Trage upload en packetloss in het T-Mobile corenetwerk
Sinds begin 3 September had ik een probleem waarbij mijn uploadsnelheid niet boven de 20Mbps uitkomt (ik heb een Gigabit verbinding op het eigen T-Mobile netwerk, via GPON). Na een aantal keer bellen en aanleveren van speedtests kon op 7 Oktober een monteur langskomen om ook een speedtest te doen bij mij thuis (die ik zelf ook al meermaals had gedaan, en ook samen met de klantenservice).
Vrijdag kwam ik weer thuis na een week niet thuis te zijn geweest en leek dit uploadprobleem opgelost. Ik trok weer strak gigabit up en down. Daarop heb ik de monteurafspraak afgezegd.
Echter blijkt nu dat het uploadprobleem nog steeds niet is opgelost, en dat ik nu ook een ander probleem heb. Ik heb vrij constant een paar procent packetloss naar alle hosts op het internet. Lange traceroutes (via mtr) tonen aan dat deze loss in het T-Mobile netwerk plaatsvinden (de 10.x.x.x hops zijn het corenetwerk van T-Mobile. Gelukkig zijn traceroutes tegenwoordig weer leesbaar!). De bovenste hop is mijn thuisrouter, hop 2 is de OLT van T-Mobile. Die geven allemaal 0% loss. Dat sluit dus uit dat mijn router of de glasvezelverbinding vanaf mijn woning naar de OLT van T-Mobile het probleem zijn.
Je kunt het probleem ook duidelijk zien in deze smokeping grafieken. In de traceroute is af en toe te zien dat een andere route door het T-Mobile netwerk wordt gekozen. Er is dus niet alleen packetloss, er klappert ook een verbinding. Je kunt dat in de smokeping grafiek zien door de hoge en lage lagency.
Alles wat daartussen zit en met een andere kleur dan groen is aangegeven is packetloss. Dat is dus best veel. Dit uit zich in youtubevideo’s die soms tijdens het afspelen niet meer laden, en dat is heel irritant.
De route flaps correleren direct met het uploadprobleem. Als het netwerk het korte pad neemt (die kun je in smokeping bij de rechtsbovenste grafied duidelijk zien) is mijn upload snel (gigabit). Als het netwerk het lange pad neemt heb ik maximaal 50Mbps upload.
Ik heb alle begrip voor dat T-Mobile thuis in de beginfase zit, en ik wil ze ook graag steunen in deze eerste fase. Maar er is niks irritanter dan een instabiele verbinding thuis. Ik wil heel graag dat het probleem nu wel definitief wordt opgelost. Anders betaal ik graag meer voor een provider waar het wel stabiel is.
Bladzijde 2 / 6
Hi allemaal,
Ik wil jullie bedanken voor het geduld en de constante updates. Er is inmiddels voor gezorgd dat het probleem is aangekaart bij onze netwerk specialisten en is er een onderzoek gestart. Ik hoop jullie zo snel mogelijk van een update te kunnen voorzien met meer informatie, maar weet dat we bovenop de zaak zitten. We nemen jullie feedback hoog op en met jullie hulp hopen we de uploadsnelheid en packetloss te verbeteren/ op te lossen. Mochten er in de tussentijd vragen zijn, laat het vooral weten. Vragen zet ik graag door naar de specialisten.
@jeffreykog je heb al dieper onderzoek gedaan dan dat de helpdesk aan kan. Het zou helpen als er meer mensen dit probleem kunnen bevestigen met de zelfde onderbouwing al dan niet in Emmen. Dan gooi ik ondertussen even een balletje op.
Heb volgens mij hetzelfde probleem in regio Emmen. Download haal ik bijna altijd de maximale snelheid (1000/1000). Upload vaak minder dan 3 mbit. Heb ook last van dat downloads stoppen en na een reset weer verder gaan.
Ping is ook instabiel. Sommige dagen is het minder dan 6 ms. Meestal boven de 15 ms. Echt een stuk instabieler geworden sinds ik ben overgestapt naar GPON. Heb er spijt van.
Ik woon in Emmen.
Sinds ik ben overgegaan van 100/100 naar 1000/1000 is mijn snelheid niet naar wens. Op de dag van installatie heeft internet het goed gedaan, maar elke dag daarna is het drama.
De downloadsnelheid is prima, maar de upload is echt super, maar dan ook echt super traag.
Inmiddels heb ik al een afspraak staan met guideon op 28 oktober, maar hoe kan dit in godsnaam? Het is getest op 2 bekabelde pc’s en ook via wifi op telefoon. Echt belabberd slecht.
Ik mag ook aannemen dat dit gecompenseerd wordt?
@NIELSR grote kans dat Guidion het niet kan oplossen. Is een probleem in het netwerk van T-Mobile in regio zuid-oost Drenthe.
Heb echt exact hetzelfde. Hoge ping voor glasvezel en upload onder de 20 Mbps (vaak onder 4).
Mocht Guidion het wel kunnen oplossen dan houd ik mij aanbevolen en plan ik ook een afspraak in :)
Hi allemaal,
Ik wil jullie bedanken voor het geduld en de constante updates. Er is inmiddels voor gezorgd dat het probleem is aangekaart bij onze netwerk specialisten en is er een onderzoek gestart. Ik hoop jullie zo snel mogelijk van een update te kunnen voorzien met meer informatie, maar weet dat we bovenop de zaak zitten. We nemen jullie feedback hoog op en met jullie hulp hopen we de uploadsnelheid en packetloss te verbeteren/ op te lossen. Mochten er in de tussentijd vragen zijn, laat het vooral weten. Vragen zet ik graag door naar de specialisten.
@Boris
Ik was even benieuwd of er al een update is op bovenstaande.
Ik zit nu al een hele week met een zeer trage upload snelheid, sinds de overstap van 100/100 naar 1000/1000 afgelopen dinsdag (19-10-2021)
Ik heb dit reeds aangekaart via de Helpdeks (Ticketnummerm 2021101911041048), maar verder dan "we zullen een monteur sturen” komen ze daar ook niet. Ook moet ik iig tot vrijdag 29-10-2021 wachten totdat deze monteur komt… Ik verwacht echter ook niet, door bovenstaande constatering, dat deze iets uit kan halen.
Met vriendelijke groet, Erik Sander
@Boris,
Hierbij ons zit er ook nog steeds geen schot in de zaak. Vorige week donderdag mail gehad of ik contact op wilde nemen met de helpdesk. Dat gedaan en te horen gekregen: dat er een monteur ingepland zou gaan worden. Binnen 24 uur krijg je sms met link de voor planning”
25 uur later (vrijdag 22-10) nog geen bericht gehad en zelf maar weer gebeld. “Oh ik zie dat het ticket is afgekeurd, ik ga een nieuwe aanvragen”.
Heb tot nu toe nog steeds niks gehoord. Problemen lijken alleen maar erger te worden. Upload is traag en daarmee internet in zijn geheel of de reactie tijd tenminste. Kan niet eens meer fatsoenlijk een teams vergadering houden. En ook het zappen van de TV gaat tergend traag.
Ik snap dat er niet 10 man klaar staan om mij 24/7 te ondersteunen en alle problemen op te lossen. Hoe het opgepakt werd vorige week was goed, maar nu maak ik me zorgen. Mede ook omdat er geen zicht is op wanneer dit opgelost gaat worden. Ik hoop snel van jullie te horen.
Groet,
Hans
@Boris ,
Gistermiddag, een week na de eerste problemen, lijkt het euvel te zijn opgelost. Helaas heb ik nog geen terugkoppeling gehad wat er aan de hand was. Ik hoop dat er een ‘duidelijke gebeurtenis’ heeft plaats gevonden wat het probleem verholpen heeft want anders maak ik me toch wel zorgen.
In regio Emmen is bij mij nog niks verbeterd.
In regio Emmen is bij mij nog niks verbeterd.
@Ruben0s
Bij mij ook niet, ik heb het vermoeden dat het monteurbezoek morgen ook niks gaat helpen zoals jij zei.
Zoals verwacht konden ze niks doen.
@Boris heb je al een update?
@Boris kan je voor mij ook een ticket in het systeem zetten. Speelt inmiddels al vanaf 5 oktober.
Zoals verwacht konden ze niks doen.
@Boris heb je al een update?
Dan ben ik bang, dat t bij mij morgen ook niets uit gaat halen.
De monteur komt morgen tussen 10.00-12.00.
Zal wel hetzelfde uitvoeren als hierboven.
Mocht het anders zijn, dan laat ik jullie dit weten.
Mvg Erik Sander
@Boris kun je mij misschien ook alvast aanmelden voor een ticket?
En ik heb via de helpdeks als het forum ook nog geen terugkoppeling gehad. Het werkt nog steeds goed (blij mee ), maar hoe of wat er nu veranderd is geen idee en dat baart me wel weer zorgen.
Hi allemaal,
Het onderzoek wat door het netwerk team is gestart, is zojuist afgerond. Er zijn daarbij gelukkig geen fouten in het corenetwerk of in de verbinding achter de Pop gevonden. Er kan dus gesteld worden dat er geen algemeen probleem heerst. Omdat ik graag wil dat jullie verbinding wordt verbeterd, ga ik voor een ieder dit individueel aankaarten bij onze technische dienst. Daarbij zal worden meegenomen bij wie al een monteursafspraak is geweest en bij wie niet. Ook dit helpt ons al betere inzicht te krijgen. Vanzelfsprekend houden we jullie op de hoogte!
Hi allemaal,
Het onderzoek wat door het netwerk team is gestart, is zojuist afgerond. Er zijn daarbij gelukkig geen fouten in het corenetwerk of in de verbinding achter de Pop gevonden. Er kan dus gesteld worden dat er geen algemeen probleem heerst. Omdat ik graag wil dat jullie verbinding wordt verbeterd, ga ik voor een ieder dit individueel aankaarten bij onze technische dienst. Daarbij zal worden meegenomen bij wie al een monteursafspraak is geweest en bij wie niet. Ook dit helpt ons al betere inzicht te krijgen. Vanzelfsprekend houden we jullie op de hoogte!
@Boris
Zoals al verwacht, heeft het monteursbezoek gisteren niets kunnen verhelpen.
Een test met een nieuwe mediaconvertor heeft ook niets uit kunnen halen.
Wat ik vandaag meerder keren meegemaakt heb, is dat bij streaming er veelvuldig gebuffert moet worden.
De upload snelheid fluctueerd nogal veel, soms zit ik op 38Mbit en op een ander moment zakt dit zo in naar 4Mbit. Kan ik aan mijn zijde nog iets voor je doen om meer data te vergaren?
M.v.g. Erik Sander
Mijn snelheid is sinds vandaag weer normaal. Geldt dit ook voor rest van regio Emmen?
Ik heb eerder vandaag ook twee keer een test gedaan met rond de 700mbit upload
Ik krijg net een email van T-Mobile:
Beste klant,
Goed nieuws: je vraag of verzoek waar we over gesproken hebben, is opgelost! Heb je toch nog vragen? Dan weet je ons te vinden.
Met vriendelijke groet,
Team T-Mobile Thuis
En warempel, de uploadsnelheid ligt opeens rond de 900Mb/s.
Iemand een idee wat er opgelost/gebeurt is?
nu maar hopen dat het zo blijft!!!
Ik krijg net een email van T-Mobile:
Beste klant,
Goed nieuws: je vraag of verzoek waar we over gesproken hebben, is opgelost! Heb je toch nog vragen? Dan weet je ons te vinden.
Met vriendelijke groet,
Team T-Mobile Thuis
En warempel, de uploadsnelheid ligt opeens rond de 900Mb/s.
Iemand een idee wat er opgelost/gebeurt is?
nu maar hopen dat het zo blijft!!!
@Boris Kun jij evt aangeven wat er veranderd is, waardoor de upload snelheid nu weer op normaal niveau is?
M.v.g. Erik Sander
Hoi allemaal,
Wat een fijn nieuws! Ik zie dat inderdaad de lijn is hersteld voor sommige van jullie, waardoor de uploadspeed weer helemaal moet zijn wat die moet zijn. Wat er exact is gedaan, blijf je van mij schuldig. Mocht het probleem nog terugkomen bij enkele, laat het vooral weten. Dan ga ik er voor jullie voor zorgen dat ook jullie zaak individueel wordt opgepakt zodat we er voor kunnen zorgen dat de verbinding weer helemaal stabiel is. Ik hoor het graag!
De afgelopen dagen is mijn internetverbinding stabiel en snel. Ik hoop dat het zo blijft. Ik haal nu 896 down / 856 up.
Hoi @JJ93, wat ontzettend fijn om te horen, ik hoop met je mee!
Een weekje een normale upload gehad. Vanaf vandaag wederom een bagger upload.…
@Sandaman werkt bij jouw alles nog normaal?
@Boris Bij mij heeft het ook een goede week tot misschien 2 week goed gewerkt, maar nu bij mij ook hetzelfde als bij @Ruben0s. Downloadsnelheid is goed, upload komt niet meer boven de 40Mbps uit. We zijn wat dat betreft iets te vroeg enthousiast geweest.
Mijn ping is overigens nooit meer normaal geweest. Deze was bij omzetting naar GPON in de eerst week 6ms. Nu is het standaard 15 ms maakt niet uit welke snelheid ik haal.
Kijk het nog een maandje aan en dan is het wel mooi geweest.
Haal trouwens nu ook maar maximaal 40 Mbps (vorige keer 20). Wederom zelfde regio. Lijkt mij dus niet iets wat aan mijn eigen netwerk ligt.
Mijn ping is overigens nooit meer normaal geweest. Deze was bij omzetting naar GPON in de eerst week 6ms. Nu is het standaard 15 ms maakt niet uit welke snelheid ik haal.
Kijk het nog een maandje aan en dan is het wel mooi geweest.
Mijn contract is inmiddels al voortijdig ontbonden. Komende vrijdag komt KPN de boel installeren. Voor mobiel is T-Mobile nog steeds mijn favoriet, maar de kwaliteit van het vaste netwerk is helaas niet gelijk aan het mobiele netwerk.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.