Pingspikes boven de 500ms, waardoor online gamen niet te doen is
Sinds dat ik overgestapt ben naar t-mobile (nu Odido) heb ik last van ping spikes van vaak boven de 500ms. Hiervoor zat ik bij Tweak, en was dit probleem helemaal niet. Het enige wat veranderd is is de provider, en de modem die ik vanuit t-mobile/odido gekregen heb.
Ik merk vooral tijdens het gamen dat andere zien dat ik internet problemen heb, wat het bijvoorbeeld lastig maakt om online te racen.
Ik zou graag dit probleem opgelost willen hebben, heeft iemand hier ook ervaring mee?
Bladzijde 3 / 9
@pockeyhock Dank je wel, ik heb het direct doorgezet naar de technische dienst!
@Chapeaubas92 Even dubbel checken, heb je deze speed/ping test destijds wel bekabeld gemaakt? In dit het geval is, zet ik dit gelijk door en leg ik de huidige situatie uit. Mocht dit niet zo zijn, wil je dan in ieder geval een recente speed/ping test doen? Ik ga dan gelijk voor je aan de slag!
@JDieren Goed dat je je aansluit! Ik ben direct het systeem ingedoken en zie dat je al het één en ander hebt besproken met de klantenservice. Mijn collega heeft dit voor je doorgezet naar de technische dienst. Ik heb deze informatie daar nog aan toegevoegd en verwezen naar dit topic.
Ik hoop van harte dat dit kan worden opgelost, zodat jullie allemaal ongestoord kunnen gamen!
Ervaar je hetzelfde? Doe dan een bekabelde speedtest en Ping test. Het is belangrijk om alleen het Zyxel modem aan te sluiten. Graag ontvang ik de resultaten in dit topic, ik kijk gelijk met je mee!
De Ping test doe je op de volgende manier:
Open CMD en typ de volgende commands: Ping -n 50 1.1.1.1 & Ping -n 50 8.8.8.8
@pockeyhock Dank je wel, ik heb het direct doorgezet naar de technische dienst!
@Chapeaubas92 Even dubbel checken, heb je deze speed/ping test destijds wel bekabeld gemaakt? In dit het geval is, zet ik dit gelijk door en leg ik de huidige situatie uit. Mocht dit niet zo zijn, wil je dan in ieder geval een recente speed/ping test doen? Ik ga dan gelijk voor je aan de slag!
@JDieren Goed dat je je aansluit! Ik ben direct het systeem ingedoken en zie dat je al het één en ander hebt besproken met de klantenservice. Mijn collega heeft dit voor je doorgezet naar de technische dienst. Ik heb deze informatie daar nog aan toegevoegd en verwezen naar dit topic.
Ik hoop van harte dat dit kan worden opgelost, zodat jullie allemaal ongestoord kunnen gamen!
Ervaar je hetzelfde? Doe dan een bekabelde speedtest en Ping test. Het is belangrijk om alleen het Zyxel modem aan te sluiten. Graag ontvang ik de resultaten in dit topic, ik kijk gelijk met je mee!
De Ping test doe je op de volgende manier:
Open CMD en typ de volgende commands: Ping -n 50 1.1.1.1 & Ping -n 50 8.8.8.8
Deze was bekabeld en met een laptop toendertijd ( deze is nu overleden de laptop vandaar dat ik niet meer kan testen 1 op 1 met de zyxel t-56). ONT heeft een reset gehad door @Tommie van Odido als het goed is waardoor mijn snelheid wel gewoon rond de 950-1000 zit zowel up als download. Alleen de latency met upload is dramatisch hoog en dat merk ik ook in games waar een lage ping/ms van belang is.
Dit had ik niet toen ik bij ziggo zat en sinds de overstap naar odido wel.
Zoals gevraagd, wij draaien. Ik heb vergelijkbaar issue:
Zyxel T-56 weer aangesloten op ONT. Direct met laptop op T-56 met 0,5m CAT6 kabel, op Dell Precision 3530 (1Gbit NIC).
110ms ping? Rookie numbers! (-: (helaas, dit was niet “lucky”, ik heb dit al 3x gezien verdeeld over handjevol speedtests)
Eindresultaat van een redelijke test:
De ping tijdens speed test blijft wel redelijk hoog IMO. Bovendien heb ik deze test al 5 keer opnieuw gedraaid, maar haal geen enkel keer >700Mbit upload. Op mijn pfSense router haal ik 900Mbit symmetrisch (vaak 925 a 935Mbit)
MAAR, ook nog steeds packet loss:
En de statistieken van ping op een idle verbinding, 100ms interval, naar Zyxel T-56 router (IP gewijzigd naar 192.168.0.1) en Cloudflare DNS:
--- 192.168.0.1 ping statistics ---
293 packets transmitted, 293 received, 0% packet loss, time 31135ms
Met mijn eigen router heb ik deze ping spikes niet. Maar nog steeds wel packet loss tijdens het draaien van een speedtest, echter niet zo dramatisch als met de Zyxel T-56. Ipv tientallen paketten verlies ik er “”maar”” 5 tot 10 (per test). Echter ook op een redelijke idle verbinding zie ik ook packet loss, dus het komt niet enkel maar doordat de lijn wordt gestatureerd.
@pockeyhock Dank je wel, ik heb het direct doorgezet naar de technische dienst!
@Chapeaubas92 Even dubbel checken, heb je deze speed/ping test destijds wel bekabeld gemaakt? In dit het geval is, zet ik dit gelijk door en leg ik de huidige situatie uit. Mocht dit niet zo zijn, wil je dan in ieder geval een recente speed/ping test doen? Ik ga dan gelijk voor je aan de slag!
@JDieren Goed dat je je aansluit! Ik ben direct het systeem ingedoken en zie dat je al het één en ander hebt besproken met de klantenservice. Mijn collega heeft dit voor je doorgezet naar de technische dienst. Ik heb deze informatie daar nog aan toegevoegd en verwezen naar dit topic.
Ik hoop van harte dat dit kan worden opgelost, zodat jullie allemaal ongestoord kunnen gamen!
Ervaar je hetzelfde? Doe dan een bekabelde speedtest en Ping test. Het is belangrijk om alleen het Zyxel modem aan te sluiten. Graag ontvang ik de resultaten in dit topic, ik kijk gelijk met je mee!
De Ping test doe je op de volgende manier:
Open CMD en typ de volgende commands: Ping -n 50 1.1.1.1 & Ping -n 50 8.8.8.8
Kan misschien dit bericht gepind worden zodat andere die op deze topic terecht komen ook het zien en aansluiten
@Chapeaubas92@hdj1234 Ik heb het doorgezet!
Ik heb mijn screenshots eerder ook al toegestuurd, maar zie hieronder.
Test is gedaan met alleen de T-56 overigens. Als je nu naar mijn set up kijkt zit daar de Asus tussen want zonder de Asus kan ik echt helemaal niets.
De snelheid van het internet bedraad is ook niets mis mee. Het probleem zit in Package loss en Jitter.
Dit maakt de verbinding enorm instabiel en zorgt af en toe voor disconnects.
Ook is TV kijken via WiFi onmogelijk. Eerder gaven jullie aan niets met een speedtest vn Wifi te kunnen maar ik vind 10mb/s toch wel heel karig. Zo is Internet TV niet mogelijk.
En ter ondersteuning Quality report vanuit EA FC:
@alexsdam Dank je wel voor de moeite! Ik heb het gelijk doorgezet naar de technische dienst.
Dit is mijn grafiek van mijn overgang van KPN/200Mbps/Experia naar Odido/1Gbps/Zyxel op 22 jan jl. Ik meet structureel GoogleDNS (8.8.8.8) met een TCP connect naar poort 53. Schaal is logaritmisch en spiked dus naar 500ms.
Dit is niet best…….
Hier al 4 maanden bezig om het ping probleem op te lossen. Onderhand al 7 uur met de helpdesk aan de telefoon gezeten, uren pingtest gedaan en screenshots gemaakt en elke keer wordt het helpdeskticket gesloten en begint het onderzoek weer van vooraf aan. Dit geeft me het gevoel dat er niet serieus naar word gekeken en het zorgt voor erg veel frustratie. Ik heb spijt dat ik ben overgestapt van Ziggo naar Odido. Bij Ziggo nooit problemen gehad.
Tijdens de eerste 2 weken van het abonnement aangegeven dat ik veel last heb van ping spikes en dat ik het abonnement wou opzeggen. Toen kwam de helpdeskmedewerker met een betoog en gaf aan dat ik Odido de kans moest geven om het probleem te verhelpen en dat ik dan langer bedenktijd zou krijgen. Klonk wel zo eerlijk, maar ondertussen zijn we 4 maanden verder. De laatste weken dring ik steeds meer aan op het kosteloos ontbinden van het contract want dit probleem lijkt niet opgelost te kunnen (willen) worden door de technische dienst.
Vorige week zat ik alle ping/lag/latency spike topics, hier op het forum, nog maar eens door te bladeren. Het viel me op dat er meerdere mensen zijn die een eigen modem zijn gaan proberen en dat ze daarmee geen last meer hebben van spikes. Tevens is er een persoon waar de t56 is vervangen door een t54 en geen problemen meer ondervind.
Dus donderdag weer gebeld en aangegeven dat ik, als laatste poging, nog wel een t54 wil proberen ipv de t56. Een eigen modem aanschaffen vind ik niet reëel. Hier werd eerst positief op gereageerd en ze ging kijken wat ze voor me kon betekenen. Vrijdag belde ze terug dat ze niet zomaar een modem wisselen en dat er eerst weer een powerflip uitgevoerd moest worden en dat er nader onderzoek gedaan moet worden. Voor de zoveelste keer... Kom op Odido het duurt te lang!
elke keer wordt het helpdeskticket gesloten en begint het onderzoek weer van vooraf aan. Dit geeft me het gevoel dat er niet serieus naar word gekeken en het zorgt voor erg veel frustratie.
Zonder te kunnen zeggen wat er in elk specifiek geval gebeurd (en waarom een support ticket op niets uitloopt), heb ik vandaag ook nog geen nieuwe informatie gezien. Van vandaag blijkt:
Er is een verzameling van community topics intern besproken, maar daar is (voor ons) nog niets concreets naar voren gekomen.
We worden weer (allemaal) gevraagd om enkele basis testen te herhalen, dus tijd/moeite te spenderen, zonder te weten welke veranderingen zijn doorgevoerd. Nu plug ik de boel zo om in mijn laptop, maar voor anderen is dat niet zo simpel.
Het lijkt er op dat er niets aan het probleem is gewijzigd, afgaande op mijn eigen situatie.
Onze test resultaten worden doorgezet naar de technische dienst, en dat is fijn, maar zonder inzicht in hoe intensief men er naar kijkt, kan zo’n doorzetting van alles betekenen tussen ‘ter kennis aangenomen’ tot een urenlange debug sessies om de achterliggende oorzaak op te sporen en te verhelpen.
Begrijp mij niet verkeerd, ik ben blij dat dit gezamelijk wordt opgepakt, en ik vertrouw er op dat er achter de schermen serieus naar gekeken wordt. Maar, wederom, ik ben vandaag nog niets wijzer geworden. Daarintegen niet alles kan in 1 dag opgelost worden. Maar stel ik zou mijn auto 3x wegbrengen voor dezelfde storing, dan ga ik bij de 4e keer ook wel ultimatums stellen.
Als ik geen alternatief had voor de T-56, dan had ik mijn abonnement allang opgezegd. Elke minuut (of vaker) zulke ping spikes is compleet waardeloos.. zowel voor een IT geek als voor een casual online gamer op z’n console.
En dat voor een issue dat hier echt niet moeilijk te reproduceren is. ping aan, en binnen 1min is zo’n latency spike wel te pakken.
Ik ga hier even mijn steentje bijdragen en ook een gerelateerde discussie linken.
Samen met een mogelijke oorzaak, lijkt er een wisseling in routes te gebeuren (de routes zouden niet binnen 72 seconden moeten updaten), wat echt de latentie kan beïnvloeden en stotteren in games kan veroorzaken. Ook is er een probleem met het uitbreken van het 10.266.4.x bereik (wat ook meerdere route wisselingen kan hebben) naar het bestemmings-IP. Dus ergens is er een koppelpunt of een switch die te veel belasting op zich neemt.
Er lijkt een probleem te zijn met het nieuwste T-56 modem, dat gewoon overbelast raakt door pings van bots.
Als jullie toegang hebben tot Linux-hulpmiddelen, voer dan een mtr uit, kijk of je een ander 10.x.x.x IP ziet verschijnen binnen 4 minuten.
Ook lijkt de normale latentie vrij hoog, gezien de grootte van het land
Dit lijkt me inmiddels een structureel probleem en zou bij de netwerkspecialisten moeten liggen. De helpdesk kan hier dan alleen maar nieuwe meldingen aanhangen. Om zeker te zijn dat het dezelfde melding betreft zouden wat basistesten moeten laten doen.
Als netwerk eigenaar zou ik me hier druk om maken, iets met kwaliteit en concurrentie positie. En ik kan alleen maar voor mezelf spreken, maar ik wil best helpen (testjes doen?) om inzicht in dit probleem te krijgen. We hebben hier immers allemaal baat bij dat het opgelost wordt.
Die mtr kan ik best doen, kleine moeite. Ook de Zyxel er eens een tijdje tussenuit halen is iets wat ik op termijn toch van plan was. En ik kan me voorstellen dat geografische spreiding van incidenten ook interessant kan zijn, is er een relatie te vinden met het netwerk ontwerp?
Wat wel handig zou zijn is dat de moderators hier dan ook op regelmatige basis terugkoppelen, of in iedergeval laten weten dat hier met man en netwerkspecialist aan gewerkt wordt. Ik heb niet alle community onderwerpen doorgelezen, dus het zou kunnen dat dat al gebeurd.
Tot slot lijkt dit dus een vrij structureel probleem, normaal merk je hier niks van, maar gamers en/of mensen die het leuk vinden om alles te meten, merken dit.
Ik heb onderhand het idee dat er meer kennis bij de mensen op het forum zit (die ook het probleem niet kunnen oplossen) dan bij de specialisten van Odido.
Mijn zaak ligt nu bij de technische dienst, dat wacht ik nog even af. Mocht hier binnen een week geen vooruitgang uit voort komen ga ik een kostenloze ontbinding aanvragen.
De kortingsactie is leuk, bespaar er toch zo’n 450 euro op jaarbasis mee ten opzichte van mijn oude Caiway verbinding maar zou ondertussen met liefde de 450 euro extra betalen om weer een fatsoenlijke connectie te krijgen.
@emilimeters Goed dat je dit deelt! Wil je mij ook een speedtest sturen? Dan zet ik het gelijk door.
@Den2 Ik zie dat er al een ticket naar de technische dienst openstaat. Ik heb deze informatie daaraan toegevoegd, dank je wel voor de moeite!
@ChaosMonkey Dank je wel, ik heb het gelijk doorgezet met jouw bevindingen/opmerkingen!
Hi @Chapeaubas92, @pockeyhock, @JDieren, @hdj1234, @alexsdam, @Den2 en @ChaosMonkey, zoals Teresa al benoemt heeft zijn er seperate tickets aangemaakt. Daarnaast heb ik jullie samen gebundeld en in één keer intern doorgezet naar ons netwerk-team. Er zal dus grondig onderzoek worden gedaan.
Buiten dit om ben ik een grootschalig onderzoek gestart om het euvel van latency, ping en jitter beter en sneller te kunnen oplossen. Weet dat jullie ook hierin meegenomen zullen worden en dat we hier strak op zitten. Ik wil geen loze beloftes doen dat het snel opgelost zal zijn dus die zal ik ook niet maken. Dit blijf en is een lastig issue om op te lossen. Ligt het aan de hardware of gaat er iets mis met de capaciteit? Dat is aan ons en de onderaannemers om te onderzoeken. Hopelijk krijgen we nu een beter beeld van de gehele situatie. Bedankt voor jullie begrip.
Hi @Chapeaubas92, @pockeyhock, @JDieren, @hdj1234, @alexsdam, @Den2 en @ChaosMonkey, zoals Teresa al benoemt heeft zijn er seperate tickets aangemaakt. Daarnaast heb ik jullie samen gebundeld en in één keer intern doorgezet naar ons netwerk-team. Er zal dus grondig onderzoek worden gedaan.
Buiten dit om ben ik een grootschalig onderzoek gestart om het euvel van latency, ping en jitter beter en sneller te kunnen oplossen. Weet dat jullie ook hierin meegenomen zullen worden en dat we hier strak op zitten. Ik wil geen loze beloftes doen dat het snel opgelost zal zijn dus die zal ik ook niet maken. Dit blijf en is een lastig issue om op te lossen. Ligt het aan de hardware of gaat er iets mis met de capaciteit? Dat is aan ons en de onderaannemers om te onderzoeken. Hopelijk krijgen we nu een beter beeld van de gehele situatie. Bedankt voor jullie begrip.
Dank je Tommie, neem gerust contact op als je extra tests of hertests nodig hebt.
Hi @Chapeaubas92, @pockeyhock, @JDieren, @hdj1234, @alexsdam, @Den2 en @ChaosMonkey, zoals Teresa al benoemt heeft zijn er seperate tickets aangemaakt. Daarnaast heb ik jullie samen gebundeld en in één keer intern doorgezet naar ons netwerk-team. Er zal dus grondig onderzoek worden gedaan.
Buiten dit om ben ik een grootschalig onderzoek gestart om het euvel van latency, ping en jitter beter en sneller te kunnen oplossen. Weet dat jullie ook hierin meegenomen zullen worden en dat we hier strak op zitten. Ik wil geen loze beloftes doen dat het snel opgelost zal zijn dus die zal ik ook niet maken. Dit blijf en is een lastig issue om op te lossen. Ligt het aan de hardware of gaat er iets mis met de capaciteit? Dat is aan ons en de onderaannemers om te onderzoeken. Hopelijk krijgen we nu een beter beeld van de gehele situatie. Bedankt voor jullie begrip.
Bedankt voor de update !
@emilimeters Goed dat je dit deelt! Wil je mij ook een speedtest sturen? Dan zet ik het gelijk door.
Hi Teresa,
Hierbij mijn speedtest resultaten. Ik meet elke 30 minuten de speedtest resultaten en kan ze dus ook in een grafiekje zetten. Mocht je ruwe data willen is dat ook geen probleem.
De speedtest wordt uitgevoerd via een ethernet aansluiting op de Zyxel.
Mocht ik verder nog kunnen helpen, geef maar een seintje.
@emilimeters Super dank je wel!
Ik wil er gelijk werk van maken, maar op basis van jouw e-mail adres op de Community kan ik geen abonnement vinden. Wil je jouw Klantnummer, wat er uit ziet als ABC12345, toevoegen aan je profiel? Dan ga ik gelijk aan de slag!
Herkenbaar die grafiek. Iedere speedtest die ik doe geeft een ander resultaat.
In principe logisch maar ik zie de zelfde hoge pieken en extreem lage dalen.
Fijn dat er meer werk van gemaakt word. Hoop dat wij op de hoogte gehouden worden.
Veroorzaakt toch veel frustratie langs mijn kant.
@emilimeters Super dank je wel!
Ik wil er gelijk werk van maken, maar op basis van jouw e-mail adres op de Community kan ik geen abonnement vinden. Wil je jouw Klantnummer, wat er uit ziet als ABC12345, toevoegen aan je profiel? Dan ga ik gelijk aan de slag!
@Teresa van Odido done!
Dit is mijn grafiek van mijn overgang van KPN/200Mbps/Experia naar Odido/1Gbps/Zyxel op 22 jan jl. Ik meet structureel GoogleDNS (8.8.8.8) met een TCP connect naar poort 53. Schaal is logaritmisch en spiked dus naar 500ms.
Dit is niet best…….
Mag ik vragen waarmee je deze grafiek hebt gemaakt? Ik wil het hier eigenlijk ook weleens testen de komende tijd.
Dit doe ik met mijn domotica oplossing middels OpenHab. OpenHab gebruik ik om op half uurbasis een normale Speedtest van Ookla te doen en in bovenstaand geval, een DNS-connect. Het resultaat daarvan gaat naar een SQL database. Die data gebruik ik dan weer in het grafieken tool Grafana om grafieken te maken.
Dit alles draait op 2 Ubuntu linux servertjes, gewoon omdat het kan en leuk is om te ontdekken
Aha, dat wordt lastig voor mij inderdaad. Die heb ik hier niet. Wel een Synology. Misschien dat zoiets ook daarmee kan?
Op synology kan best veel, je zou eens moeten kijken of daar ook iets van een performance app op beschikbaar is. Als ik even snel zoek, dan kun je Grafana ook op Synology draaien.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.