Skip to main content

Al een tijdje haal ik niet de maximum snelheid van mijn 400mbit abonnement. Maar omdat ik eigen apparatuur gebruik nooit eerder de moeite genomen de helpdesk te bellen.

Vanochtend werd ik gebeld door een vriendelijke dame van T-Mobile met de vraag of ik tevreden was. Ben ik opzich behalve dus de snelheid. Ze kon me niet verder helpen ivm eigen apparatuur.

Uit nieuwsgierigheid heb ik zojuist de Zyxel T-50 aangesloten omdat ik toch benieuwd was wat ik daarmee zou halen. En ook hiermee haal ik geen 400mbit.

Met 1 bedraad apparaat rechtstreeks op de T-50 (LAN 1) kom ik uit op een download van 329mbit/sec en upload van 339mbit/sec.

Het lijkt er dus sterk op dat er buiten niet helemaal goed zit.

Gezien het feit dat er met jullie apparatuur ook een probleem lijkt te zijn, is hier iets aan te doen?

Situatie:
glasvezel aansluit punt-→ glasvezel kabel naar media converter -→ media converter -→ kort ethernet kabeltje (0.5m) naar Zyxel T-50 WAN poort. --→ bedraad aangesloten laptop

Op de T-50 zit verder niks anders aangesloten en wifi heb ik uitgezet.

Hi @Kknaack, goed dat je hiervoor aan de bel trekt.

Ik help je hier graag verder mee. Het klopt dat wij eigen apparatuur niet kunnen uitlezen en daarom geen garantie kunnen bieden op je snelheid. Om een beter beeld te krijgen van de snelheid, wil ik je vragen om een aantal testen te doen en screenhots daarvan hier met mij delen. Dan kan ik namelijk een onderzoek voor je starten. Mag ik je vragen om je eigen apparatuur, tijdens het onderzoek, niet aan te sluiten? Als de techneuten zien dat er eigen apparatuur aangesloten is, sluiten ze het ticket namelijk. Alvast bedankt!

De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

Hi @Kknaack, goed dat je hiervoor aan de bel trekt.

Ik help je hier graag verder mee. Het klopt dat wij eigen apparatuur niet kunnen uitlezen en daarom geen garantie kunnen bieden op je snelheid. Om een beter beeld te krijgen van de snelheid, wil ik je vragen om een aantal testen te doen en screenhots daarvan hier met mij delen. Dan kan ik namelijk een onderzoek voor je starten. Mag ik je vragen om je eigen apparatuur, tijdens het onderzoek, niet aan te sluiten? Als de techneuten zien dat er eigen apparatuur aangesloten is, sluiten ze het ticket namelijk. Alvast bedankt!

De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

Ja prima. Alleen ik heb Windows noch Macos. Er is volgens mij alleen een CLI app van speedtest voor linux. Trouwens de screenshots in het Mac OS documentje komen van Windows.

Hoelang gaat dit duren? Ik wil natuurlijk wel zsm weer de eigen apparatuur kunnen aansluiten. Als dit te lang duurt laat dan maar zitten dan neem ik het verlies wel voor lief.

@Kknaack er is inderdaad een app voor Linux!

Zodra ik de screenshots ontvangen heb zal ik het doorzetten naar onze techneuten of ik stuur direct een monteur langs. Voor onze techneuten hanteren we een standaard verwerkingstijd van 5 dagen, als ik een monteur aanstuur krijg je binnen een paar minuten een bericht om een afspraak in te plannen met de monteur. Ik weet niet wat de wachttijden zijn op dit moment. Als ik een monteur aanstuur kun je je eigen apparatuur gewoon aansluiten. Als hij komt zal hij de verbinding op de Zyxel moeten testen.

@Kknaack er is inderdaad een app voor Linux!

Zodra ik de screenshots ontvangen heb zal ik het doorzetten naar onze techneuten of ik stuur direct een monteur langs. Voor onze techneuten hanteren we een standaard verwerkingstijd van 5 dagen, als ik een monteur aanstuur krijg je binnen een paar minuten een bericht om een afspraak in te plannen met de monteur. Ik weet niet wat de wachttijden zijn op dit moment. Als ik een monteur aanstuur kun je je eigen apparatuur gewoon aansluiten. Als hij komt zal hij de verbinding op de Zyxel moeten testen.

@Tommie 

Jullie eigen server staat niet in de lijst van de CLI applicatie van Ookla. Maar dit zijn de dichtsbijzijnde alternatieven.

@Tommie 

Nog eentje in een browser ivm de T-Mobile Ookla server.

@Kknaack thanks voor de snelle reactie en de screenshots.

Ik laat een monteur langskomen. Je ontvangt binnen enkele minuten een bericht om een afspraak in te plannen met de monteur! Wil je mij een terugkoppeling geven na dat de monteur geweest is?

Hallo @Kknaack 

Je haalt 80-85% van de maximum snelheid, je hoort minimaal 75% te halen dus qua snelheid zit je prima.

Ook getest met een andere internetkabel of een andere laptop/pc?

Hallo @Waqqas 

De percentages wisselen nogal. Elders in de community las ik 90%. Hoe het ook zij het is lager dan wat zou moeten. Bij dsl snap ik die 75-80% dat zijn soms telefoonlijnen die er al tientallen jaren liggen. Maar een glasvezel netwerk van 2 jaar oud moet naar mijn mening 90-100% kunnen halen. 

Ik heb 200m UTP kabel door m’n huis liggen dus wat betreft testen met een andere kabel zit het wel goed. 
testen zijn uitgevoerd op 2 pc’s alleen de screenshots zijn van eentje. 

er is inmiddels een monteur ingepland dus ik wacht wel af wat eruit komt. 

FTTH zijn verbindingen zonder SLA en met overboeking. Als je nagaat dat 1:1 FTTO verbindingen met SLA al snel €300 - €500 per maand kosten is het echt netjes als je dit soort snelheden haalt voor €40,-.

FTTH zijn verbindingen zonder SLA en met overboeking. Als je nagaat dat 1:1 FTTO verbindingen met SLA al snel €300 - €500 per maand kosten is het echt netjes als je dit soort snelheden haalt voor €40,-.

Niemand heeft het over een SLA. De monteur komt volgende week woensdag. Maar een week later was ook prima geweest. 

Zoals ik in de OP aangaf was ik er niet mee bezig. Tot T-Mobile vanochtend zelf belde en aangaf dat ik met hun Zyxel echt wel meer zou moeten halen. Nieuwsgierig haalde ik dat ding uit het stof en voila zelfde resultaat als met mijn eigen spul. 

Als de reactie van T-Mobile anders was geweest had ik daar genoegen mee genomen. Nogmaals was er totaal niet mee bezig tot vanochtend. Maar toevallig moest ik laatst een paar flinke updates binnen halen en viel het me wel op ja. 

T-Mobile communiceert niet duidelijk over de minimale snelheden. Zoals ik eerder aangaf de percentages wisselen nogal. De medewerkster vanochtend kon ook niet aangeven of er een minimum was en zo ja hoeveel dat dan zou zijn. 

@Kknaack 

Op de bestelpagina klik je op de "i" naast de maximum snelheid :

Je krijgt dan de volgende tekst te zien :

Maximale internetsnelheid

DSL internet

Is er nog geen Glasvezel op jouw adres beschikbaar? Voor DSL internet leveren we altijd de maximaal haalbare snelheid op jouw adres tot 100Mbit/s. We bieden 1 internetabonnement voor €35/mnd, voor alle snelheden tussen 12Mbit/s tot 100Mbit/s.

Welke glasvezelsnelheid past bij mij?

100 Mbit/s

Ben je alleen of met twee, dan is dit een prima snelheid om onbezorgd mee te Netflixen, gamen, streamen of surfen.

400 Mbit/s

Voor grotere gezinnen en als je vaker met meerdere personen tegelijk online bent, professioneel gebruik of intensief online gamen.

1 Gbit/s

Zorgeloos video’s streamen en downloaden op meerdere apparaten tegelijkertijd in de hoogste 4K-resolutie, terwijl je vloeiend online zit te gamen. Grote bestanden uploaden naar de cloud is ook geen probleem. Ideaal dus voor wanneer je thuiswerkt en grote bestanden moet delen.

De geadverteerde snelheid is de snelheid die hoort bij je abonnement, eventueel beperkt door de maximale snelheid op een adres.

Wat is maximale internetsnelheid?

Aan de hand van je postcode berekenen we je maximale internetsnelheid op basis van de technische mogelijkheden op jouw adres. In tenminste een van de tien uitgevoerde metingen moet 90% van de maximale internetsnelheid worden gemeten.

Normaliter beschikbare internetsnelheid

De normaliter beschikbare internetsnelheid staat gelijk aan 85% of hoger van de maximale internetsnelheid. In tenminste acht van de tien metingen moet 85% of hoger van de maximale internetsnelheid worden gehaald, om te spreken van normaliter beschikbaar.

Minimale internetsnelheid

75% of hoger van de maximale internetsnelheid komt overeen met de minimale internetsnelheid. In alle metingen moet 75% of hoger van de maximale internetsnelheid worden gemeten. Wanneer je zelf een pakket kiest waarvan de snelheid lager is dan het maximaal haalbare op het adres, dan ontvang je maximaal de door jouw gekozen snelheid. Wanneer je een abonnement kiest waarvan de geadverteerde snelheid hoger ligt dan het maximaal haalbare, dan wordt jouw snelheid beperkt tot het maximaal haalbare op het adres.

@Kknaack

Op de bestelpagina klik je op de "i" naast de maximum snelheid :

Je krijgt dan de volgende tekst te zien :

Maximale internetsnelheid

DSL internet

Is er nog geen Glasvezel op jouw adres beschikbaar? Voor DSL internet leveren we altijd de maximaal haalbare snelheid op jouw adres tot 100Mbit/s. We bieden 1 internetabonnement voor €35/mnd, voor alle snelheden tussen 12Mbit/s tot 100Mbit/s.

Welke glasvezelsnelheid past bij mij?

100 Mbit/s

Ben je alleen of met twee, dan is dit een prima snelheid om onbezorgd mee te Netflixen, gamen, streamen of surfen.

400 Mbit/s

Voor grotere gezinnen en als je vaker met meerdere personen tegelijk online bent, professioneel gebruik of intensief online gamen.

1 Gbit/s

Zorgeloos video’s streamen en downloaden op meerdere apparaten tegelijkertijd in de hoogste 4K-resolutie, terwijl je vloeiend online zit te gamen. Grote bestanden uploaden naar de cloud is ook geen probleem. Ideaal dus voor wanneer je thuiswerkt en grote bestanden moet delen.

De geadverteerde snelheid is de snelheid die hoort bij je abonnement, eventueel beperkt door de maximale snelheid op een adres.

Wat is maximale internetsnelheid?

Aan de hand van je postcode berekenen we je maximale internetsnelheid op basis van de technische mogelijkheden op jouw adres. In tenminste een van de tien uitgevoerde metingen moet 90% van de maximale internetsnelheid worden gemeten.

Normaliter beschikbare internetsnelheid

De normaliter beschikbare internetsnelheid staat gelijk aan 85% of hoger van de maximale internetsnelheid. In tenminste acht van de tien metingen moet 85% of hoger van de maximale internetsnelheid worden gehaald, om te spreken van normaliter beschikbaar.

Minimale internetsnelheid

75% of hoger van de maximale internetsnelheid komt overeen met de minimale internetsnelheid. In alle metingen moet 75% of hoger van de maximale internetsnelheid worden gemeten. Wanneer je zelf een pakket kiest waarvan de snelheid lager is dan het maximaal haalbare op het adres, dan ontvang je maximaal de door jouw gekozen snelheid. Wanneer je een abonnement kiest waarvan de geadverteerde snelheid hoger ligt dan het maximaal haalbare, dan wordt jouw snelheid beperkt tot het maximaal haalbare op het adres.

Ik begrijp deze discussie niet zo goed. T-Mobile belt mij. Zij geven aan dat hoger mogelijk moet zijn dan wat ik haal. Ik meld het hier en T-Mobile stuurt een monteur. Prima. Wachten we dat even af. Tenzij je aandelen hebt in T-Mobile snap ik deze bijdrage niet zo goed. 
Die 90% haal ik sowieso nooit. Ook niet 1 op de 10 keer. 

@Kknaack 

Tegen de 400mbit moet je gewoon kunnen halen.

Ook ik gebruik eigen apparatuur en haalde die 400mbit prima. (Nu 1gbit pakket)

Let wel op dat T-Mobile het stipt op die snelheid knijpt dus net daaronder is mogelijk en de tv stream gaat er ook vanaf.

Ik ben dan benieuwd wat hier uit komt.

I.i.g. jou snelheid is te laag.

@Kknaack

Geen discussie hoor 😅

Je gaf als laatst aan dat de minimale percentages niet goed worden gecommuniceerd en dat een medewerker niet wist of deze er wel was. Alles staat duidelijk op de bestelpagina vermeld.

@Kknaack

Geen discussie hoor 😅

Je gaf als laatst aan dat de minimale percentages niet goed worden gecommuniceerd en dat een medewerker niet wist of deze er wel was. Alles staat duidelijk op de bestelpagina vermeld.

Fijn. En hoe vaak kijkt een gemiddelde klant op de bestel pagina? Misschien doe je dat elke dag als

”super user” maar ik heb daar sinds de bestelling niet meer op gekeken. 😅

ik kwam wel een help pagina tegen die weer hele

andere percentages noemt. 
ik ben benieuwd. Volgens mij moet er gewoon iets in de wijkkast of pop of hoe dat heet bij glas even worden gewisseld. Maar waarschijnlijk komt de monteur alleen maar even een preek houden over het gebruik van eigen apparatuur en gaat ie weer weg. In alle gevallen prima. We zien het wel. 

@Kknaack 

Tijdens het bestellen wil je alle informatie toch wel even door lezen of niet?

@Kknaack

Tijdens het bestellen wil je alle informatie toch wel even door lezen of niet?

Dat heb ik ook vast wel gedaan. Maar dat betekent niet dat ik dat anderhalf jaar later nog weet wat daar stond. 
als die mevrouw vanochtend dat als antwoord had gegeven had ik waarschijnlijk deze hele post nooit aangemaakt. 

@Kknaack

Als dit nog niet gedaan is kun je proberen het glasvezel kastje even stroomloos te maken.

Haal even de stekker van dit kastje uit het stopcontact en er weer in. (10 seconden)

Een herstart soms wil dit het probleem oplossen.

@Kknaack

Als dit nog niet gedaan is kun je proberen het glasvezel kastje even stroomloos te maken.

Haal even de stekker van dit kastje uit het stopcontact en er weer in. (10 seconden)

Een herstart soms wil dit het probleem oplossen.

Ja al meerdere keren gedaan. Maar ook bij het aansluiten van de T-50

@Kknaack 

Ok jammer dat dat geen oplossing bied.

Dan ben ik wel benieuwd wat de monteur er van zegt.

I.i.g. tegen de 400mbit moet je kunnen halen. (Met 400mbit pakket)

Net tegen 400Mb moet inderdaad mogelijk zijn. Ik haal op mijn 400Mb lijn.:

[louis@lair ~]$ speedtest -s 26998

Speedtest by Ookla

Server: KPN - Rotterdam (id: 26998)
         ISP: Hurricane Electric IPv6 Tunnel Broker
Idle Latency:     5.51 ms   (jitter: 0.10ms, low: 5.42ms, high: 5.68ms)
    Download:   391.75 Mbps (data used: 499.9 MB)                                                   
                  5.94 ms   (jitter: 2.43ms, low: 5.07ms, high: 210.84ms)
      Upload:   390.13 Mbps (data used: 498.6 MB)                                                   
                  8.03 ms   (jitter: 7.04ms, low: 6.96ms, high: 230.28ms)
 Packet Loss:     0.0%
  Result URL: https://www.speedtest.net/result/c/314c43d2-c219-4ec1-bfa4-4a8c9088ae72
rlouis@lair ~]$ speedtest -s 21509

Speedtest by Ookla

Server: i3D.net - Rotterdam (id: 21509)
Idle Latency:     5.31 ms   (jitter: 0.08ms, low: 5.21ms, high: 5.44ms)
    Download:   325.65 Mbps (data used: 328.7 MB)                                                   
                122.68 ms   (jitter: 44.55ms, low: 5.10ms, high: 507.39ms)
      Upload:   388.48 Mbps (data used: 417.7 MB)                                                   
                 35.26 ms   (jitter: 24.42ms, low: 5.80ms, high: 594.79ms)
 Packet Loss:     0.6%
  Result URL: https://www.speedtest.net/result/c/db997eae-192e-4779-af9f-835bfba6f7fe
louis@lair ~]$ speedtest -s 26476

Speedtest by Ookla

Server: Glasnet - Den Haag (id: 26476)
Idle Latency:     8.03 ms   (jitter: 0.19ms, low: 7.91ms, high: 8.21ms)
    Download:   389.75 Mbps (data used: 488.6 MB)                                                   
                  7.38 ms   (jitter: 0.40ms, low: 6.61ms, high: 14.03ms)
      Upload:   379.23 Mbps (data used: 603.8 MB)                                                   
                  7.86 ms   (jitter: 0.63ms, low: 6.91ms, high: 10.87ms)
 Packet Loss:     0.0%
  Result URL: https://www.speedtest.net/result/c/b464742f-fe50-42a1-820e-b5776f6dbc36

Je ziet wel dat het per server kan variëren. Nu zijn deze getallen niet helemaal representatief omdat een deel wel over mijn IPv6 tunnel zal gaan. Maar met alleen IPv4 haalde ik indertijd (met een  1Gb abonnement ook vaak boven de 900Mb ook weer afhankelijk van de server.

De moraal: test wel even met de verschillende servers, daar kan verschil in zitten.

Vreemde is dat het sterk verbeterd is inmiddels:

Speedtest by Ookla

Server: T-Mobile Netherlands B.V. - Arnhem (id: 55633)
         ISP: T-Mobile Thuis
Idle Latency:     8.05 ms   (jitter: 0.16ms, low: 8.01ms, high: 8.34ms)
    Download:   395.56 Mbps (data used: 443.0 MB)                                                   
                 25.68 ms   (jitter: 21.93ms, low: 9.09ms, high: 290.77ms)
      Upload:   393.20 Mbps (data used: 372.8 MB)                                                   
                 12.67 ms   (jitter: 6.25ms, low: 7.47ms, high: 252.78ms)
 Packet Loss:     0.0%

Dit is notabene bij gebruik van wifi. Niet slecht. Als dit zo blijft zal ik de monteur afzeggen. Die is dan niet nodig lijkt me.

Reageer