Skip to main content


Sinds begin 3 September had ik een probleem waarbij mijn uploadsnelheid niet boven de 20Mbps uitkomt (ik heb een Gigabit verbinding op het eigen T-Mobile netwerk, via GPON). Na een aantal keer bellen en aanleveren van speedtests kon op 7 Oktober een monteur langskomen om ook een speedtest te doen bij mij thuis (die ik zelf ook al meermaals had gedaan, en ook samen met de klantenservice).

Vrijdag kwam ik weer thuis na een week niet thuis te zijn geweest en leek dit uploadprobleem opgelost. Ik trok weer strak gigabit up en down. Daarop heb ik de monteurafspraak afgezegd.

Echter blijkt nu dat het uploadprobleem nog steeds niet is opgelost, en dat ik nu ook een ander probleem heb. Ik heb vrij constant een paar procent packetloss naar alle hosts op het internet. Lange traceroutes (via mtr) tonen aan dat deze loss in het T-Mobile netwerk plaatsvinden (de 10.x.x.x hops zijn het corenetwerk van T-Mobile. Gelukkig zijn traceroutes tegenwoordig weer leesbaar!). De bovenste hop is mijn thuisrouter, hop 2 is de OLT van T-Mobile. Die geven allemaal 0% loss. Dat sluit dus uit dat mijn router of de glasvezelverbinding vanaf mijn woning naar de OLT van T-Mobile het probleem zijn.

Je kunt het probleem ook duidelijk zien in deze smokeping grafieken. In de traceroute is af en toe te zien dat een andere route door het T-Mobile netwerk wordt gekozen. Er is dus niet alleen packetloss, er klappert ook een verbinding. Je kunt dat in de smokeping grafiek zien door de hoge en lage lagency.

Alles wat daartussen zit en met een andere kleur dan groen is aangegeven is packetloss. Dat is dus best veel. Dit uit zich in youtubevideo’s die soms tijdens het afspelen niet meer laden, en dat is heel irritant.

De route flaps correleren direct met het uploadprobleem. Als het netwerk het korte pad neemt (die kun je in smokeping bij de rechtsbovenste grafied duidelijk zien) is mijn upload snel (gigabit). Als het netwerk het lange pad neemt heb ik maximaal 50Mbps upload.

Ik heb alle begrip voor dat T-Mobile thuis in de beginfase zit, en ik wil ze ook graag steunen in deze eerste fase. Maar er is niks irritanter dan een instabiele verbinding thuis. Ik wil heel graag dat het probleem nu wel definitief wordt opgelost. Anders betaal ik graag meer voor een provider waar het wel stabiel is.

 

Hierbij ook nog een traceroute van buiten het T-Mobile netwerk naar mijn thuis IP toe. Je kunt daar dus ook duidelijk zien dat het instabiel is:

 


Vanmorgen telefonisch contact gehad met de klantenservice. Ze willen een monteur langssturen om de problemen bij mij uit te zoeken. Maar zoals de traceroute eigenlijk al aantoont zit het probleem niet bij de verbinding tussen mijn woning en de OLT van T-Mobile, maar eerder hogerop in het netwerk. Ik kan zelf slecht interpreteren waar in het land de 10.x.x.x hops leven, maar gezien de latency naar hop 3 is dat uit de buurt van Emmen.

@Sander Met het bovenstaande weet ik vrij zeker dat het probleem niet aan mijn kant zit, en daarom de monteur bij mij ook niet heel veel kan doen. Het lijkt me daarom ook zonde dat iemand voor niks langskomt. Kun jij hierin iets betekenen? Wellicht doorzetten naar de mensen die het hogere netwerk beheren aangezien de packetloss daar wegkomt? Het is duidelijk een klapperende verbinding in het netwerk. Als ik een moment van 5 tot 10sec packetloss heb ervaren krijg ik meteen een andere route te zien in de traceroute. Dat betekent dus dat ergens een verbinding uitvalt, het netwerk even nodig heeft om de nieuwe routingtabel op te bouwen en in die tijd verkeer dropt. Als die weer is opgebouwd werkt het weer via een andere route.


Prettig verwoord @jeffreykog.

Te specifiek om openbaar te behandelen lijkt mij maar mijn interesse heb je ;)
Misschien wordt er in de regio glasvezel aangesloten?

Daarnaast kan de verkoop van de bedrijfstak ook gevolg hebben voor aansluitingen.
 


Prettig verwoord @jeffreykog.

Te specifiek om openbaar te behandelen lijkt mij maar mijn interesse heb je ;)
Misschien wordt er in de regio glasvezel aangesloten?

Daarnaast kan de verkoop van de bedrijfstak ook gevolg hebben voor aansluitingen.
 

hoe zo te specifiek om hier te behandelen?

 

ik ervaar het zelfde als Jeffrey!! het probleem legt echt aan jullie netwerk beste t-mobile en niet aan onze thuis situatie!


@jeffreykog je heb al dieper onderzoek gedaan dan dat de helpdesk aan kan. Het zou helpen als er meer mensen dit probleem kunnen bevestigen met de zelfde onderbouwing al dan niet in Emmen. Dan gooi ik ondertussen even een balletje op.


Ik heb hetzelfde probleem in Utrecht.

 

Mijn problemen zijn begonnen toen ik van het KPN netwerk naar T-Mobile ben overgezet. Ik was al klant van T-Mobile, maar zat nog op het KPN netwerk. Ik las dat ik van 100 Mbit naar 1000 Mbit kon overstappen binnen mijn huidige abonnement.

 

Op dinsdag stond mijn monteurafspraak gepland. Maandagavond zat ik al zonder internet. Dinsdag kwam de Guidion monteur voor het overzetten, het leek mij dat dit met elkaar te maken had. De monteur heeft de Huawei GPON hardware geïnstalleerd, maar het glasvezel signaal kwam niet goed door. Dit komt waarschijnlijk omdat mijn KPN converter aangesloten was tijdens de overstap. Zie ook dit topic: 

 

 

Vanochtend kwam er een twee monteurs, dit keer van het glasvezelnetwerk. Ze hebben een patch uitgevoerd en alles leek te werken. Alle lampjes op groen.

 

Maar nu blijkt mijn uploadsnelheid dramatisch te zijn, tussen de 1 en 3 Mbit. Terwijl het richting de 1000 zou moeten gaan. Downloadsnelheid is wel tegen de 1000 Mbit.

 

Het grootste probleem is echter de instabiliteit. Ik heb deze ochtend al een aantal keer zonder verbinding gezet. Hierdoor ben ik nu genoodzaakt om alsnog via mijn hotspot te werken, want die is wel stabiel.


Ik verlies veel te veel packets en upload is onder de 1 Mbit, ook na herstarten alle hardware.

 

Request timeout for icmp_seq 994

Deze krijg ik bij 1 op de 20 pings.

 

En host unreachable, toen klapte mijn internet er volledig uit denk ik.

 

92 bytes from 90-78-145-85.ftth.glasoperator.nl (*** IP-adres op verzoek verwijderd door Moderator): Destination Host Unreachable
Vr HL TOS  Len   ID Flg  off TTL Pro  cks      Src      Dst
 4  5  00 5400 eefe   0 0000  3f  01 c856 xxx  1.1.1.1 

 

Klantenservice heeft nu op afstand mijn modem naar fabrieksinstellingen gezet. Over een kwartiertje weet ik of dat iets heeft opgelost..


Inmiddels heb ik contact gehad met de klantenservice. Die kon weinig voor mij doen, behalve een 50GB mobiel internet voucher. Dat is prettig, al had ik zelf al onbeperkt 4G.

De rest van de middag heb ik alle hardware van de stroom gehad. Net weer alles aangesloten, en de verbinding lijkt vooralsnog stabieler en sneller te zijn. Download 900 Mbit en Upload 600 Mbit. Afgelopen paar minuten geen packet drops.

Ik hoop dat het zo blijft!


Hoi allemaal,

Dank voor alle reacties en de enorm volledige informatie en gegevens die al zijn aangeleverd. Enorm bedankt hiervoor en dit geeft ons zeker meer inzicht in de situatie. Nu heb ik meteen met onze technische dienst geschakeld om te kijken hoe we dit het best kunnen behandelen en wat de beste insteek kan zijn. 

Inmiddels hebben we van @jeffreykog al een traceroute mogen ontvangen in dit topic, maar wil ik ook aan @JJ93 en @daveflash vragen om deze te kunnen aanleveren. Met de gegevens hieruit, halen wij namelijk al flink wat meer informatie en kunnen we voor jullie aan de slag. Hoe je deze precies doet, check je op deze website: https://www.strato.nl/server/datapakketten-volgen-met-traceroute/.

Wat betreft het Guidion bezoek, heb ik het ook direct voor je nagevraagd @jeffreykog. Ik laat je zo snel mogelijk weten wat het handigst is.


 (..)

Inmiddels hebben we van @jeffreykog al een traceroute mogen ontvangen in dit topic, maar wil ik ook aan @JJ93 en @daveflash vragen om deze te kunnen aanleveren. (..)

van welke website of domein wensen jullie een traceroute ?


 (..)

Inmiddels hebben we van @jeffreykog al een traceroute mogen ontvangen in dit topic, maar wil ik ook aan @JJ93 en @daveflash vragen om deze te kunnen aanleveren. (..)

van welke website of domein wensen jullie een traceroute ?

Gewoon iets willekeurigs is prima. Ik heb 1.1.1.1 gebruikt. Bij voorkeur wat langer laten lopen zodat ook zichtbaar is dat er routes flappen


@jeffreykog je heb al dieper onderzoek gedaan dan dat de helpdesk aan kan. Het zou helpen als er meer mensen dit probleem kunnen bevestigen met de zelfde onderbouwing al dan niet in Emmen. Dan gooi ik ondertussen even een balletje op.

Heb volgens mij hetzelfde probleem in regio Emmen. Download haal ik bijna altijd de maximale snelheid (1000/1000). Upload vaak minder dan 3 mbit. Heb ook last van dat downloads stoppen en na een reset weer verder gaan.

Ping is ook instabiel. Sommige dagen is het minder dan 6 ms. Meestal boven de 15 ms. Echt een stuk instabieler geworden sinds ik ben overgestapt naar GPON. Heb er spijt van.


@jeffreykog je heb al dieper onderzoek gedaan dan dat de helpdesk aan kan. Het zou helpen als er meer mensen dit probleem kunnen bevestigen met de zelfde onderbouwing al dan niet in Emmen. Dan gooi ik ondertussen even een balletje op.

Heb volgens mij hetzelfde probleem in regio Emmen. Download haal ik bijna altijd de maximale snelheid (1000/1000). Upload vaak minder dan 3 mbit. Heb ook last van dat downloads stoppen en na een reset weer verder gaan.

Ping is ook instabiel. Sommige dagen is het minder dan 6 ms. Meestal boven de 15 ms. Echt een stuk instabieler geworden sinds ik ben overgestapt naar GPON. Heb er spijt van.

Kijk, dat klinkt als exact hetzelfde probleem als ik heb. Grote kans dat we in dezelfde OLT hangen. Ik zit in Emmermeer, dus ben verbonden met de POP in de KPN centrale bij de oude dierentuin.

@Boris al meer bekend inmiddels? Monteurafspraak staat voor komende zaterdag gepland. Die laat ik vooralsnog gewoon staan.


Inmiddels is mijn verbinding grotendeels stabiel. Bedraad heeft 0% packet loss de afgelopen dag. WiFi nog wel af en toe, maar ik denk dat dit ligt aan de router die er tussen staat.

93221 packets transmitted, 93213 packets received, 0.0% packet loss

Download: 927.4 Mbit/s & Upload:901.5 Mbit/s

 

Traceroute to 1.1.1.1 (1.1.1.1), 64 hops max, 52 byte packets

1  192.168.1.1 (192.168.1.1)  1.017 ms  0.619 ms  0.439 ms

2  1-168-177-143.ftth.glasoperator.nl (143.177.168.1)  2.765 ms  3.368 ms  3.179 ms

3  10.10.13.133 (10.10.13.133)  4.648 ms  4.757 ms  4.556 ms

4  10.10.12.61 (10.10.12.61)  4.444 ms  4.592 ms  4.631 ms

5  10.10.80.145 (10.10.80.145)  4.143 ms  4.513 ms  4.360 ms

6  ams-ix.as13335.net (80.249.211.140)  7.291 ms * *

7  one.one.one.one (1.1.1.1)  5.919 ms  5.874 ms  5.733 ms


Inmiddels is de monteur afgelopen zaterdag langsgeweest. Het was een kort bezoek want de monteur kende het probleem. We hebben nogmaals een speedtest gedaan en daar heeft hij een foto van genomen. De monteur komt hier ook uit de regio (maar zit op een andere glasvezel POP) en gaf aan dat hij thuis hetzelfde probleem had. De uploadsnelheid komt nooit boven de 20Mbps uit. Elke dag zijn ongeveer de helft van zijn bezoekjes dit soort klachten.

Zie hier een screenshot van de Guidion werkbon:

Ik kan me dus niet voorstellen dat dit probleem niet al bekend is bij T-Mobile. Daarom vind ik het dus vreemd dat niemand hier op het forum of bij de klantenservice lijkt te weten van het probleem.

Ik hoorde aan de telefoon al dat mijn ticket nu is doorgezet naar de T-Mobile backoffice en dat er mogelijk iemand van KPN langs moet komen om mijn glasvezel door te meten. Hier gaat niks uitkomen omdat het probleem hogerop in het netwerk zit. De onnodige voorrijkosten die T-Mobile hiervoor moet betalen aan KPN kan ook worden besteed aan het vroegtijdig ontbinden van mijn contract. Ik werk namelijk elke dag thuis en ben afhankelijk van mijn verbinding. Dan betaal ik liever het dubbele voor een provider die deze problemen niet heeft en waar nodig wel serieus oppakt.

Inmiddels loopt dit probleem al 2 maanden voor mij. Ik heb nooit klachten gehad over de mobiele tak van T-Mobile, maar ik ben mijn vertrouwen nu verloren in de thuis tak van van de provider. Aangezien een groot deel van zuid-oost drenthe last heeft van dit probleem vind ik het vreemd dat er niet meer prioriteit wordt gegeven om het probleem op te lossen.


Inmiddels is de monteur afgelopen zaterdag langsgeweest. Het was een kort bezoek want de monteur kende het probleem. We hebben nogmaals een speedtest gedaan en daar heeft hij een foto van genomen. De monteur komt hier ook uit de regio (maar zit op een andere glasvezel POP) en gaf aan dat hij thuis hetzelfde probleem had. De uploadsnelheid komt nooit boven de 20Mbps uit. Elke dag zijn ongeveer de helft van zijn bezoekjes dit soort klachten.

Zie hier een screenshot van de Guidion werkbon:

Ik kan me dus niet voorstellen dat dit probleem niet al bekend is bij T-Mobile. Daarom vind ik het dus vreemd dat niemand hier op het forum of bij de klantenservice lijkt te weten van het probleem.

Ik hoorde aan de telefoon al dat mijn ticket nu is doorgezet naar de T-Mobile backoffice en dat er mogelijk iemand van KPN langs moet komen om mijn glasvezel door te meten. Hier gaat niks uitkomen omdat het probleem hogerop in het netwerk zit. De onnodige voorrijkosten die T-Mobile hiervoor moet betalen aan KPN kan ook worden besteed aan het vroegtijdig ontbinden van mijn contract. Ik werk namelijk elke dag thuis en ben afhankelijk van mijn verbinding. Dan betaal ik liever het dubbele voor een provider die deze problemen niet heeft en waar nodig wel serieus oppakt.

Inmiddels loopt dit probleem al 2 maanden voor mij. Ik heb nooit klachten gehad over de mobiele tak van T-Mobile, maar ik ben mijn vertrouwen nu verloren in de thuis tak van van de provider. Aangezien een groot deel van zuid-oost drenthe last heeft van dit probleem vind ik het vreemd dat er niet meer prioriteit wordt gegeven om het probleem op te lossen.


Ook hier in Zwartemeer (Zuidoost Drenthe), sinds de overgang naar het nieuwe platform, een dramatische upload en een veel te hoge ping. Download is prima (ca. 960) maar de upload komt amper boven de 20 uit.

Het andere netwerk van Reggefiber/KPN was veel stabieler.  


Vandaag heb ik weer last van een trage uploadsnelheid. Zodanig traag, dat ik mijn meeting via 4G heb moeten doen. Tijdens het uploaden van een 1GB file tijdens de meeting klapte mijn hele internet er uit. 

Download:854.5 Mbit/s & Upload:14.9 Mbit/s

 

traceroute to 1.1.1.1 (1.1.1.1), 64 hops max, 52 byte packets

1  192.168.1.1 (192.168.1.1)  1.041 ms  0.603 ms  0.479 ms

2  1-168-177-143.ftth.glasoperator.nl (143.177.168.1)  2.827 ms  2.677 ms  2.884 ms

3  10.10.13.133 (10.10.13.133)  4.275 ms  4.296 ms  4.220 ms

4  10.10.12.61 (10.10.12.61)  4.307 ms  4.624 ms  4.609 ms

5  10.10.80.145 (10.10.80.145)  4.169 ms  4.463 ms  4.463 ms

6  * ams-ix.as13335.net (80.249.211.140)  7.159 ms  7.197 ms

7  one.one.one.one (1.1.1.1)  5.965 ms *  5.843 ms

 

traceroute to t-mobile.nl (20.56.240.229), 64 hops max, 52 byte packets

1  192.168.1.1 (192.168.1.1)  1.065 ms  0.569 ms  0.520 ms

2  1-168-177-143.ftth.glasoperator.nl (143.177.168.1)  2.961 ms  2.853 ms  2.795 ms

3  * 10.10.13.133 (10.10.13.133)  8.801 ms  8.453 ms

4  10.10.12.61 (10.10.12.61)  8.101 ms  8.398 ms  7.823 ms

5  10.10.80.121 (10.10.80.121)  8.297 ms  8.110 ms  8.120 ms

6  10.10.80.149 (10.10.80.149)  7.856 ms  6.737 ms  7.646 ms

7  104.44.44.43 (104.44.44.43)  9.009 ms  7.057 ms  10.845 ms

8  ae29-0.icr01.ams21.ntwk.msn.net (104.44.235.86)  6.649 ms  15.135 ms  6.558 ms

9  * * *

10  * * *

11  * * *

12  * * *

13  * * *

14  * *^C

 

Timeout bij de traceroute naar t-mobile.nl

 

traceroute to google.nl (142.251.36.3), 64 hops max, 72 byte packets

1  192.168.1.1 (192.168.1.1)  1.444 ms  0.779 ms  0.612 ms

2  1-168-177-143.ftth.glasoperator.nl (143.177.168.1)  3.140 ms  3.044 ms  2.736 ms

3  10.10.13.133 (10.10.13.133)  7.870 ms  8.081 ms  7.831 ms

4  10.10.12.61 (10.10.12.61)  7.985 ms  7.900 ms  8.313 ms

5  10.10.80.121 (10.10.80.121)  8.406 ms *  8.354 ms

6  10.10.80.149 (10.10.80.149)  7.639 ms  7.417 ms  7.870 ms

7  * * *

8  * 72.14.239.87 (72.14.239.87)  8.614 ms  8.267 ms

9  172.253.71.201 (172.253.71.201)  6.587 ms  6.440 ms  6.150 ms

10  ams15s44-in-f3.1e100.net (142.251.36.3)  6.207 ms  6.314 ms  6.411 ms


Op dit moment ligt mijn hele internetverbinding er uit. De instabiliteit is echt onacceptabel. Vorige week had ik goede hoop, want het ging een aantal dagen goed. Zelfs inclusief hoge uploadsnelheid. Maar gister en vandaag is de uploadsnelheid dramatisch, en nu ligt zelfs de hele internetverbinding er uit.


Regio Erica precies hetzelfde. 

 

 


@Boris Met bovenstaande reacties, en de melding van de Guidion monteur kan T-Mobile toch niet meer ontkennen dat er regionale problemen zijn? Ik heb liever dat er eerlijk met het probleem wordt omgegaan, dan kan ik ook begrip tonen voor de situatie. Nu wordt aan de telefoon bij de klantenservice gedaan alsof ik de enige ben met het probleem, of dat het probleem nog helemaal niet bekend is (wat op zichzelf al zorgelijk zou zijn omdat het probleem al ruim anderhalve maand speelt).


Ik heb net contact gehad met de klantenservice. Het probleem ligt bij de wijkcentrale. Alle 22 verbindingen via PON-netwerk liggen er uit in onze wijk. Ik ben bang dat dit veroorzaakt is door het aansluiten van een nieuwe klant… gaat om Utrecht (stad).

 

Zie ook

 


Ik ben vandaag (19-10-2021) ook overgezet van WBA naar ODF.

Ging uiteraard eerst al mis met de overzetting.
Monteur is afgelopen zaterdag (16-10-2021) geweest, maar merkte dat er nog WBA signaal aanwezig was.
Hij gebeld met T-mobile, werdt de omzetting pas vandaag (19-10-2021) gedaan.
Vanochtend geen internet meer thuis (nog wel signaal op de convertor!), dus zelf de Convertor en de patchkabel uitgewisseld (Volgens instructie monteur). Toen had ik wel weer internet, echter zeer trage upload snelheid.

Ik heb nu dezelfde problemen als bovengenoemd. Downloadsnelheid is prima (600Mbps met iPhone 11) maar Upload is echt zeer slecht <20Mbps.

Uit bovenstaande berichten lees ik dat de omgeving van Emmen hier vaker last van heeft. Zelf ben ik woonachtig in Klazienaveen. Dus grote kans dat ik ook vanaf deze centrale aangestraald wordt.

Ook al weer meerdere keren (via chat) contact gezocht met T-Mobile helpdesk, en die gaan een monteur sturen (wacht al sinds vanochtend 10.00u op de uitnodigingsmail, nog geen ontvangen)

Maar ik begrijp dat deze monteur dan ook weer niets voor mij uit kan halen. En dat het probleem dus toch ergens anders moet liggen. Hoe krijg ik de helpdesk dit aan t verstand gepeuterd?

 

M.v.g. Erik Sander


Hier ook drama sinds vandaag! Variërend van 600 ~ 900 down, maar slechts rond de 1 mbit up (als ik dat al haal).

Ik zit in regio Arnhem-Nijmegen. Dus lijkt er op dat het begint te escaleren

 


Eind van de middag deed internet het weer. Maar nu valt het net weer compleet weg middenin het streamen van een film. 
 

Ik kan en ga echt iedereen afraden om ooit naar het eigen T-Mobile netwerk over te stappen!


Probleem blijft vandaag bij mij bestaan. Gisteravond contact gehad met de helpdesk. Eigen modem vervangen door t-mobile modem. Wel een ander IP gekregen, maar met de zelfde problemen dus.

desgevraagd wat gegevens aangeleverd voor de technische dienst, maar zo volgens mij niets nieuws moeten t.o.v. bovenstaande.

Nu in de wachtstand :unamused: