Skip to main content

Ik heb een panasonic bedrijfs telefoon die ik aansluit op de Zyxel modem. Het blijkt dat de telefoon niet werkt, omdat de VoIP wordt geblokkeerd.

Kunnen jullie de blokkade opheffen?

Hallo @gebruiker70 ,

T-Mobile Thuis heeft standaard de poort 5060 gereserveerd voor VoIP van T-Mobile. Dus als je via een andere dienst van VoIP gebruik wilt maken zul je dat via een andere poort moeten doen.

In het volgende topic: VoIP via T-mobile staat wat meer informatie.

over welke poort hebben we het hier? waar kan ik die vinden?

Voip wordt NIET geblokkeerd.

Poort 5060 is gereserveerd in de Zyxel modem

Als je ook telefonie gebruikt van Tmobile waarbij een analoog toestel aangesloten is op de modem kan het problemen opleveren.

Indien je een voip toestel aansluit welk niet werkt kun je proberen om een andere poort te kiezen.
Veel voip providers bieden ook andere poorten als b.v. 5070 aan. Een dergelijke poort wordt ingesteld op het Voip toestel. Ook SIP server instellingen en dergelijke kunnen de werking beinvloeden.

Hier een schermdump van instellingen van mijn voip telefonie. Poort 5060 werkt probleemloos

Beste Yalerta,

Bij Odido heb ik vaste telefoon. Ik ga echter over naar CheapConnect VOIP en zou tijdens de periode dat de portering plaats vindt als wel naar buiten moeten kunnen bellen. Ik krijg echter op een oude Panasonic KX-TGP600, die ik voor testen gebruik, geen verbinding en ook geen registratie. Mijn modem is de T50 8825 standaard van Odido waarop een DECT basisstation is aangesloten.

Ik neem aan dat zolang ik via Odido bel poort 5060 gereserveerd blijft. Ik heb dus ook andere poorten 5070 en 5080 geprobeerd. Uiteraard ook NAT in het T50 modem aangepast. Zowel voip.cheapconnect.net en sip.cheapconnect.net geprobeerd. Echter geen succes.

Komt VOIP en/of 5060 mogelijk pas vrij na einde Odido vaste telefoon dus pas na portering?

Uiteraard kan het ook zijn die Panasonic set te gedateerd is en ik overweeg een Yealink 73P te kopen.

Daarnaast bevalt mij dat Odido dichttimmeren niet echt goed. Ik overweeg een T56 maar dan zoek ik naar een met de originele firmware.

Heb je mogelijk nog suggesties?

Bij voorbaat dank.

Een poort “reserveren” is onzin. Dat is een blokkade. Onderaan deze comment staat een thread met meer info hierover.

Voor nu, het probleem is vermoedelijk dat de afzender/lokale poort 5060 is. En die blokeert Odido bij veel (maar niet alle) klanten. En de Panasonic gebruikt deze standaard als afzenderpoort.

Kijk maar naar de handleiding van de webinterface hier:

https://www.psn-web.net/cs-im/Global/SIPPHONE/sipphone_net/download/TGP6/manual/CE/TGP600-AG-V13=2=Web%20PDF=en-US.pdf

Er zijn twee mogelijkheden om te testen of dit het probleem is:

1. Pagina 112 van het PDF document van hierboven:
    1. Voip → SIP Settings → Advanced
    2. “UDP Port Random” instellen op Yes
  2. Alternatief, pagina 115
    1. VoIP → SIP Settings → Line 1 (of line 2, etc)
    2. “Local SIP port” veranderen van de standaard 5060 (die blokkeert Odido), naar iets anders, bijvoorbeeld 5095. Maakt niet uit, als het maar niet 5060 is.

Als je een van die twee (of beiden) kan proberen, en even laten weten of het helpt, dan weten of dit inderdaad diezelfde blokkade is, of dat er een ander probleem is.

Topic met meer info:

Reageer