Pingspikes boven de 500ms, waardoor online gamen niet te doen is

  • 19 November 2023
  • 164 reacties
  • 4812 Bekeken

Sinds dat ik overgestapt ben naar t-mobile (nu Odido) heb ik last van ping spikes van vaak boven de 500ms. Hiervoor zat ik bij Tweak, en was dit probleem helemaal niet. Het enige wat veranderd is is de provider, en de modem die ik vanuit t-mobile/odido gekregen heb.

Ik merk vooral tijdens het gamen dat andere zien dat ik internet problemen heb, wat het bijvoorbeeld lastig maakt om online te racen.

Maximum 575ms ping uit 100

 

Ik zou graag dit probleem opgelost willen hebben, heeft iemand hier ook ervaring mee?

Tommie van Odido 5 maanden geleden

Hi @d.klokgieter, welkom op onze Community!

Goed dat je hiervoor aan de bel trekt. Heb je deze ping gedaan met een wifi verbinding of bedraad? Zou je voor mij een powerflip kunnen uitvoeren en wat speedtesten? Dan kan ik het voor je onderzoeken! Alvast bedankt.

 

Powerflip

  1. Haal de stekker van het modem en Media Converter/ONT uit het stopcontact.
  2. Wacht minimaal 10 seconden
    • Sluit eerst je Media converter/ONT weer aan en laat die 30 seconden opstarten. Sluit daarna pas het modem weer aan op de stroom.
  3. Doe de stekker terug in het stopcontact van het modem en laat alles volledig opstarten
  4. Controleer of de verbinding stabiel is.

 

Speedtest - De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

Bekijk origineel

164 reacties

Ik kees dat veel mensen in de regio Dordrecht erover klagen. Zit jij toevallig ook in die regio? :-))

Reputatie 7
Badge +9

Hi @d.klokgieter, welkom op onze Community!

Goed dat je hiervoor aan de bel trekt. Heb je deze ping gedaan met een wifi verbinding of bedraad? Zou je voor mij een powerflip kunnen uitvoeren en wat speedtesten? Dan kan ik het voor je onderzoeken! Alvast bedankt.

 

Powerflip

  1. Haal de stekker van het modem en Media Converter/ONT uit het stopcontact.
  2. Wacht minimaal 10 seconden
    • Sluit eerst je Media converter/ONT weer aan en laat die 30 seconden opstarten. Sluit daarna pas het modem weer aan op de stroom.
  3. Doe de stekker terug in het stopcontact van het modem en laat alles volledig opstarten
  4. Controleer of de verbinding stabiel is.

 

Speedtest - De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

Hi Tommie,

Bedankt voor je reactie, ik heb de onderstaande stappen uitgevoerd, en vervolgens screenshots gemaakt. Ik heb ook nog even die pings gedaan, maar ik merk nog steeds dat er regelmatig uitschieters zijn na het powerflippen.

 

De verbinding is bedraad via de PC:

 

Reputatie 7
Badge +9

Hi @d.klokgieter, als ik je screenshot bekijk ziet het er goed uit. Waar merk je dit vooral? 

Hi @d.klokgieter, als ik je screenshot bekijk ziet het er goed uit. Waar merk je dit vooral? 

Klopt, zo’n speedtest ziet er goed uit. Maar als je kijkt naar hoe stabiel de verbinding is, met die uitschieters van steeds 300-500+ er tussen dan is het niet heel erg top. 

Vooral tijdens games zoals iRacing (race simulator) waarbij stabiel internet heel belangrijk is merk ik dat er problemen zijn met mijn internetverbinding, het lijkt dan een beetje alsof er packet loss is.

Dit probleem had ik niet toen ik nog bij tweak zat, toen bleef het wel netjes stabiel.

Reputatie 7
Badge +9

Gaat het tijdens het gamen om een bedrade verbinding of via wifi @d.klokgieter

Gaat het tijdens het gamen om een bedrade verbinding of via wifi @d.klokgieter

Dat is via bedraad

Reputatie 7
Badge +9

Zou je eens de server van de game kunnen pingen in cmd @d.klokgieter? Dan kunnen we zien waar het precies mis gaat. Is dat bij ons of gaat het mis met het connecten naar de server. Alvast bedankt! 

Zou je eens de server van de game kunnen pingen in cmd @d.klokgieter? Dan kunnen we zien waar het precies mis gaat. Is dat bij ons of gaat het mis met het connecten naar de server. Alvast bedankt! 

Hi Tommie,

 

Ik heb de server van iRacing even gepinged, en daar zie ik een beetje het zelfde resultaat. 

Ping naar server van iRacing

Deze test is uitgevoerd met een bekabelde verbinding via de PC die ik ook gebruik voor het gamen. Ook goed om te benoemen is dat het probleem voorkomt op beide PC’s hier in huis, dus dan zal het onwaarschijnlijk zijn dat het aan de hard of software van een van de PC’s ligt.

Reputatie 7
Badge +9

Hey @d.klokgieter, bedankt voor alle testen. Ik heb alles doorgezet naar onze techneuten. Zij zullen een deskundige blik werpen op jouw verbinding. Hopelijk hebben zij de oplossing! Wordt vervolgd. 

Hey @d.klokgieter, bedankt voor alle testen. Ik heb alles doorgezet naar onze techneuten. Zij zullen een deskundige blik werpen op jouw verbinding. Hopelijk hebben zij de oplossing! Wordt vervolgd. 

Hi Tommie. Moet ik daarvoor mijn e-mail in de gaten houden, of gaat verdere communicatie via dit topic? In de mail stond dat ik binnen 3 dagen een reactie kon ontvangen, maar ik heb nog niets ontvangen.

Reputatie 7
Badge +9

Hey @d.klokgieter, het kan variëren, we kunnen telefonisch contact opnemen, een monteur direct aansturen of de communicatie verloopt via hier. Ik zie dat er nog niet naar het ticket gekeken is, we wachten af!

Er is ondertussen een monteur langs geweest, er zou een andere ONT & modem opgehangen gaan worden maar dit is uiteindelijk niet gedaan omdat de monteur dacht dat dat niet nodig was, echter is het probleem nog steeds niet opgelost, ik heb bekabeld nog steeds instabiel netwerk met pings die uitschieten tussen de 300 en 500ms.

Reputatie 5
Badge +3

Hoi @d.klokgieter, ik heb dit meteen teruggekoppeld aan de technische dienst! Zodra ik meer informatie heb, zul je het van me horen. Voor nu wens ik je super fijne feestdagen! 🎄 Groetjes, Ishana

Reputatie 2

Er is ondertussen een monteur langs geweest, er zou een andere ONT & modem opgehangen gaan worden maar dit is uiteindelijk niet gedaan omdat de monteur dacht dat dat niet nodig was, echter is het probleem nog steeds niet opgelost, ik heb bekabeld nog steeds instabiel netwerk met pings die uitschieten tussen de 300 en 500ms.

Heb jij dit nog opgelost gekregen?

Ik heb het zelfde probleem. Maar als ik even scroll door de eerste 3 pagina’s van dit forum zie ik zo 5 a 6 mensen met het zelfde probleem.

En allemaal sinds de overstap naar Odido. Moet een probleem aan Odido zijde of de geleverde hardware zijn.

Er is ondertussen een monteur langs geweest, er zou een andere ONT & modem opgehangen gaan worden maar dit is uiteindelijk niet gedaan omdat de monteur dacht dat dat niet nodig was, echter is het probleem nog steeds niet opgelost, ik heb bekabeld nog steeds instabiel netwerk met pings die uitschieten tussen de 300 en 500ms.

Heb jij dit nog opgelost gekregen?

Ik heb het zelfde probleem. Maar als ik even scroll door de eerste 3 pagina’s van dit forum zie ik zo 5 a 6 mensen met het zelfde probleem.

En allemaal sinds de overstap naar Odido. Moet een probleem aan Odido zijde of de geleverde hardware zijn.

Ik heb uiteindelijk zelf een FritzBox 7590 aangeschaft en toevallig net aangesloten, het probleem lijkt nu verholpen te zijn. Het lijkt er op dat de Zyxel die ik vanuit t-mobile/odidio gekregen heb voor de spikes zorgde wat ik al vermoedde, je zou dit eens kunnen proberen te testen: https://www.waveform.com/tools/bufferbloat

Reputatie 2

Er is ondertussen een monteur langs geweest, er zou een andere ONT & modem opgehangen gaan worden maar dit is uiteindelijk niet gedaan omdat de monteur dacht dat dat niet nodig was, echter is het probleem nog steeds niet opgelost, ik heb bekabeld nog steeds instabiel netwerk met pings die uitschieten tussen de 300 en 500ms.

Heb jij dit nog opgelost gekregen?

Ik heb het zelfde probleem. Maar als ik even scroll door de eerste 3 pagina’s van dit forum zie ik zo 5 a 6 mensen met het zelfde probleem.

En allemaal sinds de overstap naar Odido. Moet een probleem aan Odido zijde of de geleverde hardware zijn.

Ik heb uiteindelijk zelf een FritzBox 7590 aangeschaft en toevallig net aangesloten, het probleem lijkt nu verholpen te zijn. Het lijkt er op dat de Zyxel die ik vanuit t-mobile/odidio gekregen heb voor de spikes zorgde wat ik al vermoedde, je zou dit eens kunnen proberen te testen: https://www.waveform.com/tools/bufferbloat

Ga vanavond als ik thuis ben even checken, dank.
Heb het zelf gecheckt met de EA connectie kwaliteit controle. Daar zie je het ook overduidelijk in. 

Je ziet package loss van boven 1%, lag spikes and hoge jitter.
 

Een nieuwe modem aanschaffen om de problemen aan Odido zijde kan toch geen oplossing zijn. 1 ding is wel zeker, die aangeboden korting  om over te stappen verdwijnt dan wel direct.

Reputatie 6
Badge +2

@alexsdam Je hebt gelijk en ik help je graag verder bij het zoeken naar een werkende oplossing!

Heb je al geprobeerd het modem een factory reset te geven? Mocht je dit nog niet gedaan hebben, wil je dit dan alsnog doen? Als dit niet voor verbetering zorg dan ontvang ik graag een speedtest (Speedtest Apps: Our internet speed test available across a variety of platforms). Wil je de speedtest op meerdere tijdstippen uitvoeren, zodat er een goed beeld ontstaat? Geef je een seintje als je zo ver bent? Ik ga dan direct voor je aan de slag!

Reputatie 2

Er is ondertussen een monteur langs geweest, er zou een andere ONT & modem opgehangen gaan worden maar dit is uiteindelijk niet gedaan omdat de monteur dacht dat dat niet nodig was, echter is het probleem nog steeds niet opgelost, ik heb bekabeld nog steeds instabiel netwerk met pings die uitschieten tussen de 300 en 500ms.

Heb jij dit nog opgelost gekregen?

Ik heb het zelfde probleem. Maar als ik even scroll door de eerste 3 pagina’s van dit forum zie ik zo 5 a 6 mensen met het zelfde probleem.

En allemaal sinds de overstap naar Odido. Moet een probleem aan Odido zijde of de geleverde hardware zijn.

Ik heb uiteindelijk zelf een FritzBox 7590 aangeschaft en toevallig net aangesloten, het probleem lijkt nu verholpen te zijn. Het lijkt er op dat de Zyxel die ik vanuit t-mobile/odidio gekregen heb voor de spikes zorgde wat ik al vermoedde, je zou dit eens kunnen proberen te testen: https://www.waveform.com/tools/bufferbloat

 

Modem resetten e.d. heeft geen resultaat gegeven.

Lijkt mij ook sterk gezien de installatie neen mandje geleden is.

Hier mijn resultaat, kan toch niet goed zijn om 11 uur s’ochtends op een 1gb verbinding?
Zelfs mijn TV geeft met tijden een wazig beeld alsof hij de kwaliteit niet kan laden.

Met gamen krijg ik continue package loss en lag spikes.

 

@Teresa van Odido 

Hierbij de test via jullie app, beiden via WIFI.

 

De snelheid bedraad is wel goed. Maar package loss zoals in vele andere topics niet, waar het probleem ligt.

 

Moet zeggen dat ik toch wel schrik van bovenstaande 2 tests.

De installatie door monteur ging ook met horten en stoten.

 

Reputatie 7
Badge +16

Een speedtest op Wifi kunnen we jammer genoeg niet zo heel veel mee, sorry dat ik het zo bot stel. Uiteraard hebben we wel wat aan de packet loss en latency die we kunnen uitlezen. Ik ga morgen vragen aan mijn collega of hij een speciaal systeem kan raadplegen waarmee de oorzaak mogelijk getraceerd kan worden. Ik zet dit door voor je!

Reputatie 2

Een speedtest op Wifi kunnen we jammer genoeg niet zo heel veel mee, sorry dat ik het zo bot stel. Uiteraard hebben we wel wat aan de packet loss en latency die we kunnen uitlezen. Ik ga morgen vragen aan mijn collega of hij een speciaal systeem kan raadplegen waarmee de oorzaak mogelijk getraceerd kan worden. Ik zet dit door voor je!

Dank, ben benieuwd naar de uitkomst.

Overigens ben ik het niet helemaal eens met je Wifi statement. Er is niets aan de opstelling en afstand veranderd bij de overstap van Caiway naar Odido. 

Het zou sneller geworden moeten zijn maar zelfs TV kijken is niet mogelijk zonder haperingen en/of onscherp beeld. 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @alexsdam, ik heb je wifinetwerk onder de loop genomen en het valt me op dat de meeste apparaten met je 2,4 GHz frequentie verbinden. Hierdoor wordt de frequentie redelijk overbelast, voornamelijk door deze apparaten: 7C:B2:7D:1C:8F:31 & DC:72:23:98:81:F7. Dit zorgt ook voor je lage speedtesten. Om te testen welke snelheid je ontvangt op de 5 GHz frequentie, wil ik je vragen om de frequenties tijdelijk los te koppelen en dan een speedtest doet op de 5 GHz verbinding, dichtbij het modem.

 

Daarnaast ben ik benieuwd naar een bekabelde speedtest. Ben je in staat om deze aan te leveren? 

 

De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen. Alvast bedankt.

Reputatie 2

Hey @alexsdam, ik heb je wifinetwerk onder de loop genomen en het valt me op dat de meeste apparaten met je 2,4 GHz frequentie verbinden. Hierdoor wordt de frequentie redelijk overbelast, voornamelijk door deze apparaten: 7C:B2:7D:1C:8F:31 & DC:72:23:98:81:F7. Dit zorgt ook voor je lage speedtesten. Om te testen welke snelheid je ontvangt op de 5 GHz frequentie, wil ik je vragen om de frequenties tijdelijk los te koppelen en dan een speedtest doet op de 5 GHz verbinding, dichtbij het modem.

 

Daarnaast ben ik benieuwd naar een bekabelde speedtest. Ben je in staat om deze aan te leveren? 

 

De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen. Alvast bedankt.

Dank, moest binnen de modem het easymesh system uitzetten en daarna koppelen aan de 5G.

Zie nu draadloze snelheden van rond de 550mpbs. In ieder geval een stuk sneller.

 

Hierbij een test bedraad direct op de modem:
 

Wat ik wel vreemd vind is dat mijn PS5 een snelheid van 950mb geef, die ook bedraad is.

Mijn draadloze snelheid is nu veel sneller dan wanneer ik mijn laptop direct bedraad aan de router koppel.


Overigens ligt mijn grootste probleem niet bij snelheid maar bij lag spikes en package loss.
Je collega hierboven gaf aan daar een test op de laten doen door een andere afdeling?

Reputatie 7
Badge +9

Dat klinkt al een stuk beter, echter lijkt je speedtest gedaan te zijn met een Cat5 kabel. Klopt dit @alexsdam?

Jason heeft aan mij gevraagd om je wifi-netwerk grondig te onderzoeken. Waar ervaar de hoge latency en packetloss op? Gaat het dan om een bekabelde of wifi verbinding?

Zou je voor mij de volgende commands willen runnen met een bekabelde verbinding?

  • Open CMD en typ de volgende commands: Ping -n 50 1.1.1.1 & Ping -n 50 8.8.8.8

 Graag een screenshot sturen van de pingresults. 

Reputatie 2

Dat klinkt al een stuk beter, echter lijkt je speedtest gedaan te zijn met een Cat5 kabel. Klopt dit @alexsdam?

Jason heeft aan mij gevraagd om je wifi-netwerk grondig te onderzoeken. Waar ervaar de hoge latency en packetloss op? Gaat het dan om een bekabelde of wifi verbinding?

Zou je voor mij de volgende commands willen runnen met een bekabelde verbinding?

  • Open CMD en typ de volgende commands: Ping -n 50 1.1.1.1 & Ping -n 50 8.8.8.8

 Graag een screenshot sturen van de pingresults. 

Hi Tommie, top thanks. 

Lijkt inderdaad op een oude kabel. Hierbij de test met CAT6 kabel.

Stuk sneller, al viel de verbinding wel 2 keer weg tijdens de test.

Hierbij de ping tests:

Alleen in de eerste zie je een lag spike, wat ook overeen komt met mijn ervaring tijdens gamen.

Connectie is vaak goed, maar verliest connectie of blijft hangen door instabiliteit tijdens game sessies.

 

Zie hier bijvoorbeeld een screenshot van EA connectivity report:
 

Je ziet hier dat in de meeste wedstrijden de verbinding oke is, maar bij verschillende game sessies de package loss veel te hoog is.

 

Alle game sessies zijn bedraad geweest.

Reageer