Voor een goede vriend die in dezelfde wijk in Haarlem woont probeer ik achter zijn internetprobleem te komen. We hebben allebei hetzelfde abonnement (Odido 1GB glasvezel), mijn internet doet het geweldig en zijn verbinding is de slechtste/instabielste die ik ooit heb gezien.
Het probleem
Het lijkt alsof het maken van verbindingen niet lukt, daarnaast is het grootste deel van de dag de snelheid van het internet zeer traag (tussen de 1 en 100mbps).
Gebruikte apparatuur/netwerk
- Modem: Zyxel T-54
- ONT: Huewei HN8010Ts-20 XGS-PON
- ODF netwerk in Haarlem (2036)
In het kort heb ik de volgende dingen uitgesloten
- Het Zyxel modem, verwisselt met een ander Zyxel modem → zelfde probleem
- Het Zyxel modem, factory reset → zelfde probleem
- Andere apparaten in het netwerk, enkel 1 apparaat bedraad aansluiten op het modem → zelfde probleem
- De tijd van de dag, met wat monitoring tools → gehele dag hetzelfde probleem
- WiFi problemen? Verschillende kanalen en voornamelijk bedraad geprobeerd → zelfde problemen.
Gebruikte tools
Uit dit topic haalde ik een paar leuke ideeën voor het diagnostiseren van het probleem.
Smokeping
De smokeping graphs zien er helaas allemaal zo uit. Dat ze zo leeg zijn betekend dat er een timeout optrad tijdens het verbinden met de server: 100% loss dus.
HomeAssistant
Ingesteld om elke 5 minuten een speedtest te doen. Bij mij is dat een redelijk stabiele lijn tussen de 800 en 1000mbps. Maar hier:
Extra informatie
Screenshot ONT
Daarnaast viel me iets vreemds op, als je het modem herstart dan gaan de eerste circa 100 verbindingen zonder enige loss, maar na een minuut is alles weer "als vanouds slechts”. Alsof er een beperkt aantal verbindingen mogelijk is, misschien is dat nog een aanwijzing voor waar het probleem zit.
Wat nu?
Zijn er nog meer zaken die ik kan testen of uitsluiten? De volgende verdachte is de ONT. Kan Odido een nieuwe opsturen om te testen of dat het probleem verhelpt? Of lijkt dit eerder op een probleem in de wijkcentrale of met de glasvezel kabel.
Alle ideeën en hulp zijn welkom.