Beantwoord

Publieke range veranderd sinds 21/22 mei naar 95.98.0.0 - 95.98.255.255

  • 22 May 2023
  • 7 reacties
  • 111 Bekeken

Sinds 21/22 mei krijg ik geen verbinding meer met mijn eigen router met het T-Mobile netwerk.

Hierop heb ik VLAN 300 staan waarbij ik een IP uit de range 85.145.128.0 - 85.145.255.255 krijg (geregistreerd voor “T-Mobile-Thuis-BV”), maar dit werkt nu niet meer en krijg geen verbinding met het internet.

De Zyxel router weer aangesloten en dan werkt mijn internet verbinding wel weer maar daarbij krijg ik een IP uit de range 95.98.0.0 - 95.98.255.255 welke registreert staat voor “Pool for mobile internet users” volgens RIPE. Wat is er dus veranderd aan de kant van T-Mobile en moet ik dan in een ander VLAN mijn WAN interface zetten?

 

groeten Laurens

icon

Beste antwoord door yalerta 22 May 2023, 19:58

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @lvloenen 

Bij T-Mobile krijg je een Dynamische IP adres toegewezen dus je hebt geen vaste IP adres.

Kun je je eigen router eens voorzien van een fabrieksreset en hem opnieuw instellen?

Daar heb ik mijn router ook op ingesteld en krijgt ook netjes een adres uit de 85.145.128.0 - 85.145.255.255 range. Maar waarom krijgt de Zyxel er een uit de 95.98.0.0 - 95.98.255.255  range die bedoeld is voor Pool for mobile internet users ?

Reputatie 7
Badge +14

Zolang die Pool bij t-mobile hoort kunnen ze die intern her-inzetten. Ipv4 adressen zijn op. T-mobile thuis abonees groeien als een malle. Ze moeten de adressen ergens vandaan halen. De administratie wordt niet realtime bijgehouden. 

Reputatie 7
Badge +5

@lvloenen 

Sinds 21/22 mei krijg ik geen verbinding meer met mijn eigen router met het T-Mobile netwerk.

Bedoel je dat je eigen router niet wil verbinden met het Tmobile netwerk?

of bedoel je dat je jouw eigen router/Ip adres niet meer via Internet kan benaderen?

 

Hierop heb ik VLAN 300 staan waarbij ik een IP uit de range 85.145.128.0 - 85.145.255.255 krijg (geregistreerd voor “T-Mobile-Thuis-BV”), maar dit werkt nu niet meer en krijg geen verbinding met het internet

Het is niet zo belangrijk uit wat voor IP range je een IP adres krijgt toegewezen.

De Zyxel router weer aangesloten en dan werkt mijn internet verbinding wel weer maar daarbij krijg ik een IP uit de range 95.98.0.0 - 95.98.255.255 welke registreert staat voor “Pool for mobile internet users” volgens RIPE. Wat is er dus veranderd aan de kant van T-Mobile en moet ik dan in een ander VLAN mijn WAN interface zetten?

T mobile gebruikt(te?) eerder een policy waarbij “eigen” apparatuur een IP in een andere IP range kreeg dan de door Tmobiel toegepaste apparatuur.
Of dit nog steeds zo is nadat het gebruik van “eigen” apparatuur in januari 2022 werd toegestaan (afgedwongen) is mij helaas niet bekend. Een dergelijke regel lijkt mij in de praktijk op langere termijn niet werkbaar of voordelen op te leveren. Dit soort reserveringen kosten IP adres ruimte die er niet is.

Zoals @eric al aangeeft er is een krapte in de IPv4 adresrange en aangezien Tmobiel nog niet klaar is voor de uitrol van IPv6 wordt er op alle mogelijke manieren gerommeld met diezelfde IPv4 adressen. IP-ranges kopen/overnemen van providers in andere landen en dergelijke zijn in dit kader geen vreemd verschijnsel. Dat gebruikers een periode tegen de nadelen van dit soort acties lopen neemt men voor lief.

Als jouw router niet (meer) wil aanmelden zou het mogelijk kunnen zijn dat je met een oud aanmeld script te maken hebt waardoor de “eigen” apparatuur geblokkeerd wordt.
Is het mogelijk om het MAC adres in je eigen router te spoofen als het MAC van de Zyxel modem?
Misschien dat het dan weer werkt.

Blijf het i.i.g nog proberen om je eigen router aan te sluiten. Tmobiel is verplicht om dergelijke apparatuur op het netwerk toe te laten.

 

Zolang die Pool bij t-mobile hoort kunnen ze die intern her-inzetten. Ipv4 adressen zijn op. T-mobile thuis abonees groeien als een malle. Ze moeten de adressen ergens vandaan halen. De administratie wordt niet realtime bijgehouden. 

Nee dat snap ik inderdaad ook, op mijn 4g van T-Mobile zag ik een range die nog toegewezen stond aan een bedrijf MEO-BROADBAND in Portugal. Maar weet dat dat dus geen probleem oplevert.

@lvloenen

Sinds 21/22 mei krijg ik geen verbinding meer met mijn eigen router met het T-Mobile netwerk.

Bedoel je dat je eigen router niet wil verbinden met het Tmobile netwerk?

of bedoel je dat je jouw eigen router/Ip adres niet meer via Internet kan benaderen?

-----------------------------------

Ik krijg netjes een publiek IP-adres uit de 85.145. reeks maar kan daar blijkbaar niet meer het T-Mobile netwerk op met mijn eigen router.

Hierop heb ik VLAN 300 staan waarbij ik een IP uit de range 85.145.128.0 - 85.145.255.255 krijg (geregistreerd voor “T-Mobile-Thuis-BV”), maar dit werkt nu niet meer en krijg geen verbinding met het internet

Het is niet zo belangrijk uit wat voor IP range je een IP adres krijgt toegewezen.

Snap ik ook helemaal maar mijn eigen router zou dus ook een IP-adres moeten krijgen uit die nieuwe reeks maar is blijkbaar het VLAN veranderd omdat ik via VLAN 300 nog steeds een adres uit de 85.145. krijg.

De Zyxel router weer aangesloten en dan werkt mijn internet verbinding wel weer maar daarbij krijg ik een IP uit de range 95.98.0.0 - 95.98.255.255 welke registreert staat voor “Pool for mobile internet users” volgens RIPE. Wat is er dus veranderd aan de kant van T-Mobile en moet ik dan in een ander VLAN mijn WAN interface zetten?

T mobile gebruikt(te?) eerder een policy waarbij “eigen” apparatuur een IP in een andere IP range kreeg dan de door Tmobiel toegepaste apparatuur.
Of dit nog steeds zo is nadat het gebruik van “eigen” apparatuur in januari 2022 werd toegestaan (afgedwongen) is mij helaas niet bekend. Een dergelijke regel lijkt mij in de praktijk op langere termijn niet werkbaar of voordelen op te leveren. Dit soort reserveringen kosten IP adres ruimte die er niet is.

Zoals @eric al aangeeft er is een krapte in de IPv4 adresrange en aangezien Tmobiel nog niet klaar is voor de uitrol van IPv6 wordt er op alle mogelijke manieren gerommeld met diezelfde IPv4 adressen. IP-ranges kopen/overnemen van providers in andere landen en dergelijke zijn in dit kader geen vreemd verschijnsel. Dat gebruikers een periode tegen de nadelen van dit soort acties lopen neemt men voor lief.

Als jouw router niet (meer) wil aanmelden zou het mogelijk kunnen zijn dat je met een oud aanmeld script te maken hebt waardoor de “eigen” apparatuur geblokkeerd wordt.
Is het mogelijk om het MAC adres in je eigen router te spoofen als het MAC van de Zyxel modem?
Misschien dat het dan weer werkt.

Blijf het i.i.g nog proberen om je eigen router aan te sluiten. Tmobiel is verplicht om dergelijke apparatuur op het netwerk toe te laten.

Voor nu wel weer het T-Mobile Zyxel router er tussen gezet met mijn eigen router daarachter die nog alles regelt.

MAC-adres spoofen is zeker mogelijk en zeker het proberen waard. Heb toch inderdaad weer graag de Zyxel ertussenuit.


Yalerta schreef:

T-mobile gebruikt(te?) eerder een policy waarbij “eigen” apparatuur een IP in een andere IP range kreeg dan de door Tmobiel toegepaste apparatuur.


Dit zou het wel verklaren waarom ik een ander adres krijg dan de Zyxel.

Had de helpdesk gebeld maar die konden me niet verder helpen en verwezen me naar deze community.

 

 

Reputatie 7
Badge +5

Het Vlan 300 is niet gewijzigd. Deze instelling is nog steeds nodig om een internet verbinding te gebruiken.

@Waqqas tip gebruiken. Reset je eigen modem eens en stel alles opnieuw in

Reageer