Skip to main content

Problemen met switch of modem en DHCP

Geachte leden,
Sinds jaren heb ik een Zyxel modem en een 36 poort switch van Netgear gebruikt icm Tweak. Alles werkte naar behoren. 

Tweak overgegaan naar Odido. 

Echter de laatste maanden viel het ene na het andere apparaat uit. (TV, Tb box, computer, beveiliging camera's, alarm enz. ) Geen internet verbinding meer. 

Dit heb ik tijdelijk kunnen oplossen door de apparaten (voor zover mogelijk) een handmatig IP adres mee te geven. (mijn technische kennis is beperkt op dit vlak)

Maar automatisch een IP adres krijgen (DHCP) werkt niet meer. 

Als ik bijv mijn computer inplug krijgt deze bijv een IP adres dat buiten de DHCP range valt. Bijv 192.168.68.68 terwijl mijn netwerk range tussen 192.168.1.2 - 192.168.1.199 valt. 

Als ik de apparaten onderling in de modem plug, werkt het wel. 
Uiteraard heb ik de switch gewisseld, (de boel regelmatig gereset),  maar ook dat helpt niet. 

Wifi en mobiel connect gaat gewoon wel. Maar bekabeld dus niet. 
Ik kan helaas niet zonder switch omdat ik door het hele huis UTP poorten in de muur heb en de modem maar 4 poorten heeft. 

Iemand de gouden tip?

Thanks

Uitgelichte reactie

28 maart 2025

Hallo ​@ItsJorgen 

Maak je gebruik van een eigen router of van de door Odido geleverde router?

Als je de apparaten bekabeld aansluit op de router dan gaat het goed? Dan zou het aan de switch moeten liggen. Is dit een managed switch of een unmanaged switch?

14 reacties

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 20635 reacties
  • 28 maart 2025

Hallo ​@ItsJorgen 

Als je de apparaten bekabeld aansluit op de router dan gaat het goed? Dan zou het aan de switch moeten liggen. Is dit een managed switch of een unmanaged switch?

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 28 maart 2025
Waqqas schreef:

Hallo ​@ItsJorgen 

Ik gebruik de router die ik al had, en volgens mij is dat dezelfde als die van Odido. Een Zyxcel.

Geen idee. Volgens mij unmanaged. Plug in and play. 
Het ligt wss ook aan de switch maar waarom ineens nu? Het heeft 10 jaar zonder problemen gewerkt met een switch maar de helpdesk zegt dat switchen problemen kunnen veroorzaken. 

De vraag is dus weer… waarom nu ineens? 

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 990 reacties
  • 28 maart 2025
ItsJorgen schreef:

Uiteraard heb ik de switch gewisseld, (de boel regelmatig gereset),  maar ook dat helpt niet. 

Wat bedoel je met “switch gewisseld”? Heb je dan meerdere van die switches?

En gereset? Gewoon aan en uit of heeft die switch ook een factory reset?

Als er bij het handmatig toekennen van IP adressen wel weer internet is, dan lijkt het een DHCP probleem. Weet je 100% zeker dat je in het netwerk misschien niet nog een ander DHCP server hebt zitten?

Wat je kunt doen om het probleem te diagnosticeren… als je het probleem ook hebt na herstart van de switch… dan kun je het volgende doen… haal ALLES helemaal los. Steek de switch in de router en sluit 1 apparaat aan op de switch. Krijgt die een IP adres… dan is het dus goed. Dan zou je 1 voor 1 apparaten toe kunnen voegen tot het probleem ontstaat.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 28 maart 2025
rvk01 schreef:
ItsJorgen schreef:

Wat bedoel je met “switch gewisseld”? Heb je dan meerdere van die switches?

En gereset? Gewoon aan en uit of heeft die switch ook een factory reset?

Als er bij het handmatig toekennen van IP adressen wel weer internet is, dan lijkt het een DHCP probleem. Weet je 100% zeker dat je in het netwerk misschien niet nog een ander DHCP server hebt zitten?

Wat je kunt doen om het probleem te diagnosticeren… als je het probleem ook hebt na herstart van de switch… dan kun je het volgende doen… haal ALLES helemaal los. Steek de switch in de router en sluit 1 apparaat aan op de switch. Krijgt die een IP adres… dan is het dus goed. Dan zou je 1 voor 1 apparaten toe kunnen voegen tot het probleem ontstaat.

Ik heb een nieuwe switch gekocht omdat ik dacht dat de oude kapot was. 

Enige wat er nog aan vast zit is een NAS server maar daar weet ik niet van hoe je dit moet instellen en 3 Tp-link Deco repeaters/versterkers of hoe ze die dingen noemen. 

Ik denk dat je voorstel de juiste is.

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 20635 reacties
  • 28 maart 2025

@ItsJorgen 

Staan de Deco's in Acces Point Mode als operating mode?

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 28 maart 2025

Geen idee. Kan ik niet zien. Wel dat deze dingen een eigen netwerk range hebben 192.168.68.xxx

modem is 192.168.1. Xxx

De Deco’s werken wel naar behoren en eentje is bekabeld met de switch.

maar of dat storing veroorzaakt, kan ik niet zien.

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 20635 reacties
  • 28 maart 2025

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 990 reacties
  • 28 maart 2025

Je kunt die dingen toch even uitzetten en van het netwerk afhalen. Dan kun je daarna even testen of de DHCP goed werkt. Als het dan goed werkt weet je in ieder geval zeker die dingen zitten te storen op je DHCP verkeer.

Controleren hoe Deco’s staan kun je in de Deco-app, rechtsonder op Meer en dan Geavanceerd.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 28 maart 2025

@Waqqas gaan we straks even induiken.

Zit met een voetblessure met poot omhoog dus verzamel nu alle info om straks in de kast te kruipen waar alles zit om het stap voor stap plan uit te voeren 😂

@rvk01 zekers maar ben ff niet echt mobiel 🙈🙈

Ik ga straks even in de app duiken. Nu dokter bezoek.

thanks alvast allemaal 👍💪💪 

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 28 maart 2025

@Waqqas oh.. app werkt ook op afstand.

Hij staat in Wifi mode

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 20635 reacties
  • 28 maart 2025

@ItsJorgen 

Dan is er dus wel een DHCP server extra, kies eens Acces Point Mode.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 28 maart 2025
Waqqas schreef:

@ItsJorgen 

Dan is er dus wel een DHCP server extra, kies eens Acces Point Mode.

Gaan we straks proberen. Maar moet ik dan alle randapparaten die nu met WIFI verbonden zijn (zoals mijn sloten, printers enz) nieuw installeren/aanmelden? 

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 990 reacties
  • 28 maart 2025
ItsJorgen schreef:

Hij staat in Wifi mode

Met “Wifi mode” bedoel je waarschijnlijk “Wifi-router mode”?

Dan geeft die dus ook zelf IP adressen uit.

MAAR… dat zou op zichzelf nog geen reden mogen zijn waarom je geen IP adres krijgt op apparaten die aangesloten zijn op de switch. Tenzij je een hele rare aansluiting met kabels hebt gemaakt.

Normaal zouden die Deco’s een eigen netwerk creeren waarop de clients dus hun eigen IP range krijgen. Maar dat zou dus niet mogen storen op de “WAN”-kant van die Deco’s. Als je echter de Deco’s ook weer via kabel terug in de switch gestopt hebt…. ja, dan kun je waarschijnlijk rare dingen krijgen (loopback op DHCP).

Dus.. als het straks nog niet lukt… hoe heb je de Zyxel, Switch en Deco’s allemaal precies aangesloten. Beschrijf dat dan eens precies qua kabels en/of draadloos.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 28 maart 2025
rvk01 schreef:
ItsJorgen schreef:

Hij staat in Wifi mode

Met “Wifi mode” bedoel je waarschijnlijk “Wifi-router mode”?

Dan geeft die dus ook zelf IP adressen uit.

MAAR… dat zou op zichzelf nog geen reden mogen zijn waarom je geen IP adres krijgt op apparaten die aangesloten zijn op de switch. Tenzij je een hele rare aansluiting met kabels hebt gemaakt.

Normaal zouden die Deco’s een eigen netwerk creeren waarop de clients dus hun eigen IP range krijgen. Maar dat zou dus niet mogen storen op de “WAN”-kant van die Deco’s. Als je echter de Deco’s ook weer via kabel terug in de switch gestopt hebt…. ja, dan kun je waarschijnlijk rare dingen krijgen (loopback op DHCP).

Dus.. als het straks nog niet lukt… hoe heb je de Zyxel, Switch en Deco’s allemaal precies aangesloten. Beschrijf dat dan eens precies qua kabels en/of draadloos.

Daar zat ik dus ook net aan te denken. Alles wat via de Deco loopt, loopt prima. Op een eigen IP range. (Maar eentje is wel bekabeld met de switch)

Wit kastje op de muur waar glasvezel binnen komt. Deze zit in de Zyxel router geplugd. 

De switch is verbonden met poort 1 van de router. 

De HoofdDeco in de woonkamer is bekabeld, en loopt door de muren naar de Switch. De overige Deco's maken draadloos verbinding met deze Hoofd Deco. 
(Ik zou deze uit de Switch kunnen trekken en rechtstreeks in de Router kunnen pluggen trouwens als dat nodig is) 

De Tv's en Computers zijn bekabeld ( door het huis ) en gaan via de switch. 

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen