Skip to main content

t56 bekabeld internet niet conform snelheid abonnement


Sinds half juni overgestapt naar Odido voor tv, Internet en vaste telefoon.

Hiervoor had ik ook glasvezel maar bij caiway maar met een sneller abonnement bij Odido verwachtte ik er op vooruit te gaan.

Echter ik vond mijn internet niet sneller en ben er uiteindelijk  achtergekomen dat  ik niet de snelheid ontvang conform het afgesloten 2gb abonnement.

Op welke lan poort ik de 6a kabel aansluit er komt minder dan 1gb per lan poort uit. Dit terwijl er uit lan1 van de zyxel t56 2.5 gb uit zou moeten kunnen komen volgens de handleiding van dit modem.

Ik heb op 16/7 telefonisch contact opgenomen met odido.

Ondernomen stappen: stroom van Nokia Ont en modem afhalen, modem terug naar fabrieksinstellingen, cat 6a kabel steeds in een andere lan poort gedaan om te kijken of daar meer snelheid uit kwam, andere 6a kabel geprobeerd maar helaas. Voor de volledigheid :Wifi heb ik standaard uitgezet op de t56, lampjes geven juiste kleur en ik heb slechts 1 uitgaande kabel aangesloten en wel op lan1. 

Een speed test gedaan conform stappenplan Odido met een 6a kabel lan 1 naar laptop (alle programma's op laptop afgesloten etc,), verder niets in de andere lan poorten en inderdaad de up en download zit ver onder de gewenste 2gb zelfs ver onder 1 gb.

Het lukte de Odido medewerker niet om van afstand in  mijn systeem te komen dus hij kon verder ook niet meekijken of doen.

Alle gegevens van de speedtest gemaild aan odido  dmv screenshots en ik zou na 3 dagen een contactmoment hebben op zaterdag  met de medewerker die ik aan de telefoon had gehad. Ik ben daar speciaal zaterdag voor thuis gebleven want als ik iets aan de router  zou moeten doen dan was ik thuis. Helaas geen contact.

Maandag 22/7 weer telefonisch contact opgenomen met Odido. Ik zou worden teruggebeld door de medewerker die ik eerder had gesproken want het waren zijn acties die hij moest opvolgen en een ander kon dat niet doen. Nu weer een paar dagen verder en nog steeds contact gehad met Odido.

Als ik in mijn router inlog dan zie ik staan wan 2500m/full en lan1 1000M/ full.

Kortom ik zou graag een oplossing willen.

 

10 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Winniebk, ik help je hier graag mee!

De 2 Gb is alleen te halen op de 2.5 Gb poort. Ik heb meteen een lijnmeting gedaan en zie dat je een eigen router/switch hebt aangesloten op deze poort. Kan je direct een kabel in het modem stoppen in je laptop/desktop en dan de test runnen? Zonder switch/router ertussen? Daarnaast dient je device waar je mee test ook daadwerkelijk meer te kunnen behalen dan 1 Gb om deze snelheid aan te kunnen. Met wat voor device test je dit?

Allereerst dank je wel dat je mij wil helpen.
 

het klopt dat ik op dit moment een eigen router in AP mode aan mijn t56 heb hangen. Dit is een asus gaming router gt ac 5300.  Deze kan wel meer aan dan 2gb. Deze is ook verbonden met een cat 6a kabel via de lan 1. De reden dat ik mijn eigen router gebruikt heeft te maken met dat ik een vaste telefoonlijn nodig heb  
 

Deze router heeft niets met het probleem te maken. zoals al aangegeven in mijn post  heb ik rechtstreeks een kabel aangesloten vanuit de t56 naar een laptop en alle test gedraaid en ook in de  router zelf geeft hij aan dat de 2,5 gb poort sllechts1gb levert. Voor de volledigheid de tests zijn uitgevoerd via lan 1 en dat is de 2.5 gb poort van de t56.

 

Alle test screenshots die ik heb ingestuurd aan Odido zijn uiteraard zonder router ertussen gedaan en alle programmas op de laptop (een zakelijke snelle asus laptop) waren tijdens speed test gesloten etc. Zie mijn post. 

Reputatie 7
Badge +3

@Winniebk Super bedankt voor je terugkoppeling, helemaal duidelijk! 

Ik heb gelijk een reprovision van het modem uitgevoerd, hierdoor worden de gegevens van jouw abonnement als het ware opnieuw toegestuurd. Laat je mij weten of je verbetering merkt in de snelheid? Ik wacht jouw bericht rustig af, ik sta klaar om je verder te helpen! 

Helaas!
 

Ik heb geen sneller internet.
Ik heb vervolgens de Nokia en de t56 allebei een minuut van stroom afgehaald om te kijken of dat nog iets doet maar helaas nog steeds slechts 1gb uit mijn lan 1 poort. zoals je op het eerdere screenshot kunt zien komt er via de wan wel binnen maar geeft lan poort 1 slechts 1gb.

Reputatie 2

Beschikt de laptop wel over een 2.5 gbit LAN poort? De meeste laptops zijn uitgerust met gigabit LAN poorten. Mocht je een gigabit poort aansluiten op de 2.5 gbit poort van de T56, dan zal de snelheid nooit boven de gigabit uitkomen. De langzaamste poort zal de snelheid beperken. In de praktijk is dit rond de 940 mbit op een gigabit poort.

Er is ook nog weinig apparatuur dat wel over 2.5/5/10 gbit poort beschikt. Eigenlijk alleen nog een aantal NAS’en, PC moederborden en PCI-E insteekkaarten. Ook een aantal AP's heeft deze snellere poort.

Overigens is het wel mogelijk om een USB 2.5 gbit LAN adapter te gebruiken op je laptop. Wanneer je deze vervolgens aansluit op de LAN 1 poort van de T56 zou je een 2.5 gbit link moeten hebben. Gebruik zelf deze adapter i.c.m. met een custom driver op mijn Synology NAS: https://amzn.eu/d/0eS0Ovb4

Als ik in de router kijk zie plaatje bij mijn 1e antwoord zie ik dat de lan 1 1000m full geef.

Reputatie 2

Is het toevallig deze router? https://uk.store.asus.com/rog-rapture-gt-ac5300-9214-90ig03s1-bu9g00-feed.html

Zie dat deze uitgerust is met 8 gigabit LAN poorten en 1 gigabit WAN poort.

Voor het halen van de 2 gbit snelheid moet je Asus router over ten minste één 2.5 gbit WAN/LAN poort beschikken. Bij gebruik van apparatuur met gigabit poorten zal de LAN 1 poort van de T56 terugvallen op de deze snelheid.

Mocht je de volledige snelheid willen benutten moeten beide apparaten (LAN 1 van T56 en client) dus beschikken over een 2.5 gbit poort.

 ik zie t nu ook. Die ga ik straks even om switchen door aan de t 56 een zen wifi xt9 te hangen die wel.2.5 Wan heeft. En dan ga ik daarna even de laptop checken  en evt sneller regelen indien nodig.

Oké ik zie als ik mijn lan1 aansluit op mijn asus zen wifi xt9 dst hij nu gelukkig 2.5 gb geeft alleen  komt het niet binnen bij de zen wifi xt 9. Waarom weet ik niet. 

 

Ik denk dat ik een nieuwe asus router moet.kopen helaas gezien het aantal ai mesh punten van asus wat ik door mijn huis heb. 

Het gekke is als ik een kabel aansluit in lan 1 dan krijgt lan 2 tm 4 geen internet 

Reageer