Al enige tijd ervaar ik problemen met mijn router. Deze ‘disconnect’ op een willekeurig moment. Dan begint het WAN lampje te knipperen, en is de router niet berijkbaar via het ip adres. Na enige tijd (30-60sec) is de router weer berijkbaar. Vervolgens duurt het nog enige tijd voordat het internet er ook weer is. Dit gedrag is heel willekeurig. Soms doet de router het prima voor 4-5 dagen. Soms gebeurd het dagelijks. Er is geen pijl op te trekken.
Als bovenstaande issue er niet is, is mijn verbinding eigenlijk prima. +/-85mbit down en +/-30mbit up. Voor de rest ook geen package losses oid.
Vorige week vrijdag is een monteur langsgekomen om hier de boel te checken. Maar natuurlijk gebeurde dit niet op het moment dat hij langs kwam.
Hij heeft vanalles gecheckt. Wat ik wel vreemd vond is dat hij, direct de router naar factory defaults had gezet, zonder eerst er in te kijken. De Conclusie: Internet snelheid is prima, het enige wat hij kon bedenken is dat wellicht de DNS van tmobile niet lekker is, dus hij had die van google er in gezet.
Ik gaf bij hem al aan dat, omdat enige tijd geleden T-mobile een groot DNS probleem had, ik dit zelf al had ingesteld, maar dit was natuurlijk niet meer te zien want hij had eerst een factory reset gedaan…
Naja monteur was dus weg gegaan en gisteren (woensdag) was het weer zo ver, zelfde gedrag. Ergens rond 15u knalde de verbinding er opeens weer uit.
Ik ben vervolgens direct gaan bellen met de klantenservice. Eerst kreeg ik een behulpzame medewerker aan de lijn. Zijn conclusie: vreemd gedrag van de router, die kan beter omgeruild worden.
Omdat ik zelf al wel eens heb gespeeld met de gedachte om over te stappen naar glasvezel, opperde ik dat het wellicht een goed moment is om over te stappen. Aangezien er voor het omruilen e.d. ook kosten verbonden zaten, vroeg ik mij af of het wellicht zou kunnen zonder installatie/aansluitkosten. Daar kon hij zelf geen antwoord op geven dus heeft hij overlegd met een sales agent e.d.
Conclusie was, hij kon het zelf niet zomaar doen, dus moest ik doorverbonden worden met een salesagent. Ook deze was opzich behulpzaam, maar er bleek geen mogelijkheid te zijn kosteloos over te gaan naar glasvezel. Naja geen man overboord, dan liever gewoon de router omruilen. Dus werd ik weer doorverbonden met de helpdesk.
Toen kreeg ik een ander iemand aan de lijn… Die heel anders dacht over het voorgaande, er was toch een monteur langs geweest die niks had geconstateerd. Omruilen kan niet zo maar, etc etc…
Ik vond dit erg frustrerend aangezien ik inmiddels al meer dan een uur aan de telefoon was en persoon 3 mij opeens totaal niet meer serieus nam en niet tot actie wou overgaan. Ze heeft nog wel een chat bericht achter gelaten voor de eerste helpdeskmedewerker, maar ik heb totaal geen idee of er nu wat gedaan wordt of niet.
In iedergeval… ik wil graag dat mijn issue wordt opgelost…
Onderstaande is nog een screenshot van de logs. Het valt iig op dat de router zomertijd aanhoud in de logs. 2021-01-13 16:13:52 kwam mn internet weer op zoals in de logs is te zien. Dit is dus 15:13 in de tijd waarin wij leven . Precies daarvoor zitten dus 3 regels met de ‘default datum’ 2010-01-01. Welke altijd er staan als je de router opnieuw opstart. Dit is altijd wat er staat als het internet er weer uit valt.