Skip to main content

Ik krijg de afgelopen dagen veel timeouts op, naar het lijkt de interne Odido servers. Trace:

De trace blijft regelmatig hangen op de 10.10.12.61. Overig internet verkeer is zeer moeizaam en haperig.

Context:

Ik probeer remote desktop naar server op IP adres. Modem is de geleverde Zyxel.

Zijn er storingen bekend? Wat kan ik doen? Ik kan zo niet werken.

Hans

Hi @hansBaseClass, welkom op onze Community!

Ik kan het domeinnaam zelf ook niet benaderen. Is het IP-adres wel vanaf de server bereikbaar? Wie zien vaker dat de routing van TransIP niet altijd lekker werkt. Heb je toevallig een strenge firewall op de server (host) staan voor dit domein? Dat kan ook een oorzaak zijn.


@Tommie van Odido “Ik kan het domeinnaam zelf ook niet benaderen.” Dat zou kunnen. “Heb je toevallig een strenge firewall op de server (host) staan voor dit domein?” Ja. Maar die heb ik niet veranderd, dus dat is niet de oorzaak. Geen ping is mogelijk wel erg streng 🙂 ik heb het aangezet.

Er zijn, als je dat niet noemt, dus geen issues met switches/servers? Het werkt nu weer goed. Weet dus niet wat er aan de hand was. Niets gedaan iig.

Hans

 


Ik denk dat ik erg spijt heb dat ik naar Odido ben gegaan. De verbinding valt om de 10 minuten weg. Kunnen jullie iets doen???

=======================================
29/08/2024 07:35:26    Log Start
Ping Target 1: 8.8.8.8 - Google
Ping Target 2: 4.2.2.2 - Level3
Ping Target 3: 1.1.1.1 - Cloudflare
Wait for Ping (milliseconds): 200
Test Interval (seconds): 5
Log Failure Longer Than (seconds): 5
---------------------------------------
Failure Start          Length
-------------          ------
29/08/2024 07:43:45    0:00:45
LAN OK - 192.168.2.254 responded in 0 ms

29/08/2024 07:49:58    0:00:10
LAN OK - 192.168.2.254 responded in 0 ms

29/08/2024 07:56:02    0:00:15
LAN OK - 192.168.2.254 responded in 0 ms

29/08/2024 08:06:10    0:00:14
LAN OK - 192.168.2.254 responded in 0 ms

29/08/2024 08:07:19    0:00:18
LAN OK - 192.168.2.254 responded in 0 ms

29/08/2024 08:14:31    0:00:28
LAN OK - 192.168.2.254 responded in 0 ms

29/08/2024 08:15:15    0:01:08
LAN OK - 192.168.2.254 responded in 0 ms

29/08/2024 08:19:13    0:02:00
LAN OK - 192.168.2.254 responded in 0 ms

29/08/2024 08:23:30    0:00:58
LAN OK - 192.168.2.254 responded in 4 ms

29/08/2024 08:31:45    0:00:08
LAN OK - 192.168.2.254 responded in 0 ms

29/08/2024 08:32:23    0:00:30
LAN OK - 192.168.2.254 responded in 0 ms


=======================================
28/08/2024 18:07:38    Log Start
Ping Target 1: 8.8.8.8 - Google
Ping Target 2: 4.2.2.2 - Level3
Ping Target 3: 1.1.1.1 - Cloudflare
Wait for Ping (milliseconds): 200
Test Interval (seconds): 5
Log Failure Longer Than (seconds): 5
---------------------------------------
Failure Start          Length
-------------          ------
28/08/2024 18:07:46    0:00:56
LAN OK - 192.168.2.254 responded in 0 ms

28/08/2024 18:13:25    0:01:10
LAN OK - 192.168.2.254 responded in 0 ms

28/08/2024 18:16:53    0:01:18
LAN OK - 192.168.2.254 responded in 0 ms

28/08/2024 18:33:25    0:00:42
LAN OK - 192.168.2.254 responded in 0 ms

-------------------------------------------------------------

=======================================
28/08/2024 16:43:41    Log Start
Ping Target 1: 8.8.8.8 - Google
Ping Target 2: 4.2.2.2 - Level3
Ping Target 3: 1.1.1.1 - Cloudflare
Wait for Ping (milliseconds): 200
Test Interval (seconds): 5
Log Failure Longer Than (seconds): 5
---------------------------------------
Failure Start          Length
-------------          ------
28/08/2024 16:44:54    0:00:19
LAN OK - 192.168.2.254 responded in 0 ms

28/08/2024 17:08:34    0:01:01
LAN OK - 192.168.2.254 responded in 0 ms

28/08/2024 17:13:29    0:00:11
LAN OK - 192.168.2.254 responded in 0 ms

28/08/2024 17:19:31    0:00:49
LAN OK - 192.168.2.254 responded in 0 ms

28/08/2024 17:39:18    0:00:17
LAN OK - 192.168.2.254 responded in 0 ms
 


Hi @hansBaseClass, fijn om te horen dat de server weer benaderbaar is. 

Ik zie dat er al een monteur voor je is aangestuurd en hopelijk kan hij dit euvel ook voor je oplossen! 


Niet zo snel. Er is idd een 'monteur' langs geweest. Hij heeft wat gekeken en stekkers schoongemaakt. Maar dat bleek vrij zinloos. Het issue is nog geheel hetzelfde. Ik kan bijvoorbeeld een wat grote backup niet downloaden, want voordat het klaar is, is er alweer een onderbreking van een minuut. Het is zo niet echt werkbaar.


Hoi @hansBaseClass, goed dat je dit aangeeft, dank voor de terugkoppeling en sorry dat het nog niet opgelost is. Ik doe de voorzichtige aanname dat je de switch uit de LAN-poorten gehaald hebt zodat we de verbinding “schoon” en zonder interferentie kunnen meten, klopt dat? Zo ja: kun je deze er nu weer tussenuit halen, alsjeblieft? Ik zie nog steeds een switch aangesloten en kan zo geen succesvolle meting uitvoeren.


Ik heb de switch verwijderd. Met de Zyxel is het niet nodig. Het was een 1Gb switch overigens. De timeouts zie ik op alle apparaten. Het heeft niets met aanwezigheid van een switch te maken. Met de vorige provider werkte het vlekkeloos.


Zou je eens een pingtest willen laten lopen @hansBaseClass? Dan kunnen we zien of het ook op ons netwerk gebeurt.

 

Pingtest

De computer of laptop dient bekabeld aangesloten te zijn op het modem, een speedtest van een tv of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken.

Zorg ervoor dat alleen de computer of laptop aangesloten is op het modem. Koppel alle andere apparaten los.

  • Specificaties van het gebruikte modem/router tijdens de problemen en uitvoeren van de test (In het geval van eigen modem)?:
  • Speelt het probleem de hele dag door of alleen op bepaalde momenten van de dag?:
  • Is het apparaat (de betreffende client) aangesloten op de 2.5 Gbit/s Lan poort of een 1 Gbit/s Lan poort?:
  • Deel de resultaten van een ping test naar 8.8.8.8, alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg, zorg wel dat je hele scherm op de screenshot staat zodat we de datum, tijd en bekabeld verbonden kunnen zien.
    • Ping 8.8.8.8
      • Windows command prompt; ping -n 1000 8.8.8.8
      • Linux/Mac terminal; ping -c 1000 8.8.8.8

 

 

  • Deel de resultaten van een ping naar de first hop, dit is het tweede adres wat je ziet in een traceroute. Alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg, zorg wel dat je hele scherm op de screenshot staat zodat we de datum, tijd en bekabeld verbonden kunnen zien.
    • Vind de first hop (de tweede regel, geel omlijnd op de screenshot)
      • Start een traceroute naar 8.8.8.8
        • Windows command prompt; tracert 8.8.8.8
        • Linux/max terminal; traceroute 8.8.8.8

 

 

    • Ping het gevonden IP-adres
      • Windows command prompt; ping -n 1000 IP-adres
      • Linux/Mac terminal; ping -c 1000 IP-adres

 


Sorry, ik was een paar dagen op cursus.

Ik gebruik de geleverde Zyxel T56. De computer is direct aangesloten op de 1Gb poort.

 

Hierbij de resultaten van de ping test deze ochtend:

=======================================
06/09/2024 10:39:53    Log Start
Ping Target 1: 8.8.8.8 - Google
Ping Target 2: 4.2.2.2 - Level3
Ping Target 3: 1.1.1.1 - Cloudflare
Wait for Ping (milliseconds): 200
Test Interval (seconds): 5
Log Failure Longer Than (seconds): 5
---------------------------------------
Failure Start          Length
-------------          ------
06/09/2024 10:48:11    0:00:21
LAN OK - 192.168.2.254 responded in 0 ms

06/09/2024 11:06:19    0:00:13
LAN OK - 192.168.2.254 responded in 0 ms

06/09/2024 11:17:01    0:02:16
LAN OK - 192.168.2.254 responded in 0 ms

 

Hiermee heb je tijd van specifieke momenten dat het uit viel. De trace is

C:\Users\Hans>tracert 8.8.8.8

Tracing route to dns.google a8.8.8.8]
over a maximum of 30 hops:

  1    <1 ms    <1 ms    <1 ms  home 192.168.2.254]
  2     3 ms     3 ms     3 ms  1-132-208-87.ftth.glasoperator.nl 87.208.132.1]
  3     6 ms     6 ms     *     10.10.14.29
  4     6 ms     6 ms     6 ms  10.10.12.61
  5     *        *        *     Request timed out.
  6     *        *        *     Request timed out.
  7     *        5 ms     4 ms  72.14.209.208
  8     5 ms     *        6 ms  172.253.66.253
  9     6 ms     6 ms     6 ms  142.251.66.241
 10     6 ms     *        6 ms  dns.google .8.8.8.8]

Trace complete.

C:\Users\Hans>

Dat is wat je vraagt en ik hoop dat je hiermee iets voor me kunt betekenen. Want dit is niet zo handig.

Hans


Denk dat je een beter beeld krijgt, als je gebruik maakt van de My TraceRoute .. of kort MTR.

My traceroute, originally named Matt's traceroute (MTR), is a computer program that combines the functions of the traceroute and ping programs in one network diagnostic tool.

Wiki MTR (software)

Voor Windows heet de applicatie WinMTR, die niet standaard op je PC zal staan.

 

En die TimeOuts die je krijgt, heeft met grote waarschijnlijkheid te maken met ‘rate limiting’ op de desbetreffende router. Je ziet ook, dat je uiteindelijk ook gewoon bij je endpoint uitkomt. Een beetje of heel vaak een vertekend beeld, waarbij MTR in dit geval die ‘rate limit’ beter in beeld brengt.


@Pieter_B Je ziet ook, dat je uiteindelijk ook gewoon bij je endpoint uitkomt. 

Ja, als ik een verbinding heb. Dat is het issue: het valt vaak minuten lang weg. WinMTR is leuk, maar geeft niet meer informatie.

 

 


Meer log van onderbrekingen:

 

Ping Target 2: 4.2.2.2 - Level3
Ping Target 3: 1.1.1.1 - Cloudflare
Wait for Ping (milliseconds): 200
Test Interval (seconds): 5
Log Failure Longer Than (seconds): 5
---------------------------------------
Failure Start          Length
-------------          ------
06/09/2024 11:52:17    0:00:09
LAN OK - 192.168.2.254 responded in 0 ms

06/09/2024 12:05:12    0:00:15
LAN OK - 192.168.2.254 responded in 0 ms

06/09/2024 12:18:47    0:01:24
LAN OK - 192.168.2.254 responded in 0 ms

06/09/2024 12:30:27    0:00:52
LAN OK - 192.168.2.254 responded in 0 ms

06/09/2024 12:33:30    0:00:43
LAN OK - 192.168.2.254 responded in 0 ms

06/09/2024 12:50:17    0:00:55
LAN OK - 192.168.2.254 responded in 0 ms

06/09/2024 12:57:55    0:01:02
LAN OK - 192.168.2.254 responded in 0 ms
 

 


Zie dat onderbrekingen ongeveer een minuut duren. En dat is wat vervelend op video, Teams of RD. Het is niet werkbaar.


@Pieter_B En die TimeOuts die je krijgt, heeft met grote waarschijnlijkheid te maken met ‘rate limiting’ op de desbetreffende router.

 

Wat??? Alles is bedraad. Rate limiting is niet relevant.


06/09/2024 13:13:49    0:00:07
LAN OK - 192.168.2.254 responded in 0 ms

06/09/2024 13:25:27    0:00:37
LAN OK - 192.168.2.254 responded in 0 ms

06/09/2024 13:58:29    0:00:42
LAN OK - 192.168.2.254 responded in 0 ms

06/09/2024 14:00:28    0:00:13
LAN OK - 192.168.2.254 responded in 0 ms
 


Wat??? Alles is bedraad. Rate limiting is niet relevant.

Heb het over deze time outs, niet binnen je LAN

4     6 ms     6 ms     6 ms  10.10.12.61
5     *        *        *     Request timed out. <= rate limit on router for ICMP

6     *        *        *     Request timed out. <= rate limit on router for ICMP
7     *        5 ms     4 ms  72.14.209.208

Als je MTR draait, zal je ook zien dat daar op een bepaald moment een router in beeld komt, maar die twee

Begrijp uit je antwoord dat je bekend bent met WinMTR en zijn (on)mogelijkheden om inzicht te krijgen.

In dit geval spreken we over ICMP Ping packets die schijnbaar verloren gaan, maar je komt netjes bij je endpoint 8.8.8.8

Maar begrijp dat je een daemon hebt draaien, die langere tijd ICMP’s uitstuurt en bij meer dan 5 seconden ze in een logfile zet?

Als ik het logfile goed uitlees, krijg je een logfile entry als langere tijd dat endpoint dus gehaald is.

De grote vraag in netwerken is dan, hoe ver komt het wel. Want dat je een endpoint niet haalt, wil niet zeggen dat je route er naartoe geen probleem kan geven.

Mijn voorstel is om eens een ander endpoint te kiezen, bijv. halverwege de route.

Heb uit je start post een routable IP genomen van m6.el.ams0 .. (80.249.208.244), daarmee breek je de route min of meer op in stukken. De 10.xx zijn non routable IP’s, die kun je dan ook niet rechtstreeks gebruiken. 

Laat je log nu daar ook eens op draaien, zodat we kunnen uitmaken of het ‘dichterbij’ in de route zit.

Heb je ook al eens in het logfile van de Zyxel gekeken, daar kan je eventueel zien of je DHCP refresh niet goed of correct is afgehandeld. Als het goed is is er al een DHCP request ver voordat je DHCP lease verloopt.

Merk je frustratie dat er maar geen oplossing komt of is, maar ben medeklant en we proberen je probleem mee scherp te krijgen. Ik begrijp dat de oplossing nog niet is wat je graag zou zien, maar netwerken is niet iets wat altijd ‘klip en klaar’ is.

Wat ook kan, dan zit je echt op de eerste lijn, is kijken waar de Zyxel zijn DHCP REQUEST (Gateway) naar doet. Dat moet lijken op een xx.xx.xx.1, net zoiets als je interne gateway 192.168.1.1.  Dat is de eerste router die min of meer aan jouw router hang, dus als die hetzelfde resultaat geeft … dan heb je dus i.d.d. connectie problemen in de eerste lijn.


@Pieter_B Dank je voor je uitgebreide antwoord, ik ben onder de indruk van je toewijding!

“Mijn voorstel is om eens een ander endpoint te kiezen, bijv. halverwege de route.”

Als de deamon faalt met ICMP, dan valt al het internet verkeer weg. De router heeft nog wel verbinding (groene LED). De trace laat op die momenten timeouts op de 10.* routers zien.

WAN kant DHCP, wat je noemt, zou het kunnen zijn. Ik heb de router een keer herstart. Nadien is het veel beter. Ik heb niet wat het IP adres voor/na de herstart was, dus ik heb nog niet echt een harde oorzaak. De deamon laat ik nog even draaien. Tot nu gaat het goed. Duimen maar. En nogmaals dank voor de ondersteuning.

Voor dit issue: signing off.

 


Reageer