Skip to main content

Goedenavond,

Een aantal weken geleden heb ik een upgrade gevraagd van onze bestaande internet verbinding van 500 Mbit naar 1 Gbit. Er gebeurde eerst helemaal niets vanuit de kant van T-Mobile; na twee weken de helpdesk gebeld met de vraag of er überhaupt iets in werking was gesteld. Ik kreeg te horen dat e.e.a. was "vastgelopen" en dat het proces nu weer doorgezet zou worden. En ja hoor, prompt drie dagen later kregen we de nieuwe apparatuur binnen; een Zyxel T-50 modem en een Huawei media converter. Ook een afspraak gepland met een monteur voor 15 oktober a.s. (overmorgen dus).

Deze week begon de ellende; sinds maandag ontvingen we alleen nog maar Nederland 1, 2 en 3 en alle andere zenders gingen op zwart. Ik had al een vermoeden dat dit te maken had met de switch naar het andere netwerk en ons gezin kijkt niet heel erg veel tv dus daar kon ik nog mee leven.

Maar sinds vanmiddag hebben we ook geen internet meer, de WAN verbinding is simpelweg verdwenen. Bij de helpdesk hebben ze geen idee of het met de migratie te maken zou hebben, maar we kregen wel een voucher voor Unlimited internet op onze mobiele telefoons (al zit dat al in mijn abonnement). Het is volgens de helpdesk geen algemene storing in onze Amsterdamse buurt.

Aangezien ik toch niets te verliezen heb, heb ik vanavond de nieuwe apparatuur maar aangesloten. Ik ben behoorlijk technisch (Senior devops engineer / consultant / Linux nerd) dus ik heb de glasvezel kabel op de media converter aangesloten en de UTP kabel richting het modem op de WAN poort. Maar helaas knippert er een groen lampje op de media converter, dus de fiber verbinding lijkt ook met de nieuwe apparatuur niet te werken.

Nu werken mijn vrouw en ik full-time vanuit huis en is een snelle verbinding een must. Tot overmaat van ramp is mijn vrouw vorige week een nieuwe baan begonnen en kan ze nu haar klanten niet optimaal of helemaal niet bedienen.

Mijn vraag is nu: moet er nog iets geprovisioned worden door de Gidion monteur of zou alles bij installatie meteen moeten werken? Hoe lang duurt de "migratie" normaal gesproken en is er nog iets wat ik doen om weer internet te krijgen?

En ik begreep ook dat als we op het nieuwe modem zitten de aparte vlans op mijn switches niet meer nodig zijn, klopt dat?

Bij voorbaat dank.

Hallo @LordChaos 

Meestal wordt de patch pas gedaan op de dag van migratie dus 15 oktober, ik denk niet dat de patch op 13 oktober al gedaan gaat worden.

Er blijkt nog wel gewoon een signaal op de lijn te staan en misschien is dat signaal nog gewoon van de 500 Mbps abonnement op WBA.

Oh en op de dag van migratie zit je zonder internet tot dat de monteur is geweest die komt de Huawei mediaconverter ook activeren, verder zijn er geen VLAN's nodig achter de Zyxel modem.


Hoi @Waqqas,

Meestal wordt de patch pas gedaan op de dag van migratie dus 15 oktober, ik denk niet dat de patch op 13 oktober al gedaan gaat worden.

 

Ik geloof je onmiddellijk, maar ik vind het uiterst curieus en irritant dat men mij dit niet kan vertellen bij T-Mobile. Ik heb overigens op dit forum wel al verschillende verhalen gelezen van klanten die een dag te vroeg omgezet worden.

Ik heb voor de zekerheid nog een keertje het oude Draytek modem aangesloten, maar helaas. Ik heb het vermoeden dat we veel te vroeg omgezet zijn, maar zo lang niemand dit kan bevestigen is het natuurlijk gissen wat er nu aan de hand is.

Is er een kans dat het gaat werken voordat de monteur hier vrijdag is of moet de monteur echt nog e.e.a. ter plekke (laten) configureren? Weet je dat wellicht?


@LordChaos

Uiteraard ben ik ook gewoon een klant, ik lees ook wel eens dat er iemand een dag eerder wordt omgezet maar 2 dagen zie ik voor het eerst als het echt zo is 😅

Ook de vorige patchkabel voorlopig weer aangesloten? Misschien even een lokale storing op het KPN netwerk?

Het is even afwachten op de reactie van een moderator wat er precies gaande is en of er misschien iets op afstand kan worden gedaan.


@Waqqas

Ook de vorige patchkabel voorlopig weer aangesloten?

Als je daarmee bedoelt de "oude" glasvezel kabel, ja die heb ik i.c.m. het oude modem gebruikt. En overigens ook de nieuw geleverde geprobeerd. Geen sjoege dus. Overigens hebben de meeste van mijn buren KPN en die hebben nergens last van.

Ik had me eigenlijk al eerder zorgen moeten maken, gelet op deze e-mail van T-Mobile van 11 oktober jl.:

Toen je onlangs naar een nieuwe verbinding bij T-Mobile Thuis bent overgestapt heb je van ons een nieuw modem gekregen. Je vorige apparatuur breng je naar een inzamelpunt voor kleine elektronica. Kijk op www.wecycle.nl voor een afhaalpunt bij jou in de buurt. 


@LordChaos 

Onlangs overgestapt naar een nieuwe verbinding? Klinkt alsof de migratie is vervroegd.


@LordChaos Even een vraag puur uit belangstelling uw bestaande 500mb/s WBA werkte naar tevredenheid? geen klachten?

Ik vraag dit aangezien ik zelf nog op een 100mb/s WBA zit en 1gb/s  me ook wel wat lijkt maar voorlopig hiervan geen gebruik van ga maken ondanks de aantrekkelijke prijs, de reden hiervoor is dat ik (te) veel problemen lees waarbij het voor de zoveelste keer fout is gegaan.

Daarbij heb ik de al dan niet of wel terechte indruk dat het netwerk zoals dat jaren geleden door Reggefiber in diverse regio's met name in oosten is aangelegd van een hogere kwaliteit is dan wat er nu word aangelegd of de apparatuur was toen degelijker, anders zou er nooit zoveel fout kunnen gaan.


Hallo @BeMu,

Ik vraag dit aangezien ik zelf nog op een 100mb/s WBA zit en 1gb/s  me ook wel wat lijkt maar voorlopig hiervan geen gebruik van ga maken ondanks de aantrekkelijke prijs, de reden hiervoor is dat ik (te) veel problemen lees waarbij het voor de zoveelste keer fout is gegaan.

Ik heb zelf spijt dat ik niet eerder op dit forum heb gekeken wat de ervaringen van klanten waren omtrent het "upgraden". Ik ben er domweg vanuit gegaan dat het een vergroting van de bandbreedte zou zijn, niet een migratie naar een ander netwerk. Ik zou dus zeker even wachten dus.

Ja, ik was tevreden over de oude verbinding al waren er de laatste zes tot negen maanden veel meer problemen dan de jaren ervoor. Ik hoop dat T-Mobile dit snel oplost, anders ben ik bang dat veel mensen zullen overstappen. Dat geldt in ieder geval voor ondergetekende. 


Ik heb nog e.e.a. gelezen over de problemen die er zijn m.b.t. de migratie naar het nieuwe netwerk. Tot mijn verbazing heb ik _geen_ NT in mijn meterkast, kan dat?

De glasvezel kabel komt bij mij binnen in de meterkast via een wit kastje die geen stroom behoeft lijkt het.

Wat op dit moment enorm zou helpen is:

  • een bevestiging van T-Mobile of we nu wel of niet "verhuisd" zijn
  • een bevestiging van T-Mobile of ze op afstand de Huawei media converter aan de praat kunnen krijgen

@LordChaos 

De opstelling zou moeten zijn : glasvezelaansluitpunt waarin de binnenkomende glasvezelkabel zit > Huawei mediaconverter > Zyxel-T50, verder heb je niks nodig.


De opstelling zou moeten zijn : glasvezelaansluitpunt waarin de binnenkomende glasvezelkabel zit > Huawei mediaconverter > Zyxel-T50, verder heb je niks nodig.

 

Hoi @Waqqas,

Zo staat het ook opgesteld; helaas blijft het PON lampje groen knipperen en het LOS lampje is gedoofd. Ik hoop maar de Guidion monteur het morgenmiddag op kan lossen, maar als ik de berichten her en der lees dan heb ik daar een hard hoofd in.

Ik zie trouwens dat achterop de Huawei mediaconverter het root account vermeld staat, inclusief ip adres en wachtwoord. Heeft het nog zin om op de converter in te loggen?


@LordChaos

Volgens mij niet hoor, de knipperende PON geeft aan dat er wel al een signaal is maar de monteur komt deze nog activeren volgens mij.

Dit geeft in ieder geval al goede hoop voor de problemen die nu spelen op het T-Mobile netwerk.

https://community.t-mobile.nl/vast-internet-492/structurele-problemen-en-storingen-gpon-in-de-pop-bij-omzetten-wba-odf-331675

(Laatste reactie van Lisa)


De opstelling zou moeten zijn : glasvezelaansluitpunt waarin de binnenkomende glasvezelkabel zit > Huawei mediaconverter > Zyxel-T50, verder heb je niks nodig.

 

Hoi @Waqqas,

Zo staat het ook opgesteld; helaas blijft het PON lampje groen knipperen en het LOS lampje is gedoofd. Ik hoop maar de Guidion monteur het morgenmiddag op kan lossen, maar als ik de berichten her en der lees dan heb ik daar een hard hoofd in.

Ik zie trouwens dat achterop de Huawei mediaconverter het root account vermeld staat, inclusief ip adres en wachtwoord. Heeft het nog zin om op de converter in te loggen?

 

 

dat is idd een indicatie dat tmobile jouw aan hun kant heeft geporteerd naar het odf netwerk bij een kpn wijkcentrale, maar kpnnetwerk nl zal nog de patch om moeten zetten naar t-mobile apparatuur, dat gebeurt zoals je zelf al aangeeft pas morgen, tot die tijd kun je wel de witte huwawei nt en je zyxel aangesloten laten, en zal je verbinding, als alles goed gaat morgen vanzelf actief worden wanneer de geautoriseerde aannemer van kpn de werkzaamheden in de wijkcentrale verricht. je gaat dan naar odf via gpon van t-mobile in een kpn wba wijkcentrale. mocht het zo duidelijk zijn.


kijk, de witte huwawei nt verwacht namelijk een gpon signaal om te splitten, maar krijgt nu een p2p signaal binnen waar die niks me kan, dus het los lampje en knipperende pon lampje.


kijk, de witte huwawei nt verwacht namelijk een gpon signaal om te splitten, maar krijgt nu een p2p signaal binnen waar die niks me kan, dus het los lampje en knipperende pon lampje.

 

Maar dat verklaart niet waarom het oude modem ook niet meer werkt of wel? Of komt dat door de omzetting die T-Mobile volgens jou al gedaan heeft maar KPN dus nog niet? Als ik je verhaal goed begrijp, zou het wenselijk zijn als KPN in de PoP eerst de omzetting doet en daarna pas T-Mobile?


@LordChaos 

Uit die mail die je ontving op 11 oktober maak ik op dat de migratie mogelijk vervroegd is.

Vooralsnog zal de Huawei ONT morgen niet spontaan werken want anders zou hij het nu al doen denk ik 

Je zou het nieuwe apparatuur gewoon kunnen aansluiten en verder is het afwachten helaas .


Met een beetje pech zijn er meer mensen in je wijk omgeprikt…

Zie;

 

Als zij hun NT spullen er nog op hebben zitten, kun je er de klok op gelijk zetten dat de OLT over de zeik aan het gaan is nu.


@Waqqas @J33Bee @daveflash bedankt voor jullie support!

Als ik jullie goed begrijp zal de monteur dus morgen ook niet veel kunnen doen en is het afwachten wanneer KPN e.e.a. om gaat prikken in de PoP. Da's klote om het maar even plat te zeggen.


@Waqqas @J33Bee @daveflash bedankt voor jullie support!

Als ik jullie goed begrijp zal de monteur dus morgen ook niet veel kunnen doen en is het afwachten wanneer KPN e.e.a. om gaat prikken in de PoP. Da's klote om het maar even plat te zeggen.

 

Jou “omprikken” is wellicht niet eens het probleem.

Het kan goed zijn dat KPN nog een andere lijn omgezet heeft, en dit huishouden hun oude NT spullen nog op de stroom hebben zitten. Dit geeft ook een knipperende PON LED op de ONT.

In dat geval zit het probleem dus niet bij jou, maar wordt elders veroorzaakt.

Ik heb op Tweakers ook op je gereageerd denk ik :-)


Jou “omprikken” is wellicht niet eens het probleem.

Het kan goed zijn dat KPN nog een andere lijn omgezet heeft, en dit huishouden hun oude NT spullen nog op de stroom hebben zitten. Dit geeft ook een knipperende PON LED op de ONT.

Dat probleem zit dus niet bij jou, maar wordt elders veroorzaakt.

 

Begrijp ik, maar hoe wordt dit dan doorgaans opgelost? Heeft het nut om weer met de helpdesk te gaan bellen?

Ik heb op Tweakers ook op je gereageerd denk ik :-)

 

Klopt, thanks!


Als je in je T-Mobile thuis account kijkt zie je dan iets onder lopende bestellingen ofzo of bij abonnementen > internet (welke snelheid)?


Jou “omprikken” is wellicht niet eens het probleem.

Het kan goed zijn dat KPN nog een andere lijn omgezet heeft, en dit huishouden hun oude NT spullen nog op de stroom hebben zitten. Dit geeft ook een knipperende PON LED op de ONT.

Dat probleem zit dus niet bij jou, maar wordt elders veroorzaakt.

 

Begrijp ik, maar hoe wordt dit dan doorgaans opgelost? Heeft het nut om weer met de helpdesk te gaan bellen?

Ik heb op Tweakers ook op je gereageerd denk ik :-)

 

Klopt, thanks!

 

 

Ik heb korte lijnen met de Guidion monteur die in 99% van de gevallen de zaken aansluit hier. Die weet dan vaak meteen te zeggen of er een verhuizing gaande is en trekt die “KPN patch” er tijdelijk uit op de OLT, totdat hij bij de klant thuis ook alles aangesloten heeft, maar nog belangrijker; de oude NT spullen spanningsloos heeft gemaakt.

Vorige keer had de klant zijn verhuizing last minute laten verzetten, maar KPN was al klaar met patchen… Dan hebben wij theoretisch geen internet totdat hij daar is geweest en de oude NT spullen eraf heeft gehaald.

Kort gezegd; hopelijk kunnen ze bij de helpdesk nagaan of er meerdere lijnen op dezelfde OLT worden aangesloten op dit moment. Dan kun je al weer beter pinpointen.


@Waqqas 

Huidig internet abonnement
Geen bestellingen
Toeval?

 


@J33Bee

Ik heb korte lijnen met de Guidion monteur die in 99% van de gevallen de zaken aansluit hier. Die weet dan vaak meteen te zeggen of er een verhuizing gaande is en trekt die “KPN patch” er tijdelijk uit op de OLT, totdat de klant thuis ook alles aangesloten heeft, maar nog belangrijker; de oude NT spullen spanningsloos heeft gemaakt.

 

Lijkt heel erg op deze

 

Voor de duidelijkheid; ik hen geen NT in de meterkast die je van de spanning kan halen. Ik heb een TY-01 (of hoe dit ding ook heet) waar glasvezel op binnenkomt.


Het probleem zit ook niet bij jou verwacht ik.

Ik doel op deze NT’s;

 

Als deze bij iemand anders nog op de stroom zit, en deze is ook gepatched op “jouw” OLT, lig jij er ook uit, totdat deze van de stroom is gehaald (of de patch eruit wordt gehaald op de OLT).

 

 


Als deze bij iemand anders nog op de stroom zit, en deze is ook gepatched op “jouw” OLT, lig jij er ook uit, totdat deze van de stroom is gehaald (of de patch eruit wordt gehaald op de OLT).

 

Begrijp ik...zucht. Wat is dit voor migratie strategie!? Of beter gezegd, gebrek aan.