Skip to main content

Hi,

Vanmidag is mijn glasvezel internet (1Gbit/s) geïnstalleerd alleen krijg ik niet de optimale snelheid. Dit is de situatie:

  • Zyxel T-56 modem (standaard Odido)

Deze zit aangesloten op mijn switch Linksys LGS116P - Netwerk Switch - Unmanaged - 16 Poorten - 1 Gbit/s Op deze switch zitten mijn access points aangesloten Unifi U6 Lite (1.2 Gbit/s).

Ik heb de switch al aan en uit gezet en de kabels een voor een weer aangesloten. Ik las op dit forum dat dit het probleem soms kan verhelpen, helaas niet bij mij. 

De snelheid die ik haal (direct vanuit de Zyxel) is 1.1 Gbit/s en direct met Wifi van Zyxel is de snelheid ongeveer 900Mbps/ 1gbit/s. Zodra ik de Zyxel aan de switch hang loopt dit terug naar 60mbps tot 200mbps. Ik ben dan met mijn laptop (MacBook Air 2023) met de 5G frequentie verbonden. 

De apparatuur moet geschikt zijn alleen lijkt het er op dat er iets de boel verstoord. Heeft iemand dezelfde problemen gehad met een vergelijkbare setup? 

Mvg,
Sanne

Heeft u al andere utp kabels geprobeerd? 


Dat kan het niet zijn, ik heb namelijk met mijn vorige internet verbinding prima snelheden behaald. Ik heb dat dus na installatie kunnen vergelijken met voor de installatie. 


Hallo @sannevanopstal 

Je geeft aan een unmanaged switch te hebben, een Zyxel router van Odido zou daarachter dan niet moeten werken omdat deze VLAN 300 verwacht op de WAN poort. Misschien werkt het hierdoor niet naar behoren?


Hi @Waqqas

Wat betekent dat concreet? Werkt een unmanaged switch nooit met een Zyxel router? Is dit altijd zo of kan ik dat in de instellingen aanpassen zodat ze wel samen gaan? Moet ik een nieuwe switch of ander modem kopen? 

Thanks!

 


@sannevanopstal 

Ik snap niet waarom hij bij jou achter een unmanaged switch wel werkt (niet optimaal).

Normaal werkt hij alleen direct op de mediaconverter of achter een managed switch en dan wordt aan 1 poort VLAN 300 meegegeven, daarop sluit je dan de Zyxel aan.


De Zyxel zit toch als eerste op het glasvezelkastje aangesloten? Niet de switch? 


@sannevanopstal

Heb je al een andere Lan poort op de Zyxel geprobeerd.

Werkt dit.?

Zo niet probeer dan een andere poort in de switch.

Dan heb ik het over de netwerk kabel die van de switch naar de Zyxel loopt.

En heb je ook alleen de switch geprobeerd met alleen die laptop. (Als die macbook air een ethernet poort heeft)

Dus alles losgekoppeld van de 16p switch.

 

 

 


@sannevanopstal

Heb je al een andere Lan poort op de Zyxel geprobeerd.

Werkt dit.?

Zo niet probeer dan een andere poort in de switch.

Dan heb ik het over de netwerk kabel die van de switch naar de Zyxel loopt.

En heb je ook alleen de switch geprobeerd met alleen die laptop. (Als die macbook air een ethernet poort heeft)

Dus alles losgekoppeld van de 16p switch.

 

 

 

Dit ga ik proberen thanks. Ik laat weten of het is gelukt


@sannevanopstal

Ik snap niet waarom hij bij jou achter een unmanaged switch wel werkt (niet optimaal).

Normaal werkt hij alleen direct op de mediaconverter of achter een managed switch en dan wordt aan 1 poort VLAN 300 meegegeven, daarop sluit je dan de Zyxel aan.

De switch komt na de zyxel. Dit is de setup:

  1. Glasvezel kastje van Delta 
  2. Zyxel 
  3. Switch
  4. APs

De setup hiervoor was niet anders maar dan met ADSL. 

 

Mis ik iets?


De Zyxel zit toch als eerste op het glasvezelkastje aangesloten? Niet de switch? 

dat klopt, zo is de setup:

  1. glasvezel kastje
  2. zyxel
  3. switch 
  4. aps

@sannevanopstal 

Dan heb ik het verkeerd begrepen, excuus.


 

De setup hiervoor was niet anders maar dan met ADSL. 

 

Mis ik iets?

welke snelheid  was toen je adsl verbinding? vast geen 1 Gbps. 

 

wat als je de AP’s rechtstreeks op de zyxel aansluit, gaat het dan wel goed? 


wat als je de AP’s rechtstreeks op de zyxel aansluit, gaat het dan wel goed? 

En daarbij dan de kabel gebruiken waar nu de switch mee aangesloten zit.


 

De setup hiervoor was niet anders maar dan met ADSL. 

 

Mis ik iets?

welke snelheid  was toen je adsl verbinding? vast geen 1 Gbps. 

 

wat als je de AP’s rechtstreeks op de zyxel aansluit, gaat het dan wel goed? 

Met adsl kwam ik uit op ongeveer 150mbps, met glasvezel blijft ie soms steken op 60 zelfs. Wifi van het router haalt wel gewoon de maximale snelheid maar zodra ik de switch er dus tussen zet en dan wifi via de APs heb gaat het mis. 

rechtstreeks aansluiten kan niet omdat de APs werken op PoE en dat ondersteunt de router niet. 
 

de kabel waar ik de switch mee heb aangesloten op het modem heb ik gebruikt om vanuit het modem direct de snelheid van de lan verbinding te testen. Niets mis mee 


ok, elimineren dus. haal eerst eens alles van die switch af muv de zyxel, dus ook de AP’s, en sluit 1 laptop met een kabel op de switch aan, wat is dan je snelheid? 

Die switch staat onder zware verdenking, dus daar zou ik mijn aandacht op richten 


ok, elimineren dus. haal eerst eens alles van die switch af muv de zyxel, dus ook de AP’s, en sluit 1 laptop met een kabel op de switch aan, wat is dan je snelheid? 

Die switch staat onder zware verdenking, dus daar zou ik mijn aandacht op richten 

Of een netwerk loop.

Als de accesspoint (s) dezelfde wifi ssid hebben en wachtwoord van die Zyxel kun je een loop krijgen in het netwerk.

Dan klapt het netwerk dicht.

 


ok, elimineren dus. haal eerst eens alles van die switch af muv de zyxel, dus ook de AP’s, en sluit 1 laptop met een kabel op de switch aan, wat is dan je snelheid? 

Die switch staat onder zware verdenking, dus daar zou ik mijn aandacht op richten 

Of een netwerk loop.

Als de accesspoint (s) dezelfde wifi ssid hebben en wachtwoord van die Zyxel kun je een loop krijgen in het netwerk.

Dan klapt het netwerk dicht.

 

Ja daar zat ik ook aan te denken maar dat kan niet in mijn geval, het Zyxel is nieuw en heeft nog de standaard SSID en wachtwoord van Odido. 

Ik ga op aanbevelen van @emilimeters elimineren en laat weten of het geholpen heeft


Snelheid bedraad, via switch. Alle apparaten aangesloten:

 

Een greep uit de metingen via het wifi van de APs. Dit wisselt dus sterk. De oorzaak heb ik dus gevonden.  

 

Na wat instellingen bekeken te hebben stond er iets niet goed. Na dat gewijzigd te hebben haal ik nu ongeveer constant 750 Mbps. Nog niet de 916 direct een het modem maar wel een stuk stabieler en sneller. Is het realistisch om te verwachten dat ik ook 900Mbps uit mijn mesh haal of is het gebruikelijk dat ik ergens 150Mbps verlies?

 


Ik lijk toch echt bij de APs een verlies te hebben van 200-300Mbps. Ik heb nogmaals getest en op exact dezelfde plekken in huis de snelheid getest en ik heb ontdekt dat ik direct naast de AP en de router vergeleken al 200 - 300Mbps mis. Als ik dan de woonkamer in ga verlies ik weer snelheid maar met de APs een stuk sneller dan als ik verbonden blijf met de router. 

Dat doet mij vermoeden dat er in de Unifi U6 Lite iets niet goed staat. Ik heb er twee aangeschaft om mij door het hele huist goede wifi te geven echter lijkt het nu juist tegenovergesteld te zijn. Dat lijkt mij niet de bedoeling. De APs zitten gemonteerd aan het plafond en geven mij dezelfde snelheid als ze op hun plaats hangen en als ik ze met een kleine patch kabel direct op de router heb aangesloten om een kabelbreuk uit te sluiten.  

Iemand hetzelfde gehad met deze Unifi U6 Lite APs?


gebruik even de site speedtest.net voor snelheidsmetingen, die is beter dan de Unifi speedtest. En verder is het voor wifi snelheid van belang welke wifi standaard je gebruikt: 4, 5, 6, enz?


De screenshots zijn allemaal Speedtest.net en ik heb kanalen gekozen die optimaal zijn met de UniFi AP en de omgeving. Wat bedoel je met wifi standaarden?

 

EDIT: ik zie dat ik wifi standaard 6 gebruik voor mijn laptop en telefoon waar ik de metingen op doe


Aha, ik zie het, speedtest.net, prima.

wifi standaarden zijn hier uitgelegd: WiFi standaard: Bekijk hier alle soorten standaarden! (providervergelijken.nl)

 

En als je dan in je AP kijkt, zie je bv per apparaat welke standaard ze gebruiken en dus wel max snelheid die specifieke standaard heeft. En uiteraard zal die nooit hoger zijn dan de snelheid die je van Odido krijgt

 


Zitten beide AP’s via kabel verbonden? Of “meshen” ze met elkaar over wifi ?


@emilimeters thanks, ik heb dus met zowel mijn macbook en iphone gemeten en die zitten beide op Wifi 6. Dat zou dus geen probleem moeten opleveren. Zie ik misschien nog wat over het hoofd?

@Dave670 beide zitten via PoE kabel aangesloten. Meshen heb ik uitgezet. Het vreemde is dat in de topologie de AP boven een ‘child’ is van de AP beneden. Zou dat iets kunnen zijn dat vertraagd?

Het moet wel in de APs zitten lijkt wel want als ik vergelijk wat de snelheid is zonder AP (direct via de switch) kom ik op 916Mbps dus dat krijgt de AP door. Dan zou je recht onder de AP toch wel meer moeten ontvangen dan de 700 Mbps die ik nu binnen krijgt. Als ik namelijk direct mijn laptio aansluit op deze lan kabel krijg ik wederom 900+ Mbps binnen 

 

 


Nog even de vergelijking met de snelheid van wifi van het router en de wifi van het AP. Dat terwijl de router achter een deur verstopt zit en de AP recht boven mijn hoofd hangt:

 

Wifi Router
Wifi AP

 


Reageer