Skip to main content

tv wel verbinding met kabel, maar geen internet

Sinds een tijdje heb ik sporadisch geen verbinding met met internet op mijn tv. Ik moet dan zelfs aardschakelaar uit en aan doen wil die het weer doen want al het andere werkt dan niet. Het is alleen de tv die dan geen zegt geen verbinding te hebben en dan alleen het streamingcastje dat ik gebruik. Telefoon heeft dan wel verbinding. 

Het gebeurd gemiddels eens per week. 

Uit andere forum: ​@Irfantje Goed dat je aan de bel trekt en sorry voor dit ongemak. Ik help je natuurlijk graag verder!

Ik heb gelijk jouw modem uitgelezen, maar ik vermoed niet dat je last hebt van dit specifieke probleem. Jouw meting ziet er namelijk niet hetzelfde uit. Wil je mij uitleggen wat er precies aan de hand is? Ervaar je helemaal geen verbinding of een wegvallende verbinding?

Daarnaast wil ik je vragen om het modem en het ONT (glasvezelkastje) allebei nogmaals van de stroom te halen. Geef je mij een seintje als je zover bent? Dan kijk ik meteen opnieuw met je mee!

Wil je hier een eigen topic over starten? Dan blijft dit topic overzichtelijk voor ons en degene die last hebben van de algemene storing. Alvast bedankt voor de genomen moeite! 

Uitgelichte reactie

17 maart 2025

Irfantje schreef:

Sinds een tijdje heb ik sporadisch geen verbinding met met internet op mijn tv. Ik moet dan zelfs aardschakelaar uit en aan doen wil die het weer doen want al het andere werkt dan niet.

De aardlekschakelaar uit en aan is wel heel rigoureus. Werkt het even 15 seconden stroomloos maken van de TV box niet? Dan lijkt mij wat anders aan de hand.

Je zegt dat stroomloos maken van de TV box niet helpt… maar aardlekschakelaar wel… als je de aardlekschakelaar gebruikt wordt er echter veel meer stroomloos gemaakt. Zo bijvoorbeeld ook een eventuele switch die het probleem zou kunnen zijn. Als het dus nog een keer gebeurd… en je hebt een switch… probeer die dan eens alleen stroomloos te maken.

Kun je anders eens aangeven welke apparaten allemaal aan de router hangen en hoe (via switch, direct kabel etc)?

(Edit: Waqqas is me net voor 😁)

18 reacties

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21024 reacties
  • 17 maart 2025

Hallo ​@Irfantje 

Is het streaming kastje rechtstreeks op de r outer ssngesloten of zit hier een switch tussen? Bekijk het eens met een andere internetkabel en zonder switch.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1155 reacties
  • 17 maart 2025
Irfantje schreef:

Sinds een tijdje heb ik sporadisch geen verbinding met met internet op mijn tv. Ik moet dan zelfs aardschakelaar uit en aan doen wil die het weer doen want al het andere werkt dan niet.

De aardlekschakelaar uit en aan is wel heel rigoureus. Werkt het even 15 seconden stroomloos maken van de TV box niet? Dan lijkt mij wat anders aan de hand.

Je zegt dat stroomloos maken van de TV box niet helpt… maar aardlekschakelaar wel… als je de aardlekschakelaar gebruikt wordt er echter veel meer stroomloos gemaakt. Zo bijvoorbeeld ook een eventuele switch die het probleem zou kunnen zijn. Als het dus nog een keer gebeurd… en je hebt een switch… probeer die dan eens alleen stroomloos te maken.

Kun je anders eens aangeven welke apparaten allemaal aan de router hangen en hoe (via switch, direct kabel etc)?

(Edit: Waqqas is me net voor 😁)

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 11 reacties
  • 21 april 2025

Wat bedoel je met switch? Het gebeurd heel lang niet en dan eens of twee keer in de week. Ik snap er niets van. Alleen met de aardlekschakelaar lukt het weer om met de streaming kastje verbinding te krijgen. Internet op tv doet het wel gewoon als het kastje het niet doet. 
Aan de router geen andere apparaten verbonden, het streaming kastje gaat via de kabel dat dan weer via zo'n kastje in het stopcontact verbinding maakt met internet. 

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1155 reacties
  • 21 april 2025
Irfantje schreef:

Aan de router geen andere apparaten verbonden, het streaming kastje gaat via de kabel dat dan weer via zo'n kastje in het stopcontact verbinding maakt met internet. 

"Zo'n kastje in het stopcontact". Wat bedoel je daarmee. Foto of merk/typenummer kan wel zo handig zijn om precies te weten waarmee we te maken hebben. 

Als het een switch of 'switch over power/230V' is, dan hoef je dus niet de aardlekschakelaar om te zetten maar kun je gewoon dat kastje even stroomloos maken en weer aanzetten.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 11 reacties
  • 21 april 2025

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1155 reacties
  • 21 april 2025

Ja. Dat is een dvs200. Internet over 230V. Je hebt bij de router ook zo'n kastje voor verbinding over 230V. Overigens is de snelheid van die dvs200 niet zo hoog (theoretisch 200Mbps maar in de praktijk mag je blij zijn met 20 tot 30Mbs). Ten tweede ben je bij deze dingen (internet over 230V) ook afhankelijk van je stroomnet. Als je op verschillende groepen die met de twee doosjes, dan kan dat de snelheid en stabiliteit behoorlijk beïnvloeden. Ook moet je ze niet op verlengsnoeren of slechte stroomkabels zetten want dat scheelt ook in stabiliteit en snelheid. 

Het beste is eigenlijk gewoon direct met 1 utp kabel. Die kun je vaak in een lege buis trekken (b.v. de oude buis waar vroeger de telefoon- of coax kabel doorheen ging). Ik zie daar links coax zitten. Je zou daar een utp kabel kunnen trekken. Dat zou het mooiste, snelste en stabielere zijn.

Maar hoe dan ook... wanneer je een storing of slecht internet hebt hoef je echt niet de aardlekschakelaar om te zetten. Gewoon even die twee kastjes uit de stroom trekken en weer terug stoppen en wachten tot het netwerk icoontje weer brand. 

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 11 reacties
  • 21 april 2025

Dat zou ook kunnen verklaren waarom af en toe streamen van films zo hapert terwijl ik hoge snelheid internet heb iets van 500mb. Ja links zit de coax. Dat van de utp begrijp ik niet maar dat ga ik nog uitzoeken. Tips zijn welkom.
Maar die kastjes uit de stroom en weer erin had volgens mij in het verleden niet geholpen, maar zal ik de bij een volgende keer weer proberen. 
dank voor je hulp!

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1155 reacties
  • 21 april 2025

Die 500Mbps ga je over die dvs200 absoluut niet halen. Volgens mij mocht je al blij zijn met 30Mbs. Sluit maar eens een computer daarop aan en die een snelheidstest. Er zijn kastjes die wat sneller zouden kunnen (bv dvs1200 etc) maar een kabel (utp = cat5e if cat6(e) kabel) zou echt veel beter zijn (dan heb je je volle snelheid zonder 2 extra kastjes). Ps. Misschien haal je zelfs met wifi beter signaal dan met zo'n dvs200 😉

Je zou kunnen proberen zo'n kabel bij de coax erbij te trekken maar dat is meestal redelijk krap (hoewel ik het wel eens gedaan heb met cat5e). Maar als je ook nog een lege buis of buis voor telefoonkabel hebt zou je die ook kunnen gebruiken. Die is meestal niet meer nodig ergens draadloze toestellen.

Als je eenmaal een kabel getrokken hebt is het een kwestie van kijken hoe je ze afmonteert. Als je router in de meterkast staat dan kun je meestal aan die kant op de kabel een rj45 stekker (laten) knijpen en direct in de router doen. Afmonteren op een mooi doosje waar een korte cat6 kabel in kan is natuurlijk het mooiste.

Aan de andere kant in de kamer zou je het ook mooi af kunnen monteren in dat doosje met een rj45 aansluiting. Maar in nood kun je ook gewoon de kabel uit de muur laten komen en een rj45 op zetten en in een goedkope switch doen van €10-€20 en daar dan je kabel naar de tv en e.v. computer in doen.

(Het knijpen van zo'n rj45 stekker is niet moeilijk maar je hebt er wel een goede tang voor nodig dus waarschijnlijk kan dat het handigste gedaan worden door iemand die dat vaker gedaan heeft.)

Succes 😀

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 11 reacties
  • 22 april 2025

Klinkt als een werkje waar ik iemand voor moet vragen om dat te doen…de streambox via wifi verbinden was mooi geweest alleen heeft deze die optie helaas niet. 
Is dit anders ook een optie? https://www.kabelshop.nl/Kabels/Coax-kabel/Internet-over-coax-p24998.html

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 11 reacties
  • 23 april 2025

Volgens mij heb ik al een deel van wat je beschrijft?

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 11 reacties
  • 23 april 2025

Is het nou zo dat ik dit met deze kabel kan oplossen? https://www.kabelshop.nl/Nedis-Netwerk-en-coax-kabel-Nedis-Met-Connectoren-1-5-m-Cat6-Wit-CSGL4500WT15-CSGP4500WT15-i22745-t1484573.html

En moet ik dan nog iets doen in de meterkast?

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1155 reacties
  • 23 april 2025

YIKES. Ik zie dat je die DVS200 in de meterkast op een verlengsnoer hebt zitten. Dat moet je dus ook absoluut niet doen want die geven het signaal slecht door. Er staat in de handleiding volgens mij ook dat je die altijd in een muurstopcontact (of officieel stopcontact) moet stoppen. Niet in zo’n verlengsnoer ding. Die DVS200 MOET dus in de muur… daarOP kun je dan dat verlengsnoer aansluiten (waar dan weer de adapter van de T-56 zit). Maar niet zoals je nu andersom hebt.

Ik neem aan dat je niet de coax kabels eruit wilt slopen (voor eventueel later gebruik)?

Ik zie op de eerste foto daar ook een grijze kabel naar links gaan. Wat voor kabel is dat?

Ik neem aan dat er een gele kabel van die ONT (met vier ledjes, drie groen) naar de Zyxel T-56 gaat. Van daaruit gaat er (ook een gele?) een kabel naar die DVS200. Van daaruit gaat het internet over de stroom 230V naar de andere DVS200.

Het mooiste zou dus zijn dat je direct een kabel op de Zyxel T-56 aan kunt sluiten die door een buis naar die andere kamer gaat.

En wat voor kabel kruipt daar over/langs die DVS200 heen?

Aan die coax/cat6 kabel heb je niet zoveel. Dat is 1,5 meter maar je zult een cat6 kabel helemaal door de buis moeten leggen en dat is wel langer dan 1,5 meter 😋 Ik zou niet voor een combi kabel gaan maar dan zou ik eerder kijken of je een cat6 (of cat5e) bij de coax kunt trekken. Maar ik zie er daar al 2 één buis in gaan. Dat zou er eigenlijk ook 1 kunnen zijn (met een cat kabel).

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 11 reacties
  • 23 april 2025

Ja ik heb die dvs meteen maar in de muurstopcontact gedaan. Ik las al op internet  inderdaad dat dat ook een hoop kan schelen. 

Nou van de ONT (het Huawei kastje bedoel je denk ik) gaat een gele internet kabel naar de router. Van de router gaat een witte kabel naar de dvs200 in de meterkast. 
Ik zie zelfs twee grijze kabels met zo'n utb? op het einde, zie foto. Geen idee waar ze van zijn....

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 11 reacties
  • 23 april 2025

Zo zie je hoe de aanaluitingen op de router zijn en op de dvs200....

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1155 reacties
  • 23 april 2025

O ja, nu zie ik het. Dat was een witte kabel met gele stekker jaar de dvs200.

Die twee stekkers op de eerste foto, zijn daar 4 of 8 draadjes in aangesloten? 4 is vaak oude telefoon (ik denk die rechter/iets grijzere, want die is redelijk dun). De linker is wat dikker. RJ45 voor internet is ook een fractie breder dan de RJ11 voor telefoon.

Ben benieuwd waar die linker naar toe loopt in die buis (want dat moet je dan natuurlijk ook weten).

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 11 reacties
  • 23 april 2025

Op de een zijn 4 draadjes aangesloten en op de ander maar 2. 
Die van 4 loopt naar boven naar de buis KPN. 

Die met 2 draadjes die aan lijn2 is verbonden van het KPN kastje loopt via zo'n dikke zwarte buis naar boven.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1155 reacties
  • 23 april 2025

2 en 4 adertjes zijn inderdaad telefoon. Dat kun je niets je doen. Als je weet waar de kpn buis uitkomt zou je wel kunnen kijken om door die buis een cat kabel bij te trekken (of zelfs de kpn kabel eruit te halen als die niet gebruikt wordt).

Als dat n.l. lukt dan zou je alles dus bedraad aan kunnen sluiten (je hebt dan alleen iemand nodig die de stekkertjes knijp of de kabel goed afmonteert).

Zelf heb ik van de woonkamer ook de telefoon buis gebruikt om een cat6 kabel door te trekken. Die zie je hier links onder het plaatje uitkomen. Bij mij is het dus net andersom. Glas komt in de woonkamer binnen en gaat naar de router en dan via een cat kabel naar de meterkast en vandaar via een oude telefoon buis naar mijn slaapkamer en kantoor.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 11 reacties
  • 23 april 2025

Oké duidelijk. Super bedankt voor al je hulp en adviezen. Ik ga ermee aan de slag. 

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen