Zojuist een upgrade gedaan van de internet snelheid van 100 Mbit/s naar 1 Gbit/s. In mijn T-Mobile account staat dat alles is verwerkt, afgerond en dat ik kan genieten van mijn nieuwe abonnement. Dit gehele proces heeft ongeveer 30 minuten gebeurd.
Fijn, dacht ik!
Ik heb na de verwerking van de bestelling op verschillende apparaten een speedtest gedaan en tot mijn verbazing haal ik niet de snelheid waarop ik het abonnement heb afgesloten. Bij verschillende speedtests lijk ik uit te komen tot op net onder de 400 Mbit/s aan download en de upload zit gemiddeld rond de 300 Mbit/s. Deze speedtest is gedaan op zowel de Game PC als de Playstation 5.
De game-pc staat aangesloten op de Zyxel 6807 repeater die volgens internet een snelheid tot op 2700 Mbit/s (!!) zou moeten aankomen, maar in de buurt kom ik niet. Aan de kabel ligt het ook niet, want dit is CAT6 en het moederbord van de desktop kan ook tot 1 Gbit/s aan met de ingebouwde LAN controller.
In de Modem instellingen staat ‘1000M/ Full’ bij WAN, wat (volgens mij) inhoud dat er een snelheid van 1 Gbit/s actief zou moeten zijn.
De vraag is, waar kan het aan liggen dat de snelheid niet wordt gehaald?