Beantwoord

Synology NAS heeft geen internet connectie

  • 15 February 2024
  • 7 reacties
  • 115 Bekeken

Sinds de overstap naar Odido heeft mijn Synology NAS geen toegang meer tot internet.
Ik heb apparaten uitgezet en opnieuw opgestart en ben met poorten van het modem aan de slag geweest. Dat van die poorten begrijp ik niet precies overigens.

De Synology helpdesk informeert me dat die poorten alleen van belang zijn om de Synology van buiten te benaderen en dat hoeft niet. Het gaat om het ophalen van informatie van het internet (o.m. updates van de software van de Synology).

Mijn pogingen tot nu toe hebben niet geholpen. Kan iemand mij verder helpen?
Bij voorbaat heel veel dank!! Paul.

icon

Beste antwoord door PaulBecht 28 February 2024, 17:23

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @PaulBecht,

Welkom op de Community!

Heb je op de Synology ooit een statisch IP-adres ingesteld? De Odido-routers gebruiken een andere range dan routers van de concurrentie. Mogelijk is dat de reden dat je geen verbinding krijgt. Een vast IP-adres is voor een NAS wel handig, maar dit kun je ook op de Zyxel-router instellen. Dan loop je nooit tegen problemen aan met een andere router. Hopelijk is dit de oplossing!

Dag TMTV,

Dank je wel voor je snelle reactie!
Ik denk dat je op het goede spoor zit! Hartstikke fijn. Paar dingen:

Ik heb een andere IP range dan de Odido/Zyxel standaard, 192.168.2… en inderdaad een statisch IP adres voor de NAS.
Ik heb de monteur van Odido juist vanwege het statische adres van de NAS gevraagd de IP range van het modem te wijzigen en dat heeft hij gedaan. De NAS is dus op mijn thuis netwerk gewoon te bereiken.
Betekent dat desondanks dat de NAS het internet niet op kan?

Als ik het IP adres van de NAS flexibel (niet statisch) maak ben ik bang dat ik de NAS ‘kwijt raak’, immers niet meer weet op welke adres hij zit. (Synology heeft wel een Windows programma ‘zoek mijn Synology’, herinner ik me.)

Hoe ga ik te werk om NAS en modem zo aan te passen dat het gaat werken?

Bij voorbaat heel veel dank voor je tips!

Met vriendelijke groet, Paul

Dank je wel voor je snelle reactie @TMTV!
Ik denk dat je op het goede spoor zit! Hartstikke fijn. Paar dingen:

Ik heb een andere IP range dan de Odido/Zyxel standaard, 192.168.2… en inderdaad een statisch IP adres voor de NAS.
Ik heb de monteur van Odido juist vanwege het statische adres van de NAS gevraagd de IP range van het modem te wijzigen en dat heeft hij gedaan. De NAS is dus op mijn thuis netwerk gewoon te bereiken.
Betekent dat desondanks dat de NAS het internet niet op kan?

Als ik het IP adres van de NAS flexibel (niet statisch) maak ben ik bang dat ik de NAS ‘kwijt raak’, immers niet meer weet op welke adres hij zit. (Synology heeft wel een Windows programma ‘zoek mijn Synology’, herinner ik me.)

Hoe ga ik te werk om NAS en modem zo aan te passen dat het gaat werken?

Bij voorbaat heel veel dank voor je tips!

Met vriendelijke groet, Paul

Reputatie 7
Badge +6

@PaulBecht Sorry voor de late reactie! Je kunt je NAS wel een statisch IP geven zodat je altijd weet waar ‘ie zit, maar dan zou ik dat in de router doen. Als je daar een statisch IP instelt, kun je de NAS gewoon op dynamisch zetten. Ik denk dat er ergens toch nog een restje van je oude provider in de weg zit (DNS?). Op deze manier is dat hopelijk op te lossen.

Hoi, hoi, dank je wel voor je reactie. Kun je me laten weten hoe ik dat in de router doe?

bij voorbaat heel hartelijke dank!!

Reputatie 7
Badge +6

Via 192.168.1.1 kun je inloggen op de router. Als je in het menu naar Netwerkinstelling > Thuisnetwerken > Statische DHCP gaat, kun je bij ‘Selecteer apparaatinformatie’ de NAS zoeken en een vast IP geven. Vergeet niet bovenaan het schuifje bij Actief aan te zetten. Hoe je de NAS op dynamisch kunt zetten, verschilt misschien per model. Bij mij zit het in het Configuratiescherm bij Netwerk > Netwerkinterface > LAN (druk op Bewerken).

Via 192.168.1.1 kun je inloggen op de router. Als je in het menu naar Netwerkinstelling > Thuisnetwerken > Statische DHCP gaat, kun je bij ‘Selecteer apparaatinformatie’ de NAS zoeken en een vast IP geven. Vergeet niet bovenaan het schuifje bij Actief aan te zetten. Hoe je de NAS op dynamisch kunt zetten, verschilt misschien per model. Bij mij zit het in het Configuratiescherm bij Netwerk > Netwerkinterface > LAN (druk op Bewerken).

 

Heel veel dank, de NAS is weer online!

Reageer