Skip to main content

Wij zijn nu drie maanden klant bij T-Mobile met een glasvezel 1Gbit abbonement. Installatie verliep allemaal soepel en kort na installatie een zaligmakende 840Mbit download gehaald.

 

Nu merkte ik de laatste tijd dat de boel wat traag aan voelde. Ik draai nu exact dezelfde tests op verschillende sites en kom niet boven de 140~150Mbit uit.

 

Het onderstaande heb ik reeds getest:

1)Media converter uit/aan

2)Modem uit/aan

3)Modem terug naar fabrieksinstellingen gebracht

4)Andere modem getest (Unifi Security Gateway)

5)LAN kabel (CAT 6) tussen Media Converter en modem vervangen door een nieuwe

 

Uiteraard zijn alle bovenstaande testen uitgevoerd terwijl ik zeker weet dat er geen andere internet gebruikers op de lijn zitten.

 

Iemand anders enig idee waar ik het verder kan zoeken?

Dank voor dit topic @xp7amrkr! Ik wil graag dat je zorgeloos van deze internetsnelheid kunt genieten. Ik haal uit je topic alleen nog niet om welke verbinding het precies gaat, een bekabelde internetverbinding of de wifi? De snelheid van 1Gbps garanderen wij namelijk alleen via een internetkabel.

Gaat het om wifi? Dan is de drop in snelheid alsnog groot, maar niet erg opvallend. Wifi kan zeker fluctueren. De sterkte van de wifi hangt af van enkele zaken. Bijvoorbeeld de afstand tot het modem, een blokkade (muren) of een netwerk van de buren. We kunnen niet alles aanpassen, maar we kunnen het wél optimaliseren! Op onze Community staan enkele hulpmiddelen die het bereik en stabiliteit van jouw wifi verbeteren. Kijk hier voor de uitleg. Het aanpassen van het wifikanaal naar automatisch is vaak de oplossing. Succes met de tips!

Gaat het om de bekabelde verbinding? Dan dank ik je voor de moeite die je al hebt gedaan. Om je snelheid goed te kunnen inschatten en te achterhalen wat er aan de hand is, ontvang ik graag enkele screenshots van snelheidstesten. Zou je onderstaande stappen goed willen volgen? Als de testen niet aan onderstaande eisen voldoen, kunnen we geen onderzoek starten.

- Ga via een browser naar www.speedtest.net/apps en download de app voor het device waarop je de speedtest wil uitvoeren
- Sluit alle programma's af voordat je de snelheidstesten start, vergeet niet een eventuele VPN uit te schakelen
- De computer of laptop dient bekabeld te zijn aangesloten, een speedtest van een TV of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken
- Voer de speedtest uit. Voor een goed beeld is het het beste om op verschillende doelservers te testen. Onder de grote GA knop kun je een server kiezen. Is de snelheid ver onder wat het zou moeten zijn? Voer dan nogmaals een speedtest uit op hetzelfde device met minimaal vijf minuten tussen de speedtests.
- Maak minimaal twee screenshots, van speedtesten op verschillende doelservers en zorg dat je hele bureaublad zichtbaar is inclusief je verbindingstype (het is belangrijk om te kunnen zien dat er bekabeld getest is)
- Maak een screenshot van het taakbeheer (Task Manager, op Windows) of activiteitenmonitor (Activity Monitor op iOS):
In Windows vind je deze door op CTRL+ALT+DEL te drukken; kies voor meer details als deze niet direct zichtbaar zijn
In Apple MacOS kan je zoeken op "Activity Monitor" vanuit het Spotlight zoekvenster
- Maak een screenshot van de IPconfiguratie:
Windows: Via de zoekfunctie onder sneltoets “Windows + R", typ in: ‘’cmd’’ en druk op enter (of zoek naar Opdrachtprompt/Command Prompt in het Startmenu). Typ na het openen in: ipconfig/all en druk op Enter
Apple MacOS: Via de Finder of het Spotlight zoekvenster de Terminal app openen. Typ in: /sbin/ifconfig en druk op enter. Dit geeft alle verbindingen weer die het device op dat moment heeft.

Wil je mij de screenshots in één keer toesturen en ervoor zorgen dat bovenstaande punten worden gevolgd? Ik hoor graag van je!


@Cheyenne Bijgaand de gevraagde schermafbeeldingen.

 

Heb ook een schermafbeelding van mijn telefoon toegevoegd van toen de aansluiting net was opgeleverd, deze test was toen wel via het Wifi netwerk. (5Ghz)

 

Zoals gevraagd zijn alle tests bedraad uitgevoerd zoals ook middels schermafbeeldingen is weergegeven.

 

 

 


@Cheyenne Bijgaand de gevraagde schermafbeeldingen.

 

Heb ook een schermafbeelding van mijn telefoon toegevoegd van toen de aansluiting net was opgeleverd, deze test was toen wel via het Wifi netwerk. (5Ghz)

 

Zoals gevraagd zijn alle tests bedraad uitgevoerd zoals ook middels schermafbeeldingen is weergegeven.

 

 

 

 

Hey @xp7amrkr, bedankt om de moeite te nemen voor alle screenshots! Zou je voor mij een paar stappen willen uitvoeren? In het onderstaande topic lees je precies welke stappen dat zijn:

Is het probleem nog niet verholpen? Kan je mij dan nieuwe testen aanleveren gemeten over een periode van 3 dagen. Ik hoor graag van je!


Ik zie dat je een USB ethernt adapter en fortissl gebruikt. Zit die USV adapter wel op een USB3 poort? Kun je eens met een andere PC testen? Zet ook de firewall op je PC even uit.


@Cheyenne Bijgaand de gevraagde schermafbeeldingen.

 

Heb ook een schermafbeelding van mijn telefoon toegevoegd van toen de aansluiting net was opgeleverd, deze test was toen wel via het Wifi netwerk. (5Ghz)

 

Zoals gevraagd zijn alle tests bedraad uitgevoerd zoals ook middels schermafbeeldingen is weergegeven.

 

 

 

 

Hey @xp7amrkr, bedankt om de moeite te nemen voor alle screenshots! Zou je voor mij een paar stappen willen uitvoeren? In het onderstaande topic lees je precies welke stappen dat zijn:

Is het probleem nog niet verholpen? Kan je mij dan nieuwe testen aanleveren gemeten over een periode van 3 dagen. Ik hoor graag van je!

Alle tests zijn al uitgevoerd, zie ook mijn startpost.

 

@tommie Daar ligt het niet aan. Als ik data van mijn thuisserver naar mijn systeem kopieer dan benut ik bijna de volle 1Gbit lijn. Overigens ervaar ik dezelfde 100Mbit snelheidsbeperking via de Wifi waarbij ook die verbinding een hogere snelheid aan kan als ik onderling bestanden kopieer. De beperking zit hem echt aan de voorzijde van de modem, niet erna.


Ok, die mogelijkheid is dus uitegesloten. Kun je eens inde router onder de systeem informatie (> om de tab te openen) checken of de verbinding met de ont/media converter echt 1Gb aangeeft? Daar je boven de 100Mb ziet zal dat wel goed zijn, maar het is de moeite van het checken waard. Wat voor verbinding heb je: AON met de grijze media coverter of GPON met de Huawei module?

 


Hoi @xp7amrkr, bedankt dat je de uitgebreide meetgegevens kon opsturen, top! Naast de goede opmerking van @louisL heb ik nog een aanvullende vraag: ik zie dat je erg veel apparaten aangesloten hebt op LAN 1. Zijn de metingen verrichten op een apparaat dat aangesloten is op een eigen router of switch? Graag wil ik je aanraden om de metingen uit te voeren terwijl je PC direct bekabeld is aangesloten op het modem. Hiermee weet je snel of iets tussenin voor een probleem zorgt.

Ik ben benieuwd hoe je situatie eruit ziet! 🙂


Reageer