Skip to main content

Als leek hoor en leer ik graag van jullie experts :)

 

Graag zou ik thuis op de 1e en 2e verdieping beter wifi bereik willen hebben. Helaas bestaat er geen mogelijkheid om kabels te trekken en bedraad het bereik te verbeteren. Ik denk aan een TP Link Deco M5 opzet.

 

Huidige situatie:

Glasvezel → Vigor 2130 als router met wireless LAN aan (ik kan enable wireless LAN aan en uitvinken). Vanuit de Vigor wordt ook Thuis TV signaal verstuurd middels UTP naar het Entone tv-kastje. Tevens vanuit de Vigor UTP kabel naar tv voor smart functie en naar de pc.

 

Vragen:

Kan ik de wireless LAN op de Vigor 2130 uitschakelen en deze op de eerste Deco M5 (UTP naar Vigor 2130) inschakelen? Zodat de Deco dus het wifi signaal creëert en de 2e en evt 3e Deco dit oppikken?    

 

Als dit kan, werkt dan alles wat via Vigor 2130 middels UTP verbonden is (Entone tv, smart tv, pc) nog wel?

 

Mogelijk dien ik een Switch te gebruiken als bovenstaande kan zodat ik genoeg ingangen heb. Ik denk aan de meest simpele variant bv de Netgear Prosafe GS105. Zou dan de volledige bovenstaande opstelling nog kunnen werken?

 

Thanks voor jullie antwoorden en hulp!  

Hallo @hannez80 

Je kunt de TP-LINK Deco M5 de WiFi laten regelen, hier is een handleiding om de WiFi daarop werkend te krijgen.

Handleiding

Zorg dat de WiFi op de Draytek uit staat en kies voor Acces point mode in de app.

Alles wat bekabeld is aangesloten op de Draytek zal blijven werken.

Je kunt de switch enkel voor één signaal gebruiken, internet of tv.


Dank voor je nuttige reactie!

Ik lees over router wel of niet in bridgemodus (kunnen) zetten. Is dit bij mij nodig? In router instellingen zie ik onder Wireless LAN oa dit staan:

  

Als ik het vinkje achter Enable Wireless LAN uitzet, dan verstuurt de router dus geen wifi signaal meer? Is dit dan bridgemodus?

Klopt de volgorde in stappen om de Deco de wifi (wifi backhaul) te laten regelen?

  1. Enable Wireless LAN in router uitvinken
  2. Stappenplan https://www.coolblue.nl/advies/hulp-bij-tp-link-deco-installeren.html volgen
  3. Stappenplan https://www.tp-link.com/nl/support/faq/1842/ volgen 
  4. Klaar

 


Hallo @hannez80 

Volgens mij gaat hij dan uit de WiFi als je dat vinkje uitvinkt en anders zou daar wel een knopje voor achter de modem zitten om de WiFi uit te zetten.

Met het uitzetten van de WiFi is er geen sprake van bridge modus en dit is ook niet nodig in bridge modus zetten.

Wanneer je de Deco app hebt geïnstalleerd kun je gewoon alles instellen zoals aangegeven en Acces Point mode vind je in het menu onder advanced > operating mode.

Ik heb hier zelf nooit mee gewerkt maar je kan het voor je zelf gewoon proberen en als het niet lukt laat het dan weten.


@Waqqas Thanks. Ik ga ze bestellen en het uitproberen.

 

Weet jij misschien ook waarom ik de 4e poort op de Draytek niet kan gebruiken? Als dit wel kan, dan hoef ik geen switch te gebruiken nl.

 

 


@hannez80 

Heeft de modem de laatste firmware? Even zoeken naar nieuwe firmware in de modem als dat kan.

Anders kan je ook eens een fabrieksreset uitvoeren, het resetknopje achter de modem voor ongeveer 10 seconden ingedrukt houden. Hiermee gaan alle instellingen naar de originele waarden.


LAN 3 en 4 zijn voor de TV streams, deze zijn op de Vigor gescheiden van het internet.

Je hebt dus sowieso een switch nodig als je meer dan 2 apparaten wilt aansluiten.


Thanks allen voor de reply's!

Het werkt naar tevredenheid. Als volgt gedaan:

  • In Vigor router settings Enable Wireless LAN uitvinken
  • UTP vanuit router LAN ingang 1 naar Netgear switch
  • UTP van switch naar hoofd Deco
  • Hoofd Deco inschakelen door stekker in stopcontact, dan via app instellen o.a. firmware update uitvoeren
  • Als hoofd Deco actief is dan in de app de overige Deco schotels toevoegen/inschakelen
  • In mijn geval, na alle drie Deco's (2e en 3e Deco draadloos verbonden) geactiveerd te hebben, in de app instellingen onder geavanceerd/bedrijfsmodus switchen naar Acces point waarna Deco's opnieuw opstarten   

Reageer