Ik heb nu sinds een week glasvezel van T-Mobile (1Gbit/s) en het valt mij op dat mijn ping een stuk hoger is dan voorheen via K**. Eerst zat mijn ping strak rond de 1ms bekabeld en 3 a 4ms via WiFi. Nu ligt mijn ping rond de 8 a 9ms en via WiFi 12ms. Dit is nog steeds uitstekend maar toch roept dit vragen bij mij op. Als ik mijn IP traceer kom ik in Eindhoven uit terwijl dit toch zeker zo'n 160km bij mij vandaan is.
Kan het zijn dat jullie datacenter/OLT dan in Eindhoven zit of is hier een andere verklaring voor?
Als jullie apparatuur in Equinix of Digital Realty in Amsterdam hangt lijkt mij een traceroute vanaf mij (Alkmaar) naar Eindhoven en vervolgens naar Amsterdam inderdaad niet zo bevorderlijk voor de latency :)
Speedtest is overigens uitgevoerd met dichtstbijzijnde server volgens speedtest.net. Ook een traceroute geeft dezelfde resultaten met 1ms naar mijn modem en 8ms naar de eerstvolgende hop.
Bladzijde 3 / 3
@Boris
Nee ik zie eigenlijk geen verandering t.o.v. de resultaten die ik in mijn eerste post heb vermeld.
Ping ligt nog steeds rond de 8 a 9ms.
En dat kan niet aan de demping van het ONT liggen want dit ONT is onveranderd aangesloten gebleven al sinds mijn KPN verbinding.
De vertraging die er op treedt moet echt in jullie netwerk zitten.
@Niels de Jong
Dit draadje begint al behoorlijk lang te worden en ik heb derhalve niet alles doorgelezen maar als ik naar je laatste trace kijk lijkt de latency al te ontstaan tussen je router en de eerste hop van t-mobile. Althans, als ik deze vergelijk met een trace vanaf mijn router naar 8.8.8.8.
traceroute to 8.8.8.8 (8.8.8.8), 30 hops max, 38 byte packets 1 1-128-178-143.ftth.glasoperator.nl (143.178.128.1) 1.679 ms 1.671 ms 1.652 ms 2 10.10.80.102 (10.10.80.102) 5.092 ms 5.155 ms 5.051 ms 3 10.226.4.50 (10.226.4.50) 4.783 ms 4.892 ms 4.817 ms 4 10.10.80.149 (10.10.80.149) 4.146 ms 4.600 ms 4.371 ms 5 72.14.209.42 (72.14.209.42) 4.516 ms 4.733 ms 4.402 ms 6 * * * 7 dns.google (8.8.8.8) 3.932 ms 4.128 ms 216.239.49.12 (216.239.49.12) 5.622 ms
Let wel dat ik een trace doe vanaf m’n router en niet vanaf een client via m’n router. Met dit laatste in acht nemend lijkt er ofwel iets mis te zijn met de link tussen de eerste hop van t-mobile en jouw router, ofwel die zyxel voegt de nodige latency toe. Nu ben ik niet zo van m’n handjes in het vuur steken maar ik gok dat het laatste het geval is.
@Marty_J
Het klopt inderdaad dat de meeste latency ontstaat tussen de Zyxel en de eerstvolgende hop van T-Mobile (OLT). Dit wordt echter niet veroorzaakt door de Zyxel. Als ik mijn eigen router direct op het ONT aansluit dan is het resultaat hetzelfde. En aan het ONT ligt het ook niet want dit is dezelfde als ik bij KPN had waar ik strak 1ms latency had.
Ik zie dat jouw latency naar de eerstvolgende hop (OLT) veel lager is. Als jij je IP traceert via een ip locator, hoeveel afstand zit er dan tussen de aangegeven locatie en jouw daadwerkelijke locatie? Ik kwam eerst uit in Eindhoven en sinds mijn IP veranderd is kom ik uit in Rotterdam. Dit is toch zeker 100km van mij vandaan (zonder in achtneming van hoe de kabels daadwerkelijk lopen, en de onnauwkeurigheid van deze tools).
Ik vermoed dat de fysieke afstand tussen mijn router/ONT en de eerste hop (OLT) gewoon te groot is.
Dit is ook maar een aanname maar ik denk dat mijn ping naar bijv. 8.8.8.8 onnodig lang en vaak gerouteerd wordt door T-Mobile.
Hier opeens uit het niets een verbetering sinds vandaag op XGS-PON icm de Zyxel-T54, voorheen 15ms op WiFi en 11ms bedraad, sinds vandaag 10ms op WiFi en 7ms bedraad.
@Waqqas doe mij ook maar een T54 om te testen, maar dat zal wel weer niet kunnen.
Hier overigens nog geen verbetering en vandaag ook bijzonder veel packetloss.
@Boris al een update?
Hi @Niels de Jong ,
Thanks voor je update en de duidelijke informatie die je al hebt kunnen geven. Ik heb deze informatie samen met onze technische dienst bekeken en omdat we ook een demping zien op de ONT die is aangesloten, gepaard met de latency en packet loss, is er gekozen om een monteur langs te laten komen om de verbinding te bekijken. Het netwerk en route geven daarbij niet direct een ander signaal voor. De monteur is aangestuurd om de demping van de ONT te controleren en daarbij eventueel een ruil in te verwezenlijken. Om deze afspraak te maken, zal je een SMS/e-mail ontvangen om digitaal een afspraak te maken. Wil je ons laten weten hoe het bezoek is verlopen? We horen het graag van je.
@Boris
Bedankt, ik zie de mail inderdaad. Ik zal een afspraak maken. Ik verwacht niet dat de latency hiermee opgelost wordt maar wellicht wel de packetloss. We zullen zien :)
@Niels de Jong Boris gaat genieten van vakantie de komende twee weken - hij heeft aan mij gevraagd om een oogje te laten rusten op dit topic dus dat ga ik ook doen. Ik zal elke paar dagen eventjes controleren of er updates zijn.
Houd me alsjeblieft op de hoogte van het verloop van de afspraak, thanks!
Hi @Jason,
Ik geef hem groot gelijk.
Monteur van Guidion is net langs geweest en heeft ONT vervangen. Hij heeft KPN gebeld voor een dempingmeting maar hun tools werkten blijkbaar niet mee waardoor hij geen goede meting heeft kunnen verrichten. Verder mag hij niet in de PoP en daarom heeft hij de melding doorgestuurd naar KPN infra. Demping lijkt namelijk al te hoog te zijn bij de DSLAM.
Ik wacht het af..
Hoi @Niels de Jong, bedankt voor je update. Gelukkig heeft de monteur het direct doorgestuurd naar netbeheer, zo kan een gediplomeerd monteur aangestuurd worden om alsnog de demping te herstellen in de POP. Bij KPN zijn alle monteurs trouwens gecertificeerd om de centrale in te gaan, dat scheelt in ieder geval weer. Ik zal ervoor zorgen dat het ticket in de prio-bak geplaatst wordt, hopelijk geeft dat het nodige zetje zodat er spoedig vervolgstappen worden genomen!
Hi @Jason ,
Ik heb sinds vorige week helaas niets meer vernomen. Kan jij zien of de Guidion monteur de bon goed heeft doorgezet naar KPN?
Hoi @Niels de Jong, zo te zien heeft Guidion het correct doorgezet, maar heeft de operationele afdeling het ticket gesloten omdat de meetgegevens ontbraken. Ik ga dit direct weer heropenen en met spoed onder de aandacht brengen. Geen idee waarom de meetgegevens zoals traceroutes en packet loss niet meegestuurd zijn - sorry voor deze fout: de info staat per slot van rekening in dit topic.
@Niels de Jong UPDATE: na overleg met de specialisten, hebben we het ticket aangevuld met de juiste info en meteen doorgestuurd. KPN zal het spoedig oppakken en langskomen.
@Jason
Bedankt voor je update!
@Niels de Jong Geen dank! Voor nu een fijn weekend toegewenst!
@Niels de Jong Netbeheer heeft het onderzoek gesloten met afmelding vanuit KPN, ik zal de informatie zo goed mogelijk parafraseren zodat je inzicht hebt in het hoe en waarom:
Het ping probleem kan niets aan gedaan worden, de waarden die je ervaart, zijn prima in orde. Wat bij een vorige provider gehaald is, hebben wij jammer genoeg geen invloed op. Wat bij T-Mobile gehaald wordt, is naar onze maatstaven prima in orde. Mocht je nog erg veel hinder ondervinden van packet loss, dan ontvangen wij graag meer uitgebreide data zodat we dit kunnen onderzoeken. Het kan natuurlijk best zijn dat verkeer via Eindhoven gaat zoals je aangeeft, hier hebben wij echter geen directe invloed op.
Indien je nog packetloss-info kunt doorzetten, heel graag, dan pakken Boris en ik het weer verder op voor je. Wij zien net zo graag als jij dat hier toch een oplossing voor komt, ook al wordt aangegeven dat dit dan niet direct via ons kan gaan - er zijn mijns inziens altijd oplossingen, maar dan moeten we het creatiever aanpakken.
Hi @Jason ,
Helaas, maar dat had ik al verwacht. Wat betreft de packetloss lever ik graag nog wat info aan. Ik ben echter op vakantie tot dinsdag dus real time info kan ik niet aanleveren. Alleen monitoring over het verleden kan ik op afstand inzien:
Wat opvalt is dat de packetloss alleen optreedt op bepaalde momenten van de dag. Dit is overigens erger geworden na het wisselen van het ONT.
@Jason@Boris
Packetloss is nu de hele dag door. Verbinding is zelfs 2x weggevallen voor een minuut.
Hi @Niels de Jong,
Thanks voor je terugkoppeling en duidelijke weergave van de packetloss. Ik heb deze direct bij een collega van de technische dienst neergelegd en zal je op de hoogte houden van het onderzoek wat door deze collega wordt gestart. We houden contact!
Hi @Boris,
Ik heb de Zyxel weer uit mijn netwerk gehaald en ik gebruik nu een Fortigate als router direct op het ONT. Ik heb hier een VLAN interface met VLAN 300 op aangemaakt voor internet en dit lijkt nu stukken beter te werken. Ik houd even in de gaten of er nog steeds sprake is van packetloss en laat het je weten.
Hoi @Niels de Jong,
Thanks voor je update! Ook vanaf mijn kant; ik heb de verbinding samen met met onze technische dienst voor je gemonitord en zie, eigenlijk zoals verwacht, weinig van de packet loss in terug. Ik ben wel erg benieuwd hoe de situatie is wanneer je nu weer je eigen modem hebt aangesloten.
Dit is van vandaag. Zo goed als geen packetloss meer. Ik vermoed dat het mede komt doordat de Zyxel niet goed overweg kan met monitoring van buitenaf. Want ik betwijfel dat het plaatsen van een andere router zo'n verschil kan maken.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.