Skip to main content

Probleem op het Odido vaste netwerk met gezinsagenda app Klender


Op het vaste netwerk van Odido is er al enige tijd een storing waardoor de gezinsagenda app Klender niet bereikbaar is.

De oorzaak is een DNS probleem waardoor klender.nl niet bereikt kan worden.

Andere providers hebben dit probleem niet, en ook als je overschakelt naar mobiel internet van Odido werkt Klender normaal.

Oplossing:

Gebruik op je PC of telefoon andere DNS-servers dan die van Odido:

MAC
Systeemvoorkeuren > netwerk > [selecteer de wifi-verbinding] > klik op Geavanceerd > tabblad DNS > klik onderaan op het + icoontje. Hier kun je dan één van de alternatieve DNS-servers intoetsen, bijvoorbeeld 1.1.1.1 en 1.0.0.1

WINDOWS 
Open "instellingen", navigeer naar "netwerk en internet" -> "adapteropties wijzigen". In het scherm wat opent klik je met rechtermuisknop op jouw netwerkkaart en kies je voor "eigenschappen". Dubbelklik op "internet Protocol Versie 4 (TCP/IPv4)". in het scherm wat opent verplaats je het vinkje van "automatisch een DNS-serveradres laten toewijzen" naar "de volgende DNS-Serveradressen gebruiken", vervolgens geef je in de 2 velden elk een DNS server in. Je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van de DNS-servers 1.1.1.1 en 1.0.0.1 Hierna klik je “Oke” en zijn de instellingen opgeslagen.

iPhone:
- Instellingen
- Wifi
- Configureer DNS
- Selecteer 'Handmatig'
- Verwijder bestaande DNS-servers
- Voeg toe: 1.1.1.1 en 1.0.0.1

Android:
- Instellingen
- Verbindingen
- Wifi
- Selecteer het wifi netwerk waarmee je verbonden bent
- Meer weergeven
- IP-instellingen
- Selecteer Statisch
- Verwijder bestaande DNS-servers DNS 1 en DNS 2
- Voeg in plaats daarvan toe: 1.1.1.1 en 1.0.0.1
- Opslaan

34 reacties

@Marty_J Dank je wel voor het meedenken! @Klender Ik heb de aanvullende informatie gelijk doorgespeeld naar mijn collega's. Ik verwacht hier na het weekend meer over te kunnen vertellen. 

Het zou fijn zijn als er vandaag nog een definitieve oplossing komt @Teresa van Odido 

Heel veel mensen hebben hierdoor nog steeds problemen met hun gezinsagenda. Zo vlak voor de zomervakantie is dat heel vervelend..

Ik zou voorlopig maar een andere DNS server gaan gebruiken.

Tijdens het weekend is er nauwelijks een moderator.

De meeste mensen weten niet eens wat een DNS server is @Darkman , dweilen met de kraan open is dat, beter dat Odido het oplost en de kraan dicht draait..

@Teresa van Odido

Er lijkt inderdaad nog een probleem te zijn met sowieso 1 van jullie resolvers (37.143.84.228). Deze lukt het niet om de juiste data voor het klender.nl domein op te vragen.

 

; <<>> DiG 9.10.6 <<>> +dnssec @37.143.84.228 klender.nl
; (1 server found)
;; global options: +cmd
;; Got answer:
;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: SERVFAIL, id: 8986
;; flags: qr rd ra; QUERY: 1, ANSWER: 0, AUTHORITY: 0, ADDITIONAL: 1

;; OPT PSEUDOSECTION:
; EDNS: version: 0, flags: do; udp: 4096
;; QUESTION SECTION:
;klender.nl.            IN    A

;; Query time: 38 msec
;; SERVER: 37.143.84.228#53(37.143.84.228)
;; WHEN: Fri Jul 12 11:17:13 CEST 2024
;; MSG SIZE  rcvd: 39

 

De servfail betekent niet perse dat het een dnssec probleem is maar ik heb een donkerbruin vermoeden dat dit hier wel aan de hand is ;-)

 

@Teresa van Odido Deze ontvingen we vanochtend van een klant, nogmaals het bewijs dat het probleem jullie DNS-servers op 37.143.84.228 nog niet is opgelost:
 

 

Reputatie 4

@Darkman 

Mijn vermoeden is dat @Klender werkt bij Klender en hier juist z’n vraag stelt omdat hun klanten die bij Odido zittten problemen hebben met het resolven van klender.nl. Het lijkt me niet de bedoeling dat Klender al die klanten moet gaan contacteren en uitleggen hoe ze hun dns moeten wijzigen.

 

@Klender

Wat je in dat screenshot ziet lijkt me meer dan nslookup de querytypes DS en DSNKEY zelf niet snapt. Via 37.143.84.228 kan ik die namelijk wel opvragen en wat ik terugkrijg lijkt ook correct te zijn gezien ik van, bijvoorbeeld, 8.8.8.8 dezelfde data terugkrijg. Ik heb wat output van Dig eruit gefilterd om het nog enigszins leesbaar te houden.

 

dig @37.143.84.228 DNSKEY klender.nl | grep "^klender.nl"
klender.nl. 2434 IN DNSKEY 256 3 13 oJMRESz5E4gYzS/q6XDrvU1qMPYIjCWzJaOau8XNEZeqCYKD5ar0IRd8 KqXXFJkqmVfRvMGPmM1x8fGAa2XhSA==
klender.nl. 2434 IN DNSKEY 256 3 13 WY3qC9Z+sUlzU5QFiucajUG/wN9U0Q==
klender.nl. 2434 IN DNSKEY 257 3 13 mdsswUyr3DPW132mOi8V9xESWE8jTo0dxCjjnopKl+GqJxpVXckHAeF+ KkxLbxILfDLUT0rAK9iUzy1L53eKGQ==

 

dig @37.143.84.228 DS klender.nl | grep "^klender.nl"
klender.nl. 615 IN DS 2371 13 2 0B933F80379B3908FD275065CE2019826D352ED74F8573106296A8C2 F59B44A1

 

Ieder ander type record dat ik opvraag, A,AAAA,PTR,MX heb ik getest, geeft een servfail. 

 

@Teresa van Odido 

Dit lijkt echt een probleem te zijn met 37.143.84.228 en niet met de configuratie van klender.nl. Als ik een random andere resolver gebruik, waaronder 62.58.48.20, werkt het wel allemaal naar behoren.

Verder, zoals in m’n eerdere post aangegeven, hoeft een servfail niet perse een probleem met dnssec te betekenen. Dnssec is wel in de meeste gevallen schuldig hieraan maar servfail zegt eigenlijk alleen dat er iets mis is met de configuratie van de zone.

Een klein laatste puntje nog. Toen ik dat A record via 37.143.84.228 opvroeg duurde het in eerste instantie vrij lang voordat ik een response kreeg. Een connectiviteits probleem tussen 37.143.84.228 en memphis.ns.cloudflare.com of princess.ns.cloudflare.com (dit zijn de authoratives voor klender.nl) zou dus ook nog een rol kunnen spelen. Dit zeker gezien ik wel andere dnssec enabled domeinen via 37.143.84.228 kan resolven.

Reputatie 7
Badge +3

@Klender Allereerst dank je wel voor je geduld. Ik ben gelijk voor jullie gaan kijken of er al een update is. Echter kan ik zelf nog niks inzien. Natuurlijk heb ik hier gelijk een bericht over gestuurd. Zodra ik een reactie heb, laat ik het je direct weten. Mocht je nog meer informatie hebben, laat je het mij dan weten?

@Marty_J Dank je wel voor jouw onderzoek! Ik heb deze informatie ook gelijk doorgegeven aan mijn collega’s. Ik hoop dat dit het onderzoek zal bevorderen. 

@Teresa van Odido Deze ontvingen we net weer van een Odido thuis internet klant, de Odido DNS-server 37.143.84.228 werkt nog steeds niet voor bijv app.klender.nl :

 

Reputatie 7
Badge +3

@Klender Dank je wel voor de aanvullende informatie. Fijn dat je ons helpt bij het onderzoek, echter kan ik niet veel met alleen deze informatie. 

Gaat dit om een nieuwe Internet + TV klant van ons die zich meldt over dit probleem? Heeft deze klant al contact met ons gehad? Ik ben benieuwd of er al een casenummer bekend is, zodat ik met je mee kan kijken.

Ik adviseer je om een ieder die zich meldt met dit probleem, contact met ons op te laten nemen. Dit kan via (dit topic op) de community of via één van onze social media kanalen Facebook (odidonederland) of X/Twitter (@odidonederland). Toch liever telefonisch contact? Dan zijn wij altijd te bereiken op 0800-0092. 

Daarnaast begrijp ik uit de informatie op jullie website dat dit probleem ook speelt bij een andere provider. Ervaren klanten dezelfde melding? Ik ben benieuwd of je hier meer informatie over hebt. Wie weet dat dit van pas kan komen tijdens het onderzoek. 

Ik sta klaar om jouw terugkoppeling door te spelen! Vooralsnog heb ik nog geen nieuwe informatie, maar zodra ik meer weet, meldt ik mij uiteraard gelijk weer in dit topic. 

 

@Klender Dank je wel voor de aanvullende informatie. Fijn dat je ons helpt bij het onderzoek, echter kan ik niet veel met alleen deze informatie. 

Gaat dit om een nieuwe Internet + TV klant van ons die zich meldt over dit probleem? Heeft deze klant al contact met ons gehad? Ik ben benieuwd of er al een casenummer bekend is, zodat ik met je mee kan kijken.

Ik adviseer je om een ieder die zich meldt met dit probleem, contact met ons op te laten nemen. Dit kan via (dit topic op) de community of via één van onze social media kanalen Facebook (odidonederland) of X/Twitter (@odidonederland). Toch liever telefonisch contact? Dan zijn wij altijd te bereiken op 0800-0092. 

Daarnaast begrijp ik uit de informatie op jullie website dat dit probleem ook speelt bij een andere provider. Ervaren klanten dezelfde melding? Ik ben benieuwd of je hier meer informatie over hebt. Wie weet dat dit van pas kan komen tijdens het onderzoek. 

Ik sta klaar om jouw terugkoppeling door te spelen! Vooralsnog heb ik nog geen nieuwe informatie, maar zodra ik meer weet, meldt ik mij uiteraard gelijk weer in dit topic. 

 

Het screenshot was ook van een internet thuis klant van jullie, met casenummer 71870907, en toont duidelijk aan dat de Odido DNS-server 37.143.84.228 nog niet werkt en de andere wel.

In België hebben Klanten van Scarlet vast internet hetzelfde probleem, ook daar werkt het niet op vast internet en wel via mobiel internet.

Reputatie 7
Badge +3

@Klender Ik heb dit gelijk doorgegeven aan het onderzoeksteam. 

Misschien is het voor een volgende keer handiger als de klant rechtstreeks contact opneemt met ons over de bestaande melding. Op die manier komt de informatie direct in het juiste dossier terecht en kan het worden meegenomen in het onderzoek. 

Nogmaals bedankt voor de samenwerking! 

@Teresa van Odido We hebben DNSSEC (tijdelijk) uitgezet en nu werkt de gezinsagenda Klender eindelijk weer voor Odido thuis internet klanten. Jammer dat zo’n groot bedrijf als Odido niet in staat blijkt goed om te gaan met zo’n belangrijk security protocol, en ook niet aan ons kon terugkoppelen dat dat het probleem was voor Odido. Misschien zou Odido iemand als @Marty_J kunnen aannemen om dergelijke problemen voortaan eerder op te kunnen lossen?

Reageer