Wanneer komt er een update vanuit T-Mobile Thuis voor de Draytek 2132F?
Ik zit nog op 3.7.5.8, terwijl er door Draytek zelf er al een aantal nieuwe versies (nu 3.7.9) zijn uitgeleverd met (beveiligings-) verbeteringen.
Bladzijde 1 / 1
http://www.draytek.nl/files/Vigor2132_379_Releasenotes.pdf
Welke beveiligings issues doel je op als je de releasenote doorneemt?
En ondervind je op dit moment problemen met de huidige versie FW van het modem?
Welke beveiligings issues doel je op als je de releasenote doorneemt?
En ondervind je op dit moment problemen met de huidige versie FW van het modem?
Laten we nou niet in de valkuil trappen om het inhoudelijk te gaan hebben welke releasenote relevant genoeg is om een update aan te bieden.
Enerzijds omdat Draytek ook een commercieel bedrijf is en zaken handig verwoord, terwijl er een heel verhaal achter één zinnetje kan zitten. Anderzijds moet je erop vertrouwen dat zodra er vanuit de leverancier patches worden aangeboden deze relevant genoeg zijn om door te voeren.
Daarbij hebben wij niet het volledige beeld over het gebruik van T-Mobile Thuis klanten en wat zij daarbij aan integriteit en vertrouwelijkheid wensen bij het afnemen van de internet aansluiting.
Om toch deels toe te happen ;-P er staan zeker een aantal releasenotes die (gecombineerd) de beveiligingsaandacht hebben, zoals degenen over VPN, DDNS, SSH etc.
NB Dit zijn ook alleen de release notes van de 3.7.9 versie. Er zijn nog wat tussen releases geweest vanaf 3.7.5.8.
Enerzijds omdat Draytek ook een commercieel bedrijf is en zaken handig verwoord, terwijl er een heel verhaal achter één zinnetje kan zitten. Anderzijds moet je erop vertrouwen dat zodra er vanuit de leverancier patches worden aangeboden deze relevant genoeg zijn om door te voeren.
Daarbij hebben wij niet het volledige beeld over het gebruik van T-Mobile Thuis klanten en wat zij daarbij aan integriteit en vertrouwelijkheid wensen bij het afnemen van de internet aansluiting.
Om toch deels toe te happen ;-P er staan zeker een aantal releasenotes die (gecombineerd) de beveiligingsaandacht hebben, zoals degenen over VPN, DDNS, SSH etc.
NB Dit zijn ook alleen de release notes van de 3.7.9 versie. Er zijn nog wat tussen releases geweest vanaf 3.7.5.8.
PatrcikLAMP
Hou er rekening mee dat dit natuurlijk een forum is voor klanten door klanten.
Veel klanten zijn al blij als hun aansluiting werkt zonder al te veel klachten.
Je komt nu op een technisch vlak, welke voor veel gebruikers (lees klanten) abra kadabra zal zijn.
Zo te lezen ben je iets meer specialist binnen deze zaken met de benamingen die je benoemt.
Maar als je gerede twijfels hebt over dit product en de bijbehorende FW, kun je ook altijd contact opnemen met T-Mobile zelf.
Denk dat de vraag stellen aan klanten of er een FW update aan gaat komen, eerder voor verontruste blikken kan leiden bij onwetende klanten .... wat weet jij wat hun niet begrijpen.
En ik denk dat T-Mobile zelf ook wel door de fabrikant op de hoogte is gehouden, zeker als er urgente beveiligingslekken zijn geconstateerd die gepatched moeten worden.
Hou er rekening mee dat dit natuurlijk een forum is voor klanten door klanten.
Veel klanten zijn al blij als hun aansluiting werkt zonder al te veel klachten.
Je komt nu op een technisch vlak, welke voor veel gebruikers (lees klanten) abra kadabra zal zijn.
Zo te lezen ben je iets meer specialist binnen deze zaken met de benamingen die je benoemt.
Maar als je gerede twijfels hebt over dit product en de bijbehorende FW, kun je ook altijd contact opnemen met T-Mobile zelf.
Denk dat de vraag stellen aan klanten of er een FW update aan gaat komen, eerder voor verontruste blikken kan leiden bij onwetende klanten .... wat weet jij wat hun niet begrijpen.
En ik denk dat T-Mobile zelf ook wel door de fabrikant op de hoogte is gehouden, zeker als er urgente beveiligingslekken zijn geconstateerd die gepatched moeten worden.
Hoi Pieter,
Zover ik het begrijp, maar blijkbaar zit ik fout, uit de communicatie van T-Mobile over de servicedienstverlening wordt het forum ook voor vragen en klachten door henzelf gebruikt. Zie de pagina's https://thuisservice.t-mobile.nl/#bel-ons en https://www.t-mobile.nl/klantenservice/klacht .
De optie chat werkt bij mij niet en hierover bellen past vast niet in de standaard beantwoording van de callcenter medewerkers. ;-)
Ik heb zo snel ook geen e-mail adres gevonden waarop ik mijn vraag kan stellen. Weet jij of deze bestaat?
NB Een stukje algemene bewustwording onder klanten is natuurlijk nooit slecht, toch?
Zover ik het begrijp, maar blijkbaar zit ik fout, uit de communicatie van T-Mobile over de servicedienstverlening wordt het forum ook voor vragen en klachten door henzelf gebruikt. Zie de pagina's https://thuisservice.t-mobile.nl/#bel-ons en https://www.t-mobile.nl/klantenservice/klacht .
De optie chat werkt bij mij niet en hierover bellen past vast niet in de standaard beantwoording van de callcenter medewerkers. ;-)
Ik heb zo snel ook geen e-mail adres gevonden waarop ik mijn vraag kan stellen. Weet jij of deze bestaat?
NB Een stukje algemene bewustwording onder klanten is natuurlijk nooit slecht, toch?
Hoi PatrickLAMP en Pieter-B,
Ik ben het voor jullie nagegaan. Er staat op de korte termijn géén update naar versie 3.7.9. in de planning. Zoals jullie beiden al terecht opmerkten zal indien er urgente beveiligingslekken optreden daar ook gelijk op worden ingesprongen door ons.
Ik ben het voor jullie nagegaan. Er staat op de korte termijn géén update naar versie 3.7.9. in de planning. Zoals jullie beiden al terecht opmerkten zal indien er urgente beveiligingslekken optreden daar ook gelijk op worden ingesprongen door ons.
Ik ben het voor jullie nagegaan. Er staat op de korte termijn géén update naar versie 3.7.9. in de planning.
Hoi Jeroen, Bedankt voor het nagaan. De afgelopen updates hebben een aantal verbeteringen doorgevoerd m.b.t. stabiliteit en een aantal verbindings problemen. Is dat geen reden genoeg om een update uit te rollen. (of wellicht het handmatig updaten toestaan?)
Ik ervaar af en toe nog verbindings issues en heb de tips in het forum al toegepast.
Verbindigsproblemen?
Heb hier sinds 09-2016 de Vigor aan de stroom hangen, nog nooit van de strook gehaald o.i.d.
Tot nu toe nog geen merkbare onderbrekingen gehad van een verbinding in welke zin dan ook.
Dus die verbindigngsproblemen die jij ondervind, weet je zeker dat die veroorzaakt worden door niet optimale FW op de Vigor?
De problemen die je leest hier op het forum zijn in 99,9% van de gevalllen, volgens mij, terug te leiden naar een extern probleem buiten de Vigor.
En in 0,1% van de gevallen is de Vigor gewoonweg defect.
Heb hier sinds 09-2016 de Vigor aan de stroom hangen, nog nooit van de strook gehaald o.i.d.
Tot nu toe nog geen merkbare onderbrekingen gehad van een verbinding in welke zin dan ook.
Dus die verbindigngsproblemen die jij ondervind, weet je zeker dat die veroorzaakt worden door niet optimale FW op de Vigor?
De problemen die je leest hier op het forum zijn in 99,9% van de gevalllen, volgens mij, terug te leiden naar een extern probleem buiten de Vigor.
En in 0,1% van de gevallen is de Vigor gewoonweg defect.
Ik ben het voor jullie nagegaan. Er staat op de korte termijn géén update naar versie 3.7.9. in de planning. Zoals jullie beiden al terecht opmerkten zal indien er urgente beveiligingslekken optreden daar ook gelijk op worden ingesprongen door ons.
Jammer, want ik loop volgens mij tegen een probleem aan dat met deze firmware opgelost wordt:
Corrected: With PPPoE connection, when WAN Budget was enabled and the data traffic exceeded the budget limit, WAN connection would be on and off repeatedly by obtaining new IP address.
Mijn router verliest regelmatig de WAN connectie en ik vermoed dat met deze firmware wordt opgelost.
Hi all!
Even een update. Deze maand nog beginnen we met uitrollen van Firmware 3.7.9. voor onze Draytek modems. Dit zal in batches gaan gebeuren.
Even een update. Deze maand nog beginnen we met uitrollen van Firmware 3.7.9. voor onze Draytek modems. Dit zal in batches gaan gebeuren.
Als jullie toch bezig gaan kan meteen mooi de snelheid verhoogd worden, uiteraard gratis!!! de concurrentie doet het ook, en dan is het toch een moeite:D
Even een update. Deze maand nog beginnen we met uitrollen van Firmware 3.7.9. voor onze Draytek modems. Dit zal in batches gaan gebeuren.
Wat een goed nieuws. Ik heb mijn interne netwerk sterk moeten vereenvoudigen om problemen te omzeilen. Hopelijk is dat na deze update niet meer nodig en blijft de WAN verbinding stabiel.
Gaat deze update ook op voor mijn oudere 2130 router?
Hoi soepkip67,
Deze specifieke update betreft alleen de Draytek 2132.
Deze specifieke update betreft alleen de Draytek 2132.
Wordt de 2130 nog wel bijgewerkt dan? Daar is inmiddels ook een update voor beschikbaar.
Dag soepkip67, ik vind dit een hele terechte vraag. Ik ga dit dan ook voor je uitzoeken. Ik kom hier na het weekend op terug. Ik verwacht het maandag te kunnen melden, maar anders wordt het woensdag. 🙂
@Sander, ben benieuwd. En wat gaat er gebeuren als de 2130 niet meer wordt bijgewerkt?
Dat is een goede vraag. De update die binnenkort wordt doorgevoerd, geldt inderdaad alleen voor de 2132. Voor de 2130 staat dan ook geen firmware upgrade gepland. Wat kunnen we dan doen? Dan gaan we aan de slag om met jouw 2130 en de huidige firmware zoveel als mogelijk uit je abonnement te halen! Mocht er dus iets niet lekker werken, dan horen we dit graag!
@Sander, dank je voor je antwoord. Blijf het vreemd vinden dat er geen update meer komt via T-Mobile. Dit houdt dus in dat er op een geven ogenblik toch beveiligingsproblemen gaan ontstaan op deze "ver"ouderde apparatuur.
Bij deze de Release notes (verbeteringen) van de betreffende firmware:
http://www.draytek.nl/files/Vigor2132_379_Releasenotes.pdf
Maakt op mij als IT'er geen grote indruk. Ik zie in ieder geval niet gauw verbeteringen waar je leven beter van wordt als doorsnee gebruiker.
Deze Draytek router (oplossing) is gewoon slecht met als meest belangrijke manco's:
- Wifi (Geen 5Ghz);
- uPNP (Werkt gewoon niet voor de game console(s));
- Bridged Mode (mogelijkheid om eigen router draaien, zou sowieso alle bovenstaande problemen verhelpen);
- VLAN tagging (voorkom extra bedrading trekken voor TV).
http://www.draytek.nl/files/Vigor2132_379_Releasenotes.pdf
Maakt op mij als IT'er geen grote indruk. Ik zie in ieder geval niet gauw verbeteringen waar je leven beter van wordt als doorsnee gebruiker.
Deze Draytek router (oplossing) is gewoon slecht met als meest belangrijke manco's:
- Wifi (Geen 5Ghz);
- uPNP (Werkt gewoon niet voor de game console(s));
- Bridged Mode (mogelijkheid om eigen router draaien, zou sowieso alle bovenstaande problemen verhelpen);
- VLAN tagging (voorkom extra bedrading trekken voor TV).
@pHennyWise,
Terecht dat je wensen aangeeft bij een modem dat je krijgt van een provider. Daarom denkt het forum graag mee om dit te verbeteren:
-Wifi. Klopt, er zit geen 5Ghz optie op het Draytek. Je wifi functioneert natuurlijk wel op 2.4, maar misschien dat je de 5Ghz prefereert. Je kunt er dan voor kiezen om een 5Ghz netwerk te laten maken door een externe router of access point.
-uPNP. Je bedoelt deze toch?
Zou moeten werken?
-Bridged mode. Ja, er is een kleine groep die dit graag wilt. We willen dit ook wel mogelijk maken, maar vonden de winst niet tegen de risico's opwegen. Wellicht dat het nog komt, maar vooralsnog niet.
-VLAN tagging. Er zijn twee LAN poorten dedicated voor Internet en twee voor TV. Mocht je er meer nodig hebben, dan kun je met een switch werken. Als het goed is, hoef je hier (juist!) niet extra kabels voor door je huis te trekken. Je kunt dan de vertakking zelf kiezen in plaats van dat de kabel tot aan je modem moet reiken.
Terecht dat je wensen aangeeft bij een modem dat je krijgt van een provider. Daarom denkt het forum graag mee om dit te verbeteren:
-Wifi. Klopt, er zit geen 5Ghz optie op het Draytek. Je wifi functioneert natuurlijk wel op 2.4, maar misschien dat je de 5Ghz prefereert. Je kunt er dan voor kiezen om een 5Ghz netwerk te laten maken door een externe router of access point.
-uPNP. Je bedoelt deze toch?
Zou moeten werken?
-Bridged mode. Ja, er is een kleine groep die dit graag wilt. We willen dit ook wel mogelijk maken, maar vonden de winst niet tegen de risico's opwegen. Wellicht dat het nog komt, maar vooralsnog niet.
-VLAN tagging. Er zijn twee LAN poorten dedicated voor Internet en twee voor TV. Mocht je er meer nodig hebben, dan kun je met een switch werken. Als het goed is, hoef je hier (juist!) niet extra kabels voor door je huis te trekken. Je kunt dan de vertakking zelf kiezen in plaats van dat de kabel tot aan je modem moet reiken.
Sander
Ik ga over de Wifi functionaliteit in de router niet te lang over door, het is gewoon ondermaats, punt. Moet T-Mobile gewoon iets mee doen. Als ze er niks mee doen moeten ze Bridged mode toe staan zodat je je eigen Wifi router kunt draaien (doe ik nu ook overigens achter de router, is simpelweg niet ideaal en weer een extra apparaat om te compenseren voor het onvermogen van de Draytek), maar ik begrijp de klachten wel op de forums van mensen waarvan het NIET de hobby is.
-uPNP. Je bedoelt deze toch?
Inderdaad, werkt dus niet. Console (en Steam) says no.
Bridged Mode zeg je kleine groep, ik zou het iedereen adviseren welke T-Mobile als provider heeft om allerlei issue te boven te komen (waaronder Wifi). Zelfde geld overigens voor Ziggo, Cisco kabelmodem wifi is ook prut, meteen in bridged mode + router == alle problemen verholpen.
-VLAN tagging. Er zijn twee LAN poorten dedicated voor Internet en twee voor TV. Mocht je er meer nodig hebben, dan kun je met een switch werken. Als het goed is, hoef je hier (juist!) niet extra kabels voor door je huis te trekken. Je kunt dan de vertakking zelf kiezen in plaats van dat de kabel tot aan je modem moet reiken.
Euhm nee. Ik moet toch naar elke TV die ik heb afzonderlijk een UTP kabel trekken om het Entone kastje te gebruiken? Los van het gebruik van een switch (Of bedoel je dat die switch dan naast 2 TV's staan? Bij mij zitten deze toch erg verdeeld zoals bij iedreen denk ik?). Dit is toch naast mijn reguliere UTP netwerk voor data? Ik begrijp je bovenstaande verhaal niet helemaal. Ik heb toch voor elke koppeling een afzonderlijke fysieke UTP aansluiting nodig? Zeker voor TV.
Voor mij persoonlijk is bijvoorbeeld Parental Control super belangrijk en niet voor het Web Filtering gedeelte maar meer tijdsloten voor de kids, is allemaal niet mogelijk. Dat kan allemaal prima met de ASUS RT series. Daarop lever ik dus in als ik naar T-Mobile ga.
Begrijp me niet verkeerd overigens, ik ben DIK tevreden met de T-Mobile internetverbinding maar hoef dan eigenlijk ook alleen het signaal, de rest doe ik zelf wel. Ik kan de T-Mobile geleverde apparatuur missen als kiespijn.
Het is gewoon jammer van een geweldige vebinding dat er zo'n afbreuk aan gedaan wordt door het leveren van ondermaats materiaal. Dan krijg je alsnog poep. De meeste klachten zijn denk ik Draytek gerelateerd (met name Wifi) als ik hier zo door die forums scroll.
Ik ga over de Wifi functionaliteit in de router niet te lang over door, het is gewoon ondermaats, punt. Moet T-Mobile gewoon iets mee doen. Als ze er niks mee doen moeten ze Bridged mode toe staan zodat je je eigen Wifi router kunt draaien (doe ik nu ook overigens achter de router, is simpelweg niet ideaal en weer een extra apparaat om te compenseren voor het onvermogen van de Draytek), maar ik begrijp de klachten wel op de forums van mensen waarvan het NIET de hobby is.
-uPNP. Je bedoelt deze toch?
Inderdaad, werkt dus niet. Console (en Steam) says no.
Bridged Mode zeg je kleine groep, ik zou het iedereen adviseren welke T-Mobile als provider heeft om allerlei issue te boven te komen (waaronder Wifi). Zelfde geld overigens voor Ziggo, Cisco kabelmodem wifi is ook prut, meteen in bridged mode + router == alle problemen verholpen.
-VLAN tagging. Er zijn twee LAN poorten dedicated voor Internet en twee voor TV. Mocht je er meer nodig hebben, dan kun je met een switch werken. Als het goed is, hoef je hier (juist!) niet extra kabels voor door je huis te trekken. Je kunt dan de vertakking zelf kiezen in plaats van dat de kabel tot aan je modem moet reiken.
Euhm nee. Ik moet toch naar elke TV die ik heb afzonderlijk een UTP kabel trekken om het Entone kastje te gebruiken? Los van het gebruik van een switch (Of bedoel je dat die switch dan naast 2 TV's staan? Bij mij zitten deze toch erg verdeeld zoals bij iedreen denk ik?). Dit is toch naast mijn reguliere UTP netwerk voor data? Ik begrijp je bovenstaande verhaal niet helemaal. Ik heb toch voor elke koppeling een afzonderlijke fysieke UTP aansluiting nodig? Zeker voor TV.
Voor mij persoonlijk is bijvoorbeeld Parental Control super belangrijk en niet voor het Web Filtering gedeelte maar meer tijdsloten voor de kids, is allemaal niet mogelijk. Dat kan allemaal prima met de ASUS RT series. Daarop lever ik dus in als ik naar T-Mobile ga.
Begrijp me niet verkeerd overigens, ik ben DIK tevreden met de T-Mobile internetverbinding maar hoef dan eigenlijk ook alleen het signaal, de rest doe ik zelf wel. Ik kan de T-Mobile geleverde apparatuur missen als kiespijn.
Het is gewoon jammer van een geweldige vebinding dat er zo'n afbreuk aan gedaan wordt door het leveren van ondermaats materiaal. Dan krijg je alsnog poep. De meeste klachten zijn denk ik Draytek gerelateerd (met name Wifi) als ik hier zo door die forums scroll.
Hoi pHennyWise (te gekke film trouwens, of is het een verwijzing naar de band?),
Het blijft altijd een lastige beslissing als provider. Op dit moment is de keuze gemaakt om de bridge modus niet open te zetten op het modem. Ik snap dat jij weet waar je mee bezig bent, zeker gezien je achtergrond in de IT. Nu is het zo dat het grote merendeel van onze klanten deze achtergrond niet deelt. Zij willen een kant en klaar product waarvoor ze niet zelf moeten gaan "hobbyen". Vandaar ook de keuze met betrekking tot de VLAN.
Uiteraard zijn we absoluut blij met je input en feedback in deze. Daar is dit forum ook uitermate voor geschikt.
Het blijft altijd een lastige beslissing als provider. Op dit moment is de keuze gemaakt om de bridge modus niet open te zetten op het modem. Ik snap dat jij weet waar je mee bezig bent, zeker gezien je achtergrond in de IT. Nu is het zo dat het grote merendeel van onze klanten deze achtergrond niet deelt. Zij willen een kant en klaar product waarvoor ze niet zelf moeten gaan "hobbyen". Vandaar ook de keuze met betrekking tot de VLAN.
Uiteraard zijn we absoluut blij met je input en feedback in deze. Daar is dit forum ook uitermate voor geschikt.
Dat je moet je mij ook dan even uitleggen, er gaat in mijn huis maar één fysieke UTP kabel richting de woonkamer, waar ik een kleine gigabit switch in de kast heb staan die voorheen mijn receiver, media player, TV & PS4 bekabelde. Nu moet dat helaas allemaal wireless, of zie ik dat verkeerd?
In dit topic hebben we al het een en ander besproken over kabels en tagging. Zullen we daar verder praten? 🙂
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.