Skip to main content

Problemen met Zyxel T56 – internet valt steeds weg (bedraad en wifi)

Hallo,

Sinds vanavond ervaar ik ernstige problemen met mijn internetverbinding via de Zyxel T56. Het begon in de avond met uitval van de wifi, maar inmiddels werkt vooral het bedrade internet niet goed meer. Hier zijn de details van het probleem:

• De lampjes op de Zyxel T56 knipperen soms terwijl ze eigenlijk continu zouden moeten branden. Soms vallen ze zelfs helemaal uit.

• Mijn internetsnelheid is drastisch gedaald. Ik heb een 1 Gbps-abonnement en haalde normaal rond de 900 Mbps. Nu haal ik slechts 90 Mbps en dat alleen als het internet even werkt.

• Het probleem begon met wifi, maar nu heeft vooral het bekabelde internet last van wegvallen.

Wat ik al heb geprobeerd:
✔️ Modem herstarten (stroom eraf en weer aan)
✔️ Alle kabels gecontroleerd en opnieuw aangesloten
✔️ Speedtest uitgevoerd (zeer lage snelheid)
✔️ Gecheckt of er een storing is (geen storing gemeld door Odido)
✔️ Odido-stappenplan doorlopen (geen oplossing)

Wat ik nog niet heb kunnen doen:
🚫 Contact opnemen met Odido, want ze zijn pas maandag bereikbaar.

EDIT: Het bedrade internet via de LAN-kabel valt nu om de paar minuten weg. Ik heb de kabel ook in een andere LAN-poort geprobeerd, maar dat lost het probleem niet op.

Mijn vermoeden is dat mijn Zyxel T56 defect is. Heeft iemand hier ervaring mee? Zijn er nog extra stappen die ik kan proberen? En is het mogelijk om alvast een vervangend modem aan te vragen via dit forum?

Alvast bedankt!

Uitgelichte reactie

23 maart 2025

Hallo ​@Naomi25 

Welke ONT heb je en heb je de kabel tussen ONT en router al eens vervangen?

Een fabriekreset uitvoeren kan je ook nog proberen door het resetknopje achter de Zyxel voor ongeveer 10 seconden in te drukken met een paperclip bijvoorbeeld.

En als je een laptop/pc bekabeld op de router aansluit, zonder switch. Haal je dan ook 90 Mbps? Zorg dat alle kabels en apparatuur 1 Gbps aankunnen.

Knipperen van de lampjes is overigens normaal, dit betekent dat er activiteit is op het internet.

2 reacties

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 20544 reacties
  • 23 maart 2025
Uitgelichte reactie

Hallo ​@Naomi25 

Een fabriekreset uitvoeren kan je ook nog proberen door het resetknopje achter de Zyxel voor ongeveer 10 seconden in te drukken met een paperclip bijvoorbeeld.

En als je een laptop/pc bekabeld op de router aansluit, zonder switch. Haal je dan ook 90 Mbps? Zorg dat alle kabels en apparatuur 1 Gbps aankunnen.

Knipperen van de lampjes is overigens normaal, dit betekent dat er activiteit is op het internet.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 23 maart 2025
Waqqas schreef:

Hallo ​@Naomi25 

Bedankt voor je reactie, Waqqas!

Vanmorgen heb ik direct na het opstarten van mijn pc een speedtest gedaan, en ik haal nu weer meer dan 900 Mbps. Het lijkt er dus op dat er mogelijk toch een (tijdelijke) storing was, ook al stond die niet vermeld op de storingspagina.

Ik ga het de komende tijd in de gaten houden. Mocht het probleem terugkomen, dan zal ik zeker de kabel tussen de ONT en de router testen en eventueel een fabrieksreset proberen.

Nogmaals bedankt voor het meedenken!

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen