Skip to main content

Stappenplan eigen modem activeren en aansluiten

Beste Odido, 

Graag wil ik de Huwai XGSPon module niet gebruiken en glasvezel direct op de modem Fritz!Box 5390 met XGSPON module aansluiten. 

Wat is het stappenplan want klantenservice verwijst mij naar community na vraag ‘ik wil mijn modemID doorgeven voor activering’. 

De modem heeft een XGSPON module (XGSPON en GPON certified). Verneem het graag. 

Uitgelichte reactie

18 april 2024

Hi @wesleyeneveline, welkom op onze Community!

Sinds kort is het gebruik van third-party XGS-PON's bij ons op het netwerk mogelijk. Het werkt maar er zijn nog wat verbeterpuntjes. Zou je mij een privébericht willen sturen met daarin jouw postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van je rekeningnummer? Ook ontvang ik graag het S/N van je eigen ONT. Dan kunnen we een moment afspreken om het ONT te registreren. Ik wil natuurlijk niet dat je zonder internet komt te zitten dus we moeten een aantal minuten daarvoor zitten. Ik zie je berichtje graag tegemoet.

14 reacties

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21013 reacties
  • 18 april 2024

Hallo @wesleyeneveline 

Dit zou moeten kunnen doordat een moderator het modem ID registreerd. Let er wel op dat de Huawei dan niet meer zal werken dus mochten er later problemen optreden met de verbinding dan moet je de Huawei weer laten registeren zodat je de Zuxel kan aansluiten.

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+10
  • Moderator | Internet + TV
  • 13929 reacties
  • 18 april 2024

Hi @wesleyeneveline, welkom op onze Community!

Sinds kort is het gebruik van third-party XGS-PON's bij ons op het netwerk mogelijk. Het werkt maar er zijn nog wat verbeterpuntjes. Zou je mij een privébericht willen sturen met daarin jouw postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van je rekeningnummer? Ook ontvang ik graag het S/N van je eigen ONT. Dan kunnen we een moment afspreken om het ONT te registreren. Ik wil natuurlijk niet dat je zonder internet komt te zitten dus we moeten een aantal minuten daarvoor zitten. Ik zie je berichtje graag tegemoet.

• is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 18 april 2025
Tommie van Odido schreef:

Hi @wesleyeneveline, welkom op onze Community!

Beste Tommie,

ik wil graag hetzelfde, kan dat?

mvg Jonne

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21013 reacties
  • 18 april 2025

Hallo ​@dewittehi 

Indien je een nieuwe klant bent, de verbinding moet eerst opgeleverd worden met de Huawei en Zyxel.

Vul alle privé velden in je community profiel in en vul het modem ID in bij info voor de moderators.

Zodra het modem ID is geregistreerd, kun je de Fritzbox rechtstreeks aansluiten op de glasvezel met de juiste SFP module en patchkabel.

• is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 23 april 2025

@Waqqas dank! De verbinding is al opgeleverd. Ik heb alles ingevuld zoals je zei (zojuist). Krijg ik een bericht als het geregistreerd is?

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21013 reacties
  • 23 april 2025

@dewittehi 

Een moderator zal hier vanzelf reageren zodra hij geregistreerd is.

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+10
  • 13929 reacties
  • 24 april 2025

Hey ​@dewittehi, welkom op ozne Community!

Dat kan ik zeker voor je regelen. Mag ik hem op elk moment registreren of spreek je liever wat af via privéberichten voor een speciaal moment? Dan ontvang ik graag een datum/tijdstip via een privébericht van je. Laat je mij dat hier weten? Thanks!

• is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 24 april 2025

@Tommie van Odido mag meteen!

• is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 25 april 2025

@Tommie van Odido Sneller is beter, maar ik heb nog mijn oude internet dus tijd maakt niet uit

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+10
  • 13929 reacties
  • 25 april 2025

Dank voor je snelle reactie ​@dewittehi, ik heb hem zojuist voor je geregistreerd! Kan je het modem omzetten en checken of je online komt met de juiste snelheid? 

• is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 25 april 2025

@Tommie van Odido nee, er is wel duidelijk iets gebeurd want de huidige huawai zyxel combinatie heeft geen contact meer, maar de fritz vindt geen internet. Is een wachtwoord nodig?

• is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 25 april 2025

@Tommie van Odido Ai, ik zie nu misschien het probleem. Ik heb een Fritzbox 5690 pro met GPON module (AON module heb ik los ook beschikbaar). Ik zie nu dat jullie denk ik een derde optie, namelijk XGS-PON gebruiken (zoals hierboven ook in de eerste post staat); dat is niet compatibel denk ik?

Zo nee, kan je het dan terugzetten op de huawei, dan verbind ik de Fritz wel via de WAN daarmee

• is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 25 april 2025
dewittehi schreef:

@Tommie van Odido Ai, ik zie nu misschien het probleem. Ik heb een Fritzbox 5690 pro met GPON module (AON module heb ik los ook beschikbaar). Ik zie nu dat jullie denk ik een derde optie, namelijk XGS-PON gebruiken (zoals hierboven ook in de eerste post staat); dat is niet compatibel denk ik?

Zo nee, kan je het dan terugzetten op de huawei, dan verbind ik de Fritz wel via de WAN daarmee

Na een tijd proberen:

Ik heb 3 opties geprobeerd, niets werkt:

1. Glasvezel rechtstreeks verbonden met Fritzbox 5690 met GPON module→ geen connectie
  2. Glasvezel naar ONT, dan LANkabel naar WANpoort Fritzbox→ geen connectie 
  3. Glasvezel naar ONT, dan LANkabel naar WANpoort Zyxel (zodat ik die naar de Fritz kan doorlussen)→ geen connectie (maar tot vandaag wel, dus dat is denk ik door mijn omzettingsverzoek gebeurd)

@Tommie van Odido mijn voorkeur gaat uit naar optie 1, maar als jullie alleen XGS-PON bieden kan dan denk ik niet? Next best thing is optie 2, maar waarom werkt dat niet? Worst case is optie 3

Evt kunnen we dit ook via DM oplossen natuurlijk

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+10
  • 13929 reacties
  • 25 april 2025

Hey ​@dewittehi, je zit inderdaad op XGS-PON. Dan moet je een XGS-PON module voor je Fritzbox halen, die komt dan wel online. Ik heb voor nu ons ONT weer geregistreerd! 

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen