Skip to main content

Sinds 21-11 hebben wij glasvezel van T-mobile, met een gigabit abonnement.

Wij halen echter de beloofde snelheid niet. Ik meet via een cronjob en gebruik de Ookla Speedtest CLI. Het testsysteem is direct en met een korte kabel aangesloten op de Zyxel T-54. De meting vindt ongeveer elk uur plaats.

De opgeslagen JSON-resultaten zijn op verzoek beschikbaar.

Opvallend is dat er een korte periode was van 2022-11-21T22:29:11Z tot 2022-11-22T15:29:11Z waarop de afgesproken snelheid wel gehaald wordt, of in ieder geval voor 90%. In die periode rapporteerde Speedtest “KPN” als ISP ipv “T-Mobile Netherlands”. Over alle metingen heen was het gerapporteerde externe IP-adres echter gelijk.

 

Hallo @qistoph 

De upload is meestal ook erg laag, zou je eens een foto van het glasvezelaansluitpunt en mediaconverter op 1 foto kunnen uploaden?


 


@qistoph

Op de foto is niets mis, zorg dat de gele glasvezel kabel onderaan niet te klein is opgerold indien dat het geval is.


Die is inderdaad rond gebonden. De diameter is zo'n 15 cm. Is dat voldoende? 


De minimum radius is officieel 3 cm, dus 15 cm diameter is ruim voldoende. Mooie manier van een meting presenteren trouwens, dat laat niets aan de verbeelding over.


Het wordt nog iets vreemder… Het viel mij op dat de metingen waarbij “KPN” staat allemaal naar test-server 30847 liepen. Ik heb een cronjob toegevoegd die alleen test tegen die server.

 

 

Speedtest CLI cijfers, geen server voorkeur

Timestamp,ServerID,ServerName,Down,Up
2022-11-29T21:29:28Z,43267,HyperFilter DDoS Protection Solutions,497,124
2022-11-29T22:29:15Z,52857,Delta Fiber Nederland,944,940
2022-11-29T23:29:16Z,52857,Delta Fiber Nederland,947,940
2022-11-30T00:29:15Z,52857,Delta Fiber Nederland,947,941
2022-11-30T01:29:33Z,43267,HyperFilter DDoS Protection Solutions,507,126
2022-11-30T02:29:17Z,52857,Delta Fiber Nederland,945,941
2022-11-30T03:29:38Z,43267,HyperFilter DDoS Protection Solutions,443,108
2022-11-30T04:29:27Z,43267,HyperFilter DDoS Protection Solutions,502,124
2022-11-30T05:29:16Z,21509,i3D.net,937,933
2022-11-30T06:29:27Z,3242,ColoCenter bv,416,933
2022-11-30T07:29:22Z,3242,ColoCenter bv,388,933
2022-11-30T08:29:26Z,3242,ColoCenter bv,348,930
2022-11-30T10:29:11Z,30847,Claranet Benelux B.V.,937,933

Speedtest CLI cijfers, -s30847

Timestamp,ServerID,ServerName,Down,Up
2022-11-29T21:39:14Z,30847,Claranet Benelux B.V.,938,932
2022-11-29T22:39:15Z,30847,Claranet Benelux B.V.,937,933
2022-11-29T23:39:16Z,30847,Claranet Benelux B.V.,938,931
2022-11-30T00:39:16Z,30847,Claranet Benelux B.V.,936,933
2022-11-30T01:39:15Z,30847,Claranet Benelux B.V.,937,931
2022-11-30T02:39:15Z,30847,Claranet Benelux B.V.,939,933
2022-11-30T03:39:15Z,30847,Claranet Benelux B.V.,938,933
2022-11-30T04:39:21Z,30847,Claranet Benelux B.V.,939,934
2022-11-30T05:39:14Z,30847,Claranet Benelux B.V.,938,933
2022-11-30T06:39:15Z,30847,Claranet Benelux B.V.,938,933
2022-11-30T07:39:16Z,30847,Claranet Benelux B.V.,939,933
2022-11-30T08:39:19Z,30847,Claranet Benelux B.V.,940,933

 


Niks mis met de verbinding, snelheid wordt gehaald.

Routering zorgt soms voor lagere getallen.

 


Hallo,

Ik kom vanwege dezelfde vraag op dit onderwerp terecht. Ik heb 1000mb besteld maar ik haal volgens Speedtest en Fast.com slechts 200 tot 300 mbit. ¼ van de afgesproken snelheid dus. Ik werk bedraad rechtstreeks op de originele router. Is hier iets aan te doen, want anders wil ik het contract openbreken omdat niet aan de voorwaarden is voldaan (niet geleverd wat wordt afgesproken).

Ik hoop dat iemand van T-Mobile meeleest en zorgt dat de snelheid wel wordt geleverd zoals is geadverteerd en contract is verkocht.


Hallo @mdeweerd 

Zou je ook eens een foto van het glasvezelaansluitpunt en mediaconverter op 1 foto kunnen bijvoegen?

Een verkeerde patchkabel kan zorgen voor problemen met de verbinding.


Hierbij.

Ik gebruik goede Cat.6 kabels.

 


@mdeweerd 

Kun je eens een speedtest plaatsen met de Ookla speedtest app en een laptop direct aangesloten op de Zyxel (bekabeld) zonder een switch oid.

Doe ook eens een speedtest met andere apparaten rechtstreeks aangesloten op de Zyxel, gebruik ook meerdere testservers.


Bedankt voor je hulp.

Ik ben bedraad vanaf mijn vaste PC met witte Cat.6 kabel direct in de router. Ik ben nu de enige gebruiker en alle andere internet apparaten staan uit (zoals TV of Playstation).

Hierbij 3 test uitslagen en de screenshots. Wat me opviel is dat de upload even naar 800+ gaat en dan plots terugvalt naar ronde de 240.

https://www.speedtest.net/result/14011370324

https://www.speedtest.net/result/14011377324

https://www.speedtest.net/result/14011382886

 



 


En via https://speed.hetzner.de/ test ik een download bestand van 10GB.

Ik schommel dan tussen de 300 en 600. Dus rond de 50% van mijn abonnement snelheid.

 

 


Hoi @mdeweerd, ik heb zojuist gereageerd op jouw reactie in dit topic. Zullen we het contact via deze weg laten verlopen? Zo doen we geen dubbel werk. Ik hoor via dit topic graag van je, zodat ik aan de slag kan. Tot snel!


Reageer