Een week geleden ben ik overgestapt naar T-Mobile Thuis Glasvezel omdat Tele2 ADSL ermee is opgehouden.
Vanaf de eerste dag met glasvezel en de Zyxel VMG8825-T50 router/modem (V5.50(ABPY.1)b16_20210525) crasht deze router meerdere keren per dag. De crash gebeurt op zowel rustige als drukke tijden… midden in de nacht of ‘s avonds tijdens een voetbal wedstrijd. Elke keer duurt het rebooten ongeveer 2 minuten.
Tijdens het rebooten branden de lampjes van de media converter zoals het hoort: POWER & PON staan aan, LOS staat uit en LAN staat uit totdat de router klaar is met rebooten. Ik weet niet hoe de lampjes van de mediaconverter staan vlak voordat de router crasht, maar ik vermoed dat internet tot aan de router/modem gewoon is blijven werken.
Ondertussen een week de tijd gehad om via trial-and-error vanalles te proberen:
- WiFi uit gezet
- Router gereset naar oorspronkelijke settings
- TV en computer (beide via LAN verbinding) losgekoppeld
- DHCP van de router uitgezet
- Firewall van de router uitgezet
- Maximale connecties verhoogd van 2048 naar 20480
Maar geen resultaat. De router moet en zal enkele keren per dag rebooten. De langste uptime van de router is ongeveer 8 uur. In de log is niets vreemds te lezen, behalve dat aan het begin van het rebooten de datum op 1 januari staat.
Wat wel werkt is het gebruiken van een tweede router, maar ik zie dit niet als een oplossing, want die tweede router is niet van mij.
Die andere router wordt aangeloten achter de T50. Op de T50 die andere router instellen als DMZ. Vervolgens alle bedrade en draadloze verbindingen laten afhandelen door die andere router.
Voorheen had ik Tele2 (ADSL) en toen werkte alles. Tussen toen en nu is er niets veranderd, behalve nu heb ik glasvezel en deze Zyxel router.