Skip to main content

Traag internet verhelpen

Sinds 3 maart is mijn internet ineens een heel stuk trager (zie screenshot, bekabeld gemeten). Ik heb inmiddels mijn modem al enkele keren opnieuw opgestart, maar dit verhelpt het probleem niet. Mijn modem is een Zyxel EX5601-T1  

wat kan hier aan gedaan worden?

8 maart 2025

Zie ik het goed dat je snelheid niet boven de 100Mbps uitkomt? Ik neem aan dat dat bekabeld gemeten is. 

Kun je eens in de router kijken (192.168.1.1, ww achterop) en dan onder Systeeminformatie. Welke snelheden staan er bij LAN1 tot 4 en WAN.

En op welke LAN aansluiting (1, 2, 3 of 4) heb je dit gemeten met een computer? 

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 8 maart 2025

Zie ik het goed dat je snelheid niet boven de 100Mbps uitkomt? Ik neem aan dat dat bekabeld gemeten is. 

Kun je eens in de router kijken (192.168.1.1, ww achterop) en dan onder Systeeminformatie. Welke snelheden staan er bij LAN1 tot 4 en WAN.

En op welke LAN aansluiting (1, 2, 3 of 4) heb je dit gemeten met een computer? 

• heeft eerste post geplaatst
  • 8 maart 2025

Via LAN1 gemeten. Is gewoon 2.5gbit. Zie screenshot (zojuist ook media converter en modem even een minuut zonder stroom gezet om te kijken of het nu wel beter werd, maar helaas….)

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 8 maart 2025

Kom je met wifi op een telefoon, dichtbij de router, ook niet boven de 100Mbps? Zit je qua getallen ook onder/tegen die 100 aan?

Als dat met wifi ook niet is dan zal er inderdaad een moderator even op de lijn mee moeten kijken. Vul dan alvast even alle gegevens in je profiel aan zodat ze dat kunnen doen. 

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 8 maart 2025

Hallo ​@fversteegen 

Wel dan even WiFi inschakelen. Maak je toevallig gebruik van een switch tussen router en laptop of pc? Indien ja probeer het dan eens zonder switch.

• heeft eerste post geplaatst
  • 9 maart 2025

Schaam me diep… Het probleem was dat de QOS op de router achter het modem de boel ineens liep te knijpen. Na uitschakelen QOS draait alles weer als een ☀️ 

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 9 maart 2025

He ​@fversteegen , fijn dat je de oplossing gevonden hebt! Met twee routere in 1 netwerk is het altijd lastiger om dit soort zaken op te lossen. Misschien ondersteund jouw eigen router wel VLAN's. Dan kun je die instellen op vlan 300 en de Zyxel weghalen.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen