De Zyxel router weer aangesloten en dan werkt mijn internet verbinding wel weer maar daarbij krijg ik een IP uit de range 95.98.0.0 - 95.98.255.255 welke registreert staat voor “Pool for mobile internet users” volgens RIPE. Wat is er dus veranderd aan de kant van T-Mobile en moet ik dan in een ander VLAN mijn WAN interface zetten?
T mobile gebruikt(te?) eerder een policy waarbij “eigen” apparatuur een IP in een andere IP range kreeg dan de door Tmobiel toegepaste apparatuur.
Of dit nog steeds zo is nadat het gebruik van “eigen” apparatuur in januari 2022 werd toegestaan (afgedwongen) is mij helaas niet bekend. Een dergelijke regel lijkt mij in de praktijk op langere termijn niet werkbaar of voordelen op te leveren. Dit soort reserveringen kosten IP adres ruimte die er niet is.
Zoals @eric al aangeeft er is een krapte in de IPv4 adresrange en aangezien Tmobiel nog niet klaar is voor de uitrol van IPv6 wordt er op alle mogelijke manieren gerommeld met diezelfde IPv4 adressen. IP-ranges kopen/overnemen van providers in andere landen en dergelijke zijn in dit kader geen vreemd verschijnsel. Dat gebruikers een periode tegen de nadelen van dit soort acties lopen neemt men voor lief.
Als jouw router niet (meer) wil aanmelden zou het mogelijk kunnen zijn dat je met een oud aanmeld script te maken hebt waardoor de “eigen” apparatuur geblokkeerd wordt.
Is het mogelijk om het MAC adres in je eigen router te spoofen als het MAC van de Zyxel modem?
Misschien dat het dan weer werkt.
Blijf het i.i.g nog proberen om je eigen router aan te sluiten. Tmobiel is verplicht om dergelijke apparatuur op het netwerk toe te laten.
Voor nu wel weer het T-Mobile Zyxel router er tussen gezet met mijn eigen router daarachter die nog alles regelt.
MAC-adres spoofen is zeker mogelijk en zeker het proberen waard. Heb toch inderdaad weer graag de Zyxel ertussenuit.
Yalerta schreef:
T-mobile gebruikt(te?) eerder een policy waarbij “eigen” apparatuur een IP in een andere IP range kreeg dan de door Tmobiel toegepaste apparatuur.
Dit zou het wel verklaren waarom ik een ander adres krijg dan de Zyxel.
Had de helpdesk gebeld maar die konden me niet verder helpen en verwezen me naar deze community.