Skip to main content

Sterk wisselende internet speed

  • 12 december 2024
  • 8 reacties
  • 88 Bekeken

iko
  • Debutant
  • 51 reacties

Hier mijn bevindingen van de 1e maand Odido. De eerste twee weken gebruik gemaakt van Odido's hardware, ONT en Modem. Wat mij opviel is dat overdag de download snelheid tussen 700-965 Mb is en 's-avonds deze erg verschilt en soms afneemt tot zelfs 100 Mb, upload varieert van 500-945. ( snelheidsmeting op Odido server) Na twee weken ben ik overgestapt op mijn eigen hardware, een Fritzbox 5590 XGS-PON. Ook hier het zelfde fenomeen. Mijn conclusie is dat lokale hardware kennelijk geen geen invloed heeft. Blijft in mijn mening over de lijn belasting in de wijkcentrale. Ik zit op het KPN netwerk en bekend is dat KPN een FAN-OUT van 1:32 gebruikt. Wat ik begrijp is dat een 10Gb lijn verdeeld wordt over 32 aansluitingen. Of woningen in één straat naar 1 verdeelpunt gaan of meerdere punten weet ik niet. Maar duidelijk is dat als het gebruik in de buurt toeneemt de snelheid afneemt en deze merkbaar wordt in gewoon internet gebruik. Meestal begint mijn vrouw dan te klagen :-). Overigens met het TV signaal zijn er geen problemen. Ik kom van Ziggo met 750 Mb down welke de afgelopen jaren gewoon constant was ( gemeten met Smokeping + Okla CLi ). Ik kijk dit nog 1 a 2 maanden aan.  

Uitgelichte reactie

14 december 2024

Hoi ​@iko, goed dat je dit aangeeft! We ontvangen graag een speedtest via een bekabelde verbinding. Zo kunnen we dit verder onderzoeken! Volg de exacte stappen via de onderstaande links:

Voor Windows: https://assets.odido.nl/x/8f55b5ca3d/handleiding-snelheidsproblemen-windows-10.pdf 

Voor macOS: https://assets.odido.nl/x/0c8973e98d/handleiding-snelheidsproblemen-mac-os.pdf

Voor Linux:
https://assets.odido.nl/x/bbb7b6cc75/handleiding-snelheidsproblemen-linux.pdf 

Volg deze exacte stappen en stuur ons de resultaten in dit gesprek. Zorg dat je rechtstreeks bent aangesloten op ons modem, zonder tussenapparatuur. We starten dan een onderzoek! Groetjes, Ishana

 

8 reacties

iko
  • Auteur
  • Debutant
  • 51 reacties
  • 12 december 2024

12 dec 20:43 Down 390 / Up 500


iko
  • Auteur
  • Debutant
  • 51 reacties
  • 13 december 2024

13 dec 08:12 Down 998 / Up 945


iko
  • Auteur
  • Debutant
  • 51 reacties
  • 13 december 2024

13 Dec 19:42 Down 385 / Up 410


Ishana van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+4
  • Moderator | Internet + TV
  • 2241 reacties
  • 14 december 2024

Hoi ​@iko, goed dat je dit aangeeft! We ontvangen graag een speedtest via een bekabelde verbinding. Zo kunnen we dit verder onderzoeken! Volg de exacte stappen via de onderstaande links:

Voor Windows: https://assets.odido.nl/x/8f55b5ca3d/handleiding-snelheidsproblemen-windows-10.pdf 

Voor macOS: https://assets.odido.nl/x/0c8973e98d/handleiding-snelheidsproblemen-mac-os.pdf

Voor Linux:
https://assets.odido.nl/x/bbb7b6cc75/handleiding-snelheidsproblemen-linux.pdf 

Volg deze exacte stappen en stuur ons de resultaten in dit gesprek. Zorg dat je rechtstreeks bent aangesloten op ons modem, zonder tussenapparatuur. We starten dan een onderzoek! Groetjes, Ishana

 


iko
  • Auteur
  • Debutant
  • 51 reacties
  • 14 december 2024

Bedankt voor je reactie

Ik ben nu op vakantie en over 3 weken weer thuis.

Wat je vraagt het ik in het begin al gedaan er staan meerdere grafieken in een andere post.

Wat je vraagt werkt niet omdat het zo sterk fluctueert. Ik zou dit minstens meerdere keren moeten doen.

Zoals je misschien hebt gelezen gebruik ik nu mijn eigen fritzbox maar met jullie apparatuur de 1e 2 weken precies het zelfde resultaat ( natuurlijk alles bekabeld ) en speedtest van Ookla (CLI) op jullie server.

Zie mijn vorige post 

 


Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • Moderator | Internet + TV
  • 14021 reacties
  • 17 december 2024

Hey ​@iko, vind je het goed om het in 1 topic te houden? Dan hebben we 1 overzicht in plaats van meerdere topics.

Ik heb Guidion voor je aangestuurd om alles te bekijken, zou je na de afspraak een terugkoppeling willen geven? Alvast bedankt! 


iko
  • Auteur
  • Debutant
  • 51 reacties
  • 17 december 2024

@Tommie van Odido Dat is prima, Nu begrijp ik waar de guidion afspraak verzoek vandaan is gekomen. Ik heb ze net een email gestuurd dat ik dat niet begreep. Ik zit nu in Frankrijk en ben begin Januari weer terug, ik neem dan even via een PM contact met je op. Overigens kan een Guidion monteur weinig doen. Voor hen is het een moment opname wat op dat moment OK kan zijn en 30 min helemaal niet. Dat zie je aan de meteingen sosm uren OK zowel met jullie als mijn apparatuur dan weer uren sterk verminderd. Maar ik ben erg blij dat je dit serieus neemt. Prettige Feestdagen en tot begin januari


Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • Moderator | Internet + TV
  • 14021 reacties
  • 18 december 2024

Dat is prima ​@iko, ik ben zelf ook tot begin januari met vakantie na deze week. Alvast prettige feestdagen en een hele fijne vakantie! 🎅🏼 


Reageer


Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

 
Cookie instellingen