Skip to main content

De ping van mijn internet is erg hoog. Ook haal ik niet meer de 1000Mbit/s

Herstarten van het modem lost het probleem niet op.
 

Tracert naar 1.1.1.1

Hallo @MaZZie 

Welke waarde hoor je eigenlijk te halen en sinds wanneer is de ping al hoog?

Je kunt kijken of het helpt om een laptop/pc met een korte internetkabel direct op de router aan te sluiten en dan weer eens de ping controleren.

Je kunt ook kijken of de mediaconverter even van het stroom halen helpt, verder kan je een andere internetkabel naar je laptop/pc gebruiken en een andere internetkabel tussen mediaconverter en router.

Wat misschien ook kan zorgen voor een wat mindere verbinding is de connector van de gele glasvezelkabel die niet helemaal schoon is 


Hallo @MaZZie 

Welke waarde hoor je eigenlijk te halen en sinds wanneer is de ping al hoog?

Je kunt kijken of het helpt om een laptop/pc met een korte internetkabel direct op de router aan te sluiten en dan weer eens de ping controleren.

Je kunt ook kijken of de mediaconverter even van het stroom halen helpt, verder kan je een andere internetkabel naar je laptop/pc gebruiken en een andere internetkabel tussen mediaconverter en router.

Wat misschien ook kan zorgen voor een wat mindere verbinding is de connector van de gele glasvezelkabel die niet helemaal schoon is 

De ping naar het modem is prima. Ook die het glasvezel netwerk is prachtig (2ms naar ftth.glasoperator.nl). Als deze resultaten reproduceerbaar zijn zit het probleem niet binnenshuis. Waarom zou een korte kabel het probleem moeten oplossen? Ethernet kan tot 100m. Een slechte kabel kan misschien af en toe problemen opleveren, maar dat begint dan niet ineens buiten het eigen netwerk. En een vervuilde glasvzelkabel is niet iets waar een gewone gebruiker iets mee kan: ik denk dat het percentage van gebruikers met een one-click cleaner ver beneden de 1% ligt.

Maar als deze test reproceerbaar deze resultaten oplevert ligt het probleem ergens verderop in het netwerk.


Kijkende naar de screenshot;

De 1e (router) en de 2e (Gateway van T-Mobile) hops zien er fantastisch uit.

Vanaf de 3e hop (T-Mobile Core) schiet de latency (dramatisch) omhoog en deze bepaalt vervolgens ook de rest van de hele latency verderop in het netwerk.

1.1.1.1 zou in principe <10ms moeten zijn op het T-Mobile glasvezel netwerk, het lijkt er dus op dat er ergens iets niet helemaal lekker is aangezien vanaf Zoetermeer (87.209.0.1) naar de volgende router (10.10.13.57) niet helemaal lekker loopt.

 


@MaZZie Zijn de resultaten het zelfde overdag als in de avond. Mijn eeste idee is een congestie op een link tijdens de piek uren. 


Hoi @MaZZie, onze netwerkspecialisten gaan dit onderzoeken. We hopen binnenkort met een update te kunnen komen, thanks voor de info! 


@MaZZie Zijn de resultaten het zelfde overdag als in de avond. Mijn eeste idee is een congestie op een link tijdens de piek uren. 

In de loop van de avond ~23:30 ging de ping richting de 30ms. Echter is dit nog altijd te hoog. In het simpele spelletje wat ik online probeerde te spelen liep ik zo een 5 seconde achter op de rest.


Hoi,

Ik ervaar dezelfde problemen. In de avond lijkt het netwerk overbelast. Ik zit ook in zoetermeer en ga over dezelfde route als jij.

Zie mijn post: https://community.t-mobile.nl/bekabeld-internet-492/onstabiele-verbinding-in-de-avond-hoge-latency-345433?postid=1672831#post1672831

dinsdag avond was echt dramatisch, gister viel mee. Maar echt stabiel is het niet in de avond.


Hallo @Kwinten ,

Het is volgens de huisregels niet toegestaan om in meerdere topics je probleem te plaatsen.

Dit kun je hier lezen: Hoe gaan we binnen de Community met elkaar om.
Je kan het ook beter bij je originele topic: Onstabiele verbinding houden. Er zijn hier al wat reacties op geweest. Dit maakt en houdt het voor de moderatoren ook duidelijk en je wordt daardoor ook sneller geholpen indien nodig.


Hallo @Kwinten ,

Het is volgens de huisregels niet toegestaan om in meerdere topics je probleem te plaatsen.

Dit kun je hier lezen: Hoe gaan we binnen de Community met elkaar om.
Je kan het ook beter bij je originele topic: Onstabiele verbinding houden. Er zijn hier al wat reacties op geweest. Dit maakt en houdt het voor de moderatoren ook duidelijk en je wordt daardoor ook sneller geholpen indien nodig.

 

Sorry, het was niet mijn bedoeling de huisregels te overtreden maar het leek me goede en relevante aanvullende info. :)

Inmiddels in mijn eigen topic begrepen dat het probleem van de zoetermeer gateway bekend is en onderzocht wordt, ik ga dit topic dus even in de gaten houden.

Tx!


Niet te vroeg juichen, maar het ziet er op dit moment al stukken beter uit dan de afgelopen avonden. Meestal was het rond deze tijd al drama maar nu (op een paar keer een klein beetje packetloss na) ziet het er goed uit.

 

Ben benieuwd naar de terugkoppeling van het netwerkteam. :)


Hoi heren, ik heb goed nieuws! Vanuit ons netwerkteam hebben we de mededeling dat het probleem met de gateway inmiddels is opgelost en de routing weer netjes verloopt. Dat zal dan ook de verbetering die jij ziet verklaren, @Kwinten! 😁 Mochten jullie onverhoopt toch nog ergens tegenaanlopen, laat het hier vooral weten. Wij zorgen er dan voor dat het wordt opgepakt. De Community staat voor jullie klaar! 


@Boris Ben pas sinds kort klant en was een beetje bang dat dit maanden zou gaan slepen maar het is fijn en snel opgelost!


Dank! En super dat jullie forum zo actief is en ook een goede ingang is naar de support!

 


Reageer