Skip to main content

Probleem op het Odido vaste netwerk met gezinsagenda app Klender


Op het vaste netwerk van Odido is er al enige tijd een storing waardoor de gezinsagenda app Klender niet bereikbaar is.

De oorzaak is een DNS probleem waardoor klender.nl niet bereikt kan worden.

Andere providers hebben dit probleem niet, en ook als je overschakelt naar mobiel internet van Odido werkt Klender normaal.

Oplossing:

Gebruik op je PC of telefoon andere DNS-servers dan die van Odido:

MAC
Systeemvoorkeuren > netwerk > [selecteer de wifi-verbinding] > klik op Geavanceerd > tabblad DNS > klik onderaan op het + icoontje. Hier kun je dan één van de alternatieve DNS-servers intoetsen, bijvoorbeeld 1.1.1.1 en 1.0.0.1

WINDOWS 
Open "instellingen", navigeer naar "netwerk en internet" -> "adapteropties wijzigen". In het scherm wat opent klik je met rechtermuisknop op jouw netwerkkaart en kies je voor "eigenschappen". Dubbelklik op "internet Protocol Versie 4 (TCP/IPv4)". in het scherm wat opent verplaats je het vinkje van "automatisch een DNS-serveradres laten toewijzen" naar "de volgende DNS-Serveradressen gebruiken", vervolgens geef je in de 2 velden elk een DNS server in. Je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van de DNS-servers 1.1.1.1 en 1.0.0.1 Hierna klik je “Oke” en zijn de instellingen opgeslagen.

iPhone:
- Instellingen
- Wifi
- Configureer DNS
- Selecteer 'Handmatig'
- Verwijder bestaande DNS-servers
- Voeg toe: 1.1.1.1 en 1.0.0.1

Android:
- Instellingen
- Verbindingen
- Wifi
- Selecteer het wifi netwerk waarmee je verbonden bent
- Meer weergeven
- IP-instellingen
- Selecteer Statisch
- Verwijder bestaande DNS-servers DNS 1 en DNS 2
- Voeg in plaats daarvan toe: 1.1.1.1 en 1.0.0.1
- Opslaan

34 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Mooie en duidelijke uitleg @Klender , maar i.p.v. op elk device de DNS in te stellen .. heb je ook geprobeerd om in de Zyxel zelf de DNS toe te voegen of aan te passen?

Dit is voor mij net zoiets, als een applicatie programmeren. I.p.v. in elke bestand hetzelfde neer te zetten, maak je gebruik van een Class o.i.d. die je aanroept als je hem nodig hebt.

Als je dan op die ene plek de Class edit, kan de hele applicatie werken met de update in die centrale  Class.

Mooie en duidelijke uitleg @Klender , maar i.p.v. op elk device de DNS in te stellen .. heb je ook geprobeerd om in de Zyxel zelf de DNS toe te voegen of aan te passen?

Dit is voor mij net zoiets, als een applicatie programmeren. I.p.v. in elke bestand hetzelfde neer te zetten, maak je gebruik van een Class o.i.d. die je aanroept als je hem nodig hebt.

Als je dan op die ene plek de Class edit, kan de hele applicatie werken met de update in die centrale  Class.

Uiteraard is dat nog beter, dank je voor je aanvulling!

@Odido Wanneer gaan jullie het nou eens oplossen!?

app.klender.nl is nog steeds niet bereikbaar via jullie vaste internetverbinding, en wel via jullie mobiele netwerk en via alle andere providers.

Error: DNS_PROBE_FINISHED_NXDOMAIN

Reputatie 7
Badge +3

@Klender Goed dat ik via deze weg met jullie in contact kom! 

Toevallig ben ik vandaag iemand tegen gekomen die tegen dit probleem aanloopt. Ik wil dit graag verder laten onderzoeken door onze technische dienst. 

Zodra ik alle benodigde informatie van de klant heb, ga ik gelijk een ticket aanmaken naar onze technische dienst om dit te laten onderzoeken. Ik zal bespreken dat er vanuit de klant zelf contact met jullie wordt opgenomen om de uitkomst van dit onderzoek te bespreken. Ik kan dit namelijk niet doen vanwege privacy redenen. 

Mochten je zelf een Odido abonnement hebben, dan kan ik hier uiteraard ook een ticket voor aanmaken naar de technische dienst (mits het probleem hier ook speelt). Heb je nog aanvullende informatie wat van pas zou kunnen komen tijdens het onderzoek, laat het mij dan gelijk weten. Ik zal er dan voor zorgen dat dit bij de juiste collega’s terecht komt! 

Reputatie 4

Ik gebruik het zelf niet, maar uit interesse even geprobeerd.

Inderdaad via vaste verbinding:

Deze pagina is niet bereikbaar

Het server-IP-adres van klender.nl kan niet worden gevonden.

Probeer het volgende:

  • Verbinding controleren
  • De instellingen voor de proxy firewall en DNS controleren

ERR_NAME_NOT_RESOLVED

(Windows 11 met Edge)

Op mobiel met Ben abbo wel gewoon bereikbaar.

 

@Klender Goed dat ik via deze weg met jullie in contact kom! 

Toevallig ben ik vandaag iemand tegen gekomen die tegen dit probleem aanloopt. Ik wil dit graag verder laten onderzoeken door onze technische dienst. 

Zodra ik alle benodigde informatie van de klant heb, ga ik gelijk een ticket aanmaken naar onze technische dienst om dit te laten onderzoeken. Ik zal bespreken dat er vanuit de klant zelf contact met jullie wordt opgenomen om de uitkomst van dit onderzoek te bespreken. Ik kan dit namelijk niet doen vanwege privacy redenen. 

Mochten je zelf een Odido abonnement hebben, dan kan ik hier uiteraard ook een ticket voor aanmaken naar de technische dienst (mits het probleem hier ook speelt). Heb je nog aanvullende informatie wat van pas zou kunnen komen tijdens het onderzoek, laat het mij dan gelijk weten. Ik zal er dan voor zorgen dat dit bij de juiste collega’s terecht komt! 

 

Ik weet dat o.a. Odido ticketnummer 71857294 erover gaat.

Er zijn 1000-en mensen die nu door de Odido storing al sinds zaterdag hun gezinsagenda niet kunnen inzien. Zou heel fijn zijn als je er prioriteit aan kunt geven!

Reputatie 4

Ik weet dat o.a. Odido ticketnummer 71857294 erover gaat.

 

Er zijn 1000-en mensen die nu door de Odido storing al sinds zaterdag hun gezinsagenda niet kunnen inzien. Zou heel fijn zijn als je er prioriteit aan kunt geven!

 

Dat klinkt als erg veel. Had geen idee dat er zoveel mensen gebruik van maken. 

Het makkelijkste is om zoals al aangeven de dns in het modem aan te passen het eerste bericht is per apparaat, maar in het modem gebruiken alle apparaten het. Ik zou persoonlijk niet voor de goegel dns gaan van het eerste bericht, maar cloudflare.

Op de odido site is wel te vinden hoe het moet, zal per modem anders kunnen zijn. 

Als je een T54 hebt kan ik het je ook vertellen. 

Reputatie 7
Badge +3

@Klender Super bedankt voor de aanvullende informatie. Ik heb dit allemaal intern doorgespeeld. 

Op dit moment zijn we voorbeelden aan het verzamelen, zodat het probleem in kaart kan worden gebracht en opgelost kan worden. Vooralsnog hebben 2 klanten zich gemeld (van wat ik kan inzien). Mocht je hier nog meer klanten over spreken, dan adviseer ik om hen aan te raden contact met ons op te nemen. Dit kan het beste via de community of via 1 van onze social media kanalen Facebook (odidonederland) of X/Twitter (@odidonederland). Ik zal er dan voor zorgen dat de tickets worden aangemaakt en worden doorgezet voor verder onderzoek. 

Reputatie 4

Ik zie op de site van klender dat er een verwijzing staat naar dit topic…. 😎

 

@Klender Super bedankt voor de aanvullende informatie. Ik heb dit allemaal intern doorgespeeld. 

Op dit moment zijn we voorbeelden aan het verzamelen, zodat het probleem in kaart kan worden gebracht en opgelost kan worden. Vooralsnog hebben 2 klanten zich gemeld (van wat ik kan inzien). Mocht je hier nog meer klanten over spreken, dan adviseer ik om hen aan te raden contact met ons op te nemen. Dit kan het beste via de community of via 1 van onze social media kanalen Facebook (odidonederland) of X/Twitter (@odidonederland). Ik zal er dan voor zorgen dat de tickets worden aangemaakt en worden doorgezet voor verder onderzoek. 

Er hebben veel meer klanten naar Odido gebeld, maar de helpdesk vertelde dan dan ze het probleem niet op konden lossen en dat er ook geen ticket aangemaakt kon worden omdat het niet over de glasvezelverbinding zelf ging.. Neem van mij maar aan dat heel veel mensen impacted zijn, en dat het probleem eenvoudig en constant gereproduceerd kan worden.

Info die ik kan geven:

  • app.klender.nl is niet bereikbaar via het Odido glasvezelnetwerk
  • De browser geeft op https://app.klender.nl/ de error: DNS_PROBE_FINISHED_NXDOMAIN
  • Het probleem doet zich niet voor via het Odido mobiele netwerk, en ook andere internetproviders hebben het probleem ook niet.

De klant met ticketnummer 71857294 kan het constant eenvoudig reproduceren, jullie mogen hem bellen of mailen voor meer informatie.

Ik weet dat o.a. Odido ticketnummer 71857294 erover gaat.

 

Er zijn 1000-en mensen die nu door de Odido storing al sinds zaterdag hun gezinsagenda niet kunnen inzien. Zou heel fijn zijn als je er prioriteit aan kunt geven!

 

Dat klinkt als erg veel. Had geen idee dat er zoveel mensen gebruik van maken. 

Het makkelijkste is om zoals al aangeven de dns in het modem aan te passen het eerste bericht is per apparaat, maar in het modem gebruiken alle apparaten het. Ik zou persoonlijk niet voor de goegel dns gaan van het eerste bericht, maar cloudflare.

Op de odido site is wel te vinden hoe het moet, zal per modem anders kunnen zijn. 

Als je een T54 hebt kan ik het je ook vertellen. 

De meeste mensen weten niet eens wat DNS is, en al helemaal niet in hun modem config. Odido hoort dit in hun eigen DNS servers op te lossen.

Reputatie 4

 

De meeste mensen weten niet eens wat DNS is, en al helemaal niet in hun modem config. Odido hoort dit in hun eigen DNS servers op te lossen.

Ja natuurlijk, maar odido is een echte prijsvechter, dus zoals hier boven wel duidelijk wordt geeft de klantenservice ook tegenstrijdige berichten. Bovendien wijzen ze vaak door naar de community hier.

En als er echt 1000-den zijn, en er kan geholpen worden is dat toch ook iets…

Het is echt best eenvoudige. Het grootste struikelblok is vaak hoe je in de instellingen komt van het modem komt. Als er nog niets mee gedaan is, moet het modem van de muur voor inloggegevens.

Als je dan probeert in te loggen, een hoop waarschuwingen die in de browser verschijnen.

En als je denkt te helpen met een wachtwoordmanager, kom je ook van een koude kermis thuis.

Dat schijnt niet te mogen…. dus is geblokkeerd.

Reputatie 7
Badge +3

@Klender Dank je wel voor de aanvullende informatie! 

Zoals ik eerder aangaf, zijn wij een onderzoek gestart op basis van de meldingen die wij binnen hebben gekregen.

Mijn collega's zijn nu zover dat zij hebben ontdekt dat ‘https://app.klender.nl/’ wel bereikbaar is op de netwerken die zijn getest, ook op ons netwerk. Wanneer je ‘https://www.klender.nl/’ invult in de zoekbalk, is de website echter in sommige gevallen niet bereikbaar.

Op dit moment zijn mijn collega’s druk bezig om te achterhalen of de oorzaak ook echt bij ons ligt. Mocht dit zo zijn, dan gaan wij er alles aan doen om dit op te lossen.

Zodra er een update is, laat ik het direct weten in dit topic. 

@Klender Dank je wel voor de aanvullende informatie! 

Zoals ik eerder aangaf, zijn wij een onderzoek gestart op basis van de meldingen die wij binnen hebben gekregen.

Mijn collega's zijn nu zover dat zij hebben ontdekt dat ‘https://app.klender.nl/’ wel bereikbaar is op de netwerken die zijn getest, ook op ons netwerk. Wanneer je ‘https://www.klender.nl/’ invult in de zoekbalk, is de website echter in sommige gevallen niet bereikbaar.

Op dit moment zijn mijn collega’s druk bezig om te achterhalen of de oorzaak ook echt bij ons ligt. Mocht dit zo zijn, dan gaan wij er alles aan doen om dit op te lossen.

Zodra er een update is, laat ik het direct weten in dit topic. 

Onze klanten op Odido thuis internet sturen ons screenshots met de error DNS_PROBE_FINISHED_NXDOMAIN. Dat is een DNS error op de DNS-server van Odido. Dus de oorzaak van het probleem ligt 100% zeker op de DNS-servers van Odido op het thuis internet.  

Reputatie 7
Badge +3

@Klender Goed nieuws! Ik heb zojuist bericht ontvangen van mijn collega’s dat de problemen met https://app.klender.nl/ en  https://www.klender.nl/ weer zijn opgelost. 

De reden waardoor dit niet werkte, kwam door een update. Wij hebben dit nu teruggedraaid om de situatie op te lossen. Wil je dit bij jullie klanten controleren?

Ik ben benieuwd naar jouw terugkoppeling! 

@Klender Goed nieuws! Ik heb zojuist bericht ontvangen van mijn collega’s dat de problemen met https://app.klender.nl/ en  https://www.klender.nl/ weer zijn opgelost. 

De reden waardoor dit niet werkte, kwam door een update. Wij hebben dit nu teruggedraaid om de situatie op te lossen. Wil je dit bij jullie klanten controleren?

Ik ben benieuwd naar jouw terugkoppeling! 


Ik hoorde net van één klant dat app.klender.nl weer werkt, dus dat is hoopvol!

app.klender.co.uk en app.klender.de werkten nog niet, zou je willen vragen of je collega’s hetzelfde op die domeinen willen doen? @Teresa van Odido 

 

Reputatie 7
Badge +3

@Klender Fijn om te lezen dat je al goed bericht hebt gehad vanuit jouw klanten. Ik ga er vanuit dat meer meldingen zullen volgen! 

Betreft de andere domeinen, dit heb ik gelijk voor je nagevraagd, maar dit ligt niet aan ons. De veranderingen die aan onze DNS waren aangebracht, zijn teruggedraaid. 

@Klender Fijn om te lezen dat je al goed bericht hebt gehad vanuit jouw klanten. Ik ga er vanuit dat meer meldingen zullen volgen! 

Betreft de andere domeinen, dit heb ik gelijk voor je nagevraagd, maar dit ligt niet aan ons. De veranderingen die aan onze DNS waren aangebracht, zijn teruggedraaid. 

Meerdere klanten zeggen dat de volgende urls nog steeds dezelfde error ‘DNS_PROBE_FINISHED_NXDOMAIN’ geven via Odido internet thuis, en niet via andere netwerken:

klender.co.uk
app.klender.co.uk
www.klender.co.uk

Dus graag dezelfde oplossing daarop toepassen.

Dank voor je huip so far Teresa, we zijn er heel blij mee! @Teresa van Odido 

Reputatie 2

@Klender Fijn om te lezen dat je al goed bericht hebt gehad vanuit jouw klanten. Ik ga er vanuit dat meer meldingen zullen volgen! 

Betreft de andere domeinen, dit heb ik gelijk voor je nagevraagd, maar dit ligt niet aan ons. De veranderingen die aan onze DNS waren aangebracht, zijn teruggedraaid. 

Meerdere klanten zeggen dat de volgende urls nog steeds dezelfde error ‘DNS_PROBE_FINISHED_NXDOMAIN’ geven via Odido internet thuis, en niet via andere netwerken:

klender.co.uk
app.klender.co.uk
www.klender.co.uk

Dus graag dezelfde oplossing daarop toepassen.

Dank voor je huip so far Teresa, we zijn er heel blij mee! @Teresa van Odido 

Als u uw DNS server veranderd naar 1.1.1.1, werkt het dan wel?

@Klender Fijn om te lezen dat je al goed bericht hebt gehad vanuit jouw klanten. Ik ga er vanuit dat meer meldingen zullen volgen! 

Betreft de andere domeinen, dit heb ik gelijk voor je nagevraagd, maar dit ligt niet aan ons. De veranderingen die aan onze DNS waren aangebracht, zijn teruggedraaid. 

Meerdere klanten zeggen dat de volgende urls nog steeds dezelfde error ‘DNS_PROBE_FINISHED_NXDOMAIN’ geven via Odido internet thuis, en niet via andere netwerken:

klender.co.uk
app.klender.co.uk
www.klender.co.uk

Dus graag dezelfde oplossing daarop toepassen.

Dank voor je huip so far Teresa, we zijn er heel blij mee! @Teresa van Odido 

Als u uw DNS server veranderd naar 1.1.1.1, werkt het dan wel?

Dan werkt het, maar we willen dat het wordt opgelost in de Odido DNS, net zoals het is opgelost voor klender.nl. @Teresa van Odido begrijpt wel waarom.

Reputatie 4

@Teresa van Odido

Er lijkt inderdaad nog een probleem te zijn met sowieso 1 van jullie resolvers (37.143.84.228). Deze lukt het niet om de juiste data voor het klender.nl domein op te vragen.

 

; <<>> DiG 9.10.6 <<>> +dnssec @37.143.84.228 klender.nl
; (1 server found)
;; global options: +cmd
;; Got answer:
;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: SERVFAIL, id: 8986
;; flags: qr rd ra; QUERY: 1, ANSWER: 0, AUTHORITY: 0, ADDITIONAL: 1

;; OPT PSEUDOSECTION:
; EDNS: version: 0, flags: do; udp: 4096
;; QUESTION SECTION:
;klender.nl.            IN    A

;; Query time: 38 msec
;; SERVER: 37.143.84.228#53(37.143.84.228)
;; WHEN: Fri Jul 12 11:17:13 CEST 2024
;; MSG SIZE  rcvd: 39

 

De servfail betekent niet perse dat het een dnssec probleem is maar ik heb een donkerbruin vermoeden dat dit hier wel aan de hand is ;-)

 

Reputatie 7
Badge +3

@Marty_J Dank je wel voor het meedenken! @Klender Ik heb de aanvullende informatie gelijk doorgespeeld naar mijn collega's. Ik verwacht hier na het weekend meer over te kunnen vertellen. 

@Marty_J Dank je wel voor het meedenken! @Klender Ik heb de aanvullende informatie gelijk doorgespeeld naar mijn collega's. Ik verwacht hier na het weekend meer over te kunnen vertellen. 

Het zou fijn zijn als er vandaag nog een definitieve oplossing komt @Teresa van Odido 

Heel veel mensen hebben hierdoor nog steeds problemen met hun gezinsagenda. Zo vlak voor de zomervakantie is dat heel vervelend..

@Marty_J Dank je wel voor het meedenken! @Klender Ik heb de aanvullende informatie gelijk doorgespeeld naar mijn collega's. Ik verwacht hier na het weekend meer over te kunnen vertellen. 

Het zou fijn zijn als er vandaag nog een definitieve oplossing komt @Teresa van Odido 

Heel veel mensen hebben hierdoor nog steeds problemen met hun gezinsagenda. Zo vlak voor de zomervakantie is dat heel vervelend..

@Teresa van Odido Er heeft net iemand jullie gebeld over het ticket 71857294, dat ze nog steeds op app.klender.nl dezelfde error DNS_PROBE_FINISHED_NXDOMAIN krijgt via wifi, en dat het via mobiel internet prima werkt. Jullie helpdesk poeiert zo iemand af met de melding dat het niet jullie probleem is, terwijl dat wel zo is… Kan je aan het ticket toevoegen dat het nog niet volledig opgelost is, zodat onze en jullie klanten netjes en eerlijk geholpen worden!!

Reputatie 2

@Marty_J Dank je wel voor het meedenken! @Klender Ik heb de aanvullende informatie gelijk doorgespeeld naar mijn collega's. Ik verwacht hier na het weekend meer over te kunnen vertellen. 

Het zou fijn zijn als er vandaag nog een definitieve oplossing komt @Teresa van Odido 

Heel veel mensen hebben hierdoor nog steeds problemen met hun gezinsagenda. Zo vlak voor de zomervakantie is dat heel vervelend..

Ik zou voorlopig maar een andere DNS server gaan gebruiken.

Tijdens het weekend is er nauwelijks een moderator.

Reageer