Skip to main content

snelheid valt terug naar 90Mbps

Ik word GEK….Als ik mijn AppleTV rechtstreeks aansluit krijg ik dik 400 Mbps, met tussenkomst van een switch alle ports slechts 92Mbps. Alles al geprobeerd: nieuwe switch, andere kabels, etc. zonder resultaat. Alles opnieuw aangesloten, een paar dagen 400Mbps en nu weer 92 Mbps. Via WiFi heb ik wel 400Mbps.

Je zou toch denken dat bekabeld beter zou zijn. Ik weet echt niet meer wat te doen en is erg frusterend. Wie oh wie heeft de oplossing….?

Uitgelichte reactie

17 maart 2025

Kun je tijdelijk even twee of meer poorten gebruiken direct op de Zyxel. Wanneer de snelheid dan terugvalt even kijken op de router pagina (192.168.1.1, we achterop) onder Systeeminformatie, of alle poorten teruggevallen zijn naar 100M/Full. Als dat niet het geval is lijkt er iets met een apparaat te zijn.. Als wel als poorten tegelijk teruggevallen zijn, lijkt het probleem in de Zyxel te zitten.

5 reacties

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 929 reacties
  • 17 maart 2025
Uitgelichte reactie

Kun je tijdelijk even twee of meer poorten gebruiken direct op de Zyxel. Wanneer de snelheid dan terugvalt even kijken op de router pagina (192.168.1.1, we achterop) onder Systeeminformatie, of alle poorten teruggevallen zijn naar 100M/Full. Als dat niet het geval is lijkt er iets met een apparaat te zijn.. Als wel als poorten tegelijk teruggevallen zijn, lijkt het probleem in de Zyxel te zitten.

• Auteur
  • Debutant
  • 2 reacties
  • 20 maart 2025
rvk01 schreef:

Dank voor je reactie. Via de andere poort, waar mijn Deco als router is aangesloten, werkt het prima. Ook na omwisselen van de poort op de Zyxel geen verschil, dus weet echt niet meer waar te beginnen….

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 929 reacties
  • 20 maart 2025
markv schreef:

Via de andere poort, waar mijn Deco als router is aangesloten, werkt het prima. Ook na omwisselen van de poort op de Zyxel geen verschil, dus weet echt niet meer waar te beginnen….

Wat bedoel je met geen verschil? Werkt het dan wel of niet?

Het is mij niet helemaal duidelijk hoe je nu wat aangesloten hebt. Maar als het elke keer de poort is waar je die switch of AppleTV aan hebt hangen, die dan terugzakt naar 100M/Full, dan lijkt mij het probleem in die switch, AppleTV of kabels te liggen.

Als je een Deco systeem plus extra switch hebt… waarom zou je dan overigens nog de Zyxel gebruiken?

Zakt de snelheid ook terug als je de AppleTV aan de Deco hangt? Of de switch aan de Deco en dan de AppleTV op de switch? Er zijn zoveel configuraties die je uit kunt testen om uiteindelijk op het probleem uit te komen.

• Auteur
  • Debutant
  • 2 reacties
  • 22 maart 2025
rvk01 schreef:
markv schreef:

Via de andere poort, waar mijn Deco als router is aangesloten, werkt het prima. Ook na omwisselen van de poort op de Zyxel geen verschil, dus weet echt niet meer waar te beginnen….

Wat bedoel je met geen verschil? Werkt het dan wel of niet?

Het is mij niet helemaal duidelijk hoe je nu wat aangesloten hebt. Maar als het elke keer de poort is waar je die switch of AppleTV aan hebt hangen, die dan terugzakt naar 100M/Full, dan lijkt mij het probleem in die switch, AppleTV of kabels te liggen.

Als je een Deco systeem plus extra switch hebt… waarom zou je dan overigens nog de Zyxel gebruiken?

Zakt de snelheid ook terug als je de AppleTV aan de Deco hangt? Of de switch aan de Deco en dan de AppleTV op de switch? Er zijn zoveel configuraties die je uit kunt testen om uiteindelijk op het probleem uit te komen.

Even in het kort de situatie: zyxel staat gebruik ik als modem en deco als router en WiFi. Via Zyxel gaan er 2 kabels naar de woonkamer: voor de Deco (links) en voor de apple tv waar een switch tussen staat (rechts).  De rechtse situatie is het probleem: met switch terugval naar 90 Mbps, rechtstreeks 400 Mbps. Het rechtse kanaal heb ik switch vervangen (geen oplossing) en alle kabels getest (geen oplossing). Maw. ik zou niet weten wat er nu mis kan gaan als het rechtstreeks prima werkt. De switch heb ik nodig om ook Tado te verbinden. 

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 20541 reacties
  • 22 maart 2025

Hallo ​@markv 

Kan je het volgende eens doen:

Sluit de Deco aan op de mediaconverter. Ga in de Deco app naar more, advanced, IPTV/VLAN, schakel dit in, mode custom, internet VLAN 300, pas dit toe en herstart de mediaconverter.

Internet moet nu werken via de Deco zonder Zyxel. Sluit hier de switch op aan en op de switch de overige apparatuur.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen