Hallo, ook hier is de verbinding via T-Mobile glasvezel (geleverd door KPN) overdag tussen 07:00-20:00 prima, en van 20:00-07:00 veelal waardeloos. Het lijkt vooral te gaan om een DNS of gateway die in die avond en nacht nauwelijks bereikt kan worden. Verbindingen die lang ‘staan’, zoals Netflix of een radio stream, haperen niet, maar apparaten die korte brokjes info versturen en daarbij steeds weer een DNS request doen (mijn Homey, mijn energiemeters) doen soms 5-10 seconden over een simpel request en haken dan af. Zelfs mijn iPhone komt soms tot de conclusie dat de WiFi geen internetconnectie heeft en valt terug op 5G. Ook van T-Mobile en zonder problemen!
Ik ga echt geen kabels controleren of speedtests doen - overdag is de verbinding prima met exact dezelfde kabels en apparatuur. Het zit hem niet in de fysieke layer.
Er is wel degelijk een probleem, als zoveel mensen last hebben van hetzelfde euvel en het ook klanten van KPN treft. Het is zeker niet opgelost. Tijd om dit nu eens echt te escaleren en serieus te nemen. Er klappert iets bij KPN en ze moeten gaan uitzoeken wat dat is.