Skip to main content

Sinds een week of twee is internet tergend traag, ogenschijnlijk met uitzondering van Google websites. Voor ik Odido ga lastigvallen per telefoon ben ik benieuwd of iemand hier herkend of ik iets simpels over het hoofd zie of nog kan proberen. Mijn bevindingen:

  • Wifi-verbinding is uitstekend. Bekabeld hetzelfde probleem, evenals op andere devices, browsers, of met VPN.
  • Devices en browsers zijn up-to-date.
  • Speedtest geeft aan 130down, 130up, 9ping.
  • Verbindingskastje en modem meermaals opnieuw opgestart in juiste volgorde.
  • Modem gereset naar fabrieksinstellingen.
  • Custom DNS instellingen geprobeerd (Google’s 8.8.8.8 en Cloudflare’s 1.1.1.1), zowel op device als direct in modem instellingen.

Websites van Google, inclusief YouTube en Maps, werken zoals normaal, terwijl overige websites en apps sinds een week of twee tergend traag inladen (5-15s), of streams/feeds moeten met grote regelmaat bufferen, ondanks lage kwaliteit beeld of geluid.

Zie ik iets simpels over het hoofd?

Je zal met wireshark oid. aan de gang moeten om te zien wat het verschil is tussen google en een trage site.

Wat als je via een hotspot van je telefoon werkt (bepalen is het lokaal of infra)? of schakel ipv6 eens helemaal uit op je desktop/laptop.

Je hebt geen piHole oid. draaien?

Of 'slimme’ software/settings die voor jou bepaald of een site veilig is?


@itppodl

Je zal met wireshark oid. aan de gang moeten om te zien wat het verschil is tussen google en een trage site.

Wireshark ziet er complex uit, maar ik kijk dit weekend of ik hiermee wijzer word. Bedankt voor de tip.

 

Wat als je via een hotspot van je telefoon werkt (bepalen is het lokaal of infra)? 

4G werkt top, ook als hotspot.

 

of schakel ipv6 eens helemaal uit op je desktop/laptop.

IPv6 uitschakelen heeft geen effect, ook niet na computer herstart.

 

Je hebt geen piHole oid. draaien?

Nee.

 

Of 'slimme’ software/settings die voor jou bepaald of een site veilig is?

Niet dat ik weet. Ik gebruik wel een adblocker, maar het uitschakelen daarvan heeft geen effect. Firewall op devices staat uit, en op modem staat op ‘medium’. Instellen op ‘low’ heeft geen effect.

 

Mijns inziens ligt het probleem niet bij de sites, browsers, of devices, want op 4G werken allen naar behoren. Vanaf het modem en eerder in de chain kan ik dan verder weinig testen denk ik.

Ik stel me voor dat er iets verkeerd geconfigureerd kan zijn al voor het signaal op het modem binnenkomt (of ISP throttling?). Als ik er met Wireshark niet uitkom ga ik Odido contacten. Bedankt voor de tips iig @itppodl 👍


Ik heb een aantal andere speedtest services geprobeerd:

Odido via Speedtest.net: 130down 👍, 130up, 9ping

Speedcheck.org: 2.5down 👎, 140up, 100latency

Ziggo.nl/speedtest: 3.1down 👎, 136up, 50latency

Openspeedtest.com: 7.8down 👎, 139up, 10ping

Daar gaat duidelijk iets mis. Het lijkt alsof Google diensten en blijkbaar Speedtest.net normaal functioneren, terwijl ogenschijnlijk alle andere verbindingen worden onderdrukt? Op 2-8mbps is het niet gek dat alles zo tergend traag is. Ik bel maandag Odido, lijkt me een foutje.


Ik heb een aantal andere speedtest services geprobeerd:

Odido via Speedtest.net: 130down 👍, 130up, 9ping

Speedcheck.org: 2.5down 👎, 140up, 100latency

Ziggo.nl/speedtest: 3.1down 👎, 136up, 50latency

Openspeedtest.com: 7.8down 👎, 139up, 10ping

Daar gaat duidelijk iets mis. Het lijkt alsof Google diensten en blijkbaar Speedtest.net normaal functioneren, terwijl ogenschijnlijk alle andere verbindingen worden onderdrukt? Op 2-8mbps is het niet gek dat alles zo tergend traag is. Ik bel maandag Odido, lijkt me een foutje.

Toevallig  de AdGuard adblocker add-on geinstalleerd in uw browser?

Die zorgt hier voor vertrqaging. Na het uitzetten werkt hier alles als normaal.


Hi @professionalinternetter, welkom op onze Community!

Goed dat je dit aangeeft, ik wil natuurlijk dat je optimaal kunt genieten van je snelheid. Daarom ben ik benieuwd naar de speedtesten en wil ik je vragen om er 1 te doen volgens onze norm. Alvast bedankt.

 

Speedtest bekabeld - De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.


@Darkman nee, ik gebruik geen AdGuard. Ik gebruik de standaard ad-blocker in Brave. Deze uitzetten maakt geen verschil, helaas.


@Tommie van Odido Bedankt. Echter, aangezien deze handleiding vraagt om een test van dezelfde partij (Speedtest.net) geeft dat natuurlijk een vertekend beeld. De snelheid die deze test aangeeft haal ik in werkelijkheid niet. Andere partijen geven een snelheid aan die beter mijn ervaring verklaard.

Bij deze tóch een screenshot van de Speedtest.net test volgens de gerefereerde handleiding. Deze geeft bekabeld nu 46down aan (3 tests, zelfde resultaat). Ik betaal voor 100down overigens, maar dat terzijde.

Hier is dezelfde test elders, Ziggo in dit geval (vloeken in de kerk natuurlijk, maar toch). De 6mpbs die deze test aangeeft en de 2-8mbps zoals eerder omschreven verklaren veel beter de trage websites en bufferende streams. Die 46mbps (of 130mbps volgens mijn eerdere reactie) haal ik om een of andere reden alleen met Google diensten en Speedtest.net zelf.

Alvast bedankt.


Bedankt voor de testen @professionalinternetter, dit ziet er inderdaad niet heel goed uit. Ik heb besloten om een monteur voor je aan te sturen. Je ontvangt hier zodadelijk een bericht over. Zou je mij op de hoogte willen houden van het proces?

In de tussentijd kan je proberen om de kabels te vervangen tussen het ONT en modem en modem en Macbook.  


Bedankt @Tommie van Odido, voor het aansturen van een monteur. Deze is vandaag langsgeweest, echter jammergenoeg zonder resultaat.

Ik heb nu de T-56 ipv de T-54, alle kabels zijn vervangen en/of getest, het signaal naar de meterkast is ook in orde volgens de monteur. Alle hardware lijkt dus in orde. Ik heb de tests laten zien zoals ik eerder hier beschreef. Niks maakt verschil.

Google diensten en die speedtest van Ookla werken perfect (dit keer wel weer >100mpbs bekabeld), terwijl de rest van het internet het met ~5mpbs lijkt te moeten doen. Soms wat meer soms wat minder. Met een 4G hotspot werkt alles perfect, dus het probleem ontstaat elders. Andere speedtesten dan Ookla, op de telefoon met wifi, geven ~5mbps (of 40mbps op fast.com, dus weer wat anders), maar op 4G geven alle speedtesten ruim >150mbps en werken sites zoals verwacht.

De monteur zou terugkoppelen (naar Guideon of Odido zelf?) dat het probleem nog niet is opgelost, maar bij deze maak ik de terugkoppeling tevens hier sluitend.

Ik verneem graag wat er verder nog mogelijk is. Is het uitgesloten dat er throttling van verbindingen plaatsvind, bijv. alvorens deze in de meterkast binnenkomen? Of kan het zijn dat er een storing is, al dan niet beperkt tot mijn adres, die simpelweg nog niet gemeld is? Het probleem is denk ik ergens halverwege juli plotseling ontstaan, indien bruikbare info. Ik weet niet wat ik er verder nog van kan maken.


Bedankt voor de terugkoppeling @professionalinternetter. Ik had gehoopt dat de monteur het al voor je had kunnen oplossen. De monteur heeft een ticket ingeschoten voor onze technische dienst. Hopelijk kunnen zij het euvel vinden en oplossen!


Bedankt @Tommie van Odido. De afgelopen twee weken heb ik niet meer iets vernomen, dus ik ben benieuwd of je weet of het euvel al gevonden is, of wat ik anderzijds verder kan verwachten of doen. Aangezien ik nu anderhalve maand praktisch zonder internet zit vraag ik mij af of we iets kunnen regelen met een tijdelijke onbeperkt-data pas voor 4G oid, tot het probleem is opgelost. Het is anders toch wel bijzonder onhandig dit. Alvast bedankt!


Ik ben voor je gaan kijken en zie dat het ticket gesloten is met een foutieve reden @professionalinternetter, ik heb hem opnieuw ingeschoten en ga er vanuit dat het nu met zorg opgepakt wordt.

Heb je een abonnement van Odido of Ben®️? Dan kan ik je zeker een vouchercode opsturen voor onbeperkt internet! 


@Tommie van Odido Oh, jemig. Bedankt voor de nieuwe ticket in dat geval.

Ik heb een tel abonnement van Odido.


Ik heb je een vouchercode opgestuurd via privéberichten @professionalinternetter


Bedankt @Tommie van Odido, ik zie nu pas dat deze voucher maar 7 dagen geldig is, en reeds verlopen. Heb je toevallig ook een status-update? ik heb namelijk nog niet iets vernomen.


Dat klopt inderdaad @professionalinternetter, de voucher is 7 dagen geldig. 

Ik heb een antwoord terug en ze willen dat je de DNS-settings nakijkt omdat de waardes via Ookla wel juist zijn. Welke DNS gebruik je, is dit onze standaard of gebruik je die van bijvoorbeeld Google (8.8.8.8/8.8.4.4)?


@Tommie van Odido muv de netwerknaam en het wachtwoord, anderhalf jaar geleden, heb ik nooit instellingen gewijzigd. Nadat dit probleem ontstond heb ik het volgende geprobeerd mbt DNS:

  • Modem gereset naar fabriek (met standaard DNS).
  • Custom DNS in Mac > Settings > Network > Details... > DNS. Eerst Cloudflare’s 1.1.1.1/1.0.0.1, daarna Google’s 8.8.8.8/8.8.4.4. Modem herstart na elke wijziging.
  • Custom DNS in Modem > Netwerkinstellingen > Thuisnetwerken > DNS Waarden > Statisch. Zelfde waarden als bovengenoemde. Modem herstart na elke wijziging.
  • Allemaal zonder resultaat, waarna ik de DNS op die van Google heb laten staan.
  • Zojuist wederom modem gereset naar fabriek (met standaard DNS), en standaard instellingen op Mac/Phone. Modem herstart na elke wijziging, zonder resultaat.
  • Onder DNS Waarden op het modem kun je ook kiezen voor DNS-Proxy en Vanaf ISP, ipv Statisch. Deze heb ik ook beide geprobeerd, inclusief modem herstart, zonder resultaat.

Als er nog andere instellingen of experimenten zijn die ik kan proberen dan hoor ik het graag. Zijn er mogelijk foutieve instellingen die door een reset niet worden teruggezet naar fabriek?


Het is trouwens ook opvallend dat de upload snelheid wél goed is. Zoals tevens zichtbaar in de eerdere screenshots. De download snelheid is 2-8mbps per eerdere tests, muv Google en Ookla en soms wat meer zoals 25-40mbps op fast.com, maar upload is voor heel het internet consistent 135mbps.


Thanks voor het testen, dan lijkt het niet op een DNS issue. Maar speedtest.net geeft dus wel de juiste snelheid aan @professionalinternetter? Wij gaan altijd uit van Ookla omdat deze test zo uitgebreid is en altijd accuraat. Een test als Fast.com is ontwikkeld door Netflix en meet voornamelijk je downloadsnelheid. Dit is handig als je vooral wilt weten hoe snel je video's kunt streamen. De test is eenvoudig en snel, maar geeft minder gedetailleerde informatie. Hij kiest ook niet altijd de dichtsbijzijnde server voor de beste prestaties.


Maar speedtest.net geeft dus wel de juiste snelheid aan?

Regelmatig wel @Tommie van Odido, maar er is geen peil op te trekken.

  • 46.5mbps volgens mijn eerdere screenshots (strict, per Odido instructies),
  • 135mbps toen de monteur hier was (kabel + speedtest.net),
  • 15mbps zojuist (strict, per Odido instructies, zie bijgevoegd), en 17mbps op wifi,
  • maar voorheen ook regelmatig >100mbps (wifi), terwijl dus praktisch de rest van het internet defect blijft. :)

Upload lijkt opvallend genoeg overal en altijd consistent ~135mbps.

 

tFast.com] is eenvoudig en snel, maar geeft minder gedetailleerde informatie. Hij kiest ook niet altijd de dichtsbijzijnde server voor de beste prestaties.

Klik op “Show more info” voor praktisch dezelfde informatie als op Ookla. Alle tests die ik noem gebruiken ~Amsterdam servers, zijn bekabeld, enzovoort. Er kunnen natuurlijk kleine verschillen zijn, maar dit is wel extreem.

Ik weet niet wat ik verder nog kan doen, maar kan nogmaals alle modem instellingen doorlichten?

Ik heb overigens nog geen antwoord gehad op mijn vraag of mogelijke throttling van verbindingen door Odido is uitgesloten? Het lijkt me niet van toepassing, maar dit zou prettig zijn om eenduidig uit te sluiten?


Dank voor de testen @professionalinternetter, ik heb hem opnieuw doorgezet. Hopelijk kunnen we het knelpunt vinden! 

Ik kan geen antwoord geven op de throttling, normaliter is dit niet het geval en ik gok eerder dat ergens anders de oorzaak is.


Ik kan geen antwoord geven op de throttling, normaliter is dit niet het geval en ik gok eerder dat ergens anders de oorzaak is.

Ik kan het me ook niet voorstellen @Tommie van Odido, maar gezien we er nu al ruim een maand niet uitkomen is het misschien een goed idee om dit ook eenduidig uit te sluiten? Het is wat out-of-the-box, maar kan een foutje zijn natuurlijk? Ik heb nog nooit zoiets gezien. :)


Hoi @professionalinternetter, ik begrijp je reactie! Laten we het onderzoek van de technische dienst afwachten. Zij zullen hier echt zo snel mogelijk een oplossing voor hebben. Voor nu dank ik je oprecht voor je geduld en wens ik je een mooi weekend! Groetjes, Ishana


@Tommie van Odido indien bruikbare info: Ookla reflecteert de afgelopen week nu wél accuraat mijn ervaring: 1-3mbps.

 


 Laten we het onderzoek van de technische dienst afwachten. Zij zullen hier echt zo snel mogelijk een oplossing voor hebben.

@Ishana van Odido ik begrijp dat jullie je best doen! Echter, ik zit inmiddels zo’n 2 maanden praktisch zonder internet. Ik kan hier momenteel mijn werk niet doen. De data-voucher was top, maar deze was maar 7 dagen gelding. Als we zoiets kunnen regelen tot het probleem daadwerkelijk is opgelost dan heb ik er natuurlijk geen enkele moeite mee om een oplossing af te wachten.


Reageer