Skip to main content

Snelheid via speedtest varieert enorm?

Goedemorgen beste heren en dames van Odido,

Er is mij iets zeer vreemds opgevallen met snelheids testen via de Ookla speedtest app, en ook in de browser.

De behaalde snelheden varieren enorm per getestte host.

Als ik bijvoorbeeld een test doe tussen mijzelf en Odido Arnhem of Amsterdam zit ik altijd tegen de 1 Gbit aan, upload ook prima.

Doe ik dezelfde test met bijvoorbeeld Zenex 5ive limited in Dronten wordt de 400 mbit niet eens aangetikt.

Bij Duitse servers is nog slechter, ping 20 en maximaal 200 Mbit met geluk.

De upload is gek genoeg wel vaak tegen de 1 Gbit aan, maar ook niet overal.

PC is aangesloten via een Cat 7 kabel naar de Zyxel.

Mvg,

Sjaak

Uitgelichte reactie

23 april 2025

Hallo ​@Sjaak zonder trekhaak 

Gebruik bij een speedtest altijd de speedtest app, ik heb ook wel eens dat bepaalde servers een mindere snelheid aangeven. Misschien heeft dat dan toch iets met die server te maken.

6 reacties

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21008 reacties
  • 23 april 2025

Gebruik bij een speedtest altijd de speedtest app, ik heb ook wel eens dat bepaalde servers een mindere snelheid aangeven. Misschien heeft dat dan toch iets met die server te maken.

Waqqas schreef:

Het zou een verklaring kunnen zijn, toch lijkt het mij sterk aangezien ik bij mijn vorige provider nooit last van had.

Enkele voorbeelden;

Wat mij ook opvalt is dat het vooral hosts zijn die dicht bij mij in de buurt zitten, waarbij vooral de download snelheid laag is.

Nog 2 willekeurige Duitse servers toegevoegd.

Allemaal getest met de App van Ookla.

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21008 reacties
  • 23 april 2025

@Sjaak zonder trekhaak 

Het blijven moment opnames, ik zou me er niet zo druk om maken en ervan uitgaan dat de hoge snelheden kloppen.

Dat sommige servers lagere resultaten geven kan door verschillende factoren komen. Verder werkt alles naar behoren en gaat het downloaden van grote bestanden bijvoorbeeld goed?

Waqqas schreef:

@Sjaak zonder trekhaak 

Het blijven moment opnames, ik zou me er niet zo druk om maken en ervan uitgaan dat de hoge snelheden kloppen.

Dat sommige servers lagere resultaten geven kan door verschillende factoren komen. Verder werkt alles naar behoren en gaat het downloaden van grote bestanden bijvoorbeeld goed?

Dit is pas dag 1 van mijn Odido avontuur.

Net een windows iso gedownload van MS als test, dit gaat prima met een gemiddelde snelheid van 700 mbit.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1138 reacties
  • 23 april 2025

Speedtest van Ookla is ook alleen maar een indicatie. Je hebt altijd te maken met de snelheid van de andere kant en eventuele drukte onderweg.

Je zou wel nog eens even kunnen testen om je Firewall tijdelijk uit te schakelen (die wil de boel ook vaan nog wel vertragen). Verder zijn de testen met het downloaden van testbestanden inderdaad wat accurater (zolang de server de capaciteit en upload snelheid heeft.

Zelf gebruik ik op Linux (RPI servertje) ook wel eens de speedtest-cli (die dezelfde servers gebruikt). Maar dan zit ik eigenlijk nooit aan de volle snelheid. Als ik b.v. iperf gebruik dan geeft ie wel altijd de volle snelheid aan.

sudo apt-get install iperf3
# Iperf cli download speedtest:
iperf3 -c iperf.weserve.nl -p 5002 -P 30 -4 -R
# Iperf cli update speedtest:
iperf3 -c iperf.weserve.nl -p 5002 -P 30 -4

(kan ook op Windows. Zie https://www.stipte.nl/oks/1-snelheid-testen/ )

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen