Skip to main content

Traag internet na aansluiten switch


Na het aansluiten van een switch (Netgear GS105 unmanaged) op de Zyxel router heb ik een terugval in snelheid van ca 850 mbps naar 60 mbps. Hoe kan dat verklaard worden?

12 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @HarryJanssen24 

Hebben de apparaten aangesloten op de switch een lage snelheid of ook de apparaten die aangesloten zijn op Zyxel?

Als het zonder switch dan beter gaat dan kan het aan de switch liggen.

Alleen de apparaten op de switch hebben de lage snelheid. Maar het is een 1gbps switch. Ook als ik in plaats van de switch een fritzbox 4040 router  aansluit op de zyxel router heb ik een terugval in snelheid. Dan nog meer naar 15 mbps. Terwijl deze routers speciaal hiervoor bedoeld zijn, omdat ze geen modem hebben.

Reputatie 7
Badge +14

Dan zou je eens naar de gebruikte patch kabel naar de switch moeten kijken.

Reputatie 7
Badge +15

@HarryJanssen24 

Mocht de kabel tussen router en switch vervangen niet de oplossing zijn probeer dan eens een anders poort op de Zyxel. De apparaten 1 voor 2 aansluiten op de switch of router kan misschien ook helpen bij het zoeken naar een boosdoener.

Aan de kabels ligt het niet. Dezelfde kabels geven wel een goede snelheid bij rechtstreekse aansluiting op de Zyxel. Ik heb cat7, cat6 en cat6a geprobeerd. Allemaal met hetzelfde resultaat. Rechtstreeks laptop op de zyxel ca 850 mbps. Zyxel naar switch naar laptop ca 60 mbps. Zyxel naar fritzbox naar laptop ca 15 mbps.

Ik dacht dat je bij glasvezel geen modem nodig hebt, dus ik heb ook de fritzbox 4040 rechtstreeks geprobeerd zonder zyxel. Dan heb ik helemaal geen internet.

@Waqqas: Wat bedoel je precies met apparaten 1 voor 2 aansluiten?

Reputatie 7
Badge +15

@HarryJanssen24 

Ik weet niet wat je allemaal aangesloten hebt achter de switch maar dan even alles verwijderen, begin met 1 apparaat aansluiten en kijk of dat goed werkt en zo verder.

Reputatie 7
Badge +14

Aan de kabels ligt het niet. Dezelfde kabels geven wel een goede snelheid bij rechtstreekse aansluiting op de Zyxel. Ik heb cat7, cat6 en cat6a geprobeerd. Allemaal met hetzelfde resultaat. Rechtstreeks laptop op de zyxel ca 850 mbps. Zyxel naar switch naar laptop ca 60 mbps. Zyxel naar fritzbox naar laptop ca 15 mbps.

Ik dacht dat je bij glasvezel geen modem nodig hebt, dus ik heb ook de fritzbox 4040 rechtstreeks geprobeerd zonder zyxel. Dan heb ik helemaal geen internet.

Dit werkt als je de WAN zijde vlan300 instelt.

@Waqqas: Ik heb nog helemaal niets aangesloten. Ik start net met het opzetten van het netwerk. Ik heb het getest met 1 laptop. Ik heb een bovenwoning. De zyxel staat beneden in de hal. Van de hal loopt een kabel naar boven cat7 met 2 wandcontactdozen. De zyxel is aangesloten met een kabel op de wandcontactdoos in de hal. De laptop sluit ik met een kabel aan op de wandcontactdoos boven. Prima snelheid.

Switch aangesloten met dezelfde kabel op de wandcontactdoos boven. Laptop met dezelfde kabel op de switch = snelheidsverlies. Zelfde als ik de switch vervang door de fritzbox. Verschillende combinaties van poorten op de switch en fritzbox geprobeerd. Nog niet op de Zyxel.

@eric: je bedoelt op de Fritzbox? 

Reputatie 7
Badge +14

@eric: je bedoelt op de Fritzbox? 

Ja

@eric: dankjewel voor deze oplossing, maar die ga ik pas proberen als ik er verder niet uitkom. En het geeft geen verklaring waarom het niet werkt. Daar snap ik namelijk niets van. Kan dat aan de instellingen van de Zyxel liggen?

Reageer