Skip to main content

Ik heb sinds begin maart een Zyxel T Mobile. Vanaf dag 1 heb ik service drops op mijn internet, zowel kabel als wifi. Minstens 3-4 keer per dag start de router zichzelf opnieuw op, verliest alle synchronisatielampjes en start opnieuw op, wat betekent 5-10 minuten zonder service totdat hij weer opstart. Is hier een oplossing voor?

Zyxel T50

  • Host Name VMG8825-T50
  • Model Name VMG8825-T50
  • Serial number S220Y30155762
  • Firmware Version V5.50(ABPY.1)b16_20210525
  • System Uptime 0 days 1 hours 12 mins 20 secs

Hallo @igonzal 

Kun je de Zyxel-T50 eens voorzien van een fabeieksreset door het resetknopje achterop de Zyxel voor ongeveer 10 seconden in te drukken met een paperclip bijvoorbeeld, herstart de Zyxel daarna nog steeds spontaan?

En gaat dit om een DSL of glasvezel aansluiting?


Hoi  @Waqqas . Bedankt voor het antwoorden.

Ik heb eerder deze week een volledige fabrieksreset uitgevoerd in mijn T50-router. De eerste dagen daarna had ik geen druppel meer, maar vanmorgen begon de router opnieuw op te starten, dus ik denk dat het niet de oplossing was.

Ik voeg de nieuwste systeemlogboeken toe tijdens de laatste drop: verbindingsverlies op 2 april 07:59:01 en terug op 2 april 08:03:14.

Heeft u enig idee waardoor de Zyxel T50-router opnieuw kan worden opgestart? Zou je misschien op afstand mijn verkeerspakket kunnen checken?

Bij voorbaat bedankt

Systeemlogboeken

1 Apr 2 08:03:14 daemon debug dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD esmd ret=1
2 Apr 2 08:03:14 daemon debug dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD send to esmd buf = {\"ac\":\"add\",\"expire\":\"86831\",\"mac\":\"88:e9:fe:54:51:82\",\"ip\":\"192.168.1.151\",\"host\":\"Ivans-MBP\",\"vendor\":\"*\",\"moui\":\"*\",\"serial\":\"*\",\"pclass\":\"*\",\"cid\":\"01:88:e9:fe:54:51:82\",\"ifname\":\"br0\"}
3 Apr 2 08:03:14 daemon info dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD
4 Apr 2 07:59:01 daemon info dhcpd dnsmasq-dhcp: DHCP, IP range 192.168.1.2 -- 192.168.1.254, lease time 1d
5 Apr 2 07:58:57 user notice system zcmdModuleCfg: System: Wan interface VD_Internet connection ready
6 Apr 2 07:58:56 daemon debug dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD esmd ret=1

@igonzal 

Klopt het dat je DSL internet hebt? Is de modem direct aangesloten op het kPN ISRA punt waar ook de KPN kabel op is aangesloten zonder aftakkingen?

Zou je misschien eens een foto kunnen delen van de aansluiting?


Sorry, het is inderdaad DSL en de router is aangesloten op de KPN ISRA box zoals op de foto:

 


@igonzal

De aansluiting lijkt het probleem niet. Het ligt dan aan de modem of aan de lijn die jouw woning binnenkomt.

Kun je ook de xDSL statistieken uit de interface eens delen?


Natuurlijk @Waqqas , hier ben je:


=============================================================================
    xDSLFwVersion:      FwVer:5.12.23.0_B_A60901 HwVer:T14.F7_0.0
       Line State:      Up
       Modulation:      ITU G.993.5(G.Vectoring),G.998.
       Annex Mode:      ANNEX_B
=============================================================================

TPSTC type: 64/65B PTM TC

near-end interleaved channel bit rate: 111214 kbps
near-end fast channel bit rate: 0 kbps
far-end interleaved channel bit rate: 0 kbps
far-end fast channel bit rate: 33031 kbps

near-end FEC error fast: 0
near-end FEC error interleaved: 1395533
near-end CRC error fast: 0
near-end CRC error interleaved: 0
near-end HEC error fast: 0
near-end HEC error interleaved: 0
far-end FEC error fast: 2126
far-end FEC error interleaved: 0
far-end CRC error fast: 0
far-end CRC error interleaved: 0
far-end HEC error fast: 0
far-end HEC error interleaved: 0
DSL uptime : 2:56, 23 secs
DSL activetime :0 min, 47 secs

Downstream:
relative capacity occupation: 100% 
noise margin downstream: 7.8 dB
output power upstream: 9.7 dbm
attenuation downstream: 14.4 dB

Upstream:
relative capacity occupation: 100% 
noise margin upstream: 7.9 dB
output power downstream: 12.6 dbm
attenuation upstream: 6.0 dB

Bit table:
carrier load: number of bits per tone
tone   0- 31: 00 00 00 05 68 9a aa ab bb cc cb bb bb bb bb ba 
tone  32- 63: aa 99 99 9a aa aa bb bb bb bb bb aa 98 75 20 00 
tone  64- 95: 0a 99 ba aa aa bc cc cc dd dd db bb dc bb aa bb 
tone  96-127: dc cd ed ee df de ee ff ff ff ef ee ed dd ee ee 
tone 128-159: ee de dd dd dd dd dd dd dd dd dd dd dd dd de ee 
tone 160-191: ee ee ee fe ee ef ef fe ee ef fe ed ee de dd ee 
tone 192-223: ee de ee ed ed dd ed ee de ed de ed dd ed dd dc 
tone 224-255: dd dd cd dd cd dd cd cc cc cc cc cc dc bc cc bc 


Hallo @Waqqas 
Enige feedback over het probleem? Het blijft dagelijks gebeuren en het onderbreekt werk, smart home, enz. Thuis. Het is dus behoorlijk storend.
Bij voorbaat dank voor alle hulp

Ivan.


Hallo @Waqqas 
Enige feedback over het probleem? Het blijft dagelijks gebeuren en het onderbreekt werk, smart home, enz. Thuis. Het is dus behoorlijk storend.
Bij voorbaat dank voor alle hulp

Ivan.

@igonzal : kun je als je een storing hebt gehad een inloggen op het modem en kijken wat de uptime is in dat geval?

De meest aannemelijke reden voor je problemen zijn:

  • storing op de DSL lijn
  • de modem zelf herstart

De uptime (op het eerste scherm als je bent ingelogd) zal laten zien of de modem is herstart of dat de DSL lijn problemen geeft


Bedankt voor de antwoorden en hulp @Waqqas . Er is inderdaad een Guidion-technicus langsgekomen en er is een probleem met de DSL-lijn. Het transporteert een enorme hoeveelheid FEC-fouten waardoor de router ze niet kan repareren en op een gegeven moment opnieuw opstart. Het is op de technische afdeling voor het grondlijnteam om het op te lossen. Ik zal deze thread updaten wanneer het oplosser is, zodat de gemeenschap kan profiteren van de oplossing.


Reageer