Beantwoord

Regelmatige internet storingen, maar wel verbinding met gateway

  • 20 January 2022
  • 3 reacties
  • 141 Bekeken

TLDR: Regelmatig geen internet, maar modem uptime is 100%, kan alleen gateway bereiken. Helpdesk weet niet wat ze hiermee aan moeten.

 

Ik ben sinds Juli al in contact met de helpdesk omdat ik gemiddeld 2 keer per maand minimaal een uur geen internet diensten heb. Elke keer weer lijkt de modem zelf goed te werken, en kan ik de gateway ip adres pingen, maar geen enkel ander extern ip adres inclusief dns servers.

De helpdesk lijkt geen manieren te hebben om dit probleem door te zetten naar iemand die dit kan oplossen. Er zijn al een aantal keer onderzoeken gestart dat er 3 dagen mijn verbinding in de gaten werd gehouden maar omdat de storing maar gemiddeld 2 keer per maand voorkomt had dat weinig nut, en kon er nooit een probleem gevonden worden.

Gisteren had ik eindelijk een kortere wachttijd bij de helpdesk en kon ik met een medewerker praten terwijl er een storing was. De medewerker kon niks vinden waarom het niet zou werken en gaf aan dat de uptime van de modem gelijk was aan uptime van de verbinding. 

Als laatste hoop zei de medewerker dat ze het zou doorzetten naar de kabel beheerder, en vandaag krijg ik plots een email dat mijn modem wordt vervangen! Dat terwijl er al was vastgesteld dat de modem goed werkte.

 

Ik wordt nu toch echt wel moe van het heen en weer gestuurd worden zonder echte oplossingen.

 

Hieronder nog wat meer info over de storing in de hoop dat misschien iemand van de communitie er raad mee weet.

Ik heb een glasvezelverbinding met een Huawei HG659 router icm Media Converter.

Storing begint altijd precies op het hele of halve uur. De symptonen die ik als eerste merk is het niet kunnen bereiken van de DNS servers. Alternatieve DNS servers instellen helpt niet. Modem en glasvezel resetten helpt niet.

Tracert naar tmobile DNS (en alle andere ip adressen) stopt bij de gateway:

tracert 37.143.84.228

Tracing route to 37.143.84.228 over a maximum of 30 hops

1 <1 ms <1 ms <1 ms 192.168.1.1
2 3 ms 3 ms 3 ms 31.201.208.1
3 * * * Request timed out.
4 * * * Request timed out.

Elke keer op https://allestoringen.nl/storing/t-mobile/ ook een piek van ~200 meldingen te zien.

Heb sinds september een log bijgehouden van de storingen, er  waren ook nog meedere storingen rond middennacht die ik niet heb opgeschreven:
2021-09-01 09:30-~10:30
2021-09-28 14:00-15:05
2021-10-20 10:30-~12:00
2021-12-03 09:00-~10:00
2021-12-06 16:00-17:10
2021-12-15 08:00-?
2021-12-16 02:30-?
2022-01-19 15:00-17:00
2022-01-20 00:00-01:00

icon

Beste antwoord door Lisa 25 January 2022, 10:18

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

3 reacties

Reputatie 7

Hi @Jeroen Oostdam, super dat jij hier zo helder jouw situatie hebt geschetst! Excuus dat je in de war raakte van verschillende terugkoppelingen, dat is uiteraard niet de bedoeling. Ik ben gelijk met je mee gaan kijken en ik zie dat het nieuwe modem inmiddels bij je is afgeleverd. Ik hoor dan ook heel graag van je of je toch een verbetering merkt nu met het nieuwe modem. Kan je dat laten weten?

Wat betreft de 30 hops, dit komt meestal doordat je een te lange re-routing hebt, omdat er bijvoorbeeld externe apparatuur tussen zit óf omdat je een VPN gebruikt. Mijn advies zou zijn tijdelijk om Google DNS in te stellen en vervolgens met twee nieuwe tracerts vandaag en morgen checken of de hops minder zijn. Kun je hiermee uit de voeten? Ik hoor het heel graag, want ik denk met alle liefde met je mee om je hierbij te helpen! 😁

Hoi Lisa,

Ik was ondertussen ook gebeld door de helpdesk met wat meer uitleg waarom ik de modem toegestuurd kreeg, en dat ik deze zelf kon installeren. Dat heb ik ondertussen gedaan en in elk geval voorlopig geen storing meer gehad, maar de storingen komen zowieso infrequent voor dus ik houd het nog even in de gaten.

Over de tracert, de 30 hops is de default lengte van de tracert en is niet het probleem, het probleem is dat er timeouts plaatsvinden na de hop naar de gateway. DIt duid er normaal gesproken op dat er iets mis is met de routing in de gateway van Tmobile. De telefooncentrale verbind me niet door om maar een metaphoor te gebruiken. Ik had al geprobeerd om alternatieve DNS zoals google en cloudflare te gebruiken, maar dit hielp niet. Ook pingen/tracerts naar andere IP adressen werken niet, dus het is geen DNS specifiek probleem. Ik gebruik geen VPN, en heb een direct kabel verbinding tussen de modem en mijn pc.

Nu eerst dus maar die nieuwe modem uitproberen, als het weer mis gaat zal ik terug bellen en ook dit topic updaten.

Reputatie 7

Hi @Jeroen Oostdam ,

Ook ik ben erg benieuwd of het nieuwe modem de problemen wegneemt. Laat je het weten? We horen het graag!