Skip to main content

Ik heb al een tijdje dat het mij opvalt dat mijn internet traag is. Uiteraard, via het browsen op pc en telefoon valt het niet zo op, maar bij downloads wel. Regelmatig komt mijn downloadsnelheid niet boven de 10 of 20 MB uit terwijl ik 100/100 heb via glasvezel.

ook heb ik afgelopen maand mijn modem 3x helemaal van de stroom af moeten halen omdat de verbinding helemaal niks meer deed, na modem reset wel weer verbinding. Ik heb als modem de Zyxel, is dit een bekend probleem met dit modem, en qua snelheid, is daar iets aan te doen? Uiteraard heb ik getest op WiFi en op apparaten via UTP.

 

alvast bedankt 

Hallo @gise 

Ik denk dat je twee dingen door elkaar haalt. Je internetsneheid is  100Mbit/s up and down (deze waarde geldt indien bekabeld). Je hebt het over downloaden in MB. Daar gaat de vergelijking scheef. Heb een overzichtje:

  • MB is groter dan Mbit
  • In één MB passen 8 Mbits
  • Mbit is de eenheid waarmee je de snelheid van een internetverbinding uitdrukt
  • MB gebruik je om de grootte van bestanden en opslagmediums aan te geven

Oké laat ik het opnieuw proberen.

hiervoor had ik een 200/200 verbinding van KPN, downloaden ging, via WiFi, en bedraad, op laptop en op andere devices met 180-200 MB/s. Ook kreeg ik deze snelheden via SpeedTest.

Sinds ruim een jaar heb ik nu T-Mobile thuis 100/100 via glasvezel, van het begin af aan gingen downloads netjes met 80-90 MB/s, op meerdere devices, via de kabel en WiFi. Ook kreeg ik deze snelheden via SpeedTest.

nu sinds een maand heb ik issues, downloads gaan, zoals vandaag, met 5 MB/s, en speed test komt ook vandaag niet verder dan 10 MB/s

 

daarnaast heb ik, nu sinds 2-3 weken, dat ik geheel geen verbdinding heb. Als ik via het IP inlog op het modem dan staat er ‘connection down’, na een modem reboot en 5 min wachten heb ik weer verbinding, dit heb ik nu 4 keer gehad, waarvan ik 1 keer ook via het IP adres het modem niet kon bereiken en daardoor de stekker uit het modem moest halen, ook daarna was de verbinding hersteld.

 

ik heb dus last van:

  • trage snelheid (meerdere devices/verbindingen)
  • modem dat verbinding geheel verliest of zelfs niet meer bereikbaar is.

Goedemiddag @gise, welkom op de Community en bedankt voor je heldere uitleg!

Je verbinding heb ik meteen onder de loep genomen en in de lijnmeting zie ik al meteen waar de boosdoener zit: in poort drie (de gele LAN-poorten achterop de Zyxel) zit een internetkabel aangesloten die een maximale verbinding van 10 Mbit/s kan realiseren. Ik vermoed een verouderde UTP (internetkabel) van cat 4 of cat 5 die niet lekker meer compatibel is met de maximale snelheid. Kan dit kloppen?

Mocht het niet aan de kabel liggen, dan zal het ofwel een apparaatfout ofwel een poortfout zijn. Kun je de bekabelde PC/laptop eens in poort één, twee of vier aansluiten en dan bekabeld testen, alsjeblieft? Wil je die speedtest dan uitvoeren op de website van Ookla (speedtest.net) en dan voor het meest waarheidsgetrouwe resultaat de desktop app gebruiken. Post dan een screenshot in dit topic zodat we ermee aan de slag kunnen gaan en zorg er alsjeblieft voor dat zichtbaar is dat er bekabeld getest is. Alvast bedankt voor je medewerking!

Indien het toch om een verouderde/defecte internetkabel gaat, stuur ik je graag een nieuwe toe zodat het probleem verholpen wordt. 


Kijk, daar kan ik iets mee. Ik heb het probleem gevonden op zolder en daar kunnen verhelpen.

 

wel heb ik dus nog het probleem waarbij het modem soms zijn verbinding kwijt raakt en een reboot nodig heeft maar ik zal dit issue in de gaten houden en als het vaker voorkomt contact opnemen.

 

@Jason bedankt!


Helemaal super @gise! Top dat je de oorzaak op zolder hebt kunnen vinden en meteen opgelost hebt. Lag het inderdaad aan de internetkabel?

Wat betreft het probleem met de verbinding van het modem: als dit vaker voorkomt, kaart het dan zeker aan. Ik kan altijd voor je kijken naar alternatieve oplossingen of eventueel een vervangend modem toesturen, we hebben zat oplossing om dit te verhelpen als het aanhoudt! 😉


Reageer