Hallo @Topquark
Bij Tweak had je een AON verbinding met een AON SFP in de switch?
Weet je welke verbinding je bij Odido hebt? Dat is te zien aan de mediaconverter die je hebt ontvangen van Odido.
Bij Odido krijg je 1 publieke IP adres toegewezen.
Hoi @Waqqas, ik heb me nooit echt verdiept in AON vs PON, maar nu ik er een beetje over lees ga ik er vanuit dat het idd AON was.
Heb de SFP tranciever gekocht als “standaard”, dus vermoed dat dat betekend dat ie gemaakt is om gewoon van SFP naar SFP te gaan, dus AON denk ik dan.
Wanneer ik thuis ben zal ik even kijken naar wat voor spul ik van Odido heb. Gok dat wat ik wil alleen met AON zal kunnen?
@Topquark
Wat je wilt zal ook met GPON of XGSPON kunnen volgens mij, alleen de technologie is anders. Deel een foto van de mediaconverter als je er niet uitkomt.
Glasvezel vanuit de muur ging (via de terminal in de meterkast) naar een SFP module. Deze module zit in een switch.
Wat was dat voor terminal? Merk en type? Was dat een kastje met lampjes? Stekker in het stopcontact?
Had je op de switch nog iets ingesteld?
Had je bij Tweak meerdere ip adressen?
En proxmox valt toch zomaar niet uit? Bij mij is het superstabiel. Stopt alleen met werken bij stroomuitval
@Waqqas van Odido heb ik een gxspon converter. Dus dat zal verklaren waarom wat ik heb niet werkt.
@Nick40 is letterlijk de verbinding doos zonder elektriciteit. Gewoon de binnenkomende glasvezel afgemonteerd, en een blauwe sc connector waar een glasvezel patchkabeltje in kan. Die dus naar mijn switch ging. Op die switch niets bijzonders ingesteld (wel management interface op een standaard niet gebruikte poort gezet ivm veiligheid)
@Topquark
Je hebt dan een XGSPON SFP module nodig, het serienummer daarvan moet dan geregistreerd worden door een moderator.
Ik weet niet hoe het bij Tweak gewrkt heeft. Maar ik denk dat het bij Odido niet gaat werken. Volgens mij mag je maar 1 verbinding maken. Dus je kunt niet 2 routers laten draaien.
Je zou misschien op de 2de server een scriptje kunnen laten draaien wat de hele tijd checkt of de eerste server het nog doet. Zo nee, dan pfsense VM booten. Dat zou misschien wel werken.
Zo te lezen wel een beetje kennis van zaken @Topquark, zeker met Proxmox VM’s.
Heb net als @Nick40 mijn vraagtekens, over die multiple IP’s die je via Tweak zou hebben gekregen.
Dat zou betekenen dat je met multiple DHCP requests meerdere IP‘s kon claimen, dat alles op 1 consumenten aansluiting?
Een andere gedachte aan mijn kant is, dat je alles overlaat aan nginx.
Maar om terug te komen op je vraag, multiple IP’s op de consumenten Odido aansluiting zul je niet hebben.