Skip to main content

Sinds kort ben ik overgestapt van KPN glasvezel naar T-Mobile glasvezel, wat mij helaas direct opviel is dat mijn latency naar verschillende diensten ruim 2x zo hoog is. Van strak 5ms naar 10-20ms, dit had ik niet verwacht 😓

De rest van de apparatuur is namelijk niet veranderd, alleen de modem/router is vervangen. Alles bekabeld via UTP, standaard tips al geprobeerd. 

Er zijn al meerdere topics hierover geopend en gesloten, zie links hieronder. Maar bij geen van allen is dit tot een oplossing gekomen. Zo te zien speelt dit al meer dan een jaar, waarbij er door diverse klanten veel metingen zijn uitgevoerd en er ook opnieuw monteurs bij klanten zijn langs geweest. Maar het lijkt simpelweg aan het T-Mobile netwerk te liggen en niet aan de situatie bij klanten thuis.

Moeten wij dit gewoon accepteren? Het zou fijn zijn als hier een duiidelijk antwoord over komt, dan is het in ieder geval duidelijk wat de afweging is bij het kiezen van een provider.

Eerdere topics:

Hi @Lawrence A! Dank voor dit topic. Alhoewel ik je strekking enigszins begrijp, wil ik dit toch individueel aanvliegen. Net zoals in de andere topics! Dit kan namelijk verschillende oorzaken hebben, denk aan aan de routing, aan de kabels, de apparatuur, aan het bereik, aan de activiteiten op het netwerk e.d. Ik wil dus graag wat meer informatie rondom jouw ervaring. Om welke apparatuur gaat het bijvoorbeeld, kan je voorbeelden geven en kun je mij voorzien van een traceroute? Dankjewel!

@Pieter B. @eric Wie weet kunnen jullie ook meekijken! 😄

een ping van 10  - 20 ms is inderdaad (te) hoog. Ik haal her op mijn GPON 1Gb verbinding minder dan 7ms naar 8.8.8.8 en grappig genoeg minder dan 4ms naar de IPv6 tunnelbroker van HE (tserv1.ams1.he.net, 216.66.84.46) en 5 - 6 ms naar www.cheapconnect.nl. Naar welke host(s) krijg jij boven de 10ms?

Ik had bij kpn 4-5 ms (glasvezel AON)

Bij T-mobile 8-9 ms (glasvezel GPON)

Ik moet zeggen dat ik er weinig van merk.

Ik kom helaas nooit onder de 13 14 ms met TMobile GPON. Ook last van jitter en packet loss 

@Lawrence A 

@supremeone 

Heb momenteel glasvezel van KPN en overweeg T-Mobile. Zie een hoop draden als deze zonder oplossing.

Zijn die belachelijk hoge pingtijden ooit verholpen voor jullie? Dat zijn pingtijden die hoger liggen dan bij mijn kabelverbinding van Ziggo, oftewel echt onacceptabel voor een glasvezelverbinding.

@Lawrence A

@supremeone

Heb momenteel glasvezel van KPN en overweeg T-Mobile. Zie een hoop draden als deze zonder oplossing.

Zijn die belachelijk hoge pingtijden ooit verholpen voor jullie? Dat zijn pingtijden die hoger liggen dan bij mijn kabelverbinding van Ziggo, oftewel echt onacceptabel voor een glasvezelverbinding.

Ik heb nu sinds begin dit jaar een redelijk stabiele verbinding. Alleen het verschilt per locatie wat voor ping je krijgt. Ik zit gemiddeld rond de 14 ms

Ik zit.met mijn t-mobile aansluiting via WBA. Kom dan rond 10-11 ms voor Nederlandse sites.

@supremeone wat bizar hoog zeg. Verwacht op glasvezel echt maximaal 5ms naar servers binnen Nederland, maar hopelijk is ‘t in ieder geval stabiel. Denk dat ik lekker bij KPN blijf voorlopig. Bedankt voor je supersnelle reactie. Fijn weekend!

@eric bedankt voor je contributie. In mijn geval zou het ook via WBA lopen. Het lijkt erop dat 10ms+ inderdaad de norm is bij T-Mobile. Technisch gezien is het erg apart, maar tegelijkertijd is het voor een hoop gebruikers natuurlijk niet te onderscheiden. Prettig weekend!

Hallo @labinih 

Op het eigen netwerk van T-Mobile halen mensen ook ~2ms ping.

Ik had ook voorheen KPN XGSPON en een ping van 2ms en nu met T-Mobile XGSPON WBA 9-11ms ping, de vertraging zit in het netwerk maar verder is het gelukkig wel stabiel.

@Waqqas wat is het verschil tussen T-Mobile eigen netwerk en T-Mobile XGSPON? 

@supremeone

Misschien heb ik het niet goed uitgelegd maar via het KPN netwerk (WBA) heb je dus AON en XGSPON technologie.

Het eigen netwerk van T-Mobile (ODF) gaat grotendeels via glasvezel van Open Dutch Fiber maar het is ook mogelijk dat T-Mobile eigen apparatuur in de POP heeft en de kabels van KPN gebruikt. Hier heb je ook weer de technologieën AON, GPON en ook XGSPON.

@supremeone

Misschien heb ik het niet goed uitgelegd maar via het KPN netwerk (WBA) heb je dus AON en XGSPON technologie.

Het eigen netwerk van T-Mobile (ODF) gaat grotendeels via glasvezel van Open Dutch Fiber maar het is ook mogelijk dat T-Mobile eigen apparatuur in de POP heeft en de kabels van KPN gebruikt. Hier heb je ook weer de technologieën AON, GPON en ook XGSPON.

Ik ga binnenkort verhuizen naar een gebied waar door e-fiber glasvezel wordt aangelegd. Ik kon kiezen uit een aantal providers. Ik ben voor T-Mobile gaan. Ik vraag me nu af welk netwerk ik ga krijgen. Enig idee? 

@supremeone 

E-Fiber is overgenomen door Open Dutch Fiber dus dan kom je op het T-Mobile netwerk (ODF).

@supremeone

E-Fiber is overgenomen door Open Dutch Fiber dus dan kom je op het T-Mobile netwerk (ODF).

Gelukkig 

@Waqqas bedankt voor je bericht. De contributies in deze draad helpen ongetwijfeld een hoop mensen een weloverwogen keuze te maken.

Wel had ik begrepen dat er in het geval van XGS-PON nooit eigen apparatuur in de POP kan worden geplaatst. Dan zou namelijk heel je blok/straat/buurt verplicht moeten overstappen vanwege hoe de technologie onder andere met meerdere verdelers werkt. Dus als je nu glasvezel via XGS-PON bij KPN hebt (en geen secundaire aansluiting van T-Mobile of Open Dutch Fibre), dan zal je op basis van de berichten op deze fora, hoogstwaarschijnlijk standaard pingtijden van 10ms+ kunnen verwachten bij overstap naar T-Mobile.

Helaas hier komt ook straks ODF met koppel verkoop t-mobile alleen als keus. Ik zit al zo lang te wachten op glasvezel om een lage latency en goede routering/peering te krijgen t.o.v. mijn huidige Ziggo abonnement. Als het zo hoog is als hier word aangegeven dan is het nog slechter dan Ziggo :(

Tijdje terug werd de routering al over Duitsland gedaan, dan zitten er geen echte netwerk mensen bij t-mobile maar geld wolfen die niet kijken naar kwalitet is mijn mening. Toen hadden mensen ping tijden van 30/40ms en dat voor glasvezel.

@b0rg die 10ms+ pingtijden lijken alleen de norm te zijn voor T-Mobile via KPN, dus niet Open Dutch Fibre wat jij krijgt. Hopelijk kan jij wel gewoon acceptabele pingtijden verwachten.

Dat routeren via Duitsland zegt inderdaad een hoop over het T-Mobile bestuur. Had het niet geleid tot mediabacklash en annuleringen, dan hadden ze het nooit teruggedraaid. De gemiddelde gebruiker merkt het verschil tenslotte niet.

@labinih Bedankt voor je reactie.

Ja ik ga het dan ook maar proberen via ODF.

@labinihBedankt voor je reactie.

Ja ik ga het dan ook maar proberen via ODF.

Mijn ping via Opendutch is 4-5ms. Zelfs mijn IPv6 tunnnel via Hurricane electric zit op 5ms. Bevalt eigenlijk best goed.

@louisL Wat is IPv6 tunnnel via Hurricane electric ? Heeft tmobile nu ook eindelijk ipv6?

Nee, T-mobile Thuis doet nog niets met IPv6.

Hurricane Electric biedt echter de mogelijkheid om IPv6 via een tunnel (VPN) te gebruiken. Ik heb zo IPv6 (met een /48 allocatie). Zie https://tunnelbroker.net. Een van hun tunnel servers staat in Amsterdam. Hurricane electric is een Internet Backbone and Colocation Provider (zie https://he.net). Die IPv6 tunnels bieden ze al jaren gratis aan. Tunneling via IPv4 betekent wel een lagere MTU (1480 in plaats van 1500) maar werkt prima.

Reageer