Skip to main content

Slecht internet gehele dag met ODF/Zyxel/OptiXstar

  • 1 July 2024
  • 11 reacties
  • 174 Bekeken

Voor een goede vriend die in dezelfde wijk in Haarlem woont probeer ik achter zijn internetprobleem te komen. We hebben allebei hetzelfde abonnement (Odido 1GB glasvezel), mijn internet doet het geweldig en zijn verbinding is de slechtste/instabielste die ik ooit heb gezien.

Het probleem
Het lijkt alsof het maken van verbindingen niet lukt, daarnaast is het grootste deel van de dag de snelheid van het internet zeer traag (tussen de 1 en 100mbps). 

Gebruikte apparatuur/netwerk

  • Modem: Zyxel T-54
  • ONT: Huewei HN8010Ts-20 XGS-PON
  • ODF netwerk in Haarlem (2036)

In het kort heb ik de volgende dingen uitgesloten

  • Het Zyxel modem, verwisselt met een ander Zyxel modem → zelfde probleem
  • Het Zyxel modem, factory reset → zelfde probleem
  • Andere apparaten in het netwerk, enkel 1 apparaat bedraad aansluiten op het modem → zelfde probleem
  • De tijd van de dag, met wat monitoring tools → gehele dag hetzelfde probleem
  • WiFi problemen? Verschillende kanalen en voornamelijk bedraad geprobeerd → zelfde problemen.

Gebruikte tools

Uit dit topic haalde ik een paar leuke ideeën voor het diagnostiseren van het probleem.

Smokeping

De smokeping graphs zien er helaas allemaal zo uit. Dat ze zo leeg zijn betekend dat er een timeout optrad tijdens het verbinden met de server: 100% loss dus.

HomeAssistant

Ingesteld om elke 5 minuten een speedtest te doen. Bij mij is dat een redelijk stabiele lijn tussen de 800 en 1000mbps. Maar hier:

 

Extra informatie

Screenshot ONT

 

Daarnaast viel me iets vreemds op, als je het modem herstart dan gaan de eerste circa 100 verbindingen zonder enige loss, maar na een minuut is alles weer "als vanouds slechts”. Alsof er een beperkt aantal verbindingen mogelijk is, misschien is dat nog een aanwijzing voor waar het probleem zit.

Wat nu?

Zijn er nog meer zaken die ik kan testen of uitsluiten? De volgende verdachte is de ONT. Kan Odido een nieuwe opsturen om te testen of dat het probleem verhelpt? Of lijkt dit eerder op een probleem in de wijkcentrale of met de glasvezel kabel.

Alle ideeën en hulp zijn welkom.

11 reacties

Reputatie 6
Badge +3

Hoi @vandernorth, super lief dat je dit voor je vriend wil uitzoeken! Ik help hier graag bij. Zou je zijn postcode en huisnummer in een privébericht willen sturen of zijn klantnummer aan je profiel willen toevoegen? Dit lijkt op ABC12345 en is te vinden in Mijn Odido.

Daarnaast ontvangen we graag een speedtest via een bekabelde verbinding. Zo kunnen we dit verder onderzoeken! Volg de exacte stappen via de onderstaande links:

Voor Windows: https://assets.odido.nl/x/8f55b5ca3d/handleiding-snelheidsproblemen-windows-10.pdf 

Voor macOS: https://assets.odido.nl/x/0c8973e98d/handleiding-snelheidsproblemen-mac-os.pdf

Voor Linux:
https://assets.odido.nl/x/bbb7b6cc75/handleiding-snelheidsproblemen-linux.pdf 

Volg deze exacte stappen en stuur ons de resultaten in dit gesprek. Zorg dat je rechtstreeks bent aangesloten op ons modem, zonder tussenapparatuur. We starten dan een onderzoek. Alvast bedankt! Groetjes, Ishana

Hoi Ishana,

Bedankt. Klantnummer heb ik gestuurd.

Speedtest resultaten zitten voor langere tijd, bekabeld in de initiële post. Maar hier nog een los voorbeeld

Als je nog meer gegevens nodig hebt laat het dan even weten.

 

Ook dit nog even gedaan, lijk nu helemaal niet meer in een speedtest terecht te kunnen komen.

Reputatie 6
Badge +3

Hoi @vandernorth, heel erg bedankt voor je moeite! Zou je de speedtesten willen aanleveren met de meegestuurde instructies. Dit is namelijk erg belangrijk voor de technische dienst, anders nemen ze het niet in behandeling. Alvast bedankt! Groetjes, Ishana

Hoi @Ishana van Odido , mijn laatste screenshot is gemaakt adhv de linux handleiding, dus die zou voldoende moeten zijn?

Kan je de bekabeling nakijken @vandernorth, desnoods een andere kabel gebruiken en direct testen op de 2.5 Gb poort. Check ook of de connector van het FTU niet vies of beschadigd is. Kan je nog een paar speedtesten aanleveren? 1 die wel lukt of met een andere OS?

Reputatie 7
Badge +3

@vandernorth Super bedankt voor de genomen moeite! Het lijkt er inderdaad op dat er iets niet goed is gegaan. Wil je de testen nog een keer uitvoeren met behulp van de tips van @TM33?

Daarnaast ontvang ik graag de volgende gegevens in een privébericht

  • Postcode en huisnummer
  • Geboortedatum
  • Laatste 4 cijfers van je rekeningnummer
  • Het MAC adres en het serienummer van het modem (deze vind je op de sticker van het modem)

De foto’s van de screenshots mag je in dit topic plaatsen, op die manier kan iedereen helpen. 

Geef je mij een seintje als je zover bent? Ik sta klaar om je verder te helpen! 

Sinds gister lijken er opeens weer wat zaken te zijn gaan werken, is er vanuit Odido kant al iets gedaan? @Teresa van Odido / @Ishana van Odido?

Richting het einde van de middag kwamen we er achter dat in ieder geval het bekabelde netwerk het weer stukken stabieler is gaan doen, WiFi leek nog problemen te geven en daarvan hebben we nu 1 van de 2 extra Zyxel wifipunten uitgezet, en daarna leek dat ook beter te gaan. WiFi moeten we dan nog even grondig testen en de komende dag het bekabelde netwerk in de gaten houden maar op de een of andere manier ziet het er opeens veelbelovend uit 🤞

@TM33 thanks voor de tips, ik bewaar ze even voor als het weer slechter gaat. 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @vandernorth, heel fijn om te horen dat het internet nu een stuk beter werkt, dat hoor ik altijd graag! 😃 Vanuit onze kant is nog niks veranderd. De verandering die je constateert is in ieder geval veelbelovend en de waardes op de internetlijn zien er nog steeds erg goed uit.

Geef het gerust aan als je nog hulp nodig hebt, zoals je merkt helpt de Community je graag!

Reputatie 2

Hoi @vandernorth,

 

Nice dat het wat beter lijkt te gaan. Ik heb ook al meer dan 2 maanden dat mijn internet zo slecht is. Ongelooflijk hoe je ook wordt afgescheept met 'stuur nog maar eens een screenshot '

Reputatie 6
Badge +3

Hoi @Harry du Bois, allereerst mijn oprechte excuses voor deze ervaring. Ik heb meteen je gegevens erbij gepakt en ik zie dat je op een WBA aansluiting zit met een specifieke ONT waarbij deze issues voorbij komen. Dit is bij ons bekend en onze technische dienst werkt met man en macht om dit zo snel mogelijk op te lossen! In dit topic houden we je graag op de hoogte: Verzameltopic: Traag Internet in de avond (WBA netwerk) | Odido community en verzamelen we graag voorbeelden. Ik zie dat je dit al hebt aangeleverd. Heel erg bedankt voor je moeite en geduld! Groetjes, Ishana

Reageer