Port Forwarding problemen Ziggo Connectbox versus Zyxel T-56
Ik ben 25 nov overgegaan van Ziggo (vervalt 9 dec) naar Odido (glas) en heb tijdelijk nog beide modems.
Op het Ziggo modem is het kinderlijk eenvoudig de poorten 80 en 443 open te zetten. Hierdoor kan ik van buitenaf diverse applicaties openen zoals SolarEdge, Tahoma, waterontharder en de Somfy centrale. Voor deze laatste dienen de poorten 80 en 443 opengezet te zijn.
De T-56 heb ik identiek geconfigureerd aan de Connectbox, ook de netwerknaam, het wachtwoord en het toegangsadres zijn gelijk zodat alle wifi afhankelijke apparatuur niet opnieuw ingesteld hoeft te worden. Alles werkt feilloos op de T-56, intern via de wifi en ook van buitenaf alleen hier werkt dan niet de ‘poort afhankelijke’ Somfy centrale.
Het T-56 modem heeft veel meer instellingsmogelijkheden dan de Connectbox en daar schuilt wellicht mijn probleem. Ik heb de Firewall op laag gezet maar ook dat helpt niet.
Het is voor mij een voorwaarde dat ik van buitenaf de Somfy centrale kan bereiken, anders ben ik genoodzaakt het abonnement vroegtijdig te beëindigen. Heeft iemand tips voor mij?
Uiteraard staat er bij het testen maar 1 modem aan en niet allebei.
Hartelijk dank alvast!
Bladzijde 1 / 1
Hey @Jovri, welkom op onze Community!
Goed dat je hier een topic over hebt aangemaakt. Kun je de Somfy alleen niet bereiken van buitenaf of kan hij helemaal geen verbinding maken met internet? Heeft hij wellicht moeite met Wifi 6 op WPA-3? Dan kun je dit omzetten naar Wifi 5 en WPA-2. Het kan ook zijn dat het misschien ligt aan de DoS-Firewall. Zou je die eens willen uitschakelen en proberen of hij dan wel verbinding krijgt?
Hey @Jovri, welkom op onze Community!
Goed dat je hier een topic over hebt aangemaakt. Kun je de Somfy alleen niet bereiken van buitenaf of kan hij helemaal geen verbinding maken met internet? Heeft hij wellicht moeite met Wifi 6 op WPA-3? Dan kun je dit omzetten naar Wifi 5 en WPA-2. Het kan ook zijn dat het misschien ligt aan de DoS-Firewall. Zou je die eens willen uitschakelen en proberen of hij dan wel verbinding krijgt?
Hallo Tommie,
Dank voor je antwoord.
De Somfy centrale is (met de T-56) via de Wifi bereikbaar.
Ik heb DoS-Firewall uitgeschakeld en modem herstart maar nog steeds geen toegang van buitenaf.
Ik kan Wifi 6 en Wifi 5 instelling niet vinden maar heb wel bij Draadloos-Beveiligingsniveau WPA3-SAE/WPA2-PSK gewijzigd in alleen WPA2-PSK, modem herstart maar nog steeds geen toegang van buitenaf.
Toen voor de zekerheid het modem uitgeschakeld en het Ziggo modem aangezet en alles daarop aangesloten en ik krijg van buitenaf toegang tot de Somfy centrale. Daarna alles weer teruggezet op deT-56 deze aangezet en het Ziggo modem weer uitgezet. Nog steeds geen toegang van buitenaf.
Moeten de instellingen van 2 en 3 weer teruggezet worden?
Dus helaas nog geen toegang van buitenaf.
Groeten Jord
Hallo @Jovri
WiFi 6 kan je uitschakelen bij draadloos, andere, bij 802.11 modus kies b/g/n gemengd en klik op toepassen.
Indien dit geen oplossing is dan kan je de instellingen terugzetten.
Heeft de centrale een statische IP adres middels statische DHCP?
Het probleem kan ook zijn dat je de IP reeks hebt aangepast.
Hallo @Jovri
WiFi 6 kan je uitschakelen bij draadloos, andere, bij 802.11 modus kies b/g/n gemengd en klik op toepassen.
Indien dit geen oplossing is dan kan je de instellingen terugzetten.
Heeft de centrale een statische IP adres middels statische DHCP?
Het probleem kan ook zijn dat je de IP reeks hebt aangepast.
Ik heb het modem IP adres gewijzigd van 192.168.178.1 naar het oorspronkelijke192.168.1.1.
Ik heb ditzelfde 192.168.178.1 ‘IP adres modem’ in de Somfy centrale aangepast naar 192.168.1.1 maar het werkt dan nog niet van buitenaf.
Moet ik dan ook van poorten 80 en 443 het IP adres 192.168.178.230 wijzigen in 192.168.1.230? En dan uiteraard ook in de Somfy centrale hierop aanpassen?
@Jovri
Uiteraard moet je de regels ook aanpassen en de statische DHCP is ook belangrijk want die zorgt dat het toegewezen IP adres niet wijzigt.
@Jovri
Uiteraard moet je de regels ook aanpassen en de statische DHCP is ook belangrijk want die zorgt dat het toegewezen IP adres niet wijzigt.
Het IP adres van het modem is 192.168.1.1, en van de poorten 80 en 443: 192.168.1.230, bij Thuisnetwerken / Statische DHCP is nu regel
192.168.1.230 (deze 230 is hier toch juist? HET STATUSLAMPJE IS NIET GEEL! - BIJ DE TWEE POORTEN WEL GEEL).
Uiteraard staan in de Somfy centrale de adressen op 192.168.1.1 (modem) en 192.168.1.230 (centrale).
Telkens modem opnieuw gestart. De centrale blijft niet van buitenaf toegankelijk helaas. Ook is de centrale nu niet meer bereikbaar via 192.168.1.230 waardoor ik niets kan wijzigen in de centrale.
Hierna de Statische regel verwijderd waardoor via Wifi weer toegang tot het modem. Maar waarom brandde gele lampje hier niet?
Op Somfy centrale staat primaire DNS op 212.54.40.25 en secundaire 212.54.44.54 is dat goed? Werkt wel bij Ziggo modem.
@Jovri
Bij statische DHCP klik op wijzig de regel en klik op het schuifje bij actief bovenaan.
@Jovri
Bij statische DHCP klik op wijzig de regel en klik op het schuifje bij actief bovenaan.
Lampje nu wel geel en centrale weer intern via de wifi bereikbaar maar nog niet van buitenaf helaas :-(
Dank voor je hulp. Voor ons beiden ook frustrerend dat het nog niet lukt. Jaar geleden wilde ik overstappen naar T-Mobile. Ook bij dat modem lukte het niet waardoor ik genoodzaakt was weer naar Ziggo terug te keren. Omdat we nu glasvezel hebben hoop ik zó dat het (ons) nu wel zal gaan lukken!
@Jovri
Lampje nu wel geel en centrale weer intern via de wifi bereikbaar maar nog niet van buitenaf helaas :-(
Dank voor je hulp. Voor ons beiden ook frustrerend dat het nog niet lukt. Jaar geleden wilde ik overstappen naar T-Mobile. Ook bij dat modem lukte het niet waardoor ik genoodzaakt was weer naar Ziggo terug te keren. Omdat we nu glasvezel hebben hoop ik zó dat het (ons) nu wel zal gaan lukken!
Beste Waqqas,
Ik heb tot volgende week vrijdag de tijd om op een oplossing te wachten want als die er niet is zal ik gebruik moeten gaan maken van mijn herroepingsrecht omdat het noodzakelijk is dat ik van buitenaf toegang krijg tot de Somfy centrale. Dat zou balen zijn omdat wij net voor het eerst een glasvezelaansluiting hebben gekregen met een mooie aanbieding voor 2 jaar van Odido.
Ik las ook ergens dat de software van het modem wellicht moet worden ge-upgrade? Het Zyxel modem is ook zó uitgebreid! Daar kan de eenvoudige van Ziggo niet aan tippen maar daar werkt dan wel de verbinding van buitenaf.
Is aan te geven wanneer ik weer een technische reactie kan verwachten? Bedankt alvast!
@Jovri
Beste Waqqas,
Ik heb tot volgende week vrijdag de tijd om op een oplossing te wachten want als die er niet is zal ik gebruik moeten gaan maken van mijn herroepingsrecht omdat het noodzakelijk is dat ik van buitenaf toegang krijg tot de Somfy centrale. Dat zou balen zijn omdat wij net voor het eerst een glasvezelaansluiting hebben gekregen met een mooie aanbieding voor 2 jaar van Odido.
Ik las ook ergens dat de software van het modem wellicht moet worden ge-upgrade? Het Zyxel modem is ook zó uitgebreid! Daar kan de eenvoudige van Ziggo niet aan tippen maar daar werkt dan wel de verbinding van buitenaf.
Is aan te geven wanneer ik weer een technische reactie kan verwachten? Bedankt alvast!
Na flink speurwerk zaterdagochtend op deze community blijkt dat ik in de Somfy Centrale nog de DNS server gegevens van Ziggo had staan. Dat zou al iets verklaren.
Beste Waqqas,
Na flink speurwerk zaterdagochtend op deze community blijkt dat ik in de Somfy Centrale nog de DNS server gegevens van Ziggo had staan. Dat zou al iets verklaren.
Ik ben nog steeds aan het zoeken. De firmware versie V5.70(ACEA.0)T56C_b10_0130 lijkt de nieuwste.
Waar ik een beetje van baal is dat ik in mijn eerste verzoek een print screen had bijgevoegd met de (achteraf) foutieve DNS adressen van Ziggo en dat dat Tommie (je collega) niet is opgevallen. Primaire DNS staat nu overigens automatisch in de Somfy centrale op 81 en secundair op 82. Maar nog steeds geen externe toegang. Ik zou niet meer weten waar het probleem zit en ben er zó op gebrand dat dit probleem wordt opgelost!
Waqqas. Ik laat het nu rusten in afwachting van een reactie vanaf jouw/jullie kant.
@Jovri
Ik ben ook gewoon een klant van Odido maar ik denk dat het niet met de DNS servers te maken heeft.
Ik gebruik trouwens 1.1.1.1 en 1.0.0.1 (Cloudflare).
Ik weet het verder ook niet, misschien dat iemand anders nog een tip heeft.
@Jovri
Ik ben ook gewoon een klant van Odido maar ik denk dat het niet met de DNS servers te maken heeft.
Ik gebruik trouwens 1.1.1.1 en 1.0.0.1 (Cloudflare).
Ik weet het verder ook niet, misschien dat iemand anders nog een tip heeft.
Oh wat aardig van je dat je me zo privé geholpen hebt! Ik ben een leek op dit gebied, nogmaals dankjewel. Ik trek anders Odido wel weer aan het jasje. Fijn weekend verder!
De Somfy centrale heeft alleen maar DNS nodig voor zaken als client, dit is niet nodig als server op de poorten 80 & 443.
@Waqqas, omdat ik geen Zyxel heb draaien, maar er was toch ook een setting waarbij je extern via poort 80 of 443 op de GUI uitkomt van de Zyxel?
Om te kijken of poort 80 of 443 wel aankomt op de Zyxel, zou je de WAN access van de Zyxel eens tijdelijk op ‘enabled’ kunnen zetten.
Als je dan extern je WAN IP eens een ICMP test doet via https://www.yougetsignal.com/tools/open-ports/ , deze zou dan moeten melden dat de poort open staat. Dat is dan in dit geval wel de GUI server van de Zyxel, maar kun je wel kijken of je modem reageert.
Dacht ook, dat je deze WAN poorten zou kunnen aanpassen. Pas ze dan eens aan naar 8080 en 8443, doe de bovenstaande test nog eens op 8080 & 8443 na een router reboot.
De Somfy centrale heeft alleen maar DNS nodig voor zaken als client, dit is niet nodig als server op de poorten 80 & 443.
@Waqqas, omdat ik geen Zyxel heb draaien, maar er was toch ook een setting waarbij je extern via poort 80 of 443 op de GUI uitkomt van de Zyxel?
Om te kijken of poort 80 of 443 wel aankomt op de Zyxel, zou je de WAN access van de Zyxel eens tijdelijk op ‘enabled’ kunnen zetten.
Als je dan extern je WAN IP eens een ICMP test doet via https://www.yougetsignal.com/tools/open-ports/ , deze zou dan moeten melden dat de poort open staat. Dat is dan in dit geval wel de GUI server van de Zyxel, maar kun je wel kijken of je modem reageert.
Dacht ook, dat je deze WAN poorten zou kunnen aanpassen. Pas ze dan eens aan naar 8080 en 8443, doe de bovenstaande test nog eens op 8080 & 8443 na een router reboot.
Dankjewel Pieter. Omdat de Somfy Centrale van buitenaf moet worden bediend heb ik volgens mij wel de DNS server van Odido nodig. Dit was immers bij Ziggo ook het geval. De tool open-ports check levert alleen maar gesloten poorten op (4x). De twee poorten zijn actief in de Zyxel. Waar je de WAN access in de Zyxel op enable moet zetten kan ik niet vinden. Ik heb middelmatige kennis van deze zaken en probeer vaak maar wat in de hoop dat het wat oplevert ;-)
Waar je de WAN access in de Zyxel op enable moet zetten kan ik niet vinden.
Onder Maintenance → Remote management
Waar je de WAN access in de Zyxel op enable moet zetten kan ik niet vinden.
Onder Maintenance → Remote management
Pieter ik heb het geprobeerd en modem opnieuw opgestart maar poort blijft helaas gesloten! Heb daarna vinkje weer verwijderd.
Dus je hebt onder WAN de volgende vinkjes gezet, daarna via de poort check site het volgende opgegeven?
Dat is wel opvallend, want zeker als je de PING aanzet zou je Zyxel een reply moeten geven.
Dat klopt. Twee vinkjes, modem herstart en daarna poortcheck gedaan met negatief resultaat.
Die twee vinkjes stonden er ook nog na de reboot neem ik aan?
Dus, ook al zet je de GUI aan voor toegang via de WAN … zegt hij nog steeds dat er ‘niets’ is?
Als je die vinkjes aanzet, en je surft dan bijv. met je mobiel via 4G/5G .. krijg je dan wel de login pagina van je router met je WAN IP?
Dus, ook al zet je de GUI aan voor toegang via de WAN … zegt hij nog steeds dat er ‘niets’ is?
Als je die vinkjes aanzet, en je surft dan bijv. met je mobiel via 4G/5G .. krijg je dan wel de login pagina van je router met je WAN IP?
Ja dan krijg ik toegang tot het modem. Ik heb ondertussen in de Somfy Centrale de DNS servers van Google ingevoerd en niet meer van Ziggo. Heb nu het Ziggo modem weer aangezet waar de Somfy Centrale op bereikbaar is van buitenaf. Zo kan ik ongestoord in het Zyxel modem aanpassingen doen en dan testen (na overzetten UTP kabel SC) of de Somfy dan van buitenaf bereikbaar is.
Trouwens met de Port Forwarding Tester geven ook de poorten 80 en 443 closed aan terwijl dit Ziggo modem wel werkt van buitenaf! Dus dat is vreemd.
Ja dan krijg ik toegang tot het modem. Ik heb ondertussen in de Somfy Centrale de DNS servers van Google ingevoerd en niet meer van Ziggo. Heb nu het Ziggo modem weer aangezet waar de Somfy Centrale op bereikbaar is van buitenaf. Zo kan ik ongestoord in het Zyxel modem aanpassingen doen en dan testen (na overzetten UTP kabel SC) of de Somfy dan van buitenaf bereikbaar is.
Trouwens met de Port Forwarding Tester geven ook de poorten 80 en 443 closed aan terwijl dit Ziggo modem wel werkt van buitenaf! Dus dat is vreemd.
Goedemorgen Pieter. Het is me uiteindelijk gelukt door ook de enable vinkjes bij WAN weer weg te halen. Nogmaals hartelijk dank voor je hulp!
Goedemorgen Pieter. Het is me uiteindelijk gelukt door ook de enable vinkjes bij WAN weer weg te halen. Nogmaals hartelijk dank voor je hulp!
Dus als ik het goed begrijp, is je Somfy nu ook bereikbaar via de Zyxel?
I.d.d., je moet wel de GUI toegang op poort 80/443 uitzetten. Anders kom je niet verder dan de GUI van de Zyxel, maar dat had je ondertussen al gemerkt.
Er zijn soms servers, ik denk de Somfy ook, om vooral geen reactie te geven op standaard ICMP/PING requests. Dit doen ze om eigenlijk de server ‘onzichtbaar’ te maken voor hackers, maar dat is ook maar relatief. Er zijn nog genoeg tools in de ‘hacker toolbox’, om toch wel jou open poort te vinden.
Belangrijk is dus, hou je devices up to date!
Klopt. De Somfy nu ook bereikbaar via de Zyxel. Was ook voorwaarde om nu bij Odido te blijven. Had hele goede aanbieding van hun en we zijn nu ook op glasvezel overgegaan.
Trouwens de problemen zijn nog niet geheel voorbij. De HP2544 printer wil geen contact maken met de wifi. Ik heb er op het forum al veel over gelezen en dingen uitgeprobeerd zonder resultaat. Heb er een vraag over gesteld aan iemand persoonlijk die zei daarvoor een oplossing te hebben gevonden maar niet aangaf welke. Ik ben benieuwd wat dat nog gaat opleveren . . . . .
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.