snelheids variaties op glasvezel met bekabeld internet

  • 7 June 2024
  • 5 reacties
  • 49 Bekeken

Sinds kort glasvezel 1Gb met Zyxel EX5601 T1 modem. Dit om te kijken of dit bevalt en welke snelheid ik in de toekomst nodig heb.

Wat mij opvalt is de snelheidsvariaties tijdens het downloaden die ik voorheen niet had bij Ziggo, althans niet in deze mate. Vandaar dat ik een snelheidstest continue heb lopen om na te gaan wat er gedurende 24 uur gebeurt. 

Gemiddeld ligt de downloadsnelheid op 400Mbit met wat pieken naar 800 en soms dalen naar 100Mbit. De test wordt gedaan via een bekabelde 1Gb lan aansluiting direct op het modem het een UTP 6 kabel.

De eerste grafiek laat zien wat er gebeurd met de downloadsnelheid. de tweede grafiek geeft de uploadsnelheid weer.

 

 

 

mijn vraag is wat is hier aan de hand? Als ik de snelheid van mijn abonnement zou verlagen dan vrees ik veel problemen zoals storingen in mijn TV ontvangst.

 

Teresa van Odido 1 maand geleden

@Ninabeertje Super bedankt voor je duidelijke terugkoppeling! 

Ik heb meteen een monteur aangestuurd. Je ontvangt hierover een e-mail met een link om de afspraak in te plannen. 

Laat je het mij weten als ik nog iets voor je kan doen?

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Ninabeertje 

Herstarten van de ONT helpt niet?

Heb je dit ook getest met een andere internetkabel of een andere LAN poort op de router? Het vervangen van de internetkabel tussen ONT en router zou misschien ook verschil kunnen maken.

Ont is uitgezet en weer aan. 

Metingen zijn op twee poorten uitgevoerd met verschillende bekabeling. De kabel tussen de ont en router is dezelfde die daarvoor tussen de ziggo modem en switch zat waar nooit problemen mee waren. 

Reputatie 7
Badge +3

@Ninabeertje Goed dat je hierover aan de bel trekt. Ik kijk graag met je mee, zodat je binnenkort de optimale snelheid bereikt! 

Ik ben meteen het systeem ingedoken om een meting te doen en de lijn ziet er verder gelukkig perfect uit. Wel zie ik dat je een switch hebt aangesloten. Wil je nogmaals een speedtest doen, maar dan zonder switch? Dan kijk ik meteen met je mee! 

Hallo Teresa,

De gedane meting is direct gedaan op een van de poorten van het modem. Er zit dus geen switch tussen.

Onderstaande is van vandaag gemeten direct op de poort van het modem

 

Bij het downloaden zie ik ook vaak snelheidsverschillen soms terugzakken naar 10MB. Dit is wel achter de switch. Mijn pc is eigenlijk de enigste “zware” belasting maar die staat niet dagelijks aan zeker niet na 18:00. 

Reputatie 7
Badge +3

@Ninabeertje Super bedankt voor je duidelijke terugkoppeling! 

Ik heb meteen een monteur aangestuurd. Je ontvangt hierover een e-mail met een link om de afspraak in te plannen. 

Laat je het mij weten als ik nog iets voor je kan doen?

Reageer