Skip to main content
Beantwoord

T56 Modem Issues

• is King of Content
  • 58 reacties

Sinds kort heb ik een T56 Modem, Model EX5601-T1, Firmware versie: V5.70(ACEA.0)T56C_b10_0130.

Ik ervaar tot op heden 2 problemen die het T50 modem niet had:

1) Bij beveiliging\ouderlijk toezicht zijn er geen regels meer beschikbaar om bepaalde websites / IP-adressen te kunnen blokkeren.

2) Het WiFi knopje aan de zijkant schakelt wel alle WiFi uit maar bij het inschakelen komt de Guest WiFi niet mee en blijft uit.
Om die weer in te kunnen schakelen moet er op het modem ingelogd worden. In het overzichtsscherm staat de Guest Wifi dan wel aan maar dat is niet zo. Die moet dan bij de draadloze netwerkinstellingen ingeschakeld worden.
Opm.: Om de Guest WiFi te kunnen gebruiken moet de gewone WiFi aan staan (waarom eigenlijk?) en de WiFi-Mesh instelling uit gezet worden.
Voor het gebruik van WiFi repeaters moet mesh aan staan, dan is Guest WiFi dus niet beschikbaar. Mogelijk is men zo op repeaters gefocussed dat daarbij de Guest WiFi totaal over het hoofd is gezien.…

Kan dit opgelost worden?

Beste antwoord door CoS

Sven-Odido schreef:
Sven-Odido schreef:

CoS schreef:

2) Het WiFi knopje aan de zijkant schakelt wel alle WiFi uit maar bij het inschakelen komt de Guest WiFi niet mee en blijft uit.

Need to double check, kom ik later op terug.

Zoals beloofd kom ik hier nog even op terug. Deze functionaliteit is enkele jaren geleden aangepast. De T50 was het eerste model op dit platform waarbij dit nog aanwezig was. In een latere versie van het platform, die gebruikt wordt voor nieuwere modellen, is deze functionaliteit komen te vervallen.

Dank voor de check maar hier is nu het probleem:

Welke functionaliteit is vervallen? Het WiFi knopje schakelt nog steeds alle WiFi uit maar alleen de “niet Guest” WiFi weer in. Sterker nog gisterenmiddag gebeurde het voor de 2e keer dat het systeem zelf maar spontaan de Guest-WiFi had uitgeschakeld. Overigens is de reactie in het modemscherm ook wisselend traag en wijkt af van de LEDs op het modem, soms moet je eerst een level teruggaan en dan weer opnieuw selecteren voor ze het eens worden.

Als Odido een custom firmware op het modem heeft, laat Odido dan ook in een documentje voor de gebruikers vastleggen waar de gebruikersinterface afwijkt van de OEM-versie.

In de laatste Zyxel versie van EX5601-T1_AX-DX-EX-PX Opal WiFi6 Series UG_V5.17-5.70_Ed20.pdf komt het WiFi knopje van het EX5601-T1 modem (“Wi-Fi button)” 3x voor:

• Blz. 82: Fig.59;
  • Blz. 83 Table 33: “Press the Wi-Fi button for more than 2 seconds to enable the WiFi function.”;
  • Blz 261 para 8.10.8.1 item 3; dat is waarschijnlijk een drukfout waar “WPS button” had moeten staan.

Het enige stabiele wat ik met het WiFi knopje ervaar is dat het alle WiFi uitschakelt en de “niet Guest-WiFi” inschakelt. Om die laatste in te schakelen moet men dat via inloggen op het modem doen of het modem uit en weer aan zetten (dat zei IT-support vroeger ook bij een PC probleem: “heb je hem al uit en weer aan gezet?”). Overigens start het modem relatief snel op dus dat laatste is dan de beste oplossing.

Bij beide items beschreven in dit topic levert de custom firmware van Odido onduidelijkheden op, zeker ook als er verschillen met een eerder modem optreden.

Verder twijfel ik eraan of deze firmware wel voldoende stabiel is. Maar goed er wordt zoveel geknutseld in softwareland dat uiteindelijk het hele internet wel aan de eigen vlijt ten onder zal gaan….

Bekijk origineel

11 reacties

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 20998 reacties
  • 16 april 2025

Hallo ​@CoS 

Odido draait een custom firmware waarbij niet alle instellingen toegankelijk zijn voor de consument.

Forum|alt.badge.img+4
  • Odido medewerker
  • 826 reacties
  • 16 april 2025
CoS schreef:

1) Bij beveiliging\ouderlijk toezicht zijn er geen regels meer beschikbaar om bepaalde websites / IP-adressen te kunnen blokkeren.

Deze functie was specifiek voor de T50 en is niet meer beschikbaar in latere modellen. De optie is komen te vervallen omdat ze nooit helemaal naar behoren werkte.

CoS schreef:

CoS schreef:

Om de Guest WiFi te kunnen gebruiken moet de gewone WiFi aan staan (waarom eigenlijk?) en de WiFi-Mesh instelling uit gezet worden.

Het Gast netwerk kan gewoon worden aangezet als de EasyMesh aanzet. Deze zal dan ook beschikbaar komen op alle Wifi punten. 

De gewone Wifi moet aanstaan om dat in het Gast netwerk niks meer is dan een Extra SSID met wat extra beveiliging zodat devices elkaar niet kunnen zien etc. Deze kunnen niet los van elkaar worden worden aangestuurd. 

• Auteur
  • is King of Content
  • 58 reacties
  • 16 april 2025

Ik weet niet wat er gebeurd is, maar ik was zojuist mijn Guest WiFi kwijt. Na inloggen op het modem bleek dat mesh was aangezet en namen en wachtwoorden gelijk waren getrokken. Dat is niet de bedoeling van Guest WiFi.

Kennelijk kun je er niet op vertrouwen dat je instellingen bewaard blijven……

Toch fijn zo'n nieuw modem…….

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 20998 reacties
  • 16 april 2025

@CoS 

Misschien dat ​@Sven-Odido eea wilde wijzigen, gewijzigde instellingen springen niet vanzelf terug namelijk.

• Auteur
  • is King of Content
  • 58 reacties
  • 16 april 2025

@Waqqas en ​@Sven-Odido,

Als dat laatste het geval is vind ik het zeer kwalijk om dat zonder medeweten van de gebruiker te doen.

Nu moest ik daar achter komen doordat ik de WiFi op mijn telefoon kwijt was en vervolgens allerlei veranderde instellingen in mijn modem vond en de zaak weer moest herstellen.

Heeft Odido niet een eigen testopstelling waarin e.e.a. geverifieerd kan worden? Heeft Odido eigenlijk wel voldoende technische expertise?

Overigens meldt de custom firmware van Odido expliciet dat je om de Guest WiFi te kunnen inschakelen eerst mesh moet uitschakelen.

Wat mijn eerdere punt 1) betreft: de human interface was niet optimaal maar het was in ieder geval bruikbaar om een bepaald probleem te kunnen onderzoeken. Als men alles wat niet helemaal naar behoren werkt, weg laat i.p.v. het op lost dan werken we straks weer met rooksignalen…...

Forum|alt.badge.img+4
  • Odido medewerker
  • 826 reacties
  • 17 april 2025
Waqqas schreef:

@CoS 

Misschien dat ​@Sven-Odido eea wilde wijzigen, gewijzigde instellingen springen niet vanzelf terug namelijk.

Nope wasn’t me. 

• Auteur
  • is King of Content
  • 58 reacties
  • 17 april 2025

@Sven-Odido en ​ ​@Waqqas ,

Gelukkig, maar het is wel heel vreemd. Heb voorlopig alle externe toegang naar het modem uit gezet.

En nu maar een tijdje aanzien wat er verder nog gebeurt.

P.S. Ik zal het modem resetten naar fabrieksinstellingen en daarna configureren, dan kan ik wat screenshots maken voor de Guest-Wifi vs mesh issue.

• Auteur
  • is King of Content
  • 58 reacties
  • 17 april 2025

@Sven-Odido en ​@Waqqas ,

Reuze handig van mij om de externe toegang uit te zetten, kon dus zelf ook niet meer in het modem 😬, maar goed ik ging het toch resetten.

Bij het opnieuw opzetten bleek dat ​@Sven-Odido gelijk heeft: voor  Guest-Wifi hoeft mesh niet uit gezet te worden. Waar het wel voor moet is als je de 2.4 en 5 GHz  SSID's en wachtwoorden niet gelijk wilt houden, zie onderstaande afbeelding. Dat heb ik met name voor de Guest-Wifi zo ingesteld. 

Excuses dus voor mijn denkfout.

Forum|alt.badge.img+4
  • Odido medewerker
  • 826 reacties
  • 18 april 2025
Sven-Odido schreef:

CoS schreef:

Zoals beloofd kom ik hier nog even op terug. Deze functionaliteit is enkele jaren geleden aangepast. De T50 was het eerste model op dit platform waarbij dit nog aanwezig was. In een latere versie van het platform, die gebruikt wordt voor nieuwere modellen, is deze functionaliteit komen te vervallen.

• Auteur
  • is King of Content
  • 58 reacties
  • Antwoord
  • 18 april 2025
Sven-Odido schreef:
Sven-Odido schreef:

CoS schreef:

Dank voor de check maar hier is nu het probleem:

Welke functionaliteit is vervallen? Het WiFi knopje schakelt nog steeds alle WiFi uit maar alleen de “niet Guest” WiFi weer in. Sterker nog gisterenmiddag gebeurde het voor de 2e keer dat het systeem zelf maar spontaan de Guest-WiFi had uitgeschakeld. Overigens is de reactie in het modemscherm ook wisselend traag en wijkt af van de LEDs op het modem, soms moet je eerst een level teruggaan en dan weer opnieuw selecteren voor ze het eens worden.

Als Odido een custom firmware op het modem heeft, laat Odido dan ook in een documentje voor de gebruikers vastleggen waar de gebruikersinterface afwijkt van de OEM-versie.

In de laatste Zyxel versie van EX5601-T1_AX-DX-EX-PX Opal WiFi6 Series UG_V5.17-5.70_Ed20.pdf komt het WiFi knopje van het EX5601-T1 modem (“Wi-Fi button)” 3x voor:

• Blz. 82: Fig.59;
  • Blz. 83 Table 33: “Press the Wi-Fi button for more than 2 seconds to enable the WiFi function.”;
  • Blz 261 para 8.10.8.1 item 3; dat is waarschijnlijk een drukfout waar “WPS button” had moeten staan.

Het enige stabiele wat ik met het WiFi knopje ervaar is dat het alle WiFi uitschakelt en de “niet Guest-WiFi” inschakelt. Om die laatste in te schakelen moet men dat via inloggen op het modem doen of het modem uit en weer aan zetten (dat zei IT-support vroeger ook bij een PC probleem: “heb je hem al uit en weer aan gezet?”). Overigens start het modem relatief snel op dus dat laatste is dan de beste oplossing.

Bij beide items beschreven in dit topic levert de custom firmware van Odido onduidelijkheden op, zeker ook als er verschillen met een eerder modem optreden.

Verder twijfel ik eraan of deze firmware wel voldoende stabiel is. Maar goed er wordt zoveel geknutseld in softwareland dat uiteindelijk het hele internet wel aan de eigen vlijt ten onder zal gaan….

• Auteur
  • is King of Content
  • 58 reacties
  • 28 april 2025

@Sven-Odido en ​@Waqqas ,

Ik heb nog wat nadere info: 

1. Odido.nl service bevestigt dit gedrag, het is gedaan vanwege  veiligheids- en beheers- overwegingen. Het WiFi knopje is alleen voor de hoofd WiFi.

Daar het echter ook de Guest WiFi uitschakelt, heb ik de volgende verbeteringssuggestie:

Als alle WiFi is uitgeschakeld, schakel je de hoofd WiFi weer in door het knopje 2s in te drukken (zoals nu ook het geval is).

Suggestie: knopje blijven vasthouden tot b.v. >10s schakelt ook de Guest WiFi weer in (zoals geconfigureerd).

1. De eerder beschreven spontaan veranderde instellingen hebben mogelijk te maken met het volgende.

Als je op het modem bent ingelogd en je herstart het modem dan krijg je niet zoals je zou verwachten opnieuw een aanmeldscherm zodat je opnieuw moet inloggen; je blijft op de pagina waar je was maar instellingen kunnen veranderd zijn.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen