Beantwoord

Snelheid dramatisch laag geworden

  • 22 July 2022
  • 7 reacties
  • 117 Bekeken

Reputatie 1

Sinds enige tijd is m’n snelheid op m’n 1Gb glasvezel aansluiting flink trager geworden. Ik haal down de 100Mbit niet eens meer, de upload gaat iets boven de 100Mbit. Een maand of twee geleden had ik zowel met up en down rond de 950Mbit (alles getest via Speedtest app op Macbook en op Apple TV)

Iemand anders vergelijkbare ervaringen en beter nog wat is er aan te doen?

 

Peter

icon

Beste antwoord door Waqqas 22 July 2022, 12:47

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

7 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @plindeman 

Test je de snelheid met een apparaat die rechtstreeks bekabeld is aangesloten op de router dus zonder een switch oid er tussen? Gebruik verder de Ookla speedtest app (gebruik hierbij meerdere testservers) en minimaal een CAT5E internetkabel.

Je kan ook eens een andere internetkabel gebruiken of misschien wilt het helpen om de mediaconverter voor even van het stroom te halen.

Reputatie 1

Apple TV is via CAT6 kabel aangesloten. Test inderdaad met Ookla Test app. Of ik handmatig een server kies of de automatisch geselecteerde maakt niet heel veel uit. Eerder ging het zowel up en down richting de 1Gb. Nu down niet eens 100Mbps terwijl up rond de 105Mbps zit. Resetten (power down / power up) van mediaconverter en router helpt niet

Reputatie 7
Badge +15

@plindeman

Er wordt verder geen switch gebruikt dus het is een rechtstreekse verbinding?

Welke router heb je van T-Mobile? Bij de zyxel zou je eens kunnen inloggen op de web interface en bij systeeminformatie controleren of je router ook die 1 Gbps krijgt.

De kabel tussen mediaconverter en router zou je anders ook eens kunnen vervangen. Een andere poort/kabel vanaf de router heb je ook getest?

Reputatie 1

Er gaat duidelijk hier met de USG iets mis. Getest met de Zyxel en dan oke snelheden. Vervolgens via USG dramatisch. Als ik de USG reset naar factory gaat het ook prima, adopt ik hem vervolgens weer in de Unifi omgeving dan gaat het weer helemaal mis. Nu er nog achter komen wat binnen Unifi het stuk maakt.

 

Waarom een USG achter de Zyxel? De USG kan je ook in de plaats van de Zyxel aansluiten op de mediaconverter. 

Als ik de USG reset naar factory gaat het ook prima, adopt ik hem vervolgens weer in de Unifi omgeving dan gaat het weer helemaal mis.

Als je de USG een reset geeft en weer adopt dan haalt de USG alle instellingen weer binnen vanuit de controller. De fout zal je hierom misschien moeten zoeken in de instellingen.

Heb je op de WAN-poort van de USG het volgende onder settings → services;

Harddware Offload → Enabled

Offload scheduler → Enabled

Offload layer 2 blocking → Enabled

 

Heb je toevallig DPI (Deep Packet Inspection) of Intrusion Detection ingeschakeld? Wanneer deze ingeschakeld is op de USG lever je inderdaad aanzienlijk veel bandbreedte in.

 

Probeer daarnaast ook even voor de zekerheid een andere kabel tussen de Zyxel en USG.

Speedtest via je Apple TV hoef je trouwens niet uit te voeren, er wordt alleen iets gedaan met speedtest resultaten die gedaan zijn met een laptop of PC.

Reputatie 1

Ah dan heb ik het niet duidelijk genoeg opgeschreven. De USG zit direct aan de mediaconvertor vast. De ZyXEL heb ik alleen even aangesloten gehad om te testen en eventueel verschil te kunnen zien.

Jouw tip heeft met wel op het juiste been gezet. Om onduidelijke reden heb ik vermoedelijk “Thread Management” ingeschakeld. Nadat ik dit heb uitgeschakeld en even wacht op de provisioning haal ik weer de snelheden rond de 950Mbps.

 

Ik ben weer helemaal tevreden. Thanks!

Jouw tip heeft met wel op het juiste been gezet. Om onduidelijke reden heb ik vermoedelijk “Thread Management” ingeschakeld. Nadat ik dit heb uitgeschakeld en even wacht op de provisioning haal ik weer de snelheden rond de 950Mbps.

Helemaal super!