ping spikes van het (bekabeld)internet

  • 4 March 2024
  • 45 reacties
  • 511 Bekeken

Heb nu al een tijdje last van ping spikes van het internet. Doordat het internet niet stabiel is valt er amper mee te gamen. 

 

Het gaat om bekabeld internet. Eerst achter een switch en nu rechtstreeks vanaf het model. Het maakt geen verschil. Kabels gewisseld, het maakt allemaal niet uit. Op speedtest varieert de internet snelheid tussen de 900+ en 80/90. Het lijkt wel alsof internet geknepen wordt. Iemand nog een idee wat er aan de hand kan zijn?

Tommie van Odido 2 maanden geleden

Hi @Nizzle33, welkom op onze Community!

Ik zoek dit graag voor je uit, echter zie ik dat je de PS5 verbonden hebt met een Deco. Zou je de PS5 eens direct in het modem willen stoppen? Ik ben benieuwd wat je dan zult opmerken, ik gok namelijk dat de Deco dit veroorzaakt. Zou je mij een terugkoppeling willen geven als je dit hebt uitgeprobeerd? Thanks.

Bekijk origineel

45 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Nizzle33, welkom op onze Community!

Ik zoek dit graag voor je uit, echter zie ik dat je de PS5 verbonden hebt met een Deco. Zou je de PS5 eens direct in het modem willen stoppen? Ik ben benieuwd wat je dan zult opmerken, ik gok namelijk dat de Deco dit veroorzaakt. Zou je mij een terugkoppeling willen geven als je dit hebt uitgeprobeerd? Thanks.

@Tommie van Odido Het gaat in deze niet om de PS5, maar om mijn vaste computer. Ik had al begrepen dat Deco niet goed ging, alleen was dit pas aangegeven bij de installatie en niet bij het verkopen van het abonnement, dat even terzijde. 
 
De vast computer zit gewoon bedraad en maakt geen verschil of deze via de switch of rechtstreeks is aangesloten op het modem. 

Reputatie 7
Badge +9

Thanks voor je snelle reactie @Nizzle33. Zou je een een volledige speedtest en pingtest willen uitvoeren?  

Speedtest bekabeld

 

De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

 

 

Pingtest

De computer of laptop dient bekabeld aangesloten te zijn op het modem, een speedtest van een tv of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken.

Zorg ervoor dat alleen de computer of laptop aangesloten is op het modem. Koppel alle andere apparaten los.

  • Specificaties van het gebruikte modem/router tijdens de problemen en uitvoeren van de test (In het geval van eigen modem)?:
  • Speelt het probleem de hele dag door of alleen op bepaalde momenten van de dag?:
  • Is het apparaat (de betreffende client) aangesloten op de 2.5 Gbit/s Lan poort of een 1 Gbit/s Lan poort?:
  • Deel de resultaten van een ping test naar 8.8.8.8, alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
    • Ping 8.8.8.8
      • Windows command prompt; ping -n 1000 8.8.8.8
      • Linux/Mac terminal; ping -c 1000 8.8.8.8

 

  • Deel de resultaten van een ping naar de first hop, dit is het tweede adres wat je ziet in een traceroute. Alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
    • Vind de first hop (de tweede regel, geel omlijnd op de screenshot)
      • Start een traceroute naar 8.8.8.8
        • Windows command prompt; tracert 8.8.8.8
        • Linux/max terminal; traceroute 8.8.8.8

 

 

    • Ping het gevonden IP-adres
      • Windows command prompt; ping -n 1000 IP-adres

Linux/Mac terminal

 

 

Dit laat denk ik mooi zien waar ik tegenaan loop. Ik heb om de aantal seconden ineens een ping spike.

@Tommie van Odido  Zie bovenstaand bericht

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Nizzle33, ik zie nog steeds dat je dekstop met je Deco verbonden is. Zijn deze testen ook zo gemaakt? De pingtest ziet er goed uit via CMD, lichte verhoging maar niks geks. Je upload daarentegen is aan de lage kant. Nu ben ik benieuwd of de Deco aangesloten was tijdens deze testen. 

@Tommie van Odido Het kan bijna niet dat deze met Deco zijn verbonden. Zowel mijn desktop als Deco zitten op aparte kabel. Daarnaast is de Wifi van mijn desktop geblokkeerd. Wat eventueel kan zijn is dat er een laptop op verbonden is.

De upload net opnieuw getest en deze is 900+ dus lijkt een moment opname te zijn geweest. Zojuist beide Deco van het stroom gehaald en ondervind nog steeds dezelfde problemen tijdens het gamen.

Reputatie 7
Badge +9

En als je al je randapparatuur loskoppelt van het modem, alleen je desktop verbind met het modem en dan een game start @Nizzle33? Ervaar je dan nog steeds lag en hoge ping? Hoeveel ping geeft de game aan dat je hebt en over welke game gaat het? 

@Tommie van Odido Dat maakt geen verschil. Sterker nog ik zie door de afgelopen periode erg veel schommelingen in snelheid. en vaak komt hij niet eens boven de 100 of 20mbps, zie bijgevoegde screenshots van vanavond. Dit zorgt er voor dat er helemaal niet valt te gamen.

Spellen zoals Counterstrike 2, Hell let loose, Valorant. Maar ook gewoon op Discord dat hij niet stabiel is en wegvalt. Ping is bijvoorbeeld bij CS2 boven de 200ms.

 

 

Reputatie 7
Badge +9

Ik heb je op de lijst gezet zodat de nieuwste firmware op je modem gezet wordt @Nizzle33. Ik ben benieuwd of dit al gaat helpen, zo niet? Dan zal ik een monteur voor je aansturen. Tijdens het updaten zal je internet er ongeveer drie minuten uit liggen. Daarna zul je de B10 op je modem hebben. Zou je daarna nog een test willen uitvoeren? 

@Tommie van Odido Heb je enig idee wanneer dit gaat plaatsvinden en krijg ik hier nog een bericht van van te voren? Zal zeker hierna testen, want op deze manier kan ik niet normaal mijn internet gebruiken.

Reputatie 7
Badge +9

De nieuwe firmware staat op jouw modem @Nizzle33

@Tommie van Odido Zojuist even snel getest met een speedtest, deze komt niet boven de 95 en heb nog steeds dezelfde problemen met bijvoorbeeld CS2 spelen en de spikes. Zal ook nog even verder testen door alles rechtstreeks te prikken op het model, zal deze testuitslagen zo spoedig mogelijk delen, al maakte dat in het verleden geen verschil.

Reputatie 1

@Tommie van Odido Zojuist even snel getest met een speedtest, deze komt niet boven de 95 en heb nog steeds dezelfde problemen met bijvoorbeeld CS2 spelen en de spikes. Zal ook nog even verder testen door alles rechtstreeks te prikken op het model, zal deze testuitslagen zo spoedig mogelijk delen, al maakte dat in het verleden geen verschil.


Ik ben even nieuwsgierig omdat ik dezelfde problemen nu in Alkmaar ervaar en het betreft een KPN aansluiting waarvan Odido een stukje huurt, is dit bij jou ook het geval? 
 

Internet niet vooruit te branden en gamen eigenlijk onmogelijk.

@Tommie van Odido Zojuist even snel getest met een speedtest, deze komt niet boven de 95 en heb nog steeds dezelfde problemen met bijvoorbeeld CS2 spelen en de spikes. Zal ook nog even verder testen door alles rechtstreeks te prikken op het model, zal deze testuitslagen zo spoedig mogelijk delen, al maakte dat in het verleden geen verschil.


Ik ben even nieuwsgierig omdat ik dezelfde problemen nu in Alkmaar ervaar en het betreft een KPN aansluiting waarvan Odido een stukje huurt, is dit bij jou ook het geval? 
 

Internet niet vooruit te branden en gamen eigenlijk onmogelijk.

@Pineapple2607  Dit betreft Almere, volgens mij is dat ook KPN. Hiervoor Tweak gehad nooit problemen en sinds de overstap naar Odido nog geen dag normaal kunnen gamen. Snelheden variëren van 5 mbps tot 900+ maar altijd met ping spikes, waardoor met name shooter games niet normaal te spelen zijn. Het maakt ook niet uit in de ochtend, middag of avond. Bij andere die ongeveer dezelfde problemen hadden lag het vaak aan het modem wat bijgeleverd is en na het plaatsen van een eigen modem het euvel verholpen was… 

 

@Tommie van Odido Heb nu alles rechtstreeks aangesloten, ik haal dan wel weer rond de 900 up en 750/800 down maar blijf last houden van de spikes. Het is misschien nu na de update nog wel erger geworden.

 

Dit zie ik bijvoorbeeld bij cs 2. Ping lijkt ok maar de ms schiet omhoog waardoor spelen niet te doen is.

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Nizzle33, ik zie dat er een monteur voor je is aangestuurd zojuist. Kan je mij een terugkoppeling geven als de monteur geweest is? 

Reputatie 1

Hier hetzelfde probleem:

 

 

 

Constant lag spikes, ik draai al de laatste firmware op het modem

(V5.70(ACEA.0)T56C_b10_0130) en al een paar keer de ONT en modem gereset.

 

@Nizzle33 is het bij jou al opgelost?

Reputatie 5
Badge +3

Hoi @verkerkk, goed dat je contact opneemt! Ik wil het graag onderzoeken. Zou je een een volledige speedtest en pingtest willen uitvoeren?  

Speedtest bekabeld

De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

 

Pingtest

De computer of laptop dient bekabeld aangesloten te zijn op het modem, een speedtest van een tv of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken.

Zorg ervoor dat alleen de computer of laptop aangesloten is op het modem. Koppel alle andere apparaten los.

  • Specificaties van het gebruikte modem/router tijdens de problemen en uitvoeren van de test (In het geval van eigen modem)?:
  • Speelt het probleem de hele dag door of alleen op bepaalde momenten van de dag?:
  • Is het apparaat (de betreffende client) aangesloten op de 2.5 Gbit/s Lan poort of een 1 Gbit/s Lan poort?:
  • Deel de resultaten van een ping test naar 8.8.8.8, alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
    • Ping 8.8.8.8
      • Windows command prompt; ping -n 1000 8.8.8.8
      • Linux/Mac terminal; ping -c 1000 8.8.8.8

 

  • Deel de resultaten van een ping naar de first hop, dit is het tweede adres wat je ziet in een traceroute. Alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
    • Vind de first hop (de tweede regel, geel omlijnd op de screenshot)
      • Start een traceroute naar 8.8.8.8
        • Windows command prompt; tracert 8.8.8.8
        • Linux/max terminal; traceroute 8.8.8.8

 

 

    • Ping het gevonden IP-adres
      • Windows command prompt; ping -n 1000 IP-adres

Linux/Mac terminal

 

Alvast bedankt! Groetjes, Ishana

 

 

Hey @Nizzle33, ik zie dat er een monteur voor je is aangestuurd zojuist. Kan je mij een terugkoppeling geven als de monteur geweest is? 

@Tommie van Odido Ik zou je graag terugkoppeling willen geven, echter er is nog steeds geen monteur geweest en de update van de software heeft het naar mijn mening alleen maar nog erger gemaakt. De spikes zijn nog vaker dan voorheen. Tevens is het Wifi ook ineens een stuk minder stabiel (vanaf het modem van jullie).

 

@verkerkk Ik ondervond nog steeds problemen en nog steeds niet opgelost, bij jou wel?

 

Reputatie 7
Badge +9

Het verzoek lijkt niet goed doorgekomen te zijn @Nizzle33. Ik heb opnieuw een monteur aangestuurd. Je ontvangt hier spoedig een bericht van. Zou je mij een terugkoppeling willen geven na de tijd? Alvast bedankt! 

Reputatie 1

Hey @Nizzle33, ik zie dat er een monteur voor je is aangestuurd zojuist. Kan je mij een terugkoppeling geven als de monteur geweest is? 

@Tommie van Odido Ik zou je graag terugkoppeling willen geven, echter er is nog steeds geen monteur geweest en de update van de software heeft het naar mijn mening alleen maar nog erger gemaakt. De spikes zijn nog vaker dan voorheen. Tevens is het Wifi ook ineens een stuk minder stabiel (vanaf het modem van jullie).

 

@verkerkk Ik ondervond nog steeds problemen en nog steeds niet opgelost, bij jou wel?

 

Ik heb sinds vandaag het T-56 Zyxel modem vervangen voor een T-50 model met T-Mobile/Odido firmware die ik ergens tweedehands heb gevonden.

Me bufferbloat resultaten gaan in ieder geval van een C grade naar een A grade en verder nog geen ping spikes gehad maar nog niet genoeg getest. ik hou je op de hoogte.

Als dit de oplossing is ga ik een eigen modem kopen want dit modem heeft helaas geen Wifi 6.

Ik weet niet of je ook een T-56 Zyxel modem heb maar dan kan dit de oplossing zijn, en kunnen we de conclusie trekken dat het T-56 modem of ongelofelijke troep is of dat er in de firmware iets flink mis gaat.

Hey @Nizzle33, ik zie dat er een monteur voor je is aangestuurd zojuist. Kan je mij een terugkoppeling geven als de monteur geweest is? 

@Tommie van Odido Ik zou je graag terugkoppeling willen geven, echter er is nog steeds geen monteur geweest en de update van de software heeft het naar mijn mening alleen maar nog erger gemaakt. De spikes zijn nog vaker dan voorheen. Tevens is het Wifi ook ineens een stuk minder stabiel (vanaf het modem van jullie).

 

@verkerkk Ik ondervond nog steeds problemen en nog steeds niet opgelost, bij jou wel?

 

Ik heb sinds vandaag het T-56 Zyxel modem vervangen voor een T-50 model met T-Mobile/Odido firmware die ik ergens tweedehands heb gevonden.

Me bufferbloat resultaten gaan in ieder geval van een C grade naar een A grade en verder nog geen ping spikes gehad maar nog niet genoeg getest. ik hou je op de hoogte.

Als dit de oplossing is ga ik een eigen modem kopen want dit modem heeft helaas geen Wifi 6.

Ik weet niet of je ook een T-56 Zyxel modem heb maar dan kan dit de oplossing zijn, en kunnen we de conclusie trekken dat het T-56 modem of ongelofelijke troep is of dat er in de firmware iets flink mis gaat.

@verkerkk  Als ik de reacties onder de verschillende andere post met vergelijkbare probleem heb moeten geloven zijn nagenoeg alle problemen opgelost, nadat zij zelf een modem hadden aangeschaft. Dat zou concluderen dat het inderdaad een heel slecht modem is en nog slechtere firmware wat je er nu standaard bij krijgt. Heb 2 jaar lang totaal geen problemen gehad, moest verplicht overstappen met stoppen van Tweak en alleen maar problemen gehad sindsdien.

Succes in ieder geval.

Reputatie 1

Hey @Nizzle33, ik zie dat er een monteur voor je is aangestuurd zojuist. Kan je mij een terugkoppeling geven als de monteur geweest is? 

@Tommie van Odido Ik zou je graag terugkoppeling willen geven, echter er is nog steeds geen monteur geweest en de update van de software heeft het naar mijn mening alleen maar nog erger gemaakt. De spikes zijn nog vaker dan voorheen. Tevens is het Wifi ook ineens een stuk minder stabiel (vanaf het modem van jullie).

 

@verkerkk Ik ondervond nog steeds problemen en nog steeds niet opgelost, bij jou wel?

 

Ik heb sinds vandaag het T-56 Zyxel modem vervangen voor een T-50 model met T-Mobile/Odido firmware die ik ergens tweedehands heb gevonden.

Me bufferbloat resultaten gaan in ieder geval van een C grade naar een A grade en verder nog geen ping spikes gehad maar nog niet genoeg getest. ik hou je op de hoogte.

Als dit de oplossing is ga ik een eigen modem kopen want dit modem heeft helaas geen Wifi 6.

Ik weet niet of je ook een T-56 Zyxel modem heb maar dan kan dit de oplossing zijn, en kunnen we de conclusie trekken dat het T-56 modem of ongelofelijke troep is of dat er in de firmware iets flink mis gaat.

@verkerkk  Als ik de reacties onder de verschillende andere post met vergelijkbare probleem heb moeten geloven zijn nagenoeg alle problemen opgelost, nadat zij zelf een modem hadden aangeschaft. Dat zou concluderen dat het inderdaad een heel slecht modem is en nog slechtere firmware wat je er nu standaard bij krijgt. Heb 2 jaar lang totaal geen problemen gehad, moest verplicht overstappen met stoppen van Tweak en alleen maar problemen gehad sindsdien.

Succes in ieder geval.

 

Zyxel T-56:

Zyxel T-50:

 

@Tommie van Odido Misschien kan je dit ook doorzetten naar de monteurs?

Er gaat toch ergens wat flink mis...

Reputatie 7
Badge +9

Hi @verkerkk, ik heb echt onze eigen pingtest nodig om dit door te zetten. Graag ontvang ik de testen alsnog.

 

Pingtest

De computer of laptop dient bekabeld aangesloten te zijn op het modem, een speedtest van een tv of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken.

Zorg ervoor dat alleen de computer of laptop aangesloten is op het modem. Koppel alle andere apparaten los.

  • Specificaties van het gebruikte modem/router tijdens de problemen en uitvoeren van de test (In het geval van eigen modem)?:
  • Speelt het probleem de hele dag door of alleen op bepaalde momenten van de dag?:
  • Is het apparaat (de betreffende client) aangesloten op de 2.5 Gbit/s Lan poort of een 1 Gbit/s Lan poort?:
  • Deel de resultaten van een ping test naar 8.8.8.8, alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
    • Ping 8.8.8.8
      • Windows command prompt; ping -n 1000 8.8.8.8
      • Linux/Mac terminal; ping -c 1000 8.8.8.8

 

  • Deel de resultaten van een ping naar de first hop, dit is het tweede adres wat je ziet in een traceroute. Alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
    • Vind de first hop (de tweede regel, geel omlijnd op de screenshot)
      • Start een traceroute naar 8.8.8.8
        • Windows command prompt; tracert 8.8.8.8
        • Linux/max terminal; traceroute 8.8.8.8

 

 

    • Ping het gevonden IP-adres
      • Windows command prompt; ping -n 1000 IP-adres
      • Linux/Mac terminal; ping -n 1000 IP-adres

 

Reageer