Skip to main content

In mijn Zyxel router zie ik 3 IPoE interfaces. De derde heeft geen ip. Ik heb begrepen dat die derde voor TV is. Kan dus kloppen dat die niet verbonden is, want ik neem geen TV af, alleen glasvezelinternet en telefonie.

Maar, als ik in mijn router logs kijk zie ik dat er wel 24/7 elke paar seconden een discover gestuurd wordt naar dit apparaat.

Jan  6 08:41:39 daemon.debug udhcpc: nas10_5 Sending discover...
Jan  6 08:41:41 daemon.debug udhcpc: nas10_5 Sending discover...
Jan  6 08:41:43 daemon.debug udhcpc: nas10_5 Sending discover...
Jan  6 08:41:46 daemon.debug udhcpc: nas10_5 Sending discover...
Jan  6 08:41:54 daemon.debug udhcpc: nas10_5 Sending discover...
Jan  6 08:42:10 daemon.debug udhcpc: nas10_5 Sending discover...
Jan  6 08:42:42 daemon.debug udhcpc: nas10_5 Sending discover...
Jan  6 08:43:46 daemon.debug udhcpc: nas10_5 Sending discover...
Jan  6 08:43:47 daemon.debug udhcpc: nas10_5 Sending discover...
Jan  6 08:43:49 daemon.debug udhcpc: nas10_5 Sending discover...
Jan  6 08:43:54 daemon.debug udhcpc: nas10_5 Sending discover...
Jan  6 08:44:01 daemon.debug udhcpc: nas10_5 Sending discover...
Jan  6 08:44:17 daemon.debug udhcpc: nas10_5 Sending discover...
Jan  6 08:44:49 daemon.debug udhcpc: nas10_5 Sending discover


 

De logs lopen hier vol mee en de router is de hele dag bezig met onnodige acties. Is er een manier om dit te stoppen?

Ik zou denken dat de ETH_IPTV interface moet worden uitgeschakeld, maar ik kan dat zo te zien niet zelf doen.

@sublimerote Top dat het nu ook opgelost is bij jou, blij om dat te horen! 😁


@marsmol UPDATE: Het is opgelost, de TV interface Vlan 640 is verwijderd van het modem, het modem praat hier ook niet meer tegen en doet geen discovers meer naar Nas 1_5. Er worden geen discovers meer gestuurd naar Vlan 640 dus IPTV en verdere instellingen kunnen wij niet verwijderen door de configuratie van het modem.

Daarmee kunnen er in principe geen problemen meer ontstaan zoals eerder vermeld is.

@Jason, zou je dit ook voor mij kunnen oplossen?
Ik heb je net ook een PB gestuurd. 


Hoi @Bahorie, goed dat je het aangeeft! Ik heb meteen een verzoek ingediend bij onze toppers van de technische dienst. Het zal deze week nog opgepakt worden zodat het ook bij jou spoedig aangepast kan worden.


Hoi @Bahorie, goed dat je het aangeeft! Ik heb meteen een verzoek ingediend bij onze toppers van de technische dienst. Het zal deze week nog opgepakt worden zodat het ook bij jou spoedig aangepast kan worden.

@Jason, dank je wel voor het doorgeven. 

Ik heb net een mail ontvangen dat het is opgelost. Als ik in de logging kijk, zie ik dat de meldingen “udhcpc: nas10_5 Sending discover...” niet meer voorkomen. 

Dank je wel voor het snel oppakken hiervan :thumbsup_tone3:.


@Bahorie Helemaal top en heel graag gedaan! Jij bedankt voor het snel actie ondernemen en checken bij ons. Veel plezier nog met je verbinding en mocht je ooit nog ergens tegenaan lopen, voel je vrij om het met ons te verifiĂ«ren! 😄


Hallo @Jason,

hier nu ook veel meldingen van “udhcpc: nas10_5 Sending discover...” terwijl ik geen gebruik van IPTV maak.

 

Kunnen de specialisten hiermee aan de slag voor mij gaan? Alle gegevens staan in mijn profiel zover ik weet, heb je nog iets nodig dan hoor ik het van je.

 

Alvast bedankt.

 


Goedemiddag @Timo78, goed dat je het aangeeft, ik schakel meteen onze hulptroepen in. Reken er alsjeblieft niet op dat het vandaag al gaat lukken, maar ik doe mijn uiterste best om het maandag of dinsdag te laten herstellen. 

Pas op voor de storm vandaag en alvast een schitterend weekend toegewenst! 


Hoi @Timo78, het is later dan gepland, maar het is dan eindelijk verholpen: je zult nu geen “udhcpc: nas10_5 Sending discover” meer ontvangen en het probleem zou niet meer moeten optreden.


Ik heb exact dit probleem (plus nog wat anders). Mag ik vragen om ook bij mij de IPTV interface uit te schakelen?


Goedemiddag @Kevin789, ook bij jou zal de aanpassing verricht worden en zal het probleem daarna niet meer voorkomen. Houd alsjeblieft rekening met een verwerkingstijd van maximaal drie werkdagen - in de praktijk, kennende mijn razendsnelle collega, zal het echter morgen al verholpen zijn! 😉


Goedemiddag @Kevin789, ook bij jou zal de aanpassing verricht worden en zal het probleem daarna niet meer voorkomen. Houd alsjeblieft rekening met een verwerkingstijd van maximaal drie werkdagen - in de praktijk, kennende mijn razendsnelle collega, zal het echter morgen al verholpen zijn! 😉

Hallo @Jason ,

 

Ik heb ook hetzelfde probleem. Neem geen TV af via T-Mobile . Kunnen jullie de IPTV interface ook bij mij uitschakelen ?


Hi @JanPijl, super dat jij ook in dit topic aan de bel trekt! Ook voor jou heb ik een verzoek uitstaan bij onze technische dienst om dit te verhelpen. Het kan enkele dagen duren voordat mijn collega's dit hebben gefixt, maar zij doen dit zo snel als zij kunnen. Geef jij van de week een seintje, zodra dit is hersteld? đŸ’Ș


Ha @Lisa en @Jason 

 

Ik heb precies hetzelfde probleem! Dus consider me interested for deze oplossing!


Alvast bedankt, Rik


Hoi @Inosit, goed dat je het meldt, ook jou helpen wij graag! Daarom heb ik voor jou een aanvraag uitgezet binnen het overkoepelende onderzoek en hier zal je deze week meer over horen. Geef het gerust aan als er nog iets speelt, dit gaan wij hoe dan ook onder de knie krijgen!


@Jason, de TMT servicedesk heeft een reset van mijn modem gedaan en ik heb daarna weer de “udhcpc: nas10_5 Sending discover” meldingen terug. 

Zouden jullie de slimme fix weer kunnen doen op mijn modem?

Alvast bedankt. 


Hoi @Bahorie, oei dat is inderdaad niet goed gegaan dan! Ik laat het zo snel mogelijk weer rechtzetten voor je, excuses!


@Bahorie Het is hersteld, thanks voor het aangeven en veel plezier met de verbinding.

Mochten we elkaar vandaag niet meer spreken: alvast een prachtig weekend toegewenst! 


@Bahorie Het is hersteld, thanks voor het aangeven en veel plezier met de verbinding.

Mochten we elkaar vandaag niet meer spreken: alvast een prachtig weekend toegewenst! 

@Jason, dank je wel, het is inderdaad weer opgelost. 

Fijn weekend :thumbsup_tone3:


Hallo,

hier hetzelfde probleem, kunnen jullie het ook oplossen.

alvast bedankt!

marco


Hoi @Veerling, ik heb de techneuten geïnstrueerd en verwacht dat het dinsdag of woensdag hersteld is. Een mooi, zonnig weekend toegewenst! 😄


Hi @JanPijl, super dat jij ook in dit topic aan de bel trekt! Ook voor jou heb ik een verzoek uitstaan bij onze technische dienst om dit te verhelpen. Het kan enkele dagen duren voordat mijn collega's dit hebben gefixt, maar zij doen dit zo snel als zij kunnen. Geef jij van de week een seintje, zodra dit is hersteld? đŸ’Ș

Hallo @Lisa . Zie nu nog maar 2 adapters, dus ik denk dat de technische dienst wat heeft gedaan. Zie nog steeds veel DHCP meldingen in de log maar niet meer om de paar seconden.

Bedankt.

 


Hi @JanPijl, super dat jij deze terugkoppeling hier deelt! Ik ben gelijk gaan kijken om jou meer duidelijkheid te geven. De technische dienst is inderdaad voor jou aan de slag gegaan en ik deel graag het volgende met je, zodat de rest in dit topic dit ook voor een volgende keer weet. De oplossing voor dit issue is om in het modem de configs te verwijderen, zodat deze discover niet meer wordt verstuurd. Let er wel op dat wanneer jij het modem reset, dit weer voorkomt. Het versturen van die discover heeft verder gelukkig geen invloed op de diensten, dit is puur cosmetisch. Ik ben heel blij om te lezen dat jij deze meldingen nu minder krijgt, dus dankjewel voor het delen! 😊


Goedemorgen all, een laatste update vanuit onze kant: deze bug is breeduit onderzocht en besproken met alle betrokken partijen. De discovers zelf maken geen verschil in het functioneren van het modem en dat is in principe een standaard configuratie. Het is voor degenen die het esthetisch niet prettig vinden een idee om er eventueel een eigen modem/router aan te hangen. We zullen dit niet meer handmatig verwijderen, sorry voor het ongemak.

Dit topic gaat nu op slot.