstreeks naar WAN1 toe, en alles werkt (inclusief televisie, wel het nieuwe platform). Heb zelf geen vaste telefonie.

Geen VLAN's, geen portforwarding of andere kabelcombinaties.

Wellicht dat het nog bepalend is waar je zit. In mijn geval Almere (T-Mobile Glasvezel 100/100), FTTH in meterkast, vanaf Media Converter (CTS 10/100/1000Base-TX 10 to 10/100/1000BASE SX/LX MEDIA CONVERTER).

Configuratie is pas net in de lucht, dus kan over stabiliteit nog niet veel zeggen en wellicht dat ik na een release mn verbinding kwijt ben. Maar tot die tijd verloopt alles probleemloos via UDM Pro.

Hierbij even een verhaal van mijn kant:

Waar ik eerst aan de slag ging met de instructies van Bryan96 bleek dit niet te werken. Alle configuraties eruit gegooit en vanaf mijn MediaConverter de kabel rechtstreeks naar WAN1 toe, en alles werkt (inclusief televisie, wel het nieuwe platform). Heb zelf geen vaste telefonie.

Geen VLAN's, geen portforwarding of andere kabelcombinaties.

Wellicht dat het nog bepalend is waar je zit. In mijn geval Almere (T-Mobile Glasvezel 100/100), FTTH in meterkast, vanaf Media Converter (CTS 10/100/1000Base-TX 10 to 10/100/1000BASE SX/LX MEDIA CONVERTER).

Configuratie is pas net in de lucht, dus kan over stabiliteit nog niet veel zeggen en wellicht dat ik na een release mn verbinding kwijt ben. Maar tot die tijd verloopt alles probleemloos via UDM Pro.

Aanvulling op vorige post: Er stond nog wel op de WAN poort VLAN300 aan (die is dus wel cruciaal), daarnaast is op WAN1 de verbinding inderdaad instabiel. MOet even met een RJ45 module gaan kijken op WAN2 net als bij andere ook de oplossing is.

 

Stap 5.

Nu moeten we de zojuist aangemaakte profielen toepassen op de switch. Ga de instellingen uit en kies voor ‘Devices’. Als het goed is, zie je hier je UDM en je switch staan. Als je op de switch klikt, krijg je rechts zijn eigenschappen te zien. Bovenin zie je het aantal poorten van jouw switch. Wanneer je hier op klikt, dan kun je of de poort direct bewerken of je komt bij een lijstje met je poorten terecht, als je daar met je muis overheen beweegt zie je een potloodje om een poort te bewerken. Zet het volgende profiel op de aangegeven poort:

  • Poort 1 → Fiber Trunk
  • Poort 2 → WAN Trunk
  • Poort 3 → LAN
  • De overige poorten kun je op All laten staan. Zet de poort waar je de TV op wilt aansluiten op IPTV (640). 
  •  

Als ik Poort 3 op LAN zet krijgen andere VLANs geen IP aangewezen van de DHCP. Moet deze niet op ‘All’ staan?

Reputatie 1

Dag allemaal hier is een update voor aansluiten van UDM PRO op T-Mobile Thuis 1Gbps nieuwe platform ODF met TV en Telefonie (nog niet aangesloten)

 

Setup

  1. Glasvezel
  2. MC UTP
  3. UTP -- SFP+ Module
  4. UDM PRO

Bij het aansluiten van de UDM PRO is het enige wat ik heb ingesteld VLAN 300 en dan werkt alles Althans?

Het gekke is dat als ik de UTP aansluiting op de UDMP gebruik, dus Media Converter - UPT Kabel - WAN UTP op de UDMP dan dropped om de haverklap de connectie met de server van TMT. Als ik van MC met UTP kabel naar Zyxel ga en vervolgens van Zyxel met UTP naar diezelfde WAN aansluiting op de UDMP ga. dan is de connectie stabiel. Het nadeel is dan dat ik de Zyxel er tussen heb zitten en dat was nou juist de bedoeling om niet te hebben.

Iemand op Tweakers suggereerde om de WAN aansluiting op de UDMP via een SFP+ module te laten gaan. Dus MC UTP kabel in de SFP module en die dan aansluiten op WAN2 van de UDMP. Dat is een super tip want dan werkt het prima.

Ik zou alleen heel graag willen weten en begrijpen wat het verschil is en waarom de ene poort wel werkt en de andere niet. Aangezien het via de Zyxel op de UTP wel werkt kan ik niet vaststellen dat er iets met die poort aan de hand is.

 

Wellicht heeft iemand ervaring hiermee of een idee waardoor dit komt? Zo niet, dan zou ik TMT tweede, derde, vierde lijn techneuten willen vragen om hier is naar te kijken en zo nodig de opstelling is te testen.


@330Driver Ik denk dat ik hetzelfde issue tegen kom: in mijn geval wil ik alleen internet (geen IPTV en geen vaste telefonie) van T-Mobile Thuis, dus de MC van TMT met UTP op de WAN-poort van mijn UDM-Pro aangesloten, en in de netwerkinstellingen de VLAN ID van de WAN-poort op 300 gezet, in eerste instantie een prima internetverbinding, maar tien uur later gaf de UniFI app aan internet NB (Niet Beschikbaar?).

Dan maar even een “copy exactly”: welk merk en type SFP+ module heb jij in de SFP-poort van de UDM-Pro geprikt? Alvast bedankt.

 

 

Reputatie 1

@Basickdeluxe Ik heb de Startech type sfpc1110 (tweakers link)

werkt hier al een aantal maanden probleemloos

Reputatie 1

 

@MicLuy Bedankt voor de tip.

 

Ik kon niet wachten, en heb een Ubiquiti UF-RJ45-10G module gekocht. Werkt inmiddels vier weken probleemloos. Wel de autonegotiate handmatig naar 1Gbps moeten zetten. De werkende setup met T-Mobile Thuis en Ubiquiti UDM-Pro ziet er nu als volgt uit:

 

 

Hopelijk dat Ubiquiti de feature request van multiple VLANs op een WAN poort snel realiseert.

Goedemiddag allen,

Hopelijk mag ik mijn vraag in dit topic stellen. Zo niet: dan maak ik een eigen topic aan.

We stappen in januari over van Ziggo naar T-Mobile Glasvezel (Internet + TV). Dit zal dus op het nieuwe platform van T-Mobile zijn, waardoor we geen VLAN meer nodig hebben voor de TV-ontvanger.

Volstaat de volgende setup (met apparatuur die we al in huis hebben)?:

  1. UTP-kabel van T-Mobile Media Converter naar WAN-poort van Unifi Security Gateway
  2. UTP-kabel van LAN1-poort van Unifi Security Gateway naar LAN1-poort van switch (USW-Lite-16-PoE-EU)
  3. Vanaf switch alle bekabeling net zoals nu het geval is (+ 1x T-Mobile TV-ontvanger)

Hoef ik in dat geval alleen maar VLAN ID 300 te configureren in mijn WAN Network, zoals hier:

 

VLAN 300

 

Volgens mij vraag ik exact hetzelfde als @RvdMaden, maar ik twijfel of ik met bovenstaande nou daadwerkelijk het hele plaatje in beeld heb. Ik was tot dusver uitgegaan van de aanschaf van een nieuwe switch (US-16-150W) i.v.m. de verschillende VLAN's voor Internet en TV. Als ik de aanschaf van een nieuwe switch kan uitsparen, is dat een gunstige bijkomstigheid.

 

Reputatie 1

Ter info: setup is vanwege aanhoudende storingen op het internetsignaal (FO-link LEDje op Media Converter knippert onregelmatig en snel) in overleg met T-Mobile aangepast: de T-Mobile Thuis Zyxel T50 router is er weer tussen geplaatst om te kunnen troubleshooten (zie bijgevoegde afbeelding). Het UniFi netwerk trekt zich niks aan van de Zyxel, en werkt onverminderd goed (wel even de VLAN instellling uit gevinkt). Misschien laat ik het voorlopig even zo draaien.

 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @WouterM 

Volgens een reactie eerder op deze pagina van @MenMes is dit genoeg en zal alles werken.

@Basickdeluxe 

Tegen welke problemen liep je dan aan?

Ik heb op dit moment vanaf de mediaconverter rechtstreeks naar de UDM Pro (Ik maak ook gebruik van een RJ45-Fiber converter om LAN2 in te zetten). Enige configuratie aan mijn zijde op de UDM is zoals eerder genoemd VLAN ID op de LAN2 aanzetten en VLAN 300 meegeven.

Heb nu mijn UDM met een uptime van 8 weken, met nog steeds 100% uptime en in de speedtest netjes de 930/940 mbit speed haal.

Heb je de UDM ook op de nieuwste firmware zitten? (Zowel de UDM zelf als Unifi Network?)

Goedemiddag allen,

Hopelijk mag ik mijn vraag in dit topic stellen. Zo niet: dan maak ik een eigen topic aan.

We stappen in januari over van Ziggo naar T-Mobile Glasvezel (Internet + TV). Dit zal dus op het nieuwe platform van T-Mobile zijn, waardoor we geen VLAN meer nodig hebben voor de TV-ontvanger.

Volstaat de volgende setup (met apparatuur die we al in huis hebben)?:

  1. UTP-kabel van T-Mobile Media Converter naar WAN-poort van Unifi Security Gateway
  2. UTP-kabel van LAN1-poort van Unifi Security Gateway naar LAN1-poort van switch (USW-Lite-16-PoE-EU)
  3. Vanaf switch alle bekabeling net zoals nu het geval is (+ 1x T-Mobile TV-ontvanger)

Hoef ik in dat geval alleen maar VLAN ID 300 te configureren in mijn WAN Network, zoals hier:

 

VLAN 300

 

Volgens mij vraag ik exact hetzelfde als @RvdMaden, maar ik twijfel of ik met bovenstaande nou daadwerkelijk het hele plaatje in beeld heb. Ik was tot dusver uitgegaan van de aanschaf van een nieuwe switch (US-16-150W) i.v.m. de verschillende VLAN's voor Internet en TV. Als ik de aanschaf van een nieuwe switch kan uitsparen, is dat een gunstige bijkomstigheid.

 

Ik zou de investering in de switch niet doen, maar wel in een Fiber converter om LAN2 te kunnen gebruiken. Met LAN1 had ik regelmatig problemen met een wegvallende verbinding. Dit heb ik niet meer sinds ik hem op LAN2 heb zitten.

Configuratie is bij mij heel simpel:

  1. Kabel van ISRA naar mediaconverter
  2. Ethernet van mediaconverter naar LAN2 UDM Pro
  3. In de UDM enkel VLAN ID 300 toevoegen op LAN 2.
  4. Verder de UDM configureren met alles wat je wilt.

TV werkt prima (sowieso iets wat de afgelopen jaren een stuk makkelijker is geworden), Vaste Telefonie heb ik niet, en internet werkt ook als een trein. 

In mijn geval ook geen wijzigingen nodig voor DNS. Maar wellicht dat de locatie en type netwerk (vanuit T-Mobile) hier wel bepalend in kan zijn. Mijn opstelling staat in Almere.

 

Reageer